Kuinka jotkut alkoholistit pysyvät niin hoikkina?
Kommentit (40)
Alkoholisti ei syö. Ja jos syö, voi olla, ettei syöty pysy sisällä.
Alkoholilla on kaksi metabolointiväylää. Ensimmäinen tuottaa energiaa ja toinen kuluttaa sitä. Toinen järjestelmä on käytössä silloin, kun alkoholinkulutus on hyvin suurta. Eli kohtuukäyttö lihottaa, suurkulutus hoikistaa.
Vierailija kirjoitti:
Eihän sitä hyvää hiprakkaa millään ruualla pilata. Ainakin itsellä se menee niin, että jos on humalassa ja sitten syö, niin se on samantien alkoholin juonnin lopetus ja nukkumaan. Aamulla vasta syödään, ellei jatketa alkoholin parissa.
Minäkin syön vasta just ennen nukkumaan menemistä. Silti noita kiloja kertyy.
Vierailija kirjoitti:
Eihän sitä hyvää hiprakkaa millään ruualla pilata. Ainakin itsellä se menee niin, että jos on humalassa ja sitten syö, niin se on samantien alkoholin juonnin lopetus ja nukkumaan. Aamulla vasta syödään, ellei jatketa alkoholin parissa.
Meillä menee niin että aina alkoa nauttiessa on tarjolla myös jotain suupalaa. Voileipää, juustoa, lihaan, kalaa, makkaraa, mitä milloinkin. Tapaan tuli totuttua matkaillessa paljonkin noissa etelä- ja itänaapureissa.
Suurin osa rapajuopoista ovat alipainoisia koska eivät syö. Katkaisuhoidossa aina pumpataan pakaraan vitamiinit koska on niin pahat puutoksen. itse ollut aikoinaan siinä pisteessä.
Näköjään moni pitää alkoholistina vasta sellaista joka on jo paskonut sisäelimensä ja suolistonsa ja jonka vieroitusoireilu helpottuu vasta 2,5% kohdalla. Alkkiksista suurin osa käy töissä/opiskelee, jotkut jopa urheilevat ja syövät ihan normaalisti normaalipainossa pysyen.
Erikoista se kyllä on. MInä lihon heti, jos alkoholi maistuu vähänkin enemmän. Mulla se varmaan johtuu paitsi alkoholin sisältämistä kaloreista, myös krapulapäivän suuremmasta energiantarpeesta jonka takia tulee syötyä epäterveellistä ruokaa. Todellisille suurkuluttajille sellaista väsymykseen ja heikotukseen liittyvää tarvetta energiatankkaukseen ei sitten varmaan tule ollenkaan, kun krapulaakaan ei tule juomisen jatkuessa.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa rapajuopoista ovat alipainoisia koska eivät syö. Katkaisuhoidossa aina pumpataan pakaraan vitamiinit koska on niin pahat puutoksen. itse ollut aikoinaan siinä pisteessä.
Katkolla rampattu 8 otteeseen, nyt onneksi 7v raittiina. Ainoat lähes alipainoiset katkaisussa oli aina aineidenkäyttäjiä, tosin heistäkin löytyy ylipainoisia.
Ruoka vaimentaa nousuhumalan tunnetta, ehkä siksi alkoholistit eivät syö. Normaalit ihmiset toki syö.
Joskus ku putki oli päällä saatto mennä 3-4k ennenku söi jotain ruokaa, sekin sitte 4-5 darrapäivänä, sitä ennen ei pystyny ees miettiin syömistä.
Kaljaa meni sitte ihan aina ku oli hereillä. Muutama sata tölkkiä sitte pitkin kämppää ku pisti putken katki.
Vierailija kirjoitti:
Näköjään moni pitää alkoholistina vasta sellaista joka on jo paskonut sisäelimensä ja suolistonsa ja jonka vieroitusoireilu helpottuu vasta 2,5% kohdalla. Alkkiksista suurin osa käy töissä/opiskelee, jotkut jopa urheilevat ja syövät ihan normaalisti normaalipainossa pysyen.
Juu ja mitä suurempi tarve kulisseihin sitä enemmän vedellään b-vitamiineja purkista, ulosmennessä huoliteltu ulkonäkö jnejne
Ihmiset on ERILAISIA, kehot toimivat eri tavoin, joillain rasvaa varastoituu helpommin kuin toisilla
Olen aikoinaan lukenut tutkimuksen tästä. Mutta siis perustuu samaan kuin vhh ruokavalio. Kun suurin osa energiasta tulee alkoholista, niin aineenvaihdunta kiihtyy tai jotain. Samoin vhh ruokavaliossa, kun suurin osa energiasta tulee rasvasta.
Tietty sitten se arkinen selitys, että rahat käytetään alkoholiin eikä ruokaan.
Eikö sekin kuluta energiaa kun maksa painii sinne kaadetun alkoholin kanssa?
Se riippuu täysin ruokavaliosta, jota siis useimmiten alkoholisteilla ei ole. Kuten joku sanoi, kohtuukäyttö on kaikkein lihottavinta. Tällöin henkilö syö kaikki päivän ateriat ja siihen päälle mahdollisesti pari kaljaa. Siitä tulee viikossa jopa 2800 ylimääräistä kaloria. Kova alkkis elää viinalla ja jättää syömiset vähemmälle.
Alkoholistienoni ei tuhlaa rahojaan ruokaan. Hän syö vain silloin, kun joku tarjoaa sapuskat.
Myöskään bussilippuun ei tuhlata, vaan jopa 15 km menee kävellen.
Hoikka mies, täytyy myöntää!
Kunnon narkkari se vasta laiha on.
T.Skäbä
Useimmat ihmisistä odottaa näin viikonlopun alkaessa sitä, että saavat levätä, nauttia hyvää ruokaa ja olla vaan.
Alkoholisti (kuten minä) odottaa vain sitä ryyppyä, kaikki muu on sen ryyppäämisen tiellä, kuten ruoka. Jos vaikka kaveriporukka on tapaamassa illalla, ja muut miettivät minne mentäisiin syömään, alkoholistia veetuttaa kuin pientä oravaa se, että eikö nää osaa muuta ajatella kun ruokaa ruokaa ruokaa, häntä itseään syyhyttää vain se mahdollinen alkoholi mitä ruuan kanssa tilataan.
Olenpa joskus tällaisella "illallisella" itse skipannut ruuan kokonaan, väittäen että olen syönyt jo päivän ihan liikaa, ja keskityin sitten vain juomaan. Tulihan sitä ihmetteleviä katseita, mutta ei niistä siinä tilanteessa välittänyt, kun oli saatava kuuppa sekaisin.
Eipä syöminen varmaan kiinnosta niin paljon, kun on jatkuvasti kännissä. Alkoholista saa kuitenkin myös kaloreita, niin silläkin "elää", ainakin hetken.
Ehkä oudoin otsikko tänä vuonna.