YLE mainostaa huumeita. Kriittiset kommentit eivät mene läpi
Yleveroja kuitenkin joutuu myös maksamaan huumekriittiset.
Kommentit (148)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota samaa tavaraahaan annetaan naisille synntyksissä, jotta synnytykset eivät keskeytyisi luonnottomissa sairaalaolosuhteissa
Huumeet ovat usein samaa tavaraa tai jopa viattomampia, kuin esimerkiksi reseptilääkkeet. Tämän naisen käyttö ei vaikuta juuri eroavan siitä, että hän käyttäisi reseptilääkettä. On harkittua ja hallittua, eivätkä riskit johdu itsestä. Saadakseen vastaavaa lääkekartellilta pitäisi laittaa päälle jonkinlainen kärsimysnäytelmä, sillä elämästä nauttiminen ei ole sallittua
Niin, suurin osa suomen yliannostuskuolemista tapahtuu reseptilääkkeillä (opiaateilla), eikä niinkään "oikeilla" huumeilla.
Itse pidän mielenterveyteni kunnossa sillä, että teen kerran pari vuodessa sienitripin. Ja niin tekee moni muukin, mutta asiastahan ei saa puhua, koska lääkekarteleita ei palvele se, että ihmiset hoitaisivat itseään edullisella kert
Olisko sulla laittaa tarkka ja tieteellinen kakksoissokkoutettu vaikutusmekanismi selostettuna? Taitaa olla enemmän placeboa.
Vierailija kirjoitti:
Vai että kerran kuussa ekstaasia. Eikös suositus oo 3kk välein max?
3 kk sääntö perustuu Ann Shulginin subjektiiviseen kokemukseen.
"Olisko sulla laittaa tarkka ja tieteellinen kakksoissokkoutettu vaikutusmekanismi selostettuna? Taitaa olla enemmän placeboa."
Ei ole placeboa. Ihan voit itse Googlesta etsiä tutkimuksia psilosybiinin terapiakäytöstä.
Vaikutusmekanismiahan ei useissa edes pitkään käytössä olleissa lääkkeissä tunneta, eli aika hassua vaatia sitä.
Tuohon ylemmälle vaikutusmekanismien tieteellisestä näytöstä kyselevälle; aika vähän on ollut mielenkiintoa kenelläkään tutkia ja rahoittaa laittomien huumeiden vaikutuksia mielenterveyskontekstissa. Tämä on vasta viimeaikoina vähän yleistynyt, eikä tutkimustuloksia vielä ole kovinkaan paljoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi LSD-trippi pelasti koko elämäni. Eli huumeet voi myös pelastaa.
Yhtä pelastunutta kohden on monia hukkuneita.
Ei psykedeelien kohdalla. Niihin ei voi kehittyä riippuvuutta, eikä niillä vedetä yliannostuksia.
Käsittämätöntä miten huumeiden säännöllinen käyttäjä ei oo ikinä kuullut huonoista tripeistä
Huono trippi ei tarkoita riippuvuutta saati yliannostusta. Ja jokainen huonon tripin kokenut tietää, että huonokin trippi on lopulta aina hyvä trippi.
Et oo selvästikään kokenut huonoa trippiä
Olen kokenut sen verran monta huonoa ja hyvää trippiä, että olen saavuttanut sen sisäisen hyvinvoinnin ja tyyneyden, etten koe tarvetta tapella vauva-palstalla pahoinvointiaan oireilevan ihmisen kanssa. Keskustelen mielelläni tästä tärkeästä ja kiinnostavasta aiheesta keskusteluun kykenevien ihmisten kanssa.
Ekstaasin voisi perjaatteessa laillistaa. Pidän silti sienistä koska sieniä ei voi väärentää.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10135952/
Siinä esim. jotain psilosybiinin lääkekäytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai että kerran kuussa ekstaasia. Eikös suositus oo 3kk välein max?
3 kk sääntö perustuu Ann Shulginin subjektiiviseen kokemukseen.
Ookoo en tiennyt, luulin sen perustuvan aivokemioiden tasapainossa pysymiseen. Kun ei ne serotoniinit hetkessä kuitenkaan palaudu normaaliksi vaikka alakulo hellittääkin aika pian
Vierailija kirjoitti:
Tuohon ylemmälle vaikutusmekanismien tieteellisestä näytöstä kyselevälle; aika vähän on ollut mielenkiintoa kenelläkään tutkia ja rahoittaa laittomien huumeiden vaikutuksia mielenterveyskontekstissa. Tämä on vasta viimeaikoina vähän yleistynyt, eikä tutkimustuloksia vielä ole kovinkaan paljoa
Eihän edes tällä hetkellä käytössä olevien vaikutusmekanismeja tiedetä. Joo vaikuttaa serotoniiniin, mutta välillisiä vaikutuksia ja miksi joillekin ei toimi ei tiedetä.
"Olen kokenut sen verran monta huonoa ja hyvää trippiä, että olen saavuttanut sen sisäisen hyvinvoinnin ja tyyneyden, etten koe tarvetta tapella vauva-palstalla pahoinvointiaan oireilevan ihmisen kanssa. Keskustelen mielelläni tästä tärkeästä ja kiinnostavasta aiheesta keskusteluun kykenevien ihmisten kanssa."
No et ulostulon perusteella vaikuta kovin sisäisesti tyyneltä ja rauhalliselta. Ylikompensaatiolta tuo itsensä korostaminen vaikuttaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän edes tällä hetkellä käytössä olevien vaikutusmekanismeja tiedetä. Joo vaikuttaa serotoniiniin, mutta välillisiä vaikutuksia ja miksi joillekin ei toimi ei tiedetä.
Totta, mutta ei esimerkiks mielialalääkkeidenkään tarkkaa vaikutusmekanismiä tunneta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi LSD-trippi pelasti koko elämäni. Eli huumeet voi myös pelastaa.
Yhtä pelastunutta kohden on monia hukkuneita.
Ei psykedeelien kohdalla. Niihin ei voi kehittyä riippuvuutta, eikä niillä vedetä yliannostuksia.
Käsittämätöntä miten huumeiden säännöllinen käyttäjä ei oo ikinä kuullut huonoista tripeistä
Huono trippikö on = hukkuminen? Todella pahasta tripistä voi jäädä traumat tai psykoosi, mutta perus "huonoistakin"/vaikeista tripestä voi jälkikäteen oppia ja löytää positiivisia juttuja. Hukkuminen on turhan voimakas kuvaamaan sellaista. Ja äärimmäisen rankat huonot tripi
Näin juuri. Useinhan huono trippi on sitä, että kohtaa niitä syvimpiä ja kätketyimpiä traumojaan metatasolla, erilaisten symbolien kautta ja kun ns. uskaltaa mennä tripin mukana ja myös käsitellä sitä jälkeen päin, aukeaa monta mielen kipeää solmua. Käytännössähän samaa tehdään vaikka traumaterapiassa. Vanhat haavat avataan, jotta niistä saadaan myrkky pois.
Yksi trippi vuodessa pitää lääkärin loitolla. En ole sen koommin tarvinnut lääkäriä kun koin kosmisen ykseyden ja löysin oikean tietoisuuteni. Joidenkin mielestä olen varmaan seonnut, mutta omasta mielestäni pelastunut. Tuo kokemus oli minulle tärkeämpi kuin esim oma hääpäiväni tai lapseni syntymä. Olen kiitollinen. Suurenmoiset sienet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, mutta ei esimerkiks mielialalääkkeidenkään tarkkaa vaikutusmekanismiä tunneta.
Niitä tarkoitinkin. Pahoittelut sekaannuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten ei pitkäkestoisista sivuvaikutuksistakaan ole vielä kunnollista tutkimustietoa. Nyt on kuitenkin jo alkanut ilmenemään ssri-lääkkeiden yhteyksiä muistisairauksiin. Sama tutkimus puuttuu toki myös psykedeeleiltä, mutta esim. sieniähän täällä on käytetty läpi ihmiskunnan historian, joten kokemustietoa kyllä löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Yksi trippi vuodessa pitää lääkärin loitolla. En ole sen koommin tarvinnut lääkäriä kun koin kosmisen ykseyden ja löysin oikean tietoisuuteni. Joidenkin mielestä olen varmaan seonnut, mutta omasta mielestäni pelastunut. Tuo kokemus oli minulle tärkeämpi kuin esim oma hääpäiväni tai lapseni syntymä. Olen kiitollinen. Suurenmoiset sienet.
Allekirjoitan tämän. Ensimmäinen sienitrippini on edelleen elämäni paras kokemus ja olin vielä niin onnekkaassa asemassa, että sain kokea sen minulle kaikista tärkeimmän ihmisen kanssa.
Suuremmoiset sienet, todellakin. Sekä myös hyvä dokumentti, jota suosittelen lämpimästi ihan kaikille.
Vierailija kirjoitti:
"Olen kokenut sen verran monta huonoa ja hyvää trippiä, että olen saavuttanut sen sisäisen hyvinvoinnin ja tyyneyden, etten koe tarvetta tapella vauva-palstalla pahoinvointiaan oireilevan ihmisen kanssa. Keskustelen mielelläni tästä tärkeästä ja kiinnostavasta aiheesta keskusteluun kykenevien ihmisten kanssa."
No et ulostulon perusteella vaikuta kovin sisäisesti tyyneltä ja rauhalliselta. Ylikompensaatiolta tuo itsensä korostaminen vaikuttaa
Samantyylinen tuli itsellänikin mieleen. Joskus useasti tripanneilla "egonsa tappaneilla" se tietynlainen "henkinen" ego on jopa voimakkaampana ja henkilölle itselleen huomaamattomana, kun kuvitellaan että ego vaan kuolee eikä muuta muotoaan. Että monenlaisesta on varmaan tullutkin vapauduttua ja sen suhteen kokemukset totta, mutta ei ihminen egostaan voi päästä.
Sen voi jatkuvasti oppia huomaamaan paremmin ja tuomaan tietoisuuden sille kaveriks, mutta siitä luopumiseen pystyminen on aika ovela, ehkä jopa egon luoma, harha
Vierailija kirjoitti:
Tälläkin palstalla jotkut tietyt tahot mainostavat kannabista päivittäin eikä sanoma puutu peliin.
Kannabis on vähän eri asia kuin kovat huumeet.
Btw tuo huono trippi -aihehan ei kosketa ekstaasin/MDMAn käyttöä, josta otsikossa oli kyse.
Tässä ei ole ollut puhetta riippuvuutta aiheuttavista huumeista, joita narkomaanit käyttää, vaan sellaisista, joilla parannetaan riippuvuussairauksia kuten narkomaniaa ja alkoholismia.