Äitienpäivä ahdistaa
Onko täällä vertaistukea toisista joita ahdistaa lähestyvä äitienpäivä? Tuntuu että äitienpäivää toitotetaan ja sitä vyöryy joka suunnalta. Minulle äitienpäivä on vain surullinen ja yksinäinen juhlapäivä.
Kommentit (81)
Ymmärrän ahdistuksen kun lapsesta asti joutunut kuuntelemaan sivusta kaikkea äitienpäivää liittyvää, koulussa tehtiin kortteja ja kaverit puhui äitienpäivästä eikä äitienpäivää kenelläkään ollut aikaa olla kanssani tai tehdä mitään kun kaikki juhli äitejä.
Täysin yliarvostettu yks sunnuntai.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän ahdistuksen kun lapsesta asti joutunut kuuntelemaan sivusta kaikkea äitienpäivää liittyvää, koulussa tehtiin kortteja ja kaverit puhui äitienpäivästä eikä äitienpäivää kenelläkään ollut aikaa olla kanssani tai tehdä mitään kun kaikki juhli äitejä.
Toisaalta eikö se ole ymmärrettävää että ne nuut haluaa olla perheiden kanssa?
Ahdistus on itse luotu tunne. Ilmeisesti olet itse kehittänyt äitienpäivästä negatiivisen päivän itsellesi etkä pääse tunteesta vaan yrität syyttää muita.
En omien poikien kanssa vietä äitienpäivää kun asuvat etempäällä. Omalle äidille vien kukat.
Vierailija kirjoitti:
Jos on omasta mielestä epäonnistunut, voi katsoa peiliin. Sieltä löytyy selitys tilanteeseen. Rohkeutta myöntää.
Kylläpä ahdistunutta syyllistetään. Se, että ahdistaa, vaikkapa äitienpäivä, ei kerro epäonnistumisesta, omasta tai muiden mielestä. Lähdemme niin eri lähtökohdista, toisilla voi olla ehjä ja onnellinen tausta, toisilla taas paljonkin traumoja ilman omaa syytään. Vähän empatiaa nyt. - Eri
Mikset voi muistella äitiäsi jollain tavalla jos ei ole enää täällä? Äitienpäivässähän kun on kuitenkin kyse ihan vaan omista valinnoista ja siitä mitä itse tekee sinä päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Mikset voi muistella äitiäsi jollain tavalla jos ei ole enää täällä? Äitienpäivässähän kun on kuitenkin kyse ihan vaan omista valinnoista ja siitä mitä itse tekee sinä päivänä.
Olisko sinusta kiva viedä kukkia haudalle samalla kun muut viettää päivää omien äitiensä kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Jos on omasta mielestä epäonnistunut, voi katsoa peiliin. Sieltä löytyy selitys tilanteeseen. Rohkeutta myöntää.
Kyllä, katson peiliin. Lapseni on tehnyt itsemurhan, enkä voi viettää äitienpäivää. Olenko rohkea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisko sinusta kiva viedä kukkia haudalle samalla kun muut viettää päivää omien äitiensä kanssa?
Hautausmaalle viedään paljon kukkia äitienpäivänä, koska haudoissa lepää paljon äitejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hautausmaalle viedään paljon kukkia äitienpäivänä, koska haudoissa lepää paljon äitejä.
Tuskin se silti hauskaa on
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän niitä mikään pakko ole viedä jos ei halua. Itse vien joskus, joskus en. Meillä on aina juhlittu äitienpäivää, äitienpäivä on äitien kunniaksi ja muistoksi vietettävä juhla. Nykyään saatan tehdä myös esimerkki jonkun kivan postauksen someen esimerkiksi kuvan missä on minä ja äitini.
Mikä siinä ahdistaa? Eihän siitä tarvitse välittää tai kiinnittää huomiota . Ahdistaako Liisan nimipäivä jos nimesi on Orvokki ?
Olen aikuisen lapsen äiti , omat vanhempani jo kuolleet. En ole ikinä viettänyt äitienpäivää pl.lapsen päiväkodissa väsäämä kortti. Äidilleni soitin, mutta soitin hänelle yleensäkin sunnuntaisin. Ihan hyvin pärjään , ei ahdista.
Enkä muuten vietä syntymäpäiväänikään tai hääpäivää. 2
Kuulostaa siltä että sinulla on joku trauma äitienpäivästä. Ala-asteella oli kaveri jonka äiti oli kuollut tämän ollessa 6 ja aina keväisin kaikki oli aina ihan hirveää draamaa. Tämä oli pahalla tuulella, kun koulussa tehtiin äitienpäiväkortteja alkoi kovaan ääneen vastustaa vaikka ei kukaan edes pakottanut häntä mihinkään kortintekemiseen äidille, yritti myös sotkea muiden äitienpäiväkortit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla ap lapsia? Eivät soita ja se ahdistaa?
Ei ole lapsia ja äiti on kuollut ollessani 11v. Ap
No mitäs. Älä vietä äitienpäivää. Käy lenkillä, katso tv:tä. Mukava sunnuntai.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuo nyt on jotain kiiltokuvakuvitelmaa, että kaikki muut on äideillään. Ei todellakaan ole. Moni ei ole äitinsä kanssa tekemisissä, tai asuu kaukana , ei kiinnosta, ei muista. Minulla on kolme sisarusta ja olen ainoa joka huomioi äitienpäivän jotenkin (soitan, siinä se yleensä). Ystäväni äiti on dementikko hoivakodissa. Hän saa postissa kortin jota ei tajua. Monella äiti kuollut, rai äidillä lapsi kuollut.
Ajattele jos sulla olisi lapsia ja vihasivat sua eivätkä olisi tekemisissä, äitienpäivänä tai ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä käyn isänpäivänä haudalla ja ihan kiva reissu se yleensä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä käyn isänpäivänä haudalla ja ihan kiva reissu se yleensä on.
Tai lisään että en kyllä joka vuosi käy edes. Esim jos on huono sää. Ei ahdista myöskään.
nuorena aikuisena minulla oli välit lähes kokonaan poikki äitini kanssa. Silloin tunsin ahdistusta äitienpäivänä. Ei niinkään se päivä itsessään ahdistanut, vaan se, kuinka äitiyttä äitienpäivänä hehkutetaan, ikään kuin kaikki äidit olisivat täydellisiä äitejä lapsilleen. Myös silloinen kumppanini paheksui, kun en osannut oikealla tavalla iloita äitienpäivästä. En silloin ollut itse äiti, eikä kumppaninikaan.
Mulla on kaksi lasta, äiti kuollut jo aikaa sitten. Toinen lapsistani asuu ulkomailla (tuskin muistaa koko äitienpäivää, eikä haittaa) ja toisella on omat lapset ja perhe. Olen sanonut ettei tarvitse tulla äitienpäivänä kun matkaa kuitenkin on, viettäkää oman perheen ja lasten kanssa. Enkä halua mitään lahjoja tai muutakaan. Ei ahdista ollenkaan viettää päivää yksin. Normisunnuntai tai sitten voi mennä vaikka leffaan Äitienpäivä voi olla mikä päivä vaan, ei vain se yksi päivä vuodessa.