Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko pyytänyt kaikki potilastietosi?

Vierailija
07.05.2024 |

Käsittelen työssäni potilastietojen luovutuspyyntöjä. Suuri osa pyynnöistä, joissa pyydetään kaikki potilastiedot ovat kummallisia. Pyynnöistä saa vaikutelman, että pyytäjällä on isoja mielenterveysongelmia ja/tai hän on kehitysvammainen. Sama liittyen myös lapsen tietoihin kohdistuviin pyyntöihin, joita usein pyydetään huoltajuusriitatilanteissa.

Käytännössä vain ne pyynnöt, jotka liittyvät aikuisena tehtäviin adhd-tutkimuksiin vaikuttavat normaaleilta (usein jopa osattu täyttää sähköinen lomake, mikä helpottaa jo paljon) ja perustelluilta (kun halutaan siis kaikki tiedot vauvasta lähtien nykypäivään).

Oletko sinä pyytänyt kaikki potilastietosi? Miksi? 

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen. Tilasin lastensuojelun paperit ja samalla pyynnöllä tilasin myös muut paperit. Adhd-tutkimuksiin pyynnön teki hoitotaho. En nyt oikein ymmärrä, että miksi sinulle pitäisi perustella sitä, että miksi joku haluaa tilata OMAT paperinsa. Itselleni sieltä löytyi uuttakin tietoa, jota en edes tiennyt. Eikä ollut keneltä kysyä. En ymmärrä sitäkään, että millä perusteella diagnosoit ihmisiä. Ei ainakaan tuolla pitänyt muuta tehdä kuin rastittaa mitä haluaa. Ja kolmanneksi, ensimmäisenä kannattaa tarkistaa, että onhan teidän alueella selkeät ohjeet siihen miten pyyntö tehdään. Tuolla ei ollut, jonne itse tein. Jouduin pyytämään apua kunnasta, jotta sain edes lomakkeen. Silloin varmasti tulee monenlaisia pyyntöjä. 

Niinpä, eihän niissä pyynnöissä yleensä lue, miksi pyyntö on tehty, minkä vuoksi kiinnostaakin, miksi ihmiset noita pyytävät. Oliko sinusta vain

Edelleenkään en ymmärrä miksi omien tietojen pyytämistä pitää perustella. Neuvolakortti minulla on ihan ennestään olemassa. Ja ei, ne ohjeet eivät olleet selvät useampi vuosi sitten. Itse asiassa silloin niitä ei edes voinut pyytää sähköisesti. Nyt näköjään voi, kun tarkistin. 

Vierailija
22/23 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen monesti miettinyt, että pitäisi pyytää. Lapsuudessani on tapahtunut joitain asioita, joista vanhemmat eivät suostu kertomaan. Ovat myös osin kiistäneet väkivallan, mitä sisarukseni ovat muistelleet. Pitkään minulla näkyi arpia, jotka eivät olleet voineet tulla missään lasten normaaleissa leikeissä. Haluaisin tietää, mitä ehkä on tapahtunut (onko ollut leikkausarpia, onko minua puukotettu tms.) Ja kyllä, on mielenterveysongelmia. Olen suorastaan ihmispelkoinen vielä aikuisenakin.

Ymmärrettävä syy tietopyynnölle. Ehkä valitettavasti joillain muillakin on tällainen syy.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Kyllähän minä tiedän, mitä niissä lukee. En varmaan muista kaikkia lapsuuden pikku kolhuja tai nuhakuumeita, mutta mitå minå tekisin sillä tiedolla, että minulla oli keuhkoputkentulehdus talvella 1981?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kahdeksan