Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE mainostaa huumeita. Kriittiset kommentit eivät mene läpi

Vierailija
06.05.2024 |

Yleveroja kuitenkin joutuu myös maksamaan huumekriittiset.

https://yle.fi/a/74-20086833

Kommentit (148)

Vierailija
41/148 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täälläkin huomaa miten nistit alanuolittaa kaikki ikävät faktat huumeista. Sitä kai se huumeriippuvuus teettää

Tässä ei ole ollut puhetta riippuvuutta aiheuttavista huumeista, joita narkomaanit käyttää, vaan sellaisista, joilla parannetaan riippuvuussairauksia kuten narkomaniaa ja alkoholismia. 

Vierailija
42/148 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota samaa tavaraahaan annetaan naisille synntyksissä, jotta synnytykset eivät keskeytyisi luonnottomissa sairaalaolosuhteissa

Huumeet ovat usein samaa tavaraa tai jopa viattomampia, kuin esimerkiksi reseptilääkkeet. Tämän naisen käyttö ei vaikuta juuri eroavan siitä, että hän käyttäisi reseptilääkettä. On harkittua ja hallittua, eivätkä riskit johdu itsestä. Saadakseen vastaavaa lääkekartellilta pitäisi laittaa päälle jonkinlainen kärsimysnäytelmä, sillä elämästä nauttiminen ei ole sallittua

Niin, suurin osa suomen yliannostuskuolemista tapahtuu reseptilääkkeillä (opiaateilla), eikä niinkään "oikeilla" huumeilla.

Itse pidän mielenterveyteni kunnossa sillä, että teen kerran pari vuodessa sienitripin. Ja niin tekee moni muukin, mutta asiastahan ei saa puhua, koska lääkekarteleita ei palvele se, että ihmiset hoitaisivat itseään edullisella kert

Olisko sulla laittaa tarkka ja tieteellinen kakksoissokkoutettu vaikutusmekanismi selostettuna? Taitaa olla enemmän placeboa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/148 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai että kerran kuussa ekstaasia. Eikös suositus oo 3kk välein max?

3 kk sääntö perustuu Ann Shulginin subjektiiviseen kokemukseen. 

Vierailija
44/148 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olisko sulla laittaa tarkka ja tieteellinen kakksoissokkoutettu vaikutusmekanismi selostettuna? Taitaa olla enemmän placeboa."

Ei ole placeboa. Ihan voit itse Googlesta etsiä tutkimuksia psilosybiinin terapiakäytöstä.

Vaikutusmekanismiahan ei useissa edes pitkään käytössä olleissa lääkkeissä tunneta, eli aika hassua vaatia sitä. 

Vierailija
45/148 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon ylemmälle vaikutusmekanismien tieteellisestä näytöstä kyselevälle; aika vähän on ollut mielenkiintoa kenelläkään tutkia ja rahoittaa laittomien huumeiden vaikutuksia mielenterveyskontekstissa. Tämä on vasta viimeaikoina vähän yleistynyt, eikä tutkimustuloksia vielä ole kovinkaan paljoa

Vierailija
46/148 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi LSD-trippi pelasti koko elämäni. Eli huumeet voi myös pelastaa.

Yhtä pelastunutta kohden on monia hukkuneita. 

Ei psykedeelien kohdalla. Niihin ei voi kehittyä riippuvuutta, eikä niillä vedetä yliannostuksia.

Käsittämätöntä miten huumeiden säännöllinen käyttäjä ei oo ikinä kuullut huonoista tripeistä

Huono trippi ei tarkoita riippuvuutta saati yliannostusta. Ja jokainen huonon tripin kokenut tietää, että huonokin trippi on lopulta aina hyvä trippi.

Et oo selvästikään kokenut huonoa trippiä

Olen kokenut sen verran monta huonoa ja hyvää trippiä, että olen saavuttanut sen sisäisen hyvinvoinnin ja tyyneyden, etten koe tarvetta tapella vauva-palstalla pahoinvointiaan oireilevan ihmisen kanssa. Keskustelen mielelläni tästä tärkeästä ja kiinnostavasta aiheesta keskusteluun kykenevien ihmisten kanssa.

Vierailija
47/148 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekstaasin voisi perjaatteessa laillistaa. Pidän silti sienistä koska sieniä ei voi väärentää.

Vierailija
48/148 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10135952/

Siinä esim. jotain psilosybiinin lääkekäytöstä. 

Vierailija
49/148 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai että kerran kuussa ekstaasia. Eikös suositus oo 3kk välein max?

3 kk sääntö perustuu Ann Shulginin subjektiiviseen kokemukseen. 

Ookoo en tiennyt, luulin sen perustuvan aivokemioiden tasapainossa pysymiseen. Kun ei ne serotoniinit hetkessä kuitenkaan palaudu normaaliksi vaikka alakulo hellittääkin aika pian

Vierailija
50/148 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohon ylemmälle vaikutusmekanismien tieteellisestä näytöstä kyselevälle; aika vähän on ollut mielenkiintoa kenelläkään tutkia ja rahoittaa laittomien huumeiden vaikutuksia mielenterveyskontekstissa. Tämä on vasta viimeaikoina vähän yleistynyt, eikä tutkimustuloksia vielä ole kovinkaan paljoa

Eihän edes tällä hetkellä käytössä olevien vaikutusmekanismeja tiedetä. Joo vaikuttaa serotoniiniin, mutta välillisiä vaikutuksia ja miksi joillekin ei toimi ei tiedetä. 

Vierailija
51/148 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen kokenut sen verran monta huonoa ja hyvää trippiä, että olen saavuttanut sen sisäisen hyvinvoinnin ja tyyneyden, etten koe tarvetta tapella vauva-palstalla pahoinvointiaan oireilevan ihmisen kanssa. Keskustelen mielelläni tästä tärkeästä ja kiinnostavasta aiheesta keskusteluun kykenevien ihmisten kanssa."

No et ulostulon perusteella vaikuta kovin sisäisesti tyyneltä ja rauhalliselta. Ylikompensaatiolta tuo itsensä korostaminen vaikuttaa

Vierailija
52/148 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän edes tällä hetkellä käytössä olevien vaikutusmekanismeja tiedetä. Joo vaikuttaa serotoniiniin, mutta välillisiä vaikutuksia ja miksi joillekin ei toimi ei tiedetä. 

Totta, mutta ei esimerkiks mielialalääkkeidenkään tarkkaa vaikutusmekanismiä tunneta.

Vierailija
53/148 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi LSD-trippi pelasti koko elämäni. Eli huumeet voi myös pelastaa.

Yhtä pelastunutta kohden on monia hukkuneita. 

Ei psykedeelien kohdalla. Niihin ei voi kehittyä riippuvuutta, eikä niillä vedetä yliannostuksia.

Käsittämätöntä miten huumeiden säännöllinen käyttäjä ei oo ikinä kuullut huonoista tripeistä

Huono trippikö on = hukkuminen? Todella pahasta tripistä voi jäädä traumat tai psykoosi, mutta perus "huonoistakin"/vaikeista tripestä voi jälkikäteen oppia ja löytää positiivisia juttuja. Hukkuminen on turhan voimakas kuvaamaan sellaista. Ja äärimmäisen rankat huonot tripi

Näin juuri. Useinhan huono trippi on sitä, että kohtaa niitä syvimpiä ja kätketyimpiä traumojaan metatasolla, erilaisten symbolien kautta ja kun ns. uskaltaa mennä tripin mukana ja myös käsitellä sitä jälkeen päin, aukeaa monta mielen kipeää solmua. Käytännössähän samaa tehdään vaikka traumaterapiassa. Vanhat haavat avataan, jotta niistä saadaan myrkky pois.

Vierailija
54/148 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi trippi vuodessa pitää lääkärin loitolla. En ole sen koommin tarvinnut lääkäriä kun koin kosmisen ykseyden ja löysin oikean tietoisuuteni. Joidenkin mielestä olen varmaan seonnut, mutta omasta mielestäni pelastunut. Tuo kokemus oli minulle tärkeämpi kuin esim oma hääpäiväni tai lapseni syntymä. Olen kiitollinen. Suurenmoiset sienet.

Vierailija
55/148 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta, mutta ei esimerkiks mielialalääkkeidenkään tarkkaa vaikutusmekanismiä tunneta.

Niitä tarkoitinkin. Pahoittelut sekaannuksesta. 

Vierailija
56/148 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten ei pitkäkestoisista sivuvaikutuksistakaan ole vielä kunnollista tutkimustietoa. Nyt on kuitenkin jo alkanut ilmenemään ssri-lääkkeiden yhteyksiä muistisairauksiin. Sama tutkimus puuttuu toki myös psykedeeleiltä, mutta esim. sieniähän täällä on käytetty läpi ihmiskunnan historian, joten kokemustietoa kyllä löytyy.

Vierailija
57/148 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi trippi vuodessa pitää lääkärin loitolla. En ole sen koommin tarvinnut lääkäriä kun koin kosmisen ykseyden ja löysin oikean tietoisuuteni. Joidenkin mielestä olen varmaan seonnut, mutta omasta mielestäni pelastunut. Tuo kokemus oli minulle tärkeämpi kuin esim oma hääpäiväni tai lapseni syntymä. Olen kiitollinen. Suurenmoiset sienet.

Allekirjoitan tämän. Ensimmäinen sienitrippini on edelleen elämäni paras kokemus ja olin vielä niin onnekkaassa asemassa, että sain kokea sen minulle kaikista tärkeimmän ihmisen kanssa.

Suuremmoiset sienet, todellakin. Sekä myös hyvä dokumentti, jota suosittelen lämpimästi ihan kaikille.

Vierailija
58/148 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olen kokenut sen verran monta huonoa ja hyvää trippiä, että olen saavuttanut sen sisäisen hyvinvoinnin ja tyyneyden, etten koe tarvetta tapella vauva-palstalla pahoinvointiaan oireilevan ihmisen kanssa. Keskustelen mielelläni tästä tärkeästä ja kiinnostavasta aiheesta keskusteluun kykenevien ihmisten kanssa."

No et ulostulon perusteella vaikuta kovin sisäisesti tyyneltä ja rauhalliselta. Ylikompensaatiolta tuo itsensä korostaminen vaikuttaa

Samantyylinen tuli itsellänikin mieleen. Joskus useasti tripanneilla "egonsa tappaneilla" se tietynlainen "henkinen" ego on jopa voimakkaampana ja henkilölle itselleen huomaamattomana, kun kuvitellaan että ego vaan kuolee eikä muuta muotoaan. Että monenlaisesta on varmaan tullutkin vapauduttua ja sen suhteen kokemukset totta, mutta ei ihminen egostaan voi päästä.

Sen voi jatkuvasti oppia huomaamaan paremmin ja tuomaan tietoisuuden sille kaveriks, mutta siitä luopumiseen pystyminen on aika ovela, ehkä jopa egon luoma, harha

Vierailija
59/148 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tälläkin palstalla jotkut tietyt tahot mainostavat kannabista päivittäin eikä sanoma puutu peliin.

Kannabis on vähän eri asia kuin kovat huumeet.

Vierailija
60/148 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Btw tuo huono trippi -aihehan ei kosketa ekstaasin/MDMAn käyttöä, josta otsikossa oli kyse. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän neljä