Miten oppia empatiaa?
Onko olemassa jotain keinoja miten voisin oppia empatiaa muita ihmisiä ja heidän kokemiaan vaikeuksia kohtaan? Olen itse kokenut elämässä aika paljon eikä aina jaksaisi kuunnella ihmisten pienempiä vaikeuksia kuten oma tai vanhempien ero tai parisuhdeongelmat. Ilmeisesti ystävyyssuhteet on alkaneet kärsiä tästä, minua on myös sanottu epäempaattiseksi.
Kommentit (15)
Empatia tarttuu. Hakeudu empaattisten ihmisten seuraan.
Sotaopin mukaan empaattisilla pitää olla 1:3 ylivoima suhteessa sinuun, jotta epäempaattisuutesi murskautuu nopeasti ja ilman vahinkoa empaatikkoja kohtaan 😄
Kaunokirjallisuuden lukemisen on todettu lisäävän empatiaa. Kannattaa kokeilla. Lukemisesta on muitakin hyötyjä.
Empatiakyky on tunneasioita. Jos asenteesi on tuo niin sitä voisit korjata. Yritä ymmärtää oikeasti toisten ahdinkoa. Keskity ja kuuntele, kysele vaikka kysymyksiäkin. Sillä toisella osapuolella on myös oma merkityksensä asioissa joten ymmärrän senkin ettei niitä turhia valituksia kukaan muukaan jaksa kuunnella aina, osa kun ei vain tee yhtään mitään muutoksia koskaan. Empatia on ymmärrystä ja oikeanlaista tukemista joten se on myös muistuttamista siitä ettei jäädä valittamaan vaan asioille täytyy tehdä jotakin.
Vierailija kirjoitti:
Älä vertaa niitä muita itseesi ja omaan elämääsi. Yritä tavoittaa, mikä on sen toisen kokemus.
Vastapuolen tulee ymmärtää sekin että läsnäolon voiman tulisi riittää, ei saisi vaatia toiselta liikoja. Monet haluavat muutakin tällä tavalla.
minä voin antaa ilkeydestä pari oppitunti ja kysyä jotain sen jälkeen?
Ei pelkkä läsnäolo tee kenestäkään empaattista. Kuuntelu ja aito ymmärtäminen ja sen viestittäminen sanallisesti ja eleillä, siitä voit alkaa.
Ei voi oppia, on synnynäinen ominaisuus ja jos sitä ei ole niin ei sitä mistään tule.
Tule uskoon. Sen ensimmäinen askel on tajuta miten huono ja syntinen on itse ollut, ja miten mitätön on tässä kaikkeudessa. Kun olet tullut uskoon ja nöyrtynyt, etkä ole enää niin täynnä itseäsi, alat tuntea myötätuntoa kaikkia kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Tule uskoon. Sen ensimmäinen askel on tajuta miten huono ja syntinen on itse ollut, ja miten mitätön on tässä kaikkeudessa. Kun olet tullut uskoon ja nöyrtynyt, etkä ole enää niin täynnä itseäsi, alat tuntea myötätuntoa kaikkia kohtaan.
Yritin lainata tätä omaa kommenttiani ja laittaa lisäystä mutta se meni moderointiin. No yritän uudestaan. Näin siis kävi itselleni. Vasta jälkikäteen tajusin, miten ylpeä ja "kaikkitietävä" olin ollut.
Kaunokirjallisuuden lukeminen tutkitusti kehittää empatiakykyä.
MDMA ja psykedeelit on toinen, kirjallisuutta laittomampi keino.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi oppia, on synnynäinen ominaisuus ja jos sitä ei ole niin ei sitä mistään tule.
Kaikilla on synnynnäinen kyky empatiaan paitsi psykopaateilla. Kaikki muut voivat kehittää empatiakykyään vaikkapa lukemalla.
Älä vertaa niitä muita itseesi ja omaan elämääsi. Yritä tavoittaa, mikä on sen toisen kokemus.