Oon 49v ja jännitän joka kerta nykyään, että tuleeko kuukautiset vai ei. Aina ne tulee säännöllisesti. Muita?
Kommentit (52)
49 ja kuukautiset loppuivat heti melkein kokonaan pari vuotta sitten kun kohtu poistettiin kasvainten takia. Ihana vapaus, kun ei ole enää vuotoja ja endometrioosi samalla väheni oireilemasta. Muutamat vuodot oli puolen vuoden ajan melkein vuosi leikkauksen jälkeen ja ne vain ärsytti, kun vaatteet likaantui. Pelkkä kohdunnipukka riitti aiheuttamaan pieniä kuukautisia.
Ei tämä niin suuri muutos ole kuin väitetään. Kuumat aallot haittasivat puolisen vuotta melkein kerran tunnissa kunnes tajusin alkaa saunomaan monta kertaa viikossa ja niin kauan kuin jaksoin, niin se selvästi auttoi. Ei ole enää kuumia aaltoja kuin heikosti pari kertaa kuukaudessa.
Reilu vuosi leikkauksen jälkeen huomasin limakalvojen ohentuneen mutta siihenkin auttoi reseptivapaat emätinpuikot. Nyt en enää huomaa mitään eroa aikaisempaan.
Miksi kuukautisten tulemisia pitää jännittää? Aika ihana juttu, jos tulevat säännöllisesti. Itse olen kärsinyt hyvin kivulaista ja runsaista kuukautisista siitä lähtien, kun ne alkoivat. Nyt viimeiset kaksi vuotta olen ollut ilman kuukautisia ja voin kertoa, että olen helpottunut.
N50
Ei kai vaan etupylly pyypyy alkanut haisoon hyhhhyh?
Mikä side on paras? Minusta Vuokkoset. Tamppoonia en osaa käyttää.
Oon myös 49-vuotias. Hain pari kuukautta sitten gyneltä hormonilaastarireseptin (suosittelen mieliala parani melkein heti), ja gyne sanoi ultratessaan, että ainakin kolme vuotta jatkuu vielä kuukautiset, kun munasoluja on vielä runsaasti jäljellä. Mun puolesta saisivat jo loppua
Olen 48 ja parhaillaan ihmettelen (iloisesti!) menkkojani. Pitkään söin pillereitä jotka pitivät runsaan vuodon ja kystat poissa. Nyt jouduin lopettamaan enkä saa köyttää mitään estrogeenivalmistetta.
Ensimmäiset kuukautiset olivat kammottavat; verta tuli kuin hänen kurkusta. Hankin jo kaikki mahdolliset suojat ja ajattelin apeana että tätä tämä nyt on. Nyt on kolmannet menossa, ja nämä ovat minun mittapuullani niukat. Kolmatta päivää, vaihdan suoerkokoisen tamponin pari kertaa päivässä, yön voin nukkua kokonaan. Täysin ennen kokematonta.
Mietin voiko olla lähestyvät vaihdevuodet. Muita oireita ei kyllä vielä ole. Täytyy käydä gynekologilla juttelemassa asiasta, mutta tämä kelpaa kyllä.
Olen 43-vuotias ja kuukautiset ovat olleet lähes 3 kk poissa. Sitä ennen pari vuotta kierto heitteli ja välillä saattoi olla vuotoa kuukaudenkin putkeen. Noinkohan vielä palavaat.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli kerran väliä jopa 3 kk, sitten tulivat taas kerran kuussa ja runsaina. Käytän kyllä Estrogen geeliä. En pärjää enää ilman, olen pinna kireällä muuten ja kävisin ainakin esimieheni kimppuun joka ärsyttää minua :)
Estro pitää kuukautiset käynnissä.
Ensimmäinen oire on aina kuukautisten muuttuminen epäsäännöllisiksi.
Jossain vaiheessa loppuvat sitten kokonaan, paitsi jos käyttää korvaushoitoa
Saattaa jatkua vielä kuusi vuotta säännöllisenä. Mulla ainakin jatkui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen 50v ja kyllä ne vaan tulee. Vielä runsaina eikä edes caprilon auta.
Really? Täytin just 50v. Kuukautisia ei ole ollut varmaan 10 vuoteen. (?) Mikä siinä voi olla syynä? Lääkäri jossain vaiheessa sanoi, että syy täytyy selvittää. Ei ole tullut mentyä, koska ei ole mitään oireita. Ei myöskään vaihdevuosien suhteen.
Mulla vaihdevuodet ei aiheuttaneet mitään muuta oiretta kuin kuukautisten muuttumisen ensin epäsäännöllisiksi ja sitten niiden loppumisen kokonaan.
Olen ihan tyytyväinen elämääni ilman verenvuotoa. Ihanaa tämä vapaus, ei enää kyttäämistä alkavatko ne just lomamatkalla (no tietenkin aina silloin)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Really? Täytin just 50v. Kuukautisia ei ole ollut varmaan 10 vuoteen. (?) Mikä siinä voi olla syynä? Lääkäri jossain vaiheessa sanoi, että syy täytyy selvittää. Ei ole tullut mentyä, koska ei ole mitään oireita. Ei myöskään vaihdevuosien suhteen.
Sulla on kyllä nuorena loppuneet. Olisit antanut lääkärin selvittää syyn. Kyllä mulla tosiaan vielä 50v tulee joka kuukausi kuukautiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli kerran väliä jopa 3 kk, sitten tulivat taas kerran kuussa ja runsaina. Käytän kyllä Estrogen geeliä. En pärjää enää ilman, olen pinna kireällä muuten ja kävisin ainakin esimieheni kimppuun joka ärsyttää minua :)
Yksilöllistä on. Mulla on säännölliset kuukautiset 56v. asti ilman mitään hormoneita. En ole voinut mitään hormoneja käyttää hyytymishäiriön takia koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos menkat loppuu ennen 45 vuoden ikää, on kyse varhaisesta menopaussista ja se altistaa osteoporoosille.
Olen 48 ja tyytyväinen kun ei menkkoja ole ollut enää viiteen vuoteen. Voi pitää vaaleita housuja ilman pelkoa, että veri tahraisi vaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksilöllistä on. Mulla on säännölliset kuukautiset 56v. asti ilman mitään hormoneita. En ole voinut mitään hormoneja käyttää hyytymishäiriön takia koskaan.
Korjaus, oli. Vuoden olleet poissa nyt ja onneksi selvisin lähes oireitta koska en olisi lääkkeitä siihen saanut.
Vierailija kirjoitti:
49 ja kuukautiset tulee milloin muistaa onneksi nykyään. Ollut kerran 7 kk välikin. Nyt viimeisistä menkoista 4 kk. Saisi loppua jo kokonaan.
Minä olen 45 ja touhu on tuollaista. Gyne vaan kohauttelee olkiaan kun kysyn, johtuuko tämä perussairaudesta vai vaihdevuosista.
Vuoto on pitkän tauonkin jälkeen niukkaa tai enintään normaalia, mikä on kyllä kiva.
Vielä löröttää runsaasti kuukausittain. N52
Huh eli pahimmillaan 10 - 15 vuotta vielä elämää kuukautisten kanssa!! Ei mitään järkeä, koska lapset tehty, eikä niitä varmasti enää kauaa tulisikaan..
terv. N38
Vierailija kirjoitti:
49v, yhtä säännölliset kuukautiset kuin ennenkin ja samaan aikaan kuusta tunnen ovulaation nipistyksestä kuin ennenkin.
Mikä tuo pieni nipistys tarkalleen ottaen on? Minä tunnen nipistyksen sijasta hyvin pienelle alueelle sijoittuvan paineen tunteen. Olisi kiva tietää, mitä siellä soluissa käytännössä tapahtuu.