Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka kaukana ahdistus ja masennus ovat toisistaan?

Vierailija
07.05.2024 |

Kertokaa eroavaisuuksia. Ahdistunut elää tulevaisuudessa ja masentunut menneisyydessä. Mitä muuta?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne ovat lähisukua toisilleen. Ihmisen on joskus niin vaikea hallita ahdistustaan että siitä voi seurata masennusta.

Vierailija
2/8 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistus on ainakin minulle konkreettisempi ja akuutimpi tunne. Ahdistuksen tuntee sydänalassa. Masennus sellainen mörkö, joka lurkkii taustalla.

Vierailija
4/8 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistus on aktiivinen olo, masennus passiivinen. Siinä mielessä ahdistus on kokijalleen pahempi, ahdistavampi. 😏

Masennus on passiivinen turta olo. Ainakin minulla oli; olin kuollut joka hengittää. Lievä masennus ei ole täydellinen lamaannus, enempi pysähtynyt ja tyhjä olo.

Vierailija
5/8 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistukseen liittyy levottomuutta, masennus puolestaan tekee olon passiiviseksi ja vetämättömäksi. 

Vierailija
6/8 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyviä pointteja tullut.

Minua ahdistaa/masentaa/turhauttaa, että terveydenhuollossa pyritään usein puhumaan ahdistuksen syyksi masennus. Tällöin lääkärin "ei tarvi" ottaa kantaa ja hakea muutosta asiakkaan ehkä hankalaan elämäntilanteeseen, joka on oikea(mpi) syy ahdistukselle.

Masennukseen voikin sitten kirjoittaa mömmöreseptin. Next, please.

Vierailija
7/8 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kärsinyt ikäni pahasta ahdistuksesta, mutta en juurikaan tai tietääkseni masennuksesta. Ahdistus on fyysistä, levottomuutta, oksettavaa tunnetta, maha menee sekaisin, koko ajan säikky, ikäänkuin siinä taistele tai pakene-tilassa. Päässä pyörii se, millä kaikilla tavoilla asiat voiva mennä pieleen. Rentoutuminen on mahdotonta. 

Kun sain lääkityksen olin vähän hämmentynyt että masennukseen ja ahditukseen käytetään samoja lääkkeitä. Miellän ne itsekin aika erilaisiksi. Mutta hyvin lääkitys on toiminut. Ylimääräinen kohina on kaikonnut päästä. 

Vierailija
8/8 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata ihmetellä jos lääkäri tarjoaa lääketieteellistä ratkaisua ahdistukseen. Ei lääkäri ole kaikkien alojen ammattilainen, vaan lääketieteen. Elämäntilanteen ongelmiin kannattaa hakea apua vaikka sosiaalityöntekijältä.