Kiinteä hintainen vai pörssisähkö?
Onko kuinka monella kiinteähintainen sähkö sopimus? Onko se kannattavaa ja mihin hintaan sen saa? Voiko siirtoa saada kiinteähintaiseksi millään?
Itse asun kerrostalossa pörssi sähköllä niin itse sähkölasku on yleensä alle 7e kuussa. MUTTA sainkin sitten siirtolaskun niin sehän on moninkertainen itse käytettyyn sähköön!! Aivan ryöstöhinta. Niille ei vissiin voi mitään tehdä kerrostaloasukkaana tehdä?
Omakotitalossa kait voisi laittaa aurinkopaneelit katolla ja akut seiniin tai rakentaa itse vaikka tuulimyllyn tuottamaan sähköä tontille, eikä menisi silloin siirtomaksuja.
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko joku teistä pörssisähköläisistä laskenut mikä sähkön keskihinnaksi tuli vuoden ajalta? Tämä viesti on suunnattu laskutaitoisille ihmisille eli vuoden ajalta maksettu sähköenergia jaettuna saman ajan kulutuksella. Voi myös kertoa onko säästellyt kulutuksessa kalliimman sähkön aikaan vai jättänyt hinnanvaihtelut huomiotta.
Ja ennenkuin joku typerys tulee kertomaan, että keskihinnan näkee netistä niin ei näe! Kukaan ei oikeasti kuluta sähköä joka tunti samanverran vuoden ympäri.
Ei tuo mitään korkeampaa matematiikka vaadi. Aika moni taitaa pystyä suoraan katsomaan tiedon ihan sähköyhtiönsä appistä tai kirjautumalla sivuille. Meillä oli vuoden 2023 todelliseen kulutukseen pohjautuva keskihinta 6,7c/kWh. Nyt taisi maaliskuu olla jotain 6,2c/kWh.
Jos apista katsoit niin tuo hinta ei sisällä sitten marginaalia. Eli reilu 7snt sinäkin ole sähköstäsi maksanut plus kk maksu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko joku teistä pörssisähköläisistä laskenut mikä sähkön keskihinnaksi tuli vuoden ajalta? Tämä viesti on suunnattu laskutaitoisille ihmisille eli vuoden ajalta maksettu sähköenergia jaettuna saman ajan kulutuksella. Voi myös kertoa onko säästellyt kulutuksessa kalliimman sähkön aikaan vai jättänyt hinnanvaihtelut huomiotta.
Ja ennenkuin joku typerys tulee kertomaan, että keskihinnan näkee netistä niin ei näe! Kukaan ei oikeasti kuluta sähköä joka tunti samanverran vuoden ympäri.
Ei tuo mitään korkeampaa matematiikka vaadi. Aika moni taitaa pystyä suoraan katsomaan tiedon ihan sähköyhtiönsä appistä tai kirjautumalla sivuille. Meillä oli vuoden 2023 todelliseen kulutukseen pohjautuva keskihinta 6,7c/kWh. Nyt taisi maaliskuu olla jotain 6,2c/kWh.
Jos apista katsoit niin
Tuossa on marginaali (ja verot mukana.)
Kaksio ja kiinteähintainen. Alle 20e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Kohta vuoden on ollut pörssisähkö ja ihan tyytyväinen olen paitsi että sähköyhtiö yrittää melkein aina laskuttaa liikaa. Tarkkana saa olla sen suhteen.
Laskuttaa liikaa?
Minkä firman? Helenin appi ei ainakaan marginaaleja laske vuosikulutukseen.
Vierailija kirjoitti:
Kaksio ja kiinteähintainen. Alle 20e/kk.
Kerrostaloasujalla on ihan se ja sama mikä sopimus on kun kulutus on niin minimaalista.
Vierailija kirjoitti:
Mä katsos osaan ihan itse laskea sen. Se on ihan yksinkertainen yhteenlasku.
Vierailija kirjoitti:
Vaasan sähkö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä katsos osaan ihan itse laskea sen. Se on ihan yksinkertainen yhteenlasku.
Jopas olet pihi runkkari
Jos saat yhdellä sentillä 5 vuoden kiinteän, niin kiinteä. Muuten aina pörssi.
Meillä kiinteä 12 kk, koska en jaksa kyttäillä pörssisähkön hintoja ja ajastaa elämää sen mukaan. Muutenkin elän paljolti mukavuus edellä. Monta euroa olis säästynyt asiassa kuin asiassa, jos olis nuukapirkko ja ajattelis kaikkea rahan kautta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kiinteä 12 kk, koska en jaksa kyttäillä pörssisähkön hintoja ja ajastaa elämää sen mukaan. Muutenkin elän paljolti mukavuus edellä. Monta euroa olis säästynyt asiassa kuin asiassa, jos olis nuukapirkko ja ajattelis kaikkea rahan kautta.
Ihmisillä joku outo käsitys että pörssisähkö tekee elämän jotenkin vaivalloiseksi. Minulla ei ole kuin lämminvesivaraaja ajastettu halvimmille tunneille, ja muuten elän ihan niinkuin huvittaa. Joskus ehkä tulee laitettua tiskari vasta nukkumaanmennessä päälle. Siinä se. Silti tuli halvemmaksi kuin kiinteä soppari.
Sille siirtomaksulle et mitään voi koska sen laskuttaa alueesi verkkoyhtiö. Se siirtomaksu perustuu kulutuksesi määrään ja kuukausimaksuun mitkä verkkoyhtiöllä on. Pieni lasku energian osalta sinulla kyllä on. Kuinka paljon on se verkkoyhtiön laskuttama siirtomaksu tuolla 7€/kk kulutuksella? Omalla alueella kuukauden siirtomaksu on aika lailla tasan kuukauden kulutuslaskun kanssa.
En ole itse vielä pörssisähköä koittanut ja olen mennyt pitkään toistaiseksi voimassaolevilla sopimuksilla. Kulutus on kerrostalossa asuvana pientä, eikä ero kovin suuri kuitenkaan olisi ja oma kulutukseni ajoittuu pääasiassa juuri kalliimmille tunneille. Työkaverilla samankokoinen asunto ja pörssisähkö. Hänen laskunsa on ainakin olleet reilusti isompia kuin omani, niin en ole kokenut järkeväksi sitä pörssisähköä valita. Nyt hinta on 6.42c/kWh.
Vierailija kirjoitti:
Siirryin pörssiläiseksi helmikuussa -23 ja ko. vuoden sähkön kWh hinnaksi tuli noin 6,3snt/kWh. Hinta on laskettu sähkölaskuista jolloin se ottaa huomioon sen miten on onnistunut hyödyntämään edullisia tunteja. Siihen aikaan tarjottiin 8...9 snt/kWh määräaikaista sähköä joten pärjäsin tässä ja edullisten tuntien "vahtiminen" ei juuri elämää haitannut. Edullisin kuukaus oli syyskuu jolloin kwh hinnaksi tuli noin 3,8snt/kWh, kallein oli joulukuu noin 9snt/kWh.
Vierailija kirjoitti:
Me ehdittiin saada edullinen kiinteähintainen, ja on kyllä tullut edullisemmaksi kuin pörssisähkö.
Mulla oli huhtikuun keskihinta pörssissä 3,92 senttiä. Mistä olet tuota halvemman sopimuksen saanut. Ihan oikeesti kiinnostaisi.
Minä säästän 3 pösällä perusmaksuissa 180€ vuosittain. Lidl kumppanieduissa Vattenfal tarjoaa pösän 6 kk ilmaisilla perusmaksuilla ja taas 6kk loputtua aloitan uuden pösän sen kanssa joka tarjoaa pisimmät ilmaiset perusmaksut. Marginaalilla on niin pieni vaikutus loppulaskuun että se on sama mistä ja millä hinnanerolla ottaa.
Marginaali 0,25snt x 1000 kwh = 2,50€ tai 0,49 x 1000 = 4,90€ eli ero per 1000 kwh on 2,40
Aika outoa verrata kaverin sähkölaskua, kaikki ovat yksilöllisiä sähkön käyttäjiä. Meillä on 4 kylmäkonetta ja ahkerasti käytämme uunia. Kesällä ollaan mökillä ja sähköä kuluu 200 kwh/ kk okt vaikka ei olla edes paikalla. Joulukuussa meneekin yli 1200 kwh kun on vieraita ja tehdään jouluruuat itse.
Vaihdoin helmikk pörssisähköön, kyllä kannatti, 10e-15e/kk, siirto pysynyt vaille 30e / 2kk, koska siihen ei voi vaikuttaa. Asun kerrostalossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pörssisähkö jos olet kotona säätämässä lämmitystä sen hinnan mukaan ja lämmittämässä takkaa. Tasahinta jos et aio jättää työpäivää väliin kun sähkön hinta on 2e/kwh.
Se nyt ei niin hankalaa ole. Koko pörssisähkön historiassa on yksi ja ainut tuollainen kahden euron päivä ollut. Ja sitäkin nyt tutkitaan, että miksi se oli.
Kotona ei paljon sähköä kulu, jos siellä ei kukaan ole, kuin siihen lämmitykseen. Ja ainakin meillä saan sen hyvin kätevästi säädettyä vain yöksi päälle esimerkiksi. Lämminvesivaraaja taas lämpeää automaattisesti vain halvimmilla tunneilla. Ei maksanut montaa kymppiä ratkaisu.
Tutkitaanko oikeasti tota huippuhintapäiväää? Se tutkintakohuhan alkoi siitä - 0,50 päivästä että ei saa toistua.
Mutta miksei kukaan tee juttua miten tuo pörssileikki oikein toimii? Onko toimittajat vain niin osaamattomia vai eikö mediatalot anna tehdä moista mainostulojen menetyksen pelossa vai mikä?
Pörssisähkö. Pystymme hintapiikkien aika hiukan säätämään kulutusta, joten hyödymme alempaa keskihintaa enemmän. Jos on tulossa Olkiluotohuoltoja, otamme 1-2 kk kiinteähintaisen sopparin.
Tuossa on yhden sähköyhtiön julkaisemaan tietoa heidän kaikkien pörssisähköasiakkaiden toteutuneesta hinnasta
https://www.nordicgreen.fi/porssisahkon-keskihinta-jai-selvasti-kiintei…
7,67 c/kWh. Halvin kiinteähintainen olisi heiltä ollut lokakuussa saatavilla ollut hieman alle 9c.