Heliumpallo Kaivarissa 30 e. Tällaisiin ostoksiin ihmisten rahat uppoaa, kun ei osata ajatella järjellä.
Kaivopuisto täyttyi vappupäivänä juhlijoista - Kotimaa - Ilta-Sanomat
Jutussa perheenäiti kertoi ostaneensa 11 v pojalleen Kaivarista vappupallon, hinta oli 30 e. Kaupasta vastaavia palloja olisi saanut n. 9-11 eurolla, jos olisi ostanut pallon aiemmin. Lapsi vielä valitti, kuinka pallo ei ollut se mieluisin. Itse olisin jättänyt lapselle kalliin pallon ostamatta, jos olisi mennyt tuollaiseksi kitinäksi.
Itse en käsitä tätä, miten monet ihmiset eivät yhtään mieti rahankäyttöään. Kyllä, vappu on vain kerran vuodessa, mutta aika monet tekevät näitä huonoja taloudellisia ratkaisuja jatkuvasti. Tunnelma ei mene siitä pilalle, vaikka sen pallon ostaisi marketista ja menisi pallon kanssa sitten Kaivariin. Lapsi muistaa aikuisena sen, että hänellä oli pallo siellä Kaivarissa eikä sitä, mistä se pallo ostettiin. Tai kesäreissu huvipuistoon ei tunnelmaltaan kärsi, vaikka huvipuistossa söisi vain jätskin ja menisi hampurilaisille johonkin Mäkkäriin ennen huvipuistoon menoa tai kotimatkalla. Aina joku tulee sanomaan, että no mutta kun tämä vappu/juhannus/joulu tms on vain kerran vuodessa. Näistä pieniltä tuntuvista valinnoista kertyy kuitenkin lopulta todella iso puro vuoden aikana.
Me käytiin eilen syömässä vuoden ekat jätskit. Ihan keskituloinen perhe ollaan, mutta ei nähdä mitään järkeä siinä, että maksettaisiin uimarannalla olevassa jätskikojussa meidän perheen jätskeistä 15 euroa. Käytiin hakemassa marketista jätskit (hinta alle 5 e koko perheeltä) ja mentiin syömään jätskit uimarannalle. Ei se tunnelma tuosta kärsi, vaikkei kalleinta vaihtoehtoa valitsisikaan.
Kommentit (175)
Eikös tuo Kaivari ole paremman väen Picnic paikka vappuna? Kysynnän ja tarjonnan laki tuossa määrittelee heliumpallon hinnan.
Vaikka itsellä on kuukausibudjetti ja budjetti päässä kaikille asioille, niin silti sitä ei toimi rationaalisesti kun tekee jotain arjesta poikkeavaa.
Oletko itse viettänyt vappua Kaivarissa ap? Minä en, mutta uskoisin, että siihen picniciin helahtaa helposti parin-kolmen vappupallon verran.vappu on todella tärkeä joillekin.
Minä olen juuri se ärsyttävä äiti, joka miettii asioiden hintoja. Mieluummin tingin joissakin asioissa, jotta voin taas panostaa pitkäkestoisempiin asioihin.
Tänään emme menneen mihinkään kalliille brunssille. Paikkakunnallamme brunssi meille (2 aikuista + lapsi) olisi maksanut lähes 100 e. Lapselle oli ostettu marketista vappuhyrrä, joka kestää käytössä. Tavalliset ilmapallot riittivät lapselle, ei kaivannut heliumpalloa. Kotona laitettiin brunssi, johon kasattiin perheenjäsenten suosikkiherkkuja, salaatteja, nakkeja ja muita. Munkkeja ostettiin Lidlin tarjouksesta pussi. Brunssin sai viettää perheen kesken rauhassa, musiikin sai valita mieluisaksi ja santsata saattoi iltapäivälläkin ulkoilun jälkeen. Meille mukavampi vaihtoehto tämä kuin satasen maksaminen ravintolan brunssista.
Vierailija kirjoitti:
Eikös tuo Kaivari ole paremman väen Picnic paikka vappuna? Kysynnän ja tarjonnan laki tuossa määrittelee heliumpallon hinnan.
Vaikka itsellä on kuukausibudjetti ja budjetti päässä kaikille asioille, niin silti sitä ei toimi rationaalisesti kun tekee jotain arjesta poikkeavaa.
Oletko itse viettänyt vappua Kaivarissa ap? Minä en, mutta uskoisin, että siihen picniciin helahtaa helposti parin-kolmen vappupallon verran.vappu on todella tärkeä joillekin.
Minä olen viettänyt vappua kaivarissa. Ei tullut kalliiksi, kun meni nyyttäriperiaatteella. Eikä me mitään hanhenmaksapalleroita syöty, vaan oli kaupan valmislihapullia, nakkeja jne.
Kaupoista ei saa samoja jäätelöitä kuin kioskeilta. :( Jää siksi parhaat jäätelöt syömättä koska en vaan voi maksaa pallosta ja kahdesta 10 euroa kun kaupasta saa parilla eurolla litran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän hyvin pienituloisen perheenäidin. Saivat kerran ylimääräistä rahaa muutaman satasen. Menivät käymään huvipuistossa kahden lapsen kanssa. Ostivat paikan päällä rannekkeet, söivät ravintolassa, jäätelöä, hattaraa ja muuta. Pelasivat narunvetoja ja muita. Koko summa meni yhtenä päivänä. Jos olisivat ostaneet rannekkeet ennakkoon ja pakanneet omat eväät mukaan (plus syöneet jäätelöt ja hattarat huvipuistossa), niin olisi rahaa jäänyt ylikin ja lasten hemmotteluun myöhemmin. Osalla ei vain ole mitään kysyä säännöstellä rahaa, vaan se polttelee taskuissa.
Luulen että halusivat saman kokemuksen, kun ne varakkaammat. Yhden päivän kun ei olla köyhiä ja kipeitä.
Ja velatkin tuntuvat saatavilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän hyvin pienituloisen perheenäidin. Saivat kerran ylimääräistä rahaa muutaman satasen. Menivät käymään huvipuistossa kahden lapsen kanssa. Ostivat paikan päällä rannekkeet, söivät ravintolassa, jäätelöä, hattaraa ja muuta. Pelasivat narunvetoja ja muita. Koko summa meni yhtenä päivänä. Jos olisivat ostaneet rannekkeet ennakkoon ja pakanneet omat eväät mukaan (plus syöneet jäätelöt ja hattarat huvipuistossa), niin olisi rahaa jäänyt ylikin ja lasten hemmotteluun myöhemmin. Osalla ei vain ole mitään kysyä säännöstellä rahaa, vaan se polttelee taskuissa.
Luulen että halusivat saman kokemuksen, kun ne varakkaammat. Yhden päivän kun ei olla köyhiä ja kipeitä.
ja sitten se seuraava päivä onkin mukava lasku arkeen..jos tosta olisi säästänyt satasen vaikka käteisellä olisi käyty vie
En lähtisi arvostelemaan muiden valintoja. Kyllä se muutama satanen palaa sinne huvipuistoon meidänkin perheessä. Miksi kulut tai halut olisi pienemmät, kun rahaa ei ole tai sitä saa hieman ylimääräistä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen juuri se ärsyttävä äiti, joka miettii asioiden hintoja. Mieluummin tingin joissakin asioissa, jotta voin taas panostaa pitkäkestoisempiin asioihin.
Tänään emme menneen mihinkään kalliille brunssille. Paikkakunnallamme brunssi meille (2 aikuista + lapsi) olisi maksanut lähes 100 e. Lapselle oli ostettu marketista vappuhyrrä, joka kestää käytössä. Tavalliset ilmapallot riittivät lapselle, ei kaivannut heliumpalloa. Kotona laitettiin brunssi, johon kasattiin perheenjäsenten suosikkiherkkuja, salaatteja, nakkeja ja muita. Munkkeja ostettiin Lidlin tarjouksesta pussi. Brunssin sai viettää perheen kesken rauhassa, musiikin sai valita mieluisaksi ja santsata saattoi iltapäivälläkin ulkoilun jälkeen. Meille mukavampi vaihtoehto tämä kuin satasen maksaminen ravintolan brunssista.
uskallan väittää, että tollasesta järkevästä perhevapusta jää lapsille parempi mieli ja muistikuva tulevaisuuteen + oppi siitäkin että kotonakin saa kaikkea kivaa tehtyä. En ole koskaan ravintoloiden vappubrunsseja harrastanut, mutta ajatuskin siitä hälinästä ja melusta ja kaaoksesta + ylihintaisesta ruuasta karmii.
Vierailija kirjoitti:
Sama. Oon tehnyt ratkaisun, että me ei lähdetä mihinkään vappubrunsseille, äitienpäivälounaille tai isänpäiväillallisille. Turhaa olisi maksaa tuplahintaa siitä, että on erityisempi päivä. Kotona voi laittaa halvemmalla mieluisat tarjoilut ja käydä siellä ulkona syömässä halvempana päivänä.
Eikä tämä elämänlaatua laske, päinvastoin. Jää rahaa muuhunkin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla meni eilen baariin 150e, mitä väliä?
Sinneppä ne rahat menevät kuin kankkulan kaivoon, omatpa on rahansa.
Haluavat ehkä perinteisesti ostaa pallonsa mistä ennenkin, lapsenlapselleen saman kokemuksen mitä omassa lapsuudessaan. Ei niitä ennen kaupoissa ole ollut,
Vierailija kirjoitti:
Kaupoista ei saa samoja jäätelöitä kuin kioskeilta. :( Jää siksi parhaat jäätelöt syömättä koska en vaan voi maksaa pallosta ja kahdesta 10 euroa kun kaupasta saa parilla eurolla litran.
se olisi sitten terapian paikka, paitsi ettei varaa varmaan siihenkään. Jännä että moni työssäkäyvä pärjää kaupan jätskeillä + muiden pitää saada "elämys" kiskajätskeistä, mitkä on monesti samaa tavaraa mitä kaupassa saa purkeittain.
Ei hyvää päivää miten kallista on Suomessa. Yhden helium ilmapallon hinnalla käyn Thaimaassa syömässä ja juomassa vielä hieronnassa onnellisella lopullam
Vierailija kirjoitti:
Olikohan lapsesi oikeasti sitä mieltä että hän ei halua heliumpalloa?
Hän kyllä muistaa sen lopun elämäänsä kun ei palloa saanut kun äiti säästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se "yksi päivä" on monta kertaa vuodessa. Jouluna, uutenavuotena, pääsiäisenä, vappuna, kesälomalla monta kertaa, halloweenina ja synttäreitä. Ja ties milloin muulloinkin. Ei se vappuun jää.
Kyllä oikeasti monella rahattomuutta valittelevalla on huonot rahankäyttötaidot (puhun työssäkäyvistä). Rahaa paasataan kaikkeen turhuuteen ja sitten ihmetellään, kun puolesta kuusta on rahat loppu. Tietenkin pienituloisella voi olla samat halut kuin isompituloisella, mutta jokaisen nyt vaan on elettävä oman elintasonsa (ei jonkun toisen elintason) mukaan. Järkevillä valinnoilla pienemmilläkin tuloilla voi elää mukavammin kuin tuhlaamalla vähät rahat yksittäisiin kalliisiin juttuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin ihan samaa. Jos hemmetti aina kituuttaa ja miettii pennejä, yksi päivä on kiva olla miettimättä ja oikein hemmotell
Itselläni on kokemusta köyhyydestä, eikä todellakaan tule päivää, että heittäisin aivot narikkaan tuhlaten "ylimääräisen" rahan miettimättä huomista päivää.
Juu, mitäpä sitä mitään elämässä juhlimaan, harmaa kaapu päällään on köyhien ja keskituloisten kuljettava, silakkaa leivänväliin juhlapäivänä. Muutoin säästettäköön kaikki hampaat irvessä kuin ruikkuriikka purralla ikään, suupieletkin samallla lailla rumasti kuin riikalla. Se on oikeaa elämää. Se on kunnon elämä kun on niin viŧŧumaista ja ankeaa, että koko ajan toivoo olevansa jo huomenna kuollut.
Hirveää on teidän elämänne kun 30 € ilmapallo saa noin raivon partaalle.
vappupallot on syy miksi köyhät pysyy köyhinä ja rikkaat rikastuu
Sovitaanko, että sinä pidät huolen omista rahoistasi, ja me muut pidämme huolen omista rahoistamme, eiks jeah?🤡🎉🎈🎈
ja sitten se seuraava päivä onkin mukava lasku arkeen..jos tosta olisi säästänyt satasen vaikka käteisellä olisi käyty vielä useampana sunnuntaina vaikka mäkissä happymealilla tai ostettu kaupasta parempia herkkuja. tiedän kanssa perheita, jossa ylimääräisen rahan tullessa kaikki kuitataan sileäksi ja sitten ennen palkkapäivää lainaillaan muilta rahaa.