Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Posti haluaa 18v tyttäreltäni "saatekirjettä" osa-aikaiseen työhön

Vierailija
02.05.2024 |

Miksi rahan tienaamisesta on tehty tässä maassa niin vaikeaa sellaisille jotka eivät ole perintörikkaita tai kuulu johonkin hyväveliverkostoihin?

Miten pitkää työhistoriaa, CV:tä ja suosittelijalistaa voi odottaa rutiinityöhön henkilöltä joka on hädin tuskin täysi-ikäinen?

Minun nuoruudessa näihin paikkoihin oikeasti vain "mentiin" kysymällä. Ihan sairaaksi mennyt tämä maa.

Kesätyöpaikkojen määrä ihan olematon ja jos sinne hakee, tulee vastausta että oli 1600 hakijaa ja valitettavasti ei kohdistunut sinuun. Mitä tässä maassa tapahtuu. Pitääkö minun alkaa elättää aikuista lasta.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vaikeaa se on vastaanottaa hakemusta jos siitä puuttuu se itse hakemus.

Vierailija
22/35 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis pitääkö sun tyttären jaksaa kirjoittaa hakemus? Ihan kauheeta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saatekirjehän on kuulunut työnhakuun iät ajat. Siinä kerrotaan omin sanoin lyhyesti itsestä ja osaamisesta.

Sen otsikko oli silloin TYÖHAKEMUS. Sen lisäksi oikein vanhoina aikoina piti olla virkatodistus ja lääkärintodistus. Niitä ei sentään nykyaikana tarvita.

Vierailija
24/35 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo myös tietyllä tapaa motivaation mittari. Hyvin kirjoitetun hakemuksen lähettäjä on todennäköisemmin motivoituneempi työntekijä kuin se joka tekee huonon hakemuksen.

Itse olen aloittanut työnhaun 2000-luvun alussa ja jo silloin on pitänyt laittaa hakemuskirje. Kesätöihin ei aina kysytty ansioluetteloa.

Ei välttämättä ole yhtään sen motivoituneempi, vaan ainoastaan osaa kirjoittaa paremman hakukirjeen. Ehkä esim. hänen sukulaisensa työkseen käsittelee hakukirjeitä ja on siksi osannut neuvoa sen laatimisessa. Tiedän ainakin yhden tällaisen äidin.

Vierailija
25/35 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatekirje-sana tosiaan hämää. Aiemmin saate ymmärrettiin kirjeeksi, jossa luki vain "viitaten käymäämme puhelinkeskusteluun, ohessa pyytämänne liitteet".

Vierailija
26/35 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnhaku on nykyisin harrastus. Valinnat tehdään paiskaamalla hakemukset lattialle ja sieltä poimitaan joku.

Vierailija
27/35 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän työpaikalle tuli 10 työhakemusta. Kahdessa on CV mukana. Arvaatko montako kutsuttiin työhaastatteluun?

Se, että osaa tehdä työhakemukseen CV:n, kertoo jo itsessään paljon. Myös siinä tapauksessa, että siinä CV:ssä olisi vain suoritettu peruskoulu ja kesken oleva lukio.

Se, että työhakemuksessa lukee vain "Moi. Olen reipas ja iloinen, tykkää toimia ihmisten kanssa, joten olisin hyvä työntekijä teille. Terveisin Anne"  Kutsuisitko itse työhaastatteluun?

Vierailija
28/35 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

itse aikanaan 1975 menin satamaan kysymään onko työvuoroja. aina löytyi. palkka oli kunnon palkka jolla eli

nyt pitäisi varmaan olla joku kolmen vuoden koulutus ja ties mitä korttia ja passia että pääsee edes haastatteluun

Tytär opiskeli kolme vuotta seminologiksi ja toinen koirahierojaksi, töitä ei ole saanut :(

Vierailija
29/35 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihme on saatekirje?

M 52v

Vierailija
30/35 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei hissipuhetta...

Vierailija
31/35 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätin jo monta vuotta sitten että autan lastani keräämään työkokemusta, jo muutaman vuoden ennen kuin sille on tarve. Ilman niitä tuskin olisi  6-vuotiaana tullut valituksi ryhmähaastattelusta, jossa oli mukana pari vanhempaa työnhakijaa.

Vierailija
32/35 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päätin jo monta vuotta sitten että autan lastani keräämään työkokemusta, jo muutaman vuoden ennen kuin sille on tarve. Ilman niitä tuskin olisi  6-vuotiaana tullut valituksi ryhmähaastattelusta, jossa oli mukana pari vanhempaa työnhakijaa.

siis 16-vuotiaana

Vierailija
33/35 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä kuullutkaan mistään saatekirjeestä. Ihan uusi juttu. Hakemuksella ja CV:llä olen pärjännyt.

Se hakemuskirje on just se saatekirje.

Niin mää ymmärsin viesteistä. En minäkään saatekirjeestä ole koskaan kuullut, tosin oon viimeksi hakenu töitä v 2000

Vierailija
34/35 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän työpaikalle tuli 10 työhakemusta. Kahdessa on CV mukana. Arvaatko montako kutsuttiin työhaastatteluun?

Se, että osaa tehdä työhakemukseen CV:n, kertoo jo itsessään paljon. Myös siinä tapauksessa, että siinä CV:ssä olisi vain suoritettu peruskoulu ja kesken oleva lukio.

Se, että työhakemuksessa lukee vain "Moi. Olen reipas ja iloinen, tykkää toimia ihmisten kanssa, joten olisin hyvä työntekijä teille. Terveisin Anne"  Kutsuisitko itse työhaastatteluun?

Jokin saate- tai motivaatiokirje ei tosiaan kerro yhtään siitä, millainen ihminen on työntekijänä, vaikka olisikin pitkä. Se kirje voi olla toisen kirjoittama tai sanelema tai tekoälyn avulla laadittu. Luotettavin mittari on juuri CV (jos se on laadittu rehellisesti). Nuorilla hakijoilla CV on tietysti tavallisesti lyhyt.

Vierailija
35/35 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

itse aikanaan 1975 menin satamaan kysymään onko työvuoroja. aina löytyi. palkka oli kunnon palkka jolla eli

nyt pitäisi varmaan olla joku kolmen vuoden koulutus ja ties mitä korttia ja passia että pääsee edes haastatteluun

Tytär opiskeli kolme vuotta seminologiksi ja toinen koirahierojaksi, töitä ei ole saanut :(

Jos siinä kohtaa kun harkitsee opiskelevansa koirahierojaksi, pitäisi tajuta että jos haluaa tehdä sitä työkseen niin täytyy ryhtyä melko varmasti yrittäjäksi tai toiminimellä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä seitsemän