Oletko pyytänyt kaikki potilastietosi?
Käsittelen työssäni potilastietojen luovutuspyyntöjä. Suuri osa pyynnöistä, joissa pyydetään kaikki potilastiedot ovat kummallisia. Pyynnöistä saa vaikutelman, että pyytäjällä on isoja mielenterveysongelmia ja/tai hän on kehitysvammainen. Sama liittyen myös lapsen tietoihin kohdistuviin pyyntöihin, joita usein pyydetään huoltajuusriitatilanteissa.
Käytännössä vain ne pyynnöt, jotka liittyvät aikuisena tehtäviin adhd-tutkimuksiin vaikuttavat normaaleilta (usein jopa osattu täyttää sähköinen lomake, mikä helpottaa jo paljon) ja perustelluilta (kun halutaan siis kaikki tiedot vauvasta lähtien nykypäivään).
Oletko sinä pyytänyt kaikki potilastietosi? Miksi?
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Olen monesti miettinyt, että pitäisi pyytää. Lapsuudessani on tapahtunut joitain asioita, joista vanhemmat eivät suostu kertomaan. Ovat myös osin kiistäneet väkivallan, mitä sisarukseni ovat muistelleet. Pitkään minulla näkyi arpia, jotka eivät olleet voineet tulla missään lasten normaaleissa leikeissä. Haluaisin tietää, mitä ehkä on tapahtunut (onko ollut leikkausarpia, onko minua puukotettu tms.) Ja kyllä, on mielenterveysongelmia. Olen suorastaan ihmispelkoinen vielä aikuisenakin.
Ymmärrettävä syy tietopyynnölle. Ehkä valitettavasti joillain muillakin on tällainen syy.
Ap
En. Kyllähän minä tiedän, mitä niissä lukee. En varmaan muista kaikkia lapsuuden pikku kolhuja tai nuhakuumeita, mutta mitå minå tekisin sillä tiedolla, että minulla oli keuhkoputkentulehdus talvella 1981?
Edelleenkään en ymmärrä miksi omien tietojen pyytämistä pitää perustella. Neuvolakortti minulla on ihan ennestään olemassa. Ja ei, ne ohjeet eivät olleet selvät useampi vuosi sitten. Itse asiassa silloin niitä ei edes voinut pyytää sähköisesti. Nyt näköjään voi, kun tarkistin.