IS Extran juttu: Tyly totuus suosikkiruuista
Voisiko joku vähän referoida, mistä tuotteista tuossa jutussa puhutaan, jotka nostaa kolesterolia, eikä asiantuntijan mukaan sovi arki käyttöön?
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Voi? Makkara?
Luitko jutun, vai arvaatko?
Itsellä on kolesteroli koholla ja haluaisin tietää onko jotain tuotteita, mitkä tietämättäni vaikuttaa negatiivisesti.
Salaatti ja kasvikset voivat salakavalasti nostaa kolesterolia sanoo tutkija.
Vierailija kirjoitti:
Salaatti ja kasvikset voivat salakavalasti nostaa kolesterolia sanoo tutkija.
Elä kehtoo. 🙄
Varmaan ne iänikuiset rasvaiset maitotuotteet, meetvursti ja muut makkarat, kananmunat ja mitä näitä nyt on tavallisessa suomalaisessa jääkaapissa. Kaikkihan ne on kuolemaksi, ravintoterapeuttien ja lääkäreiden mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan ne iänikuiset rasvaiset maitotuotteet, meetvursti ja muut makkarat, kananmunat ja mitä näitä nyt on tavallisessa suomalaisessa jääkaapissa. Kaikkihan ne on kuolemaksi, ravintoterapeuttien ja lääkäreiden mukaan.
Minun mielestä kananmuna on poistettu pannasta kolesterolin suhteen, mutta en nyt mene vannomaan.
"Pahis on kääriytynyt iloisenväriseen suojakääreeseen ja nököttää jääkaapin hyllyllä varsin arkisen ja harmittoman näköisenä.
Sitä se ei kuitenkaan ole, jos se kaivetaan jääkaapista monta kertaa päivässä. Ja niinhän se usein kaivetaan: aamulla, välipalalla, iltapalalla."
Näin tuossa jutussa sanotaan, mikä mahtaa olla? Ehkä juusto?
En uskalla syödä mitään koska en tiedä mikä se ruoka on. Heikottaa jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestä kananmuna on poistettu pannasta kolesterolin suhteen, mutta en nyt mene vannomaan.
"Pahis on kääriytynyt iloisenväriseen suojakääreeseen ja nököttää jääkaapin hyllyllä varsin arkisen ja harmittoman näköisenä.
Sitä se ei kuitenkaan ole, jos se kaivetaan jääkaapista monta kertaa päivässä. Ja niinhän se usein kaivetaan: aamulla, välipalalla, iltapalalla."
Näin tuossa jutussa sanotaan, mikä mahtaa olla? Ehkä juusto?
En minäkään tiedä, mutta arvaukseni on myös juusto. Onneksi mä en harrasta tuollasia juustoja - ainoastaan raejuustoa ja salaatteihin joskus myös fetaa tai mozzarellaa. Palajuustoa en ole kai ikinä itse ostanut, mutta kyllä lapsena sitä oli aina tarjolla.
Kermajuusto, makkarat/meetvurstit, muu kuin suodatinkahvi, kananmunat yli 1 päivässä. Oikea voi, sen sijaan tulisi syödä margariinia/kasviöljyjä
Vierailija kirjoitti:
Osta lukuoikeus niin saat tietää.
Minulla on jo se Iltalehti plus, ei viittisi molempia ottaa.
Vasta oli jotain juttua, että suuri osa juustoista ei sovellu arkikäyttöön. Liikaa rasvaa ja suolaa. Eli olisikohan kysymys juustosta.
Googlaa mikä nostaa kolesterolia. Sieltähän nämä kaikki löytää ilman maksumuuria.
Kermajuustot eivät missään nimessä sovi arkikäyttöön, toteaa ravitsemusterapian professori Ursula Schwab Itä-Suomen yliopistosta.
Jos juustoa syö joka päivä, siinä saisi olla rasvaa enintään 17 prosenttia ja silloinkin sopiva määrä on vain 23 viipaletta päivässä, Schwab sanoo.
Toinen arkinen kolesterolinkohottaja löytyy sekin voileivän päältä: leipärasva. Sen laadulla voi olla iso vaikutus kolesteroliarvoihin.
Tässä vielä linkki juttuun.
Kolesteroli voi nousta salakavalasti, tyly arvio suomalaisjääkaappien suosikkituotteesta: Ei missään nimessä sovi arkikäyttöön https://www.is.fi/terveys/art-2000010402295.html