Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lomien kertyminen äitiyslomalla

24.01.2007 |

Jos on hoitovapaalla ja tulee uudelleen raskaaksi, sittenhän sitä jää taas äitiyslomalle. Onko niin, että lomat kertyvät normaalisti, vaikka ei ole välissä töissä käynytkään?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
11.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huom kaikki!

Eri työehtosopimuksissa on erilaisia määräyksiä ja tulkintoja, ja eri yrityksissä on erilaisia käytäntöjä tai yrityskohtaisia sovellutuksia.

Vuosilomalaki koskee kaikkia yrityksiä, mutta sen lisäksi on TES ja yrityskäytännöt, jotka voivat poiketa ihan täysin toisistaan eri yrityksissä!

Varovaisuutta siis neuvoihin. Asioita on paras kysyä tarkemmin omasta liitosta tai oman yrityksen luottamushenkilöiltä tai oman yrityksen työsuhdeasiantuntijoilta. Muuten voi mennä ihan pieleen.

t. lakimies

2/9 |
24.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertyvät normaalisti jos olet äitiyslomalla, vaikka et olisi välillä töissä ollut. Myös 3 kk palkan saat, jos se teillä maksetaan normaalistikin. MUTTA jos olet hakenut virkavapaata hoitovapaana edellisen äitiysloman perään et voi tuota hoitovapaata muuttaa äitiyslomaksi. Eli tältä ajalta et kerrytä lomapäiviä, ja myös se 3 kk palkka jää saamatta.

Esim itselläni on hoitovapaa myönnetty 2007 loppuun, mutta jään uudelle äityslomalle jo heinäkuussa 2007. En siis saa palkkaa ollenkaan, eivätkä lomapäivät kerry ennen kuin 2008 alusta äitiysloman loppuun (toukokuulle).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
24.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, kiitos vastrauksesta, tarkennan vielä...

(Meillä ei makseta 3 kk palkkaa äitiyslomalta, ei makseta edes loma-arahaa, pelkästään loma-ajan palkka)

Eli, jos olen vaikka jo ilmoittanut, että olen vuoden loppuun hoitovapaalla. (äitiysloma loppuu syyskuussa). Sitten kaksi kuukuatta ennen tätä ilmoitan että jatkan hoitovapaata siihen saakka kunnes lapsi täyttää 3 vuotta. Ja tulen tänä aikana raskaaksi, vaikka en ole ollut työssä, voin jäädä uudestaan äitiyslomalle, ja työantaja on velvollinen maksamaan tältäkin äitiyslomalta loma-ajan palkan.....?

Mulla on siitä mielenkiintoinen tilanne, että en tiedä haluanko mennä takaisin. Työnantajani harrastaa työpaikkakiusaamista. On kyseessä perheyritys, joten esimiehelle on vaikea mennä puhumaan.

Mietin jos olisin pitkällä hoitovapaalla, ja ehkä harkitsisimme toista lasta, ainakin yrittäisimme.

Työsuhdettahan minun ei kannata katkaista, vaikka en olisikaan menossa takaisin, eikö?

Vierailija
4/9 |
24.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos ilmoitat suoraan, että olet hoitovapaalla, kunnes lapsi täyttää kolme, ja tuletkin raskaaksi esim. siten, että seuraava lapsi syntyy kun aikaisempi täyttää kaksi. Tällöin olet työnantajaan nähden hoitovapaalla koko ajan, eikä lomia kerry, paitsi jos työnantaja haluaa sinulle lomista maksaa, vaikkei ole lain mukaan pakko.

Jos siis on suunnitelmissa lisää lapsia, kannattaa hoitovapaasta ilmoittaa ensin lyhyempi pätkä ja sitten jatkaa sitä kerran. Tämän toimiminen tietysti edellyttää, että tulet raskaaksi suunnilleen silloin kun ole toivonutkin.

Vierailija
5/9 |
13.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa tarkistaa asia liitosta ,koska itse käyn taistelua lomarahoista ,liiton mukaan uusi äitiysloma katkaisee hoitovapaan jos on ilmoittanut uudesta äitiyslomasta. todennäköisesti joudun itse menemään oikeuteen asti saadakseni rahat

Vierailija
6/9 |
14.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka siis tulin pian uudelleen raskaaksi, olin välillä hetkisen hoitovapaalla.

Mutta tuosta ettei lomarahaa makseta: liitosta minua neuvottiin niin, että kannattaa ehdottomasti PITÄÄ loma eikä ottaa sitä rahana suoraan, jolloin lomarahakin kuuluu normaalisti jos se muutenkin kuuluu.

Eli siis ilmoitat pitäväsi kertyneet pitämättömät vuosilomasi heti äitiysloman jälkeen, ja vasta niiden jälkeen alkaa virallinen hoitovapaakausi.

Huomiotavaa myös on, että tuolta lomanpito ajalta kertyy taas uusia vuosilomapäiviä normaalisti, koska se on ikäänkuin työssäoloaikaa!

Ja itse ainakin jouduin nyt hiljattain vääntämään siitä lomarahan maksamisesta, eli vetosivat siihen että se maksetaan vasta sitten kun palaan töihin. Liiton mukaan se kuitenkin kuuluu maksaa heti loman yhteydessä. Riskinä on, että jos et palaa (itsestäsi johtuvista syistä) työhön joskus kaikkien vapaiden jälkeen, joutuisit ehkä teoriassa maksamaan tuon lomarahan takaisin.

Itse kerran aikoinaan vältin tämän sillä, että palasin töihin vain päiväksi (olin sanonut itseni irti hoitovapaalla, koska en tosiaan halunnut siihen työhön palata).

Olkaa lisäksi tarkkana, että kaikki luontoisedut jotka teille normaalisti kuuluu, mutta ei ole ehkä käytössä tuon äitiysloman ja hoitovapaan välissä pidettävän vuosiloman aikana, tulee korvata rahana verotusarvostaan!! (tsekattu liitosta!) Tämä varmasti jää monelta huomioimatta.

Vierailija
7/9 |
17.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs sitten jos jää heti kesäloman jatkoksi äitiyslomalle? Lomarahan saan kai normaalisti, mutta entäs sitten lomaltapaluuraha vai mikä se nykyään onkin? Saanko sen vasta kun tulen äitiyslomalta takaisin vai heti kesälomani jälkeen? En meinaan ole yhtään varma palaanko takaisin töihin äitiysloman päätyttyä.

Tietenkin voisin lomien välissä olla pari päivää " töissä" vaikka ne olisikin vapaapäiviä...

Pomoni on kovanluokan yrittäjä ja haluaa tietenkin päästä mahdollisimman vähällä maksamisella.

Vierailija
8/9 |
21.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lomaraha = lomaltapaluuraha nykyään.

Eli saa vaikka ei mene takaisin töihin lomalta ennen ä-loman alkua.

Tai saattaa tämäkin olla liittokohtainen, kannattaa siis tarkistaa asia luottamusmieheltä taikka liitosta.

Vierailija
9/9 |
01.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko iiihan varma, että lomat menee noin. Koska ilmoitin töihin pitäväni kesäloman äitiysloman perään niin luulen, että eivät tiedä tätä asiaa.. onko tämä ihan laissa näin. Tiedän sitten alkaa kinuamaan omiani.

Itselläni tilanne, ilmoitin heti että palaan töihin 30.4. Sitten ennen paluutani ilmoitin, että jäänkin uudelle äippälomalle 13.5 alkaen. Eli olin juuri sumplinut tämän niin, että josko tulisin raskaaksi. Noh niin kävikin onnistuneesti. Joten voinko nyt karhua sitten lomakorvaukset tästä ajasta?

Tulipa sekava...