Wilmaa ei lueta
Mitä ajatuksia teissä vanhemmissa herättää se, että jotkut vanhemmat eivät lue Wilma-viestejä? Opettaja lähettää viestin otsikolla "lapsen nimi asiaa" eikä viestiä lueta kahteen viikkoon. Mitä ajatuksia?
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Hämmästyttää, että ihmisiä ei kiinnosta, miten lapsella sujuu koulussa, jossa hän on 20-30 tuntia viikossa.
Minua ainakin kiinnostaa. Kysyn sitä lapsiltani päivittäin ja katson, että läksyt tehdään ja kokeisiin luetaan. Wilmassa käyn, kun käyn.
Minua ei pahemmin kiinnosta lukea lapsieni Wilmaviestejä. Lapset saavat ihan itse hoitaa koulunkäyntinsä.
a) lapseni eivät yleisesti ottaen ole missään vaikeuksissa
b) olen itsekin opettaja ja saan Wilmasta ihan tarpeekseni omien oppilaitteni kanssa.
Lapset/nuoret eivät aina kerro ihan kaikkea.
Juristille, kyllä oli eri asia teknisesti. Kuitenkin Wilma on koulun määritelemä virallinen viestintäkanava. Kuka sinusta määrittelee, mistä huoltaja tiedon oppivelvollisuuden täyttämisestä saa? Kevätodistuksen nelosistako?
Vierailija kirjoitti:
Oppivelvollisuus täyttyy kun se etenee? So?
Eli jos tulee nelosia, ei tee läksyjä eikä jää esim. viesteillä kutsuttuun tukiopetukseen, ei kohta oppivelvollisuus täyty, kun se ei etene eli lapsi ei hoida koulussa ja kotona hommiaan.
Suomessa on vanhemmille oikeus määrännyt sakkoja oppivelvollisuuden laiminlyönnistä.
Ootko feikkiope vai täysin kujalla? Oppivelvollisuus täyttyy niin kauan kun lapsi käy koulua. Vaikka jäisi luokalle niin oppivelvollisuus täyttyy. 18-vuotiaana vapautuu siitä.
Juristille: Jos koulu määrittää viralliseksi viestintäkanavaksi Wilman, eikö se silloin ole se, josta viralliset viestit tulevat eli jolla virkamies viestii?
Vierailija kirjoitti:
Lapset/nuoret eivät aina kerro ihan kaikkea.
Juristille, kyllä oli eri asia teknisesti. Kuitenkin Wilma on koulun määritelemä virallinen viestintäkanava. Kuka sinusta määrittelee, mistä huoltaja tiedon oppivelvollisuuden täyttämisestä saa? Kevätodistuksen nelosistako?
Huoltaja tietää lapsen oppivelvollisuuden täyttyvän koska lapsi on koulussa. Melko itsestäänselvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämmästyttää, että ihmisiä ei kiinnosta, miten lapsella sujuu koulussa, jossa hän on 20-30 tuntia viikossa.
Minua ainakin kiinnostaa. Kysyn sitä lapsiltani päivittäin ja katson, että läksyt tehdään ja kokeisiin luetaan. Wilmassa käyn, kun käyn.
Parhaita on just nämä isottelevat juristihuoltajat, jotka kyllä jaksavat vaatia oikeuksiaan. Yllättäen juuri näiden huoltajien nuorten kanssa saa vääntää, kun ei ole huoltajuutta kuin kaverihuoltajuuden tasolla.
Parhaista parhaimpia ovat ne, jotka lisäävät viestinsä allekirjoitukseen tittelinsä, esimerkiksi varatuomariuden. En minäkään vastaa tittelillä "vanhempi lehtori, filosofian tohtori".
Nii kyllähän ne jaksaa kitistä, se wilma viestittely on vaan sen sortin passiivis-agressiivista pashkaa ja pikku kylän juorujen mylläämistä että niin kauan kun se oma ammattitaito ja ylpeys ei ota koppia käytöksestä niin nämä kitisevät opettajat voi imeä persettä!
Vierailija kirjoitti:
Nii kyllähän ne jaksaa kitistä, se wilma viestittely on vaan sen sortin passiivis-agressiivista pashkaa ja pikku kylän juorujen mylläämistä että niin kauan kun se oma ammattitaito ja ylpeys ei ota koppia käytöksestä niin nämä kitisevät opettajat voi imeä persettä!
Sieltä varsin akateemisen huoltajan puheenvuoro. #hommahallussa #huoltajuushukassa #adhominem
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parhaita on just nämä isottelevat juristihuoltajat, jotka kyllä jaksavat vaatia oikeuksiaan. Yllättäen juuri näiden huoltajien nuorten kanssa saa vääntää, kun ei ole huoltajuutta kuin kaverihuoltajuuden tasolla.
Parhaista parhaimpia ovat ne, jotka lisäävät viestinsä allekirjoitukseen tittelinsä, esimerkiksi varatuomariuden. En minäkään vastaa tittelillä "vanhempi lehtori, filosofian tohtori".
Oletko sinä tuo opettaja joka ei ymmärrä mitä oppivelvollisuus tarkoittaa?
Eihän se vamhempi tiedä, että lapsi lintsaa, jos ei käy Wilmassa katsomassa. Ennen kuin sitten tehdään huoli-ilmoitus, kun poissaoloja paljon eikä vanhempi vastaa viesteihin tai tuntemattomaan numeroon.
Olen laittanut Wilmassa täpät siten, että saan s-postiini ilmoitukset uusista viesteistä, tuntimerkinnöistä ja koetuloksista. Kätevää mielestäni, mutta olisi kiva, jos ilmoituksessa näkyisi lähettäjän nimen lisäksi myös viestien otsikot, niin tietäisi, mikä on ns. tärkeää ja pitäisi lukea mahd. pian (odotetaan vastausta, huoltajan lupaa johonkin tai koskee nimenomaan omaa lastani) ja mikä yleistä tiedotusta ja voi odottaa (esim. terkka on kaksi viikkoa lomalla, oppilaat pääsevät tuntia aiemmin kotiin tai koulussa on jokin teemaviikko).
Vierailija kirjoitti:
Aika karmea velvoite seurata tiiviisti jotain sovellusta/sivustoa. t lapseton
Et varmaan seuraa tiiviisti myöskään työsähköpostiasi tai omaa yksityistä sähköpostiasi? Olisi varmaan aika karmea velvoite seurata niitäkin sovelluksia.
Lisäksi suuri osa ihmisistä avaa jonkun instan tai facen useita kertoja päivässä, mutta Wilmaa ei voi avata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän allekirjoitukseen täytyy laittaa ainakin ammattinimike. Itse laitan myös suoritetut tutkinnot.
t. kollegasi
Selvä homma, oppivelvollisuus = käy koulussa 18 v asti (tosin "lasten" peruskoulussa ei pysty noin vanhaksi olemaan eli kyllä sitten siirtyy jo muuhun perusopetuksen tuettuun paikkaan).
Wilmassa lukee, onko paikalla vai eikö ole paikalla koulussa. Mitäs juristi siihen sanoo?
Vierailija kirjoitti:
Selvä homma, oppivelvollisuus = käy koulussa 18 v asti (tosin "lasten" peruskoulussa ei pysty noin vanhaksi olemaan eli kyllä sitten siirtyy jo muuhun perusopetuksen tuettuun paikkaan).
Wilmassa lukee, onko paikalla vai eikö ole paikalla koulussa. Mitäs juristi siihen sanoo?
Vanhemmilla on monia muita tapoja seurata onko lapsi koulussa. Ihan vaikka puhelimen paikannuksesta alkaen joten lopeta jo tuo naurettava inttäminen.
Puhelimen paikannus ei kyllä kerro, onko nuori oppitunnilla vai esim. vessasaa tai käytävällä lintsaamassa. Terveisiä todellisuudesta!
Meillä on vain yksi lapsi, joten kohtuuttomasti ei Wilmasta ollut vaivaa. En tainnut sitä kovin usein katsoa, mutta ei sieltä kovin usein viestejäkään tullut. Jotain tuntimerkintöjä oli välillä. Koenumeroista kai olin kiinnostunut ja jännäsin, miten kokeet on mennyt, niin siksi tuli seurattua edes jonkin verran. Tietty lapsen kanssa keskustelin myös ja olin hyvin kartalla, miten koulussa menee ja milloin on kokeita.
Kun lukio alkoi, siellä lukiossa olikin ihan erilainen meininki, enkä muista tuliko sieltä ensimmäistäkään tiedotetta Wilman kautta. Oli aika sopeutuminen, kun yhtäkkiä oli niin pimennossa siitä lapsen koulunkäynnistä. Toki lapselta sitten kuulin jotain. Mutta kurssiarvosanoja kirjattiin Wilmaan kaksi kertaa vuodessa, ei se raportointi ollut kovinkaan ajantasaista.
Jonkun reaalin kanssa joutui jännämään, kun kirjotuspäivän aamuna ei vielä niitä kurssisuorituksia ollu kirjattuna Wilmaan, eikä kirjotuksiin voi osallistua, jos pakolliset kurssit ei oo kirjattuna Wilmaan. Kyllä ne arvosanat sinne Wilmaan ennen yhdeksää tulivat, mutta turhan tiukille meni.
Jotenkin tuntuu, että nykyaikana halutaan kauheasti osallistaa vanhempia lapsen koulunkäyntiin ja myös harrastuksiin. Kyllä se koulun opetus pitäisi pystyä järjestämään niin, ettei siihen sotketa vanhempia liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän allekirjoitukseen täytyy laittaa ainakin ammattini
Ai silloin, kun lähetät henkilökohtaisesta sähköpostistasi viestejä? No, tottahan se on että näitä tittelin viljelijöitä riittää.
Lakiin vedotessa käytetään sanatarkkoja ilmaisuja. Muuten kyse on vääristelystä. Koulutyön eteneminen ja oppivelvollisuuden täyttäminen ovat täysin eri asioita lain näkökulmasta.
T. Juristi