Onko KUKAAN saanut asuntolainaa niin, että vain mies on työssä ja äiti on kotiäiti
-ja vielä huonotuloinen sellainen? Yhteenlasketut bruttotulomme ovat noin 3000 euroa kuussa. Maksamme vuokraa ja muita lainoja jo 1000 euron edestä kuussa ja tarvitsisimme vain 50 000 euron lainan hankkiaksemme oman kodin. Vaan yllätys yllätys! Sampo laski, että meillä ei olisi varaa maksaa lainanlyhennystä, joka olisi reilusti alle tuon 1000 euroa (maksaisimme myös vanhat lainat pois) vaikka olemme maksaneet viisi vuotta 750 euron vuokraa aivan moitteettomasti.
Minä olen kotona vielä seuraavat kaksi vuotta, odotan nyt toista lastamme. Haluaisimme silti oman kodin, kun vuokrakaksio käy ahtaaksi. Emme sitä taida saada :(
Kommentit (24)
Jaksan aina ihmetellä, että mistä omaa taloaan rakentavat saavat lainansa? Siis melkein aina haastatellaan sellaisia talonrakentajia, jossa äiti on perhevapaalla ja isä joku tavan insinööri. Ei voi kuin ihmetellä, miten he uskaltavat ottaa sellaisia lainoja!
Saatu on, mies töissä mä kotona monia vuosia lasten kans
Saimme lainan omaan taloon ja takauksia ei tarvittu, kun omaa rahaa oli 85.000e. Nyt molemmat töissä ja nettotulot 4700e ja maksamme lainaa 1250e kk.
säästöjä oli noin 50 donaa. Mä olen kotona, mutta mulla on vakityö (ok palkka). Mies on hyvätuloinen.
Me ollaan Tapiola pankin asiakkaita ja rahoitus tuli jostain pienemmästä yhtiöstä. Lähdettiin vex Nordeasta, nipottivat liikaa :(
Isukki takaa ja maksaa muutkin kulut,näin tuttavaperheessä.
Ja miehellä vielä melko pienet tulot. Siihen lainaan laskettiin se, että minäkin joskus työllistyn joten tuloni kohenevat.
Meillä nettotulot noin 2300 eur ja pankit ovat henkilötakauksella myöntämässä... siis henkilötakaus ei 100% vaan 15-25% pankista riippuen. Mies vielä määräaikaisella sopparilla töissä. Ja kaksi lastakin on. Opintolainaa noin 5000 eur.
En sitten tiedä vaikuttaako se että olemme molemmat tekemässä maisterikoulutusta, arvioivatko jotenkin että todennäköisesti saamme töitä tai jotain.
Olin lainaa haettaessa raskaana oleva opiskelija. Omat " tuloni" siis minimiäitiyspäiväraha, miehen palkka tuolloin 2000/kk, vanhempani takaajina. Nyt olen edelleen kotona, odotan toista lasta. Miehen palkka on noussut yli tonnilla ja hyvin on pärjätty. Ekan vuoden maksoimme pelkkiä korkoja. Niin, ja summa oli 125 000.
uskokaa pois.
Ja minä en kyllä edes haluaisi 150 000 - 200 000 lainaa, jos olisin kotiäiti.
eli yli 130 000 euroa kun minä olin työttömänä (ansiosidonnainen) muutettuamme miehen työpaikan muuton perässä toiselle paikkakunnalle. Yhtään ei ollut säästöjä eikä takaajia! eli vaihtakaa pankkia. Viekää valmiiksi tulomenolaskelma kuinka selviätte ja ottakaa tuossa laskelmassa omana rivinä huomioon myös mahdollinen korkojen vaikutus lainanmaksukykyynne
Miehen brutto-kuukausitulot noin 3200¿. Minä minimituilla kotona, ei työpaikkaa odottamassa. Laina (90 000) jaettiin kolmeen osaan, ja vain yhteen (pienimpään) niistä tarvitsimme takaajan. Säästöt meillä 0¿. Valtiontakaus tuli lainalle, joka maksoi hieman (olemme ensiasunnon ostajia).
Minä en ole töissä ja yhteenlasketut tulomme ovat noin 2800¿
Lainaa n. 140 000
Vierailija:
Jaksan aina ihmetellä, että mistä omaa taloaan rakentavat saavat lainansa? Siis melkein aina haastatellaan sellaisia talonrakentajia, jossa äiti on perhevapaalla ja isä joku tavan insinööri. Ei voi kuin ihmetellä, miten he uskaltavat ottaa sellaisia lainoja!
Ihan vain tiedoksi, että tavallinen insinöörimieheni tienasi viime vuonna bruttona 92 000 E. Talo on rakennettu ja lainaa saatu. Ei ongelmia maksujen kanssa.
Itse olen kotiäitinä, mies töissä. Miehen kk tulot noin 2700¿ ja minun vaivaiset 780¿. Meillä 120 000 euron laina ja entisestä asunnosta omaisuutta 80 000 euroa.
Vierailija:
Ihan vain tiedoksi, että tavallinen insinöörimieheni tienasi viime vuonna bruttona 92 000 E. Talo on rakennettu ja lainaa saatu. Ei ongelmia maksujen kanssa.
Kai nyt sen itsekin tajuat, että miehesi on insinööriksi erittäin hyvin palkattu. Eihän tuollaisella summalla ole ongelma eikä mikään pistää pirttiä pystyyn.
Aktia ainakin laskee mukaan myös tietyt sosiaalietuudet, eli kahden opiskelijan tapauksessa toisen puolipäivätyö ja asumistuki riittivät pienen lainaerän maksuun. Myös myöhemmin hakiessamme isompaa lainaa isompaan muuton vuoksi laskettiin mukaan tuloiksi saamani kotihoidontuet.
Siellä on myös henkilökohtainen asiakaspalvelu, eli meillä on ollut ainakin 8 vuotta yksi ja sama henkilö, joka hoitaa kaikki meidän laina-asiat lainapäätöksiä myöten, joten asiointi on ollut oikeasti mukavaa.
Pikaisesti googlattuna: insinöörin keskipalkka on 3300 ¿. Tämä on se tavan insinööri.
Voitte ehkä saada lainaa siten että joku tuttu takaa (mikä ei nykyään kyllä useinkaan onnistu).