Lapsen biologisten sukulaisten kanssa tekemisissä oleminen?
Lapsella on biologisen isänsä suvusta mummo ja täti sekä tädin lapset jotka siis on lapsen serkkuja. Heidän kanssaan on kuitenkin jatkuvasti jotain vääntöä ja erimielisyyttä. Tuntuu että he yrittää puuttua meidän elämään sellaisilla valtuuksilla mitä heillä ei ole. He esimerkiksi arvostelee meidän asuinpaikkaa, asutaan paikkakunnalla missä meillä on läheisiä ihmisiä ja turvaverkkoja sekä töitä, mutta kun se on niin kaukana heidän asuinpaikasta. He myös syyttää minua siitä että en aikoinaan puuttunut lapsen isän ongelmiin heidän mielestään tarpeeksi ja kävi niin kuin kävi. Yleensä eivät tietenkään sano tätä ihan suoraan, mutta kierrellen kyllä. Lapsen isä siis kuoli muutama vuosi sitten.
Lapsi on vielä niin pieni ettei pysty ihan itsenäisesti yhteydenpitoon näiden isänsä sukulaisten kanssa joten minun on tavallaan pakko osallistua. Mutta mietin sitä rajaa mitä kaikkea tarvii sietää yhteydenpidon eteen. Missä kohtaa voi todeta että ei onnistu?
Kommentit (29)
Kuulostaa rajattomalta isovanhemmalta.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa rajattomalta isovanhemmalta.
Rajaton rajaton rajaton rajaton
Taas näitä arvoituksia. Biologiset sukulaiset? Sitten selviää kommemteissa isä elossa, muttei tapaa? Miksi ihmiset ei laita alun aökaen taustat kunnolla. Aina pitää arvailla ja olettaa. Nytkin tuli käsitys isä kuollut. Ei olekaan, ja jotain tapahtui. Ja sukulaiset syyttää... Sitten pitäisi antaa ajatuksia. Onko alaikäinen lapsi? Ja kuinka nuori? Miksi ei tapaa isäänsä? Miksi ei sukulaiset ole isän kanssa tekemisissä?
Vierailija kirjoitti:
Taas näitä arvoituksia. Biologiset sukulaiset? Sitten selviää kommemteissa isä elossa, muttei tapaa? Miksi ihmiset ei laita alun aökaen taustat kunnolla. Aina pitää arvailla ja olettaa. Nytkin tuli käsitys isä kuollut. Ei olekaan, ja jotain tapahtui. Ja sukulaiset syyttää... Sitten pitäisi antaa ajatuksia. Onko alaikäinen lapsi? Ja kuinka nuori? Miksi ei tapaa isäänsä? Miksi ei sukulaiset ole isän kanssa tekemisissä?
Tuollahan lukee että lapsen isä on kuollut. Missään ei lue että olisi elossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa miettiä kokonaisuutta. Onko yhteydenpito hyväksi, välttämätöntä tai edes tarpeellista? Usein ulkopuoliset painostaa tähän yhteydenpitoon koska usein ajatellaan että "lapsella on oikeus" pitää yhteyttä sukuun. Joskus tosin se oikeus muuttuukin velvollisuudeksi. Te itse, sinä ja lapsesi, tiedätte parhaiten.
Isäni kuoli kun olin 1-vuotias ja isän vanhemmat syytti siitä äitiä. Omassa pojassaan he ei nähneet mitään vikaa vaikka tämä käytti alkoholia, lääkkeitä ja huumeita eikä käytännössä osallistunut lastenhoitoon. Toisaalta omalla kohdallani sana isä on vähän väärä, koska en oikeastaan pidä tätä ihmistä isänäni. Ymmärsin jo aika nuorena lapsena mitä isän suku tekee tai yrittää tehdä, enkä sitten itse halunnut pitää yhteyttä. Tästä on aikaa yli 20 vuotta ja asia on ollut ihan ok.
Veri on vettä sakeampaa. Kun sinulle tulee ikää huom
Tuon sanonnan tarkoitus on itse asiassa päinvastainen kuin mitä monet luulevat. Se tarkoittaa, että yhdessä vuodatettu veri (yhteiset kokemukset) on vahvempaa kuin kohdun vesi (sukulaisuussuhteet).
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa miettiä kokonaisuutta. Onko yhteydenpito hyväksi, välttämätöntä tai edes tarpeellista? Usein ulkopuoliset painostaa tähän yhteydenpitoon koska usein ajatellaan että "lapsella on oikeus" pitää yhteyttä sukuun. Joskus tosin se oikeus muuttuukin velvollisuudeksi. Te itse, sinä ja lapsesi, tiedätte parhaiten.
Isäni kuoli kun olin 1-vuotias ja isän vanhemmat syytti siitä äitiä. Omassa pojassaan he ei nähneet mitään vikaa vaikka tämä käytti alkoholia, lääkkeitä ja huumeita eikä käytännössä osallistunut lastenhoitoon. Toisaalta omalla kohdallani sana isä on vähän väärä, koska en oikeastaan pidä tätä ihmistä isänäni. Ymmärsin jo aika nuorena lapsena mitä isän suku tekee tai yrittää tehdä, enkä sitten itse halunnut pitää yhteyttä. Tästä on aikaa yli 20 vuotta ja asia on ollut ihan ok.
Kuulostaa oudolta ettet ole tekemisissä sukusi kanssa.
Siis totta hemmetissä pidät yhteyttä lapsen puolesta niin kauan kun tarvii. Lapsella oikeus isän sukuun ja sukulaisilla oikeus pitää yhteyttä lapsensa lapseen.
Vierailija kirjoitti:
Siis totta hemmetissä pidät yhteyttä lapsen puolesta niin kauan kun tarvii. Lapsella oikeus isän sukuun ja sukulaisilla oikeus pitää yhteyttä lapsensa lapseen.
Ei muuten ole sukulaisilla mitään oikeutta.
Kannattaa lukea se aloitus kunnolla, ehkä sitten ymmärrät vähän paremmin. Kuollaan sitä paremmissakin piireissä, just saying.