Onko tämä joku MyHeritage ongelma ja todellinen? Esim. Amerikoista etsitään sukujuuria täältä ja kun löytävät jonkun niin ripustavat itsensä
Onko tämä joku MyHeritage ongelma ja todellinen? Esim. Amerikoista etsitään sukujuuria täältä ja kun löytävät jonkun niin ripustavat itsensä toisten sukupuuhun vaikka eivät sinne kuulu eivätkä edes poista kun pyydetään. Onko mulla nyt ongelma, vai eikö... Tämmönen juttu: Yksi tyyppi jolla murunen yhteistä DNA:ta on pommittanut jo todella kauan ja näyttänyt kuvan kuinka laittanut mut ja serkkuni omaan puuhunsa siellä Amerikoissa. Yritin kauan etsiä yhteistä linkkiämme, mutta en todellakaan ymmärtänyt - ei kerrassaan yhtään mitään. Mahdollisesti sain MyHeritageltakin jonkun että ei yhteyttä tms... Nyt tuli 'pitkä lista' hänen sukulaistensa nimiä ja löysin 'kaikki' eräästä matskusta joka sattuu olemaan mulla... Siitä matskusta näkee - jos vähän ajattelee - että koko porukka ollut paikallinen suuri ongelma... ja lähteneetkin sitten pois... matskussa aika tarkkaa tietoa... Olin ihan kauhuissani, mutta kerroin miehelle tämän ja yritin keksiä jotain 'kivaakin sanottavaa'... että kyselisit entisestä elämästä vaikka kotiseutumuseosta yms... on ollut paljon vaikeaa elämää... Pari tuntia sen jälkeen häneltä tuli tekstari: kokeilen vaan joutuuko maksamaan jotain ulkomaalaista taksaa... MISTÄ SAANUT MUN PUHELINNUMERON? Nyt en tiedä mitä ajattelisin. Kirjoitin sille sitten pitkän listan: nimiä, syntymäaikoja ja -paikkoja, koska muuttanut pois paikkakunnalta ja minne. Nämä siis hänen 'oikeita' sukulaisiaan ja lähetin sitten listan ja sanoin, että naputtele nämä sinne sun puuhun niin katsotaan ilmestyykö sulle oikeita sukulaisia täältä päin... Tässä on nyt se ongelma, että mulla on aika yksityinen ja todella laaja matsku mikä on sellainen juttu että harvalla on... on kyllä kaikenlaisia sukuseurojen tekemiä kirjoja yms, mutta ei mitään tällaista, luulisin... Tämmöstä matskua ja näitä tietoja aika mahdotonta saada mistään 'tee sukututkimus'-paikasta ja maksaisi maltaita jollekin yksityishenkilölle... Mun on täysin mahdotonta alkaa naputtaa koko matskua jonnekin sukututkimussivustolle, vaikka mietin, että sekö mun pitäisi tehdä... Joku MyHeritage-sivusto ei toimi näppärästi näin isolle materiaalille. Mitä ajatuksia?
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Amerikoissa aika moni ihminen yrittää hakemalla hakea itselleen perimää ja tarkoitusta jostain muualta, yleensä just pohjoismaista.
Mut täytyy pitää mielessä myös se, että Amerikkahan ei ole oikeasti edes mikään kansa tai valtio, sinne on porukka aikoinaan vaeltanu jostain täältä Euroopasta ja vallottanu ja tuhonnu kaikki alkuperäiskansat sieltä ja alkanu kutsumaan itseään Amerikaks.
Mä en usko, et kukaan selväpäinen amerikkalainen on oikeesti hirveen ylpeä edes omasta "kulttuuristaan". Eihän niil oo ees omaa kieltä.
Se on vallottajakansa, ketkä vaan ottaa muilta.
Muuten samaa mieltä mutta pitää taas korjata, ei ne jenkit "tuhonneet" kaikkia alkuperäiskansoja ja ne niin kutsut inkkarit eivät edes ole sitä oikeasti. Koukkunokat ovat siperiasta ja vaeltelivat muihin maihin, rantautuivat amerikkoihin ja tuhosivat oikeat alkuperäisasukkaat jotka eivät olleet koukkunokkia (dataa löytyy mm. alkuperäiskansan jäänteitä) :) Mesoamerikkalaiset ovat alkuperäistä väestöä.
Suurimmat m-muuttajaryhmät olivat englantilaisia, ranskalaisia, espanjalaisia ja saksalaisia, ei mitään "jostain täältä euroopasta"
Jenkkiafrot muuten harrastavat tuota samaa, yrittävät olla muka pohjoismaalaisia kun joku tädin isän serkku oli ollut ruotsalainen/suomalainen. Joku jenkkivietnamilainen halusi tulla Suomeen "omille juurilleen" kun hänen isoäitinsä oli ollut suomalainen(ei mitään geneettistä yhteyttä suomalaisiin tällä vietnamilaisella)
Vierailija kirjoitti:
Minusta dna-perusteisessa sukututkimuksessa ei ole mitään järkeä, koska se ei välttämättä vastaa todellisuutta. Minä ainakin tutkin ja merkitsen sukupuihin vain niitä todellisia sukulaisia, en pelkän perimän mukaan.
Perimädata on se mistä sinä koostut geneettisesti. Minua ainakin tämä kiinnostaa eniten.
Itse olet ongelma. Tuo MyHeritagen idea juuri on se, että sen kautta eri suvut linkitetään toisiinsa ja luodaan ns. maailman sukupuu. Geni on toinen vastaava, minusta parempi. Jos haluat rakennella omaa sukupuuta itseksesi, älä laita sitä verkkoon, vaan käytä vaikka jotain sukujutut-ohjelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta dna-perusteisessa sukututkimuksessa ei ole mitään järkeä, koska se ei välttämättä vastaa todellisuutta. Minä ainakin tutkin ja merkitsen sukupuihin vain niitä todellisia sukulaisia, en pelkän perimän mukaan.
Perimädata on se mistä sinä koostut geneettisesti. Minua ainakin tämä kiinnostaa eniten.
Todellinen elämä on se mistä elämäni koostuu. Siitä, mitä vanhempani ja isovanhempani sekä heidän vanhempansa ovat tehneet ja miten he ovat eläneet. Ei minua kiinnosta vaikka mummon isä ei olisikaan ollut tämän biologinen isä.
Vierailija kirjoitti:
Amerikoissa aika moni ihminen yrittää hakemalla hakea itselleen perimää ja tarkoitusta jostain muualta, yleensä just pohjoismaista.
Mut täytyy pitää mielessä myös se, että Amerikkahan ei ole oikeasti edes mikään kansa tai valtio, sinne on porukka aikoinaan vaeltanu jostain täältä Euroopasta ja vallottanu ja tuhonnu kaikki alkuperäiskansat sieltä ja alkanu kutsumaan itseään Amerikaks.
Mä en usko, et kukaan selväpäinen amerikkalainen on oikeesti hirveen ylpeä edes omasta "kulttuuristaan". Eihän niil oo ees omaa kieltä.
Se on vallottajakansa, ketkä vaan ottaa muilta.
Juuri näin.
Amerikkaan mentiin täältä Euroopasta ensin. Siellä olevat alkuperäisasukkaat eli intiaanit alistettiin. Sitten Afrikasta roudattiin laivoilla orjia. Amerikasta tuli eurooppalaisten sulatusuuni, joka Euroopan maasta sinne meni väkeä, todella paljon 1800-luvulla.
Kaikki amerikkalaiset "valkoihoiset" ovat oikeasti perimältään eurooppalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman muuta syötä hallussasi oleva aineisto sivustolle, jotta sukulaissuhteet varmistuvat. Tällaista tämä sukututkimusharrastus on.
Se on mulle ihan mahdoton juttu, koska en rakenna kovin laajaa sukupuuta enkä halua ryhtyä maksamaan mitään. Jos sinne naputtaa niitä tietoja niin se ei ole niin yksinkertaista kun suuri määrä nimiä ja sivusto alkaa tökkiä. Ja mulla on sellainen sivusto että ei juuri mitään nykypäivän ihmisiä vaan vain kaikki linjat jonnekin 1700-luvulle.
Mikä on mun motiivi? Olen perinyt tämmöisen valtavan itsepidetyn matskun ja mua ahdistaa pitää sitä vaan omana tietona. Sen vuoksi olen naputellut tietoja mutta vain neljä omaa linjaani. Itse en kuulu enää yhtään minnekään vaan olen kaiken ulkopuolella. Tässä tilanteessa tuntuu jotenkin turvalliselta että todellakin kuulun johonkin porukoihin, vaikka eivät enää elä tällä planeetalla. <
Ihan vaan mielenkiinnosta, mikä diagnoosi sinulla on? Koska aivan varmasti jotain on.
Käytä Geniä tai Sukujutut, MyHeritage on täynnä kopioituja virheitä toisten sukupuista, joissa ei ole tutkittu alkuperäisiä lähteitä
Sukujanne yhdistää joku pikkunilkki rikollinen, joka lähti tuomioitaan karkuun ja sai lapsia vähän sinne sun tänne? En ihan ymmärtänyt. Nyt on sitten kriisi?
Ap on varmaan niitä ihmisiä, jotka halusivat poistaa minut ja muut sukuun adoptoidut sukukirjasta. Siis sellaisesta fyysisestä, painetusta kirjasta. Heidän mielestään emme kuulu sukuun.
Hassua sitten oli se, että omalla kohdallani myös biologinen sukupuu on tehty "virallisesti" niin, että minua ei ole olemassa siellä.
En siis todella kuulu mihinkään. Kivaa.
Onko uusi maanikko syntynyt vauvalle.
Sukupuuhullu?
Jos hän tekis nyt DNA tutkimuksen niin voishan sieltä paljastua ettei kuulukkaan tähän palvomaansa sukujuureen.
Vois olla aika sokki.
Vierailija kirjoitti:
Ap on varmaan niitä ihmisiä, jotka halusivat poistaa minut ja muut sukuun adoptoidut sukukirjasta. Siis sellaisesta fyysisestä, painetusta kirjasta. Heidän mielestään emme kuulu sukuun.
Hassua sitten oli se, että omalla kohdallani myös biologinen sukupuu on tehty "virallisesti" niin, että minua ei ole olemassa siellä.
En siis todella kuulu mihinkään. Kivaa.
Höh. Onpa tylyä. Minäkin olen adoptoitu, mutta onneksi kukaan ei ole heittämässä sukupuusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellinen elämä on se mistä elämäni koostuu. Siitä, mitä vanhempani ja isovanhempani sekä heidän vanhempansa ovat tehneet ja miten he ovat eläneet. Ei minua kiinnosta vaikka mummon isä ei olisikaan ollut tämän biologinen isä.
Minua taas kiinnostaa nimenomaan geneettinen tausta, se mistä minä moudostun, ei joku kasvatti-isoisoisä.
MyHeritage on itsessään sukututkimuksen syöpä. Pysykää niin kaukana kuin mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
MyHeritage on itsessään sukututkimuksen syöpä. Pysykää niin kaukana kuin mahdollista.
Päinvastoin. Sieltä löytyy ihan oikeita sukulaisia. Ja saa varmistuksen ettei se lehtolapsi-ukki ollutkaan mikään aatelinen 😅
Mut joo, toki ne kopioidut sukupuut on huonoja jos kukaan ei tarkista virheitä.
Vierailija kirjoitti:
Sillä tosiaan selviää vuosikymmenien takaiset pettämiset ja sukupuu muodostuu hieman toisenlaiseksi kuin kirkonkirjojen perusteella luulisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua taas kiinnostaa nimenomaan geneettinen tausta, se mistä minä moudostun, ei joku kasvatti-isoisoisä.
Vaan etpä voi siitä saada varmuutta. Isoisoisä kun tuskin teki geenitestiä ja naputteli tuloksia nettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä isoisoisäni varmistui pikkuserkkuosumien kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin. Sieltä löytyy ihan oikeita sukulaisia. Ja saa varmistuksen ettei se lehtolapsi-ukki ollutkaan mikään aatelinen 😅
Mut joo, toki ne kopioidut sukupuut on huonoja jos kukaan ei tarkista virheitä.
Ei kait aatelisen avioton lapsi mikään aatelinen ole. Mutta tokihan noita yhden kerran suhteita tai naapurinkolossa käyntejä harrastettiin siis aiemmillakin vuosisadoilla eikä pelkästään tällä.
"Vaan etpä voi siitä saada varmuutta. Isoisoisä kun tuskin teki geenitestiä ja naputteli tuloksia nettiin."
No saahan kun löytää ne tähän linkittyvät sukulaiset.