Kuka tunnustaa saaneensa ala-arvoista kohtelua YTHS:llä käydessään
Itse olen saanut aikoinani mm. krapulaisen silmälääkärin kirjoittaman silmälasireseptin, joka opitkolla osoittautui vääräksi (onneksi silmälääkäripalvelut eivät enää kuuluu palveluihin)
Olin myös potenut vatsavaivoja ja sain diagnoosiksi: syöt liian nopeasti. Oikeasti minulla oli puhjennut laktoosi-intoleranssi
Kaikista paras on kun menin hakemaan apua masennukseen ja ala-kuloon, niin sain ohjeeksi syödä vähemmän perunaa ja riisiä ja ulkoilla (siis sinänsä ihan ok neuvoja, mutta " oikea" lääkäri diagnosoi minulle vaikean masennuksen, johon sain sitten kunnon hoidon)
Kommentit (30)
Tosin muuten ei ollut tarvetta käydä kuin hammaslääkärillä ja kerran rokotettavana. Hammaslääkärille pääsin heti seuraavana päivänä soitosta (hampaasta oli lohjennut pala) ja hoito oli mielestäni ihan hyvää.
Muuten olen saanut aina ensiluokkaisen hyvää palvelua. Varsin Turun YTHS:n gyne on ollut todella, todella kiva.
Kärsin toistuvista virtsatietulehduksista. Yhdeksään vuoteen ei ole seksiä ollut kuin oman miehen kanssa ja klamydia testattu ainakin viisi kertaa. Ihan sama mulle, mutta ihmetyttää vaan, ettei sanaa uskota :)
Ei paljon vaivaudu kyselemään puudutushalukkuutta, ja esim. hampaan paikkauksen on tehnyt minulle parhaimmillaan alle 5 minuutissa. Pääsin 20 minuutin ajalleni sisään vajaat 10 minuuttia etuajassa, ja olin vastaanotolta ulkona jo ennen kuin aikani olisi oikeasti pitänyt alkaa, hammas paikattuna. En voi parhaalla tahdollakaan puhua potilasystävällisestä hoidosta tai varovaisista otteista. Eikä ainakaan auttanut hammaslääkärikammooni tuo käynti...
Mullakin on tullut vastaan toi, ettei haluttaisi ottaa kuin klamydia. Sitten selitin, että seksikumppani on reissannut mm. Virossa, niin suostuivat ottamaan muutakin:D Pitihän toi niinkuin periaattessa paikkaansa.
Kävin masennuksen, ahdistuksen ja uniongelmien takia Yths:ssä, en päässyt lääkärille vaan tapasin vaan hoitajan. Heillä oli niin paljon ruuhkaa ja jonoja ettei hoitajakaan voinut antaa minulle aikaa lääkärille tai laittaa minua jonoon mielenterveyspuolelle.
Minun opinnot jäivät silloin kesken. Tapahtumasta on jo 12- 13 vuotta ja vieläkin kohtelu harmittaa. Silloin en vaan ollut siinä kunnossa että, olisin jaksanut valittaa minnekkään. Eipä minusta ole vieläkään pitämään puoliani. :-(
Menin näyttämään kutiavaa näppyä jalassani ja terveydenhoitaja nauroi minulle: hahaha, tuoko kutiaa, laita kortisonia. Menin parin kuukauden päästä uudestaan, kun kutina ei loppunut. Mustunut näppy leikattiin ja se osoittautui melanoomaksil.
Olin hakemassa ehkäisypillerireseptiä ja lääkäri rupesi tivaamaan lastenhankinnasta (olin tuolloin 24) ja opinnoista jäjlellä vielä neljä vuotta...) Piti pitkän saarnan siitä kuinka lasten tekoa ei pidä jättää yli 30-vuotiaaksi. Totesi lopuksi, että sillä tavalla ei myöskään tarvitsisi miettiä ehkäisyä vähään aikaan... Huoh* Suostui sentään antamaan sen pilleri reseptin
Itse olen saanut pääosin erinomaista palvelua siellä, tai no, hammashoitoon ei päässyt enää 3. opiskeluvuoden jälkeen mutta muuten. Mielenterveyspuolella pääsin psykiatrille 2 viikon kuluttua soitosta, ja ajat muillekin erikoislääkäreille (mm. gynekologi) on onnistuneet varsin helposti. Samoin yleislääkäreille.
ja kävin YTHS:ssä tarkistuttamassa, ettei mitään tauteja tullut. Täti, varmaankin joku hoitaja se oli, kysyi että olenko ollut yhdynnässä muissakin maissa. Oli niin tyly että luettelin kaikki ne maat, joissa oltiin oltu yhdynnässä vakituisen poikakaverini kanssa matkoillamme. Täti oli aivan raivoissaan mulle, ei suoraan sanonut huoraksi mutta tarkoitti sitä ja vakavasti kehotti mua lopettamaan moisen haureuden. Sille ei tullut mieleenkään kysyä, oliko joka maassa eri mies vai joka kerta oma mies niin kuin oli. Olipa kiva lähteä sieltä lutkan tarra otsassa (fiiliksellä).
Seiska, oot aivan mahtava, kun teit noin:D Mahtoi tädin ilme olla näkemisen arvoinen. Musta tekisi joskus hyvää, kun vähän ravistelisi noita, jotka ei osaa ajatella loppuun saakka.
Kaveri joskus selitti (ei tosin tainnut olla YTHS:llä), kun siellä ei oltu meinattu millään uskoa, ettei ei ole harrastanut seksiä ollenkaan puoleen vuoteen tai vuoteen. (Sitä ennenkin pitkässä parisuhteessa.) Olivat vaan olleet ihan vakuuttuneita, että sillä ihan varmasti on vaikka kuinka paljon irtoseksisuhteita. Ja oli vielä ihan tavallisen näköinen ja oloinen 25-vuotias.
Ne eivät USKONEET kun sanoin, että pääni on välillä oikeasti kipeä, niin etten pysty tekemään mitään. Vuorokausia saatoin maata sängyn pohjalla ja itkeä ja välillä ryömiä oksentamaan.
YTHS:n lääkärien mielestä minä en urheillut tarpeeksi. Nuorempana olin ollut aktiiviurheilija, mutta samanlaisia päänsärkyjä oli silloinkin. YTHS:n lääkärien mielestä en ollut sitten venytellyt tarpeeksi.
Myöhemmin kaupungin terveysaseman lääkäri sanoi heti, että se on varmaan migreeni ja kirjoitti reseptin. Tuntui ihmeelliseltä, että lääkäri uskoi sen mitä sanoi ¿ ja osasi vielä auttaa.
Itseltäni ne on otettu kolme kertaa. Joka kerralla olen sanonut, että ihan turhaan otat, ei mulla voi olla sitä, mutta siitä huolimatta aina on otettu " kaiken varalta" .
Kävin valittamassa kovista kuukautiskivuista -->klamydia testi, vaikka sanoin ettei voi mitenkään olla mahdollista (ellei se sitten tartu yleisestä vessasta)
Samoja kokemuksia Tampereen YTHS:ltä.
Olin hakemassa ehkäisypillerireseptiä ja lääkäri rupesi tivaamaan lastenhankinnasta (olin tuolloin 24) ja opinnoista jäjlellä vielä neljä vuotta...) Piti pitkän saarnan siitä kuinka lasten tekoa ei pidä jättää yli 30-vuotiaaksi. Totesi lopuksi, että sillä tavalla ei myöskään tarvitsisi miettiä ehkäisyä vähään aikaan... Huoh* Suostui sentään antamaan sen pilleri reseptin
..Muistaakseni kysyi vielä olisiko se nyt NIIN kamalaa jos tulisin raskaaksi. Ikää taisi olla 22v.
http://hyvaterveys.fi/artikkelit/Lapsen-aika/543/?c=Mieli
Häntä huolestuttaa, kun yliopistossa opiskelevat naiset keskittyvät mieluummin opintoihin kuin tekevät lapsia. Onneksi en ole hänen vastaanotolleen joutunut.
t. Vapaaehtoisesti lapseton
Mahtoikohan olla mahtava Turun yths:n nimeltä mainitsematon gynegologi.. Kuulostaa ainakin hyvin paljon häneltä......
Tähän piti vastata äsken...
Jouduin klamydiatestiin, kun menin valittamaan silmien kuivuudesta ja kutinasta ja nakohairioista. Laakari mietti, etta voisiko olla silmaklamydia (?!) ja ei kun testattavaksi.
Silmavaivat pahenivat ja paasin lopulta YTHS:n silmalaakarille, joka totesi, etta ehka siella on tulehdus. Sain silmatippoja, joista ei ollut mitaan apua. Silmia sarki ja lopulta paatakin. Gradutyopaikan kautta paasin tyoterveyslaakarille, joka vilkaisi vetistavia silmiani ja kirjoitti samalle aamulle lahetteen HYKS:in Silmaklinikalle. Jossa sitten todettiin silmanpaineiden olevan todella korkealla. Hoito aloitettiin heti ja YTHS:lle lahetettiin silmaklinikalta palautetta. Toinen nakohermo ehti vaurioitua sen verran pahasti, etta nakokentassa on selvia puutteita :(
Taallakin ja myohemmin korjailtu pahimpia jalkia yksityisesti.
Ei suostunu ottamaan muuta ku klamydian, muita tauteja ei kuulemma Suomen markkinoilta voi saada.