Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun vanha hyvä ystävä onkin nykyään kaikesta eri mieltä

Vierailija
05.05.2024 |

Niin pitääkö ystävyyttä mielestänne koittaa jatkaa vai unohtaa 40 vuotta.

Kaikesta täysin eri mieltä oleminen haittaa jo kanssakäymistä, ja tuntuu olevan täysin periaatteellista eli ainakin osin mielipide on muuttunut koska minä esim olen alkanutkin tykätä jostain tmv.

Kuulostaa todella lapselliselta ja sitä se onkin. Hankaloittaa kuitenkin elämääni ja aiheuttaa mielipahaa paljon, siksi mietin että pitäisikö välien antaa viilentyä.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tässä kirjoitti että kuulostan yksisilmäiseltä, etten osaa ottaa muita näkökulmia huomioon. Osaa  kyllä ottaa mutta ajattelen että silti esim erossa ystäväni tukisi minua eikä kääntyisi vastaan. Mielestäni tosi ystävä voi hädän hetkellä päästä jopa valkoisen valheen tukeakseen. Eikä heittää suolaa haavoihin, jollei ole ihan pakko.

Vierailija
22/51 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku tässä kirjoitti että kuulostan yksisilmäiseltä, etten osaa ottaa muita näkökulmia huomioon. Osaa  kyllä ottaa mutta ajattelen että silti esim erossa ystäväni tukisi minua eikä kääntyisi vastaan. Mielestäni tosi ystävä voi hädän hetkellä päästä jopa valkoisen valheen tukeakseen. Eikä heittää suolaa haavoihin, jollei ole ihan pakko.

Todennäköisesti on vaan kateellinen jo ajatuksesta, että löydät eron jälkeen hyvän kumppanin. Onko ystävä sinkku?  :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun vanhalle kaverille kävi niin, että kuzi nousi päähän. Tosi ärsyttävä tilanne, kun ollaan oltu hyviä kavereita vuosikymmenet, ja sitten hän rikastui (oli minulle vähän haasteellista päästä kateudesta yli, mutta pääsin), ja sittemmin persuuntui. Hänen kaikki mielipiteensä ovat nykyään kuin jonkun pikkulapsen uhoa ja uskoo oikeasti persujen talouspolititiikkaan. En aiemmin ikinä tajunnut, miten heikko ymmärrys hänellä on ollut yhteiskunnan toiminnasta (ei ole käynyt suomalaista lukiota), kun ei olla paljonkaan politiikasta keskusteltu.

Nykyisin jää aina likainen olo kun hänet näkee. Halveksii köyhiä ja sairaita. Itse olen yrittäjä, enkä siis ikinä ole mitään työttömyystukia nostellut, mutta en nyt silti usko, että pienituloisten köyhistäminenkään mitään parannusta yhteiskuntaan tuo. Toki miljönäärit ovat sitten suhteessa entistäkin rikkaampia, ja joissakin tapauksissa myös ääliömpiä.

Tästä kommentista tulee mieleeni se tutkimus, jossa todettiin, että vihervasemmistolaiset ovat kaikkein suvaitsemattomimpia olemaan ystäviä muiden puolueiden (oikeisto) kannattajien kanssa.

Vierailija
24/51 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun vanhalle kaverille kävi niin, että kuzi nousi päähän. Tosi ärsyttävä tilanne, kun ollaan oltu hyviä kavereita vuosikymmenet, ja sitten hän rikastui (oli minulle vähän haasteellista päästä kateudesta yli, mutta pääsin), ja sittemmin persuuntui. Hänen kaikki mielipiteensä ovat nykyään kuin jonkun pikkulapsen uhoa ja uskoo oikeasti persujen talouspolititiikkaan. En aiemmin ikinä tajunnut, miten heikko ymmärrys hänellä on ollut yhteiskunnan toiminnasta (ei ole käynyt suomalaista lukiota), kun ei olla paljonkaan politiikasta keskusteltu.

Nykyisin jää aina likainen olo kun hänet näkee. Halveksii köyhiä ja sairaita. Itse olen yrittäjä, enkä siis ikinä ole mitään työttömyystukia nostellut, mutta en nyt silti usko, että pienituloisten köyhistäminenkään mitään parannusta yhteiskuntaan tuo. Toki miljönäärit ovat sitten suhteessa entistäkin rikkaampia, ja joissakin tapauksissa myös ääliömpiä.

No niin, demareiden puoluetoimisto päätti sitten työntää lusikkansa soppaan tähänkin sangen mielenkiintoiseen keskusteluun.

Vierailija
25/51 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut eivät oikeasti hyväksy avioeroja tai ovat itse omassa liitossaan niin epävarmoja, että pelkkä ajatus siitä, että puolet aviolitoista päätyy eroon, on pelottava. Yrittävät sitten itselleen uskotella, että juuri itse on taatusti turvassa, kun ei osaa eikä halua muuta. Tämähän on tietenkin ihan hieno asia, ja jokainen tyylillään, mutta turha kai sitä omaa haavemaailmaa on tyrkyttää muille, joille se ei välttämättä ole paras vaihtoehto.

Vierailija
26/51 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin jää aina likainen olo kun hänet näkee. Halveksii köyhiä ja sairaita. Itse olen yrittäjä, enkä siis ikinä ole mitään työttömyystukia nostellut, mutta en nyt silti usko, että pienituloisten köyhistäminenkään mitään parannusta yhteiskuntaan tuo. Toki miljönäärit ovat sitten suhteessa entistäkin rikkaampia, ja joissakin tapauksissa

Heidän kuplansa on siis kaikkein ahtain. Presidentinvaalien aikaan moni täällä kertoi, ettei tunne lähipiiristään ketään, joka ei äänestäisi Haavistoa.

Surullista moinen yksisilmäisyys.

Vierailija
27/51 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin jää aina likainen olo kun hänet näkee. Halveksii köyhiä ja sairaita. Itse olen yrittäjä, enkä siis ikinä ole mitään työttömyystukia nostellut, mutta en nyt silti usko, että pienituloisten köyhistäminenkään mitään parannusta yhteiskuntaan tuo. Toki miljönäärit ovat sitten suhteessa entistäkin rikkaampia, ja joissakin tapauksissa

Kyse ei ole suvaitsemattomuudesta, vaan ystävyydestä. Miten voi olla ystävä sellaisen ihmisen kanssa, joka mm. toteaa muka tosiasiana, että työttömät ovat laiskoja, ja jos ei yhdellä palkalla elä, niin voi tehdä vaikka kolmea työtä, se on normaalia. Vaikka itse kyseinen henkilö ei ole lainkaan töissä? Aika vaikea siinä on vaan hymistellä, että juu juu, politiikkaahan se vaan on. Omat ystäväni (muut heistä) ovat periaatteessa ystävällisiä ja inhimillisiä ihmisiä, joiden kanssa on hyvä olla. En tajua miksi juuri persujen näkemyksiä pitäisi kunnioittaa ja hyväksyä, vaikka ne ovat hirveitä. Ainakin itselle vahvistui, että tuon tyypin seura ei enää kiinnosta. 

Vierailija
28/51 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväsi on kuullut sinusta jonkun perättömän juorun ja uskonut sen todeksi. Mulle tapahtui niin,eikä mitään ollut enää korjattavissa.  Ystävän käytös alkoi muuttua,oli kaikessa muitten puolella minua vastaan. Sinne meni ystävyys.

Vierailija
29/51 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystäväsi on kuullut sinusta jonkun perättömän juorun ja uskonut sen todeksi. Mulle tapahtui niin,eikä mitään ollut enää korjattavissa.  Ystävän käytös alkoi muuttua,oli kaikessa muitten puolella minua vastaan. Sinne meni ystävyys.

Käytännössä kunniotus on poistunut ystävältä. Hän ei enää kunnioita sinua, oli se syy mikä tahansa.

Voit katkaista välit tai hiivuttaa ne. Älä ota yhteyttä, anna kuivua. Koska hän on jatkanut näin kauan muka ystävänä niin mitäpä lottoat kuinka käyttäytyy kun nostat asian puheeksi ja sanot että olet pettynyt ja loukkaantunut hänen käytöksestä ja että antaa meidän ystävyyden raueta.

Vierailija
30/51 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin joskus sanonnan että ihminen joka uskoo sinusta perättömiä juoruja etsi alkujaankin syytä vihata sinua. Ystäviämme kohtaan pitäisi tuntea ymmärrystä ja uskoa, halua selvittää epäkohdat. Mutta jos ihminen purematta nielee pahat puheet sinusta, varsinkin tuntien persoonasi, ei ole ystävä.

Vierailija
31/51 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän ei enää pidä sinusta. 

Tulee mieleen, ettei hän hyväksy eroanne tai hän kokee tulleensa huonosti kohdelluksi. 

Ethän ole käyttänyt häntä likasankona kun itselläsi on ollut hankalaa? 

Tätä mietin itsekin.

Olen itse vasta aikuisena oppinut edes vähän omia rajojani. Itseänikin käytetty lähinnä likasankona kun asiat on huonosti, ja mukavaa aikaa vietetty sitten muiden kavereiden kanssa.

"Kun sulle on niin helppo puhua".

Juuh...vaan minä en ole terapeutti, ja haluaisin ystävyyssuhteissa viettää myös sitä kivaa aikaa, eikä nähdä vain niin, että toinen avautuu mikä kaikki nyt on huonosti.

Vierailija
32/51 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikista mielenkiintoisista vastauksista!

Vierailija
33/51 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt taas ymmärrä palstan ystävyyskäsitystä. Jos toinen on tuossa tilanteessa kanssasi niin eri mieltä, niin eikö silloin olisi ollut oikea hetki nostaa kissa pöydälle ja kysyä, mitä toinen tarkoittaa? 

Minäkin oletan, että aapeen ystävä on menettänyt kunnioituksensa häntä kohtaan. Mutta syy voi olla ihan jo sekin, että ap on jatkanut hymistely-ystävyyttä siinäkin tilanteessa tarttumatta haasteeseen. Jos hän olisi vaatinut tuossa tilanteessa, että toinen perustelee kantansa, ystävyys olisi voinut elpyä. Silloinhan ap olisi voinut kertoa ne asiat, joita ystävä taas ei ole ymmärtänyt eron syistä. Olisi lähennytty. Mutta olisi aika rankkaa ystävänäkin, jos kerran rohkaistuisi sanomaan, miltä asiat minusta näyttävät, ja toinen olisi viitannut sanoilleni kintaalla palaamatta niihin, niin olisin kyllä kokenut myös tulevani tyrmätyksi. Olisi pitänyt toimia, ja näyttää loukkaantuminen ja pyytää arvostelijaa ottamaan ne huomioon, jos aiheesta keskutelu ei onnistu syystä tai toisesta. Mutta se on selvä, että tuollaisen tilanteen jälkeen ei voi jatkaa leikkien, ettei sitä tapahtunut. 

Vierailija
34/51 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap toi oli jo mahdotonta alusta.

Joko sinä tai ystäväsi on peilannut toisiaan ja näytellyt sitten jotain kaksoisolentoa.

Teidän ystävyys on ollut pelkää myötätuuleen purjehtimista.

Liian hyvää ollakseen totta.

Säkin olet selvästi lokeroinut ystäväsi.

Nyt toi ystävä alkaa löytämään oman äänensä.

Itse tapasin oman lapsuuteni ja nuoruuteni ystävän monen vuoden hiljaiselon jälkeen. Molemminpuolista hiljaiseloa.

Kun menneet oli muisteltu niin huomattiin nopeasti ettei ollut mitään uutta minkä päälle rakentaa.

Oltiin kasvettu erilleen.

Vierailija
35/51 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että hän haluaa ottaa etäisyyttä. 

Vierailija
36/51 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei olla ennenkään oltu kaikesta samaa mieltä, mutta ollaan harrastettu samoja asioita, tykätty käydä samoissa ravintoloissa, äänestetty samaa puoluetta jne. Illavietossa ollaan valittu saman artistin kappaleita. Nyt jos ehdotan jotain leffaa, ei käy. Musiikkia ei voi soittaa, koska se on kamalaa. Aamiaisleikkeleenikin on jopa vääränlaista. Huippuna oli kun totesin avioeroni jälkeen olevani helpottunut, tyytyväinen että uskalsin vaikean ratkaisun vihdoin tehdä, ja kaikin tavoin onnellisempi kuin ennen eroa, niin hän sanoi että tuskinpa se erosta johtuu.

Sitä v*tuttaa joku sussa, mitä se ei saa sanottua ja on siksi passiivis-agressiivinen. En pitäisi yhteyttä tuohon ihmiseen aktiivisesti, anna olla.

Tämä.

Vierailija
37/51 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset muuttuu.

Toisten persoonakin jopa muuttuu mutta joskus elämäkin kyllä kasvattaa meitä eri teille kulkemaan loppuelämäksikin tarkoituksella. 

Vierailija
38/51 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisia ihmisiä on olemassa. Siis tuollaisia aggressiivisia ja vihamielisiä. Sanoit ihan mitä tahansa, niin sieltä tulee kuin selkärangasta se EIPÄS. Se opponointi ja tuhahtelu tulee noilta kuin apteekin hyllyltä ja heille on mahdotonta olla halveksimansa ihmisen kanssa mistään samaa mieltä. He todellakin äsähtävät ja tuhahtavat sen haisevan vastalauseen yhtään miettimättä, ja ainoastaan periaatteesta. Jos heille sanoo, että onpa kiva kun aurinko paistaa pitkästä aikaa, niin he hyökkäävät siihen vastustamaan, että kyllä pitäisi välillä sataa jo luonnonkin takia, tai ei sinusta oikeasti ole kivaa, kunhan vaan höpötät.

Jos joku toinen ihminen sanoo saman asian, että onpa kiva auringonpaiste, niin tuo vihaaja on itse samaa mieltä ja oikein yhtä hymyä ja tekonaurun kikatusta: niin on ihana kun on lämmin  ja niin on ihanaa.

Voin vakuuttaa että tuollaisia ihmisiä on (yleensä naisia) ja sitä ei usko, ellei ole tuollaiseen törmännyt.

Vierailija
39/51 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äärivasemmisto ei tule toimeen edes maltillisten, arvoiltaan keskelle asettuvien ihmisten kanssa. Ei tarvita kuin yksi eripura liittyen vaikka Rowlingiin niin tulee leimatuksi terfiksi vai mikä se oli ja lentää piireistä ulos kuin leppäkeihäs

Vierailija
40/51 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin joskus sanonnan että ihminen joka uskoo sinusta perättömiä juoruja etsi alkujaankin syytä vihata sinua. Ystäviämme kohtaan pitäisi tuntea ymmärrystä ja uskoa, halua selvittää epäkohdat. Mutta jos ihminen purematta nielee pahat puheet sinusta, varsinkin tuntien persoonasi, ei ole ystävä.

Hyvin sanottu.