Yliopisto, lisäaika loppui, mitä nyt?
En kehtaa ottaa yhteyttä yliopistolle, jos se on kuitenkin turhaa. Tilanne siis on, että sain viime vuonna vuoden lisäaikaa, joka päättyy 31.7. Opinnot viivästyivät alunperin koronan takia kun meillä jäi neljä lasta yhtäkkiä kotiopetukseen. Uuvuin enkä pystynyt enää nukkumaan, mutta siitä ei ole mitään todistusta, tämä kelpasi viime vuonna lisäajan syyksi. Kuluneen vuoden aikana kuoli isoäitini, kehitysvammainen siskoni ja persoonallisuushäiriöinen äitini alkoivat ripustautua minuun. Olen mennyt ihan sumussa, puolisolla ok palkka, jolla on sitten eletty. Mutta näistäkään ei ole mitään lääkärintodistusta, joihin vedota.
Saan lisäajan loppuun mennessä gradun kirjoitettua, arvostelu ei varmaan ehdi mutta muuten valmiiksi. Muita opintoja jää puuttumaan 20 op. En hakenut tänä keväänä enää lisäaikaa, koska gradun pisteet eivät olleet kirjautuneet, ja opintorekisterissä on oltava pisteet näkyvillä, muuten uutta lisäaikaa ei myönnetä. En olisi sitä siis saanut.
Mitä nyt tapahtuu? Jäänkö ikuisiksi ajoiksi valmistumatta? Hävettää ja itkettää oma tilanne. Vaivun jotenkin sinne sumuun taas. Älkää kiitos olko ilkeitä.
Kommentit (67)
"Miten voin opiskella avoimessa opintoja, joita siellä ei ole?"
Sama kurssi kuin tutkinto-opiskelijoilla, ero vain se, että siitä joutuu maksamaan. Avoimenyliopiston maksujen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten voin opiskella avoimessa opintoja, joita siellä ei ole?
Tässä esimerkkinä Tampereen yliopisto:
Jos haluat jatkaa opintojasi opintoajan päättymisen jälkeen, esimerkiksi saatuasi kielteisen lisäaikapäätöksen tai jos opiskeluoikeutesi on passivoitu, voit suorittaa tutkintoosi kuuluvia opintoja Tampereen yliopiston avoimen yliopiston kautta.
https://www.tuni.fi/fi/opiskelijan-opas/kasikirja/uni/opetussuunnitelma…
Tämä on oikea vastaus
Vierailija kirjoitti:
"Miten voin opiskella avoimessa opintoja, joita siellä ei ole?"
Sama kurssi kuin tutkinto-opiskelijoilla, ero vain se, että siitä joutuu maksamaan. Avoimenyliopiston maksujen mukaan.
Niin juuri
Yliopisto antaa yleensä lisää lisäaikaa, jos näyttää siltä, että opiskelijalla on realistiset mahdollisuudet saada tutkinto järkevässä ajassa valmiiksi. Uutta hakemusta käsitellessä katsotaan yleensä sitä, mitä on saanut tehtyä edellisen lisäajan aikana. Jos olet saanut gradun jo lähes valmiiksi, se on iso plussa. Onko ohjaajasi lukenut jonkin pitkällä olevan käsikirjoituksesi? Jos on ja saisit ohjaajaltasi lausunnon, että sinulla on hyvät mahdollisuudet saada gradu valmiiksi heinäkuun loppuun mennessä, niin se on todella painava puolto lisäajan myöntämiselle.
Joka tapauksessa kannattaa ottaa rohkeasti yhteyttä yliopiston oikeisiin työntekijöihin. Siinä ei ole mitään noloa. He käsittelevät jatkuvasti lisäaikahakemuksia.
Yliopistonlehtori
Jos muu ei auta, voit hakea uutta opiskelupaikkaa yhteishaussa samasta yliopistosta samalla pääaineella. Tai valita jonkun sellaisen pääaineen, johon on helppo päästä sisään ja josta on helppo vaihtaa siihen aineeseen mitä olen opiskellut.
Mullakin on jo toinen opiskeluoikeus samaan pääaineeseen menossa. Opinto-oikeuden rajaus ei mennyt ihan nappiin, kun jouduin sen takia viemään opiskelupaikan jonkun muun nenän edestä.
Vierailija kirjoitti:
Jos muu ei auta, voit hakea uutta opiskelupaikkaa yhteishaussa samasta yliopistosta samalla pääaineella. Tai valita jonkun sellaisen pääaineen, johon on helppo päästä sisään ja josta on helppo vaihtaa siihen aineeseen mitä olen opiskellut.
Mullakin on jo toinen opiskeluoikeus samaan pääaineeseen menossa. Opinto-oikeuden rajaus ei mennyt ihan nappiin, kun jouduin sen takia viemään opiskelupaikan jonkun muun nenän edestä.
Huumoria
Hae lisäaikaa. Yliopisto saa rahaa sun valmistumisesta, niillä on insentiivi saada sulle tutkinto. Kysyvät gradun ohjaajalta edistymisestä jne, mutta ainakin kun itse olin yliopistolla töissä, puolsin lisäaikaa ihan vaan säälistä vaikka opiskelija ei olisi ollut saanut mitään aikaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä monesko lisäaika on meneillään, mutta yleensä tavoitteena on saada opiskelija valmistumaan. Ihan turha hävetä yhteydenottoa, kun lisäajan käsittelijät ovat sitä varten, että he neuvovat lisäajan hakemisessa ja arvioivat hakemukset. Eli rohkeasti yhteyttä yliopistoosi ja pohdi valmiiksi oikeasti realistinen valmistumissuunnitelma missä ajassa saat nuo 20 op kasaan. Ja ilman muuta vain väännät väkisin gradun loppuun, niin saat todisteita uutta lisäaikaa varten.
Tiedoksi, että lisäajan hakemisesta on tulossa maksullista jossain vaiheessa (2025), mutta kyse on aika pienestä summasta.
Huvittaa sinänsä että nää poliitikot jotka käyttää yli 10v maisteri (tai kandi) opintoihinsa on säätämässä kärkkäänä lakeja että on valmistuttava 5 vuodessa maisteriksi tai homma oli siinä eikä jatkoa seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Hae lisäaikaa. Yliopisto saa rahaa sun valmistumisesta, niillä on insentiivi saada sulle tutkinto. Kysyvät gradun ohjaajalta edistymisestä jne, mutta ainakin kun itse olin yliopistolla töissä, puolsin lisäaikaa ihan vaan säälistä vaikka opiskelija ei olisi ollut saanut mitään aikaiseksi.
Kaikkea sinäkin valehtelet
Vierailija kirjoitti:
No sitä lisäaikaa kyllä AINA saa. Yliopisto saa rahaa jokaisesta suoritetusta tutkinnosta, ja ne todellakin haluavat sen rahan. Ei tarvitse yhtään hävetä sitä, että pyytää lisäaikaa useamman kerran, se on todella tavallista. (Itse ollut töissä Turun Yliopistolla ja tehnyt mm. opinto-ohjausta, siltä pohjalta sanon)
Lisäaikaa ei myönnetä kaikille. Mulle sitä ei myönnetty, kun en saanut yhden lukuvuoden aikana yhtään kurssia suoritettua. Syyksi ei kelvannut, että tein kokopäivätöitä ja työmatkoihin meni n. 3 h/vrk aikaa, enkä jaksanut enää opiskella sen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Miten voin opiskella avoimessa opintoja, joita siellä ei ole?
Tässä esimerkkinä Tampereen yliopisto:
Jos haluat jatkaa opintojasi opintoajan päättymisen jälkeen, esimerkiksi saatuasi kielteisen lisäaikapäätöksen tai jos opiskeluoikeutesi on passivoitu, voit suorittaa tutkintoosi kuuluvia opintoja Tampereen yliopiston avoimen yliopiston kautta.
https://www.tuni.fi/fi/opiskelijan-opas/kasikirja/uni/opetussuunnitelma…
Edelleen ne voi suorittaa avoimessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huumoria
Miten niin? Totta joka sana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitä lisäaikaa kyllä AINA saa. Yliopisto saa rahaa jokaisesta suoritetusta tutkinnosta, ja ne todellakin haluavat sen rahan. Ei tarvitse yhtään hävetä sitä, että pyytää lisäaikaa useamman kerran, se on todella tavallista. (Itse ollut töissä Turun Yliopistolla ja tehnyt mm. opinto-ohjausta, siltä pohjalta sanon)
Lisäaikaa ei myönnetä kaikille. Mulle sitä ei myönnetty, kun en saanut yhden lukuvuoden aikana yhtään kurssia suoritettua. Syyksi ei kelvannut, että tein kokopäivätöitä ja työmatkoihin meni n. 3 h/vrk aikaa, enkä jaksanut enää opiskella sen päälle.
No suorititko avoimessa vai jätit homman, kun olisi 200 e pitänyt maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huumoria
Miten niin? Totta joka sana.
Avoimessa olisit voinut opiskella
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkoin työntekoa, luovuin vanhasta opiskeluoikeudestani ja pääsin seuraavan kevään yhteishaussa uudestaan sisään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kyllä tosi harvinaista. Varsinkin jos opinnot on jo kuitenkin graduvaiheessa kuten ap:lla. Meillä opinto-ohjaajan kanssa mietittiin realistista suunnitelmaa jatkaa kohti tutkintoa, mutta vaikka olisi oikeasti tuntunut että ei sillä ehkä voimavarat riitä, niin silti "säälistä" vaikka annettiin yleensä sitä lisäaikaa, koska se ei ole mitään pois yliopistolta, ja jos on pienikin mahdollisuus että valmistuu, niin se on plussaa. Koska tosiaan kuten täällä on kerrottukin, yliopistot ei saa rahaa siitä paljonko niitä opiskelijoita opiskelee, vaan siitä paljonko valmistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kyllä tosi harvinaista. Varsinkin jos opinnot on jo kuitenkin graduvaiheessa kuten ap:lla. Meillä opinto-ohjaajan kanssa mietittiin realistista suunnitelmaa jatkaa kohti tutkintoa, mutta vaikka olisi oikeasti tuntunut e
Ai no minullekkaan ei myönnetty
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkoin työntekoa, luovuin vanhasta opiskeluoikeudestani ja pääsin seuraavan kevään yht
Luovuit siis oikeudesta tehdä ne avoimessa 🤣😂
Rohkeasti vaan haet lisää lisäaikaa. Jos gradu on valmis, luulisi lisäajan onnistuvan.