Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen "nepsy", ja tuntuu huijatulta.

Vierailija
03.05.2024 |

Meinasin laittaa tämän siihen eiliseen ketjuun viestiksi mutta päätinkin tehdä tästä ihan oman ketjunsa. Silloin kuin sain itse diagnoosin painotettiin että tämä on sairaus, aivojen toimintahäiriö jossa tietyillä aivoalueilla ei ole tarpeeksi aktiivisuutta ja tietyt reseptorit eivät toimi normaalisti. Jouduin tekemään tavallaan surutyötä sen kanssa että aivoissani tulee ikuisesti olemaan jotain vikaa. Minulla on ollut ihan kunnon neurologisia oireitakin jotka heitettiin tämän syyksi.

Nyt keskustelu on mennyt siihen että tämä ei olisikaan aivoperäinen häiriö, osa jopa suuttuu jos tätä ei pidä jonain hassuna luonteenpiirteenä. Öö, mitä? Sama autismin kanssa. Näistä on tehty laimeita kevytsairauksia ja en uskalla enää nykyään kertoa ihmisille adhd-diagnoosistani.

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on alkanut tuntumaan että kaikki hommaa jonkun nepsypiirteen itselleen, voi elää niin kuin haluaa eikä välittää normeista.

Vierailija
42/50 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole sairaus vaan sopeutumattomuutta nykyisenlaiseen yhteiskuntaan. Joskus ammoin ne muut olisivat olleet sairaita.

Aivan. Tästä metsästäjä-keräilijä-näkökulmasta oli aiemmin täällä keskustelu:

https://www.vauva.fi/keskustelu/5484482/tutkimus-paljasti-adhd-onkin-su…

ADHD-ihminen voi olla hyvinkin menestyvä, jos vain löytää sen oman juttunsa, johon voi hyperfokusoitua täysillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Diagnoosi kynnys on niin matala nykyään, harvalla nää nepsy piirteet nykyään on mitään oikeasti elämään mullistavia oireita...

Oletko käynyt (julkisella) tutkimuksissa? Minä olen, samoin yksi lapsistani ja tutkimukset oli todella kattavat. Diagnoosi ei tosiaankaan tullut helpolla. Edes tutkimuksiin ei päässyt helpolla, vaikka oli ns. selvä tapaus. 

Riippuu paikkakunnasta miten julkisella tutkitaan. Yksityisellä saa diagnoosin jopa yhdellä käynnillä. Näille tutkimuksille pitäis olla yhtenäinen linja...

Yksityisestä olen samaa mieltä. Siksi ainakaan täällä julkinen ei hyväksy yksityisen tekemää diagnoosia. Jos haluaa lääkkeet julkiselta ja diagnoosi on yksityiseltä, joutuu uudelleen testeihin. Julkisell

Reseptin uusiminen yksityisellä ei ole kovin kallista. Näissä usein tehdään jopa vuoden resepti kerrallaan.

Vierailija
44/50 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Diagnoosi kynnys on niin matala nykyään, harvalla nää nepsy piirteet nykyään on mitään oikeasti elämään mullistavia oireita...

Mistä sinä tiedät miten muiden ihmisten oireet heidän elämäänsä ovat vaikuttaneet?

Hyvin paljon diagnooseja saa ihmiset joilla on vakituinen työ, on suoritettu vaikeita koulu tutkintoja, minkäänlaisia oppimisvaikeuksia ei ole ikinä ollut.

Vielä 20v sitten tälläistä diagnoosi ei olisi saanut jos elämä pysyy noin hyvin raiteillaan.

Mistä sinä tunnet nämä ihmiset, ja tiedät heidän työnsä ja tutkintonsa? Vai mutuiletko vain?

Sen verran oon vaitiolovelvollinen että en voi ke

Bullshittiä, mutta jos leikitään, että puhut totta niin silloin olet mukana adhd-tutkimuksissa ja teet käytännössä virheellisiä diagnooseja. 

Ja pelkästään tuo ei kerro yhtään mitään. Esimerkiksi minä olen käynyt kolme koulua, joista yksi on ammattikorkeakoulu. Minulla on vakituinen työ ja kohtuullisen hyvä palkka ja korkea asema, MUTTA. Sain suoritettua opinnot vasta aikuisena. Olen aloittanut lukuisia kouluja ja jättänyt ne kesken. Kärsinyt toistuvista burn oireista ja työurani on ollut aiemmin todella rikkonainen. Mielenterveysongelmia, riippuvaisuuksia jne. Paperilla asiat näyttäisi hyvältä, jos taustaa ei tietäisi. Ja ADHD ei tarkoita oppimisvaikeuksia. 

Vierailija
45/50 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sinä tiedät miten muiden ihmisten oireet heidän elämäänsä ovat vaikuttaneet?

Hyvin paljon diagnooseja saa ihmiset joilla on vakituinen työ, on suoritettu vaikeita koulu tutkintoja, minkäänlaisia oppimisvaikeuksia ei ole ikinä ollut.

Vielä 20v sitten tälläistä diagnoosi ei olisi saanut jos elämä pysyy noin hyvin raiteillaan.

Mihin tutkimukseen tämä perustuu? Nykyään julkiselle ei pääse tutkimuksiin kuin vaikeimmat tapaukset. Jonot on vuosia. Ja tämä perustuu ihan laajaan vertaisryhmien lukemiseen sekä uuti

Oiskohan 6 kk? Oletko siis ollut hakeutumassa tutkimuksiin vai onkohan tämäkin mutuilua? Ympäri Suomea on pitkiä jonoja. En asu pk-seudulla ja täälläkin on pitkät jonot. Osa ei pääse jonoon ollenkaan. 

Vierailija
46/50 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on alkanut tuntumaan että kaikki hommaa jonkun nepsypiirteen itselleen, voi elää niin kuin haluaa eikä välittää normeista.

No sinusta varmaan sitten tuntuu siltä. Itse pohdin viisikymppisenä adhd-tutkimukseen hakeutumista, jotta jaksaisin työelämässä vielä 15 vuotta romahtamatta jatkuvan normaalisuuden teeskentelemisen ja elämänhallinnan vaikeuksien alle. 

Vierailija
47/50 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tinderissä ohitan kaikki, jotka esittelevät itsensä

"mä oon vähä tämmönen adhd-tapaus" 

sillä yleensä pyritään oikeuttamaan pettäminen, kodin sotkuisuus, päihteet ja holtiton rahankäyttö.

Vierailija
48/50 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
49/50 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut ihan kunnon neurologisia oireitakin jotka heitettiin tämän syyksi.

Minulla erityisesti tämä lause kolahti. Sain aikanaan nepsy-diagnoosin sitä kautta, ettei neurologisille oireilleni löytynyt näkyvää syytä. Diagnoosi oli hieman musertava, koska syvällä sisälläni olin aina toivonut, että joskus parannun tai kypsyn jollain tavalla aikuiseksi eikä maailma satuta enää jatkuvasti. Olen jo pienestä asti tuntenut olevani sairas monin tavoin, mutten oikein tiedä mistä se tunne kumpuaa. 

Mutta rakastan nykyistä keskustelua ja somenäkyvyyttä nepsyistä. Monet ovat hyvin positiivisia, ja niistä tulee hyvä olo.

Vierailija
50/50 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ADHD-diagnoosikriteereissä käytetään sanaa POTILAS, joten kyseessä on SAIRAUS:

Potilas tekee huolimattomuusvirheitä koulussa, työssä tai muissa tehtävissä.

Keskittyminen leikkeihin tai tehtäviin epäonnistuu usein.

Usein potilas ei näytä kuuntelevan, mitä hänelle puhutaan.

Ohjeiden noudattaminen ja koulu-, koti- tai työtehtävien valmiiksi tekeminen epäonnistuvat usein (ei johdu uhmakkaasta käytöksestä tai kyvyttömyydestä ymmärtää ohjeita).

Kyky järjestää tehtäviä ja toimintoja on usein huonontunut.

Usein potilas välttää tai kokee voimakkaan vastenmielisenä tehtävät, jotka vaativat psyykkisen ponnistelun ylläpitämistä, kuten esimerkiksi läksyt.

Potilas kadottaa usein esineitä, jotka ovat tärkeitä tietyissä tehtävissä ja toiminnoissa, kuten koulutavaroita, kyniä, kirjoja, leluja tai työkaluja.

Potilas häiriintyy usein helposti ulkopuolisist

Onko raskaana olo sairaus?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi neljä