YTK vai ammattiliitto?
YTK on kuitenkin edullinen ja hyvässä maineessa sekä sieltä saa kaiken saman, kuin ammattiliitosta, mutta paljon halvemmalla. Eikä se lakkoile tai ole mikään vasemmistolainen kommunistijärjestö, joka tuhoaa taloutta.
Neuvottelukierroksilla en ole koskaan kuullut, että YTK:n ja työnantajan välillä olisi ollut erimielisyyksiä. ammattiliitto kiristää aina jollain ja uhkaa lakolla.
Kommentit (39)
Työnantaja kieltäytyy perimästä ammattiliiton jäsenmaksua suoraan palkasta ja alan olla väsynyt laskemaan kahden viikon välein mitä olen liitolle velkaa. En haluaisi siirtyä YTK:n puolelle, mutta alkaa todella tulla mitta täyteen näitä laskin hommia. En tiedä miten pitkään enää jaksan tätä.
Sori nekroa, mutta tämä avautuminen tuskin tarvitsee kokonaan omaa ketjua.
Vierailija kirjoitti:
Montako työehtosopimusta on neuvoteltu ja sovittu YTK:n ja työnantajaliittojen kesken? Ei ainuttakaan.
YTK on vain työttömyyskassa samalla tavalla kuin ammattiliittojen työttömyyskassakin. Ammattiliiton työttömyyskassaan voi liittyä ilman että liittyisi samalla ammattiliiton jäseneksi.
No onko se ammattiliiton työttömyyskassa neuvotellut työnantajaliittojen kanssa? Aivan.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs sitten kun kiero työnantaja jättää palkkasaatavia maksamatta tai merkkaa saikkupäivät palkattomaksi? Ytklainen joutuu itse selvittämään ja takkuamaan. Ammattiliittoon kuuluvalle pääluotto selvittää tai ammattiliitto. Moni unohtaa, että ongelmatilanteessa jää yksin jos ei ammattiliittoon kuulu.
Jättäisin eroilmoituksen samantien, jos työnantaja alkaisi k*settaa.
Sotealalla kyllä riittää töitä. Jos ei riitä, otan mieluusti pientä työttömyyspätkää väliin.
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja kieltäytyy perimästä ammattiliiton jäsenmaksua suoraan palkasta ja alan olla väsynyt laskemaan kahden viikon välein mitä olen liitolle velkaa. En haluaisi siirtyä YTK:n puolelle, mutta alkaa todella tulla mitta täyteen näitä laskin hommia. En tiedä miten pitkään enää jaksan tätä.
Työnantajan ei ole pakko nähdä ylimääräistä vaivaa liiton jäsenmaksujen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö jäsenmaksua voi maksaa kerran vuodessa könttäsummana? Tai vaikka kahdessa erässä, miksi sitä pitää parin viikon välein maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö jäsenmaksua voi maksaa kerran vuodessa könttäsummana? Tai vaikka kahdessa erässä, miksi sitä pitää parin viikon välein maksaa?
Prosenttiperusteinen eikä kuulemma saa vuosittain tai edes puolivuosittain.
Jos on jollain munattoman liiton alalla (pam, jhl) niin ytk. Tyhjän saa pyytämättäkin kun antavat periksi kaikessa, ja anssarit kassasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prosenttiperusteinen eikä kuulemma saa vuosittain tai edes puolivuosittain.
Oho, onpas hankalaa. Mikä liitto?
Vierailija kirjoitti:
Jos on jollain munattoman liiton alalla (pam, jhl) niin ytk. Tyhjän saa pyytämättäkin kun antavat periksi kaikessa, ja anssarit kassasta.
Toinen näistä ja välillä on tuntunut, että minä maksan työnantajan etujen, jos ei nyt ihan ajamisesta niin vähintäänkin erittäin laajasta ymmärtämisestä. Vuosi vuodelta huonommat työehdot ja vitsitason yleiskorotukset.
no joo se siitä, piti päästä vähän tuulettamaan perkeleitä. Huomenna taas uusi päivä ilon työleirillä.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs sitten kun kiero työnantaja jättää palkkasaatavia maksamatta tai merkkaa saikkupäivät palkattomaksi? Ytklainen joutuu itse selvittämään ja takkuamaan. Ammattiliittoon kuuluvalle pääluotto selvittää tai ammattiliitto. Moni unohtaa, että ongelmatilanteessa jää yksin jos ei ammattiliittoon kuulu.
Kuluneen 20 vuoden aikana olen ollut sekä jäsenenä, että luottamusmiehenä sekä Rakennusliitossa ja Ammattiliitto Prossa. Monenlaisissa kahnauksissa olen ollut, oli sitten kyse laittomista irtisanomisista, isoista yt neuvotteluista ja monesta asiasta siltä väliltä. Omakohtaisen kokemuksen perusteella sanoisin, etten juurikaan ole liitosta apua saanut, vaikka kuinka pyytäisin. Yksin saanut pärjätä, olit sitten työntekijä tai heidän edustajansa. Ei ammattiliiton ihmisiä kiinnosta pätkän vertaa työntekijöiden asiat. Ehkä sitten jos tapahtuma on niin räikeä että siinä on oikeasti perusteita lakitupaan, liitto astuu kuvaan, muuten ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
YTK ei neuvottele työnantajajärjestöjen kanssa, se vain maksaa mitä muut ovat sopineet. Mielestäni on itsekästä antaa toisten (liittoon kuuluvien) maksaa siitä, että joku pitää työntekijöiden oikeuksista huolen.
Moni pätkätyötä tekevä eroaa liitosta. Pienillä palkoilla ei saa enää ansiosidonnaista eikä välttämättä saa 12 kuukautta työsopimuksia.
Sitten vaan vakituisilta lähtee tessit.
Liityin liittoon niin työnantaja lopetti pätkäsopimusten tekemisen ja sain vakipaikan. Osa työnantajista käyttää liittoon kuulumattomia hyväkseen koska tietävät ettei heillä ole varaa palkata asianajajaa.
Mistä työnantaja tietää kuka kuuluu liittoon ja kuka ei?
Ei ole ihme että nykyajan työelämä on täysin pilattu. Suuri kiitos te YTK laiset.
Olen hoitsu ja Tehy liiton jäsen. Jossain tilaisuudessa missä oli liiton edustajat kehumassa kuinka upea heidän liittonsa on, kysyin että
"jos olette niin mahtavia niin miksi palkat on niin huonot?"
Liiton edustajat vastasi että
"Hei, sehän on vain POHJApalkka,aina voitte neuvotella lisää!"
...mihin tarvitsee liittoa, jos itse saa neuvotella...
Mulla on s bonus kortti, koska sillä saan bonusta (noin 600€/v)
Osuuspankissa jäsenenä saan bonusta (noin 800€/v)
Ammattiliittoon en kuulu niin kauan kun liittoon kuulumattomat saavat samat edut. Ei mua kiinnosta pätkän vertaa joku heijastin tai ilmainen seinäkalenteri.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ihme että nykyajan työelämä on täysin pilattu. Suuri kiitos te YTK laiset.
Lauloin ennen tuota samaa virttä, jopa aika tunteella, mutta 20-vuotta pettymyksiä toinen toisensa perään ovat tehneet likipitäen tehtävänsä. Liian monen luottamusmiehen olen nähnyt tekevän vastoin tekijän etua, liian monen menneen urahississä ylös päin meidän muiden kustannuksella. Kaksi mulkeroa on mennyt jopa niin pitkälle, että ovat nykyisin työantajan puolella pöytää. Vaan eipä niitä liitossa ylös päin matkaaviakaan ole työmiesten murheet turhaan painaneet.
Vierailija kirjoitti:
Olen hoitsu ja Tehy liiton jäsen. Jossain tilaisuudessa missä oli liiton edustajat kehumassa kuinka upea heidän liittonsa on, kysyin että
"jos olette niin mahtavia niin miksi palkat on niin huonot?"
Liiton edustajat vastasi että
"Hei, sehän on vain POHJApalkka,aina voitte neuvotella lisää!"
...mihin tarvitsee liittoa, jos itse saa neuvotella...
Voi kumpa saisikin siis ehdot. Palkkaa olen neuvottelut huonon sopparin päälle sen verran, että viitsin aamulla lähteä töihin.
Liityin liittoon niin työnantaja lopetti pätkäsopimusten tekemisen ja sain vakipaikan. Osa työnantajista käyttää liittoon kuulumattomia hyväkseen koska tietävät ettei heillä ole varaa palkata asianajajaa.