Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omaisen pääsy vainajan potilastietoihin?

Vierailija
06.05.2024 |

Millä perusteluilla olette saaneet pääsyn edesmenneen omaisen potilastietoihin?

Itsellä tilanne, että isäni teki itsemurhan lähes 20 vuotta sitten. Hän jäi minulle kovin etäiseksi ihmiseksi. Lapsena hän ei tullut mihinkään koulun vanhempainiltoihin. Ajattelin, että hän ei rakasta minua. Nyt äitini muutettua hoivakotiin, löysin hänen asunnostaan isän vanhoja potilaskertomuksia. Selvisi, että isä kärsi sosiaalisten tilanteiden pelosta. Tästä ei koskaan puhuttu ollessani lapsi. Nyt ymmärrän eri tavalla sen, miksi hän perui aina viime tipassa lähtemiset vanhempainiltaan. Lisäksi selvisi, että ollessani ihan pieni, äitini oli syyttänyt häntä insestistä, tapaus oli tutkittu ja osoittautui perättömäksi. Hän oli kertonut lääkärille pitäneensä tarkoituksella etäisyyttä tyttäriinsä, ettei syytös toistuisi.

Tahtoisin kovasti päästä lukemaan loputkin asiakirjat! Nämä tiedot ovat helpottaneet oloani erittäin paljon ja lievittäneet tuskaa siitä, kun vuosikausia ajattelin että olen isälleni aivan yhdentekevä eikä hän välitä minusta. 

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2/4 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten äitisi ilmitullut valehtelu helpottaa oloasi? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://stm.fi/asiakastietojen-potilastietojen-salassapito

Kiitos linkistä! Tässä kirjoitettiin: "Omaiselle voidaan myöntää oikeus saada tietoja sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista, joita hänen kuollut lähiomainen on saanut elinaikanaan. Tällöin tietojen on oltava välttämättömiä hänen etujensa tai oikeuksiensa selvittämiseksi ja toteuttamiseksi. Näin voi olla esimerkiksi tilanteissa, joissa omaiset haluavat selvittää epäilemäänsä hoitovirhettä."

Tuota juuri mietin, että onko kellään esimerkkejä noista tilanteista, joissa olisi sovellettu tuota kohtaa "tiedot välttämättömiä etujen ja oikeuksien selvittämiseksi ja toteuttamiseksi". 

Vierailija
4/4 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota juuri mietin, että onko kellään esimerkkejä noista tilanteista, joissa olisi sovellettu tuota kohtaa "tiedot välttämättömiä etujen ja oikeuksien selvittämiseksi ja toteuttamiseksi". 

Voisiko esim. olla kyseessä tilanne, jossa haetaan korvausta esim. vakuutusyhtiöstä. Eli jos on ollut henkivakuutus tai vakuutus vakavan sairauden vuoksi, ja kuolinpesä hakee korvauksia.

Pelkästään sen vuoksi, että on utelias edesmenneen terveystietoja kohtaan, niitä ei luovuteta. Se, että omaa ahdistusta helpottaisi lukea toisen terveystietoja, ei myöskään ole peruste. Psykiatrian tietoja ei koskaa luovuteta omaiselle, ellei sairastunut itse tätä vartavasten pyydä, eikä välttämättä aina silloinkaan.

En näe, että sinulla on mitään oikeutta saada isäsi potilastietoja.