Pirha digiklinikka
Kokemuksia digiklinikasta avoimesti ja asiallisesti.
Mitä mieltä olet koko toiminnasta?
Aiotko käyttää tätä palvelua?
Mitä ajatuksia puolesta, vastaan tai muuten vaan ohitte?
Kommentit (14)
Ei toimi. Olisiko ensin 3-4 digiklinikan asiantuntijaa kysellyt minulta esitiedot ja lääkitykset ja oireet. Sitten toteavat, etteivät näitä voi hoitaa. Asiat siirretään omalle terveysasemalle, josta vastailee myös 2-3 henkilöä. Saan lopulta ajan terveydenhoitajalle oireiden kirjaamiseksi ennen mahdollista lääkärille pääsyä, kun en ole tällä terveysasemalla ennen käynyt muuton takia. Saan sentään myös tietää suoran puhelinnumeron kiirettömään hoitoon omalle terveysasemalle, hyvin oli piilotettu tuo puhelinnumero netissä. Ei ihme, jos sairaanhoitajista on pula ja tuo on vain ajanvietettä Mehiläisen hoitajille, eikä näköjään riitä omalla terveysasemallakaan nuo kirjaukset.
Kolme tuntia odotin, että lääkäri otti kantaa vaivaani! Vastaus oli mene omaan sote-keskukseen! Surkeinta palvelua koskaan missään! Ei jatkoon!
Aivan jäätävän huonosti toimii. Kolmepäivää odotettu vastausta, eikä vieläkään mitään "hetki vielä" lisäksi.
Uskomatonta kuraa!
Tunnin odotin, sitten hoitaja tutki esitietoja ja siirsi omalle sote-asemalle. Sieltä piti vastata viimeistään seuraavana arkipäivänä eli maanantaina. Vastaus tuli torstaina ja kysyttiin onko asia vielä ajankohtainen. Kyllä oli. Antoi puhelinajan lääkärille 30.5!!!
Kipeänä tai vanhana mahdotonta käyttää. Pientä näpyttelyä. Eli ei sovi kaikille. Osa ihmisistä kärsii jäykistymisestä lihaksissa siinä vaiheessa tai kramppia, muuta oiretta, väsymystä, uupumusta.
Olen käyttänyt muutaman kerran lasten asioita hoitaessa: ihottuma, silmätulehdus, allergialääkkeet sekä angiina (käytiin tietysti labrassa lisäksi). Nämä on onnistuneet oikein hyvin ja nopeasti.
Yleensä itselläni EI toimi julkinen terveydenhuolto, mutta pirhan digiklinikka on ihme kyllä toiminut, kun on kyse tällaisista selkeistä terveysongelmista.
Sain erittäin hyvin asiani hoidettua. Sain ajan ihomuutoksen poistoon lähettämällä kuvan digiklinikalla. Eli minulta säästyi yksi käynti, kun ei tarvinnut lähteä paikan päälle arvioimaan.
Olen käyttänyt: tyhjän saa pyytämättäkin.
Itse käytin ja kun olin ensin vastaillut kaikenmaailman kyselyihin sain vihdoin kirjoitettua oman ongelmani. Kysymykseni koski sitä, voinko jättää verenpainelääkkeistä yhden pois, kun tuli aivan hirveä olo ja en saa yhteyttä terveyskeskukseen, josta lääke oli määrätty. Kolmen päivän päästä tuli hoitajan vastaus, että voit jättää, mutta ota yhteys terveyskeskukseen, jos tulee ongelmia.
Puolisoni kokemus ei ollut näin hyvä. Hänen ongelmansa selvitettiin tarkoin, mutta vastaanottaja käsitti koko asian kaikenaikaa väärin. Sitten asia oli vielä kirjattu kantatietoihinkin väärin, joten koko yhteydenotosta ei ollut kuin haittaa. Ja hänenkin kohdallaan vastausta odoteltiin muutama päivä.
Epäinhimillisen tuntuista, kasvotonta, lyhyttä, geneetistä tekstiä niin kuin ei olisikaan ihminen viestimässä hädissään olevalle ihmiselle. Keskustelu katkaistiin epäsopivassa kohtaa kun asiakas ei jatkanut nopeasti.
Erittäin pirstaleiksi kuten muutenkin suurelta osin Pirhan sotessa. Vähättelyä, puutteita ja vääristymiä tiedon kulussa, kirjauksissa ym. Liian työlästä ja stressaavaa asiakkaille myös jatkuva torjutuksi tuleminen kun ei hoideta/auteta riittävästi.
Mitä Pirhan sote-työntekijöiden työtehtäviin enää edes kuuluu? Laittakaa nettiin selkeästi näkyviin? Useista tilanteista herännyt vaikutelma, ettei kukaan ei ota vastuuta, seuraa tilannetta, pidä huolta. Pahoinvointi lisääntynyt näistä kokemuksista enemmän kuin hyvinvointi.
Esim. edellämainittuja kehitettävä pian! Ei enempää leikkauksia varsinkaan mielenterveyden hoitoon ja tilannetta sote-järjestöjen avustuksiin.
Edit:
Tarkoitin alussa: geneeristä tekstiä vailla yksilöllistä huomiointia ja myötätunnon osoittamista
ja lopussa:
Ei enempää leikkauksia varsinkaan mielenterveyden hoitoon ja Pirhan sote-palveluiden kriisitilannetta ja puutteita omalla toiminnallaan täydentävien sote-järjestöjen avustuksiin.
Turha verorahojen siirto Mehiläiselle.
Terveyspalvelujen asiakkaina ovat vanhukset ja syrjäytyneet. Muilla on työterveyshuolto ja opiskelu terveydenhuolto. Näille ryhmille vaikeaa ja osalle mahdotonta asioida digiklinikalla.
Tietosuoja pelottaa, vaikka lienee parempi kuin Vastaamossa.
Turhaa kiirehtimistä, nämä rahat olisi pitänyt käyttää perusterveydenhuollon lääkärien palkkaamiseen, että pääsisi peruspalveluihin niitä tarvitsevat.
Etenkin mielenterveyteen, johon ei pääse vaikka Pirhalla on rahaa on 950 milj sairaalan rakentamiseen ja miljoonien digiklinikkaan.
En käytä.