Aamulehden juttu kuinka kuivauskaapit eivät ole tätä päivää
Uudet myytävät asunnot, johan on taas keittiöratkaisut mallillaan. Tehdään saareke ja siihen tiskiallas. Ihmettelin eräällä rakenteilla olevan kohteen esittelyssä, että mihinkäs laitan altaassa pesemäni astian, kun ei ole kuivauskaappia. Sain esittelijällä vastauksen, että rouva hyvä, ne eivät ole enää tätä päivää. Eihän Euroopassa edes tunneta astiankuivauskaappia. Astia laitetaan tiskikoneeseen. Totesin, että pitäkää keittiönne, ehkä vielä löytyy uudiskohde, johon suunnitellaan perinteisiä keittiöitä. -Maijasinikka
Siis Euroopassa muualla kuin Suomessa säilytetään puhtaita ja likaisia astioita samaan aikaan astianpesukoneessa. Kuulostaa aika oudolta, miten paljon sinne mahtuu muka astioita ja onko tuo kovin hygieenistä.
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
No, kyllä haluan pyykinpesukoneen keittiöön. Se olisi kyllä aivan mahtavaa!!!
Pyykinpesukone keittiössä - ei ei ja ei ainakaan meille. Kun se on kodinhoitohuoneessa tai kylppärissä, ei tarvitse sen ääntä kuunnella, kun se on päällä. Se kuitenkin käy niin usein, hermoille ottaisi. Sitä paitsi on kätevää säilyttää likapyykkikori koneen lähellä, en ainakaan itse sitäkin haluaisi keittiöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyykinpesukone keittiössä - ei ei ja ei ainakaan meille. Kun se on kodinhoitohuoneessa tai kylppärissä, ei tarvitse sen ääntä kuunnella, kun se on päällä. Se kuitenkin käy niin usein, hermoille ottaisi. Sitä paitsi on kätevää säilyttää likapyykkikori koneen lähellä, en ainakaan itse sitäkin haluaisi keittiöön.
Kaikkeen tottuu, jopa pesukoneeseen keittiössä 😄 Meillä pyykkikone on keittiössä, koska se on ainoa mahdollinen paikka sille. Tosin ei se meillä joka päivä pyöri. Mutta teen etätöitä 2 metrin päässä koneesta, eikä edes linkous kuulu puhelun vastaanottajalle, kun on hyvät kuulokkeet 👍
Meillä laitetaan likaiset pyykit yleensä suoraan koneeseen. Ei tarvitse saunalla olevaan pyykkikoriin viedä.
Ei nykysukupolvi mitään ruokaa itse valmista. Pulkamössöt tilataan valmiina kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä joskus 50v sitten oli coolia matkia kaikki muualta, nykyään jo tajuaa että muualla on monet asiat ihan päin helvettiä. Kaikkea ei tarvitse kopioida.
Sen verran saatu jo kulttuuriaarteita tänne että silmät ovat avautuneet sille miten moni asia täällä on paremmin. Kaikkein suurimpia suomalaisen kulttuurin puolestapuhujia ovat tänne muualta muuttaneet, jotka varoittelevat ottamasta enempää ihmisiä ulkomailta ettei menetetä sitä mikä täällä toimii.
Tiskien kuivaaminen pyyhkeeseen vie aikaa. Itse en halua viettää aikaani kuivaten lautasia ja kattiloita.
Jos niiden astioiden kanssa puljaamiseen haluaa kuluttaa paljon aikaa niin silloin voi jättää kuivauskaapin pois. Ihan hirveetä puuhaa yhdellä altaalla yrittää tiskata, huuhtoa ja sitten pyyhkeellä kuivailla astioita, kun ei niitä märkinä voi vanerikaappiinkaan laittaa
Upea suomalainen keksintö jota kaikki kadehtii. Happamia, sanoi toimittaja.
Huoneistohotellissa Espanjassa oli kuivauskaappi jossa alimpana oli normaali hylly ja siinähän vesi sitten lillui.
Vierailija kirjoitti:
Muutin Saksaan ja siellä ei ollut asunnossa kuivauskaappia mutta MYYNNISSÄ niitä oli joten ostin sellaisen ja vaihdatutin sen keittiööni. Sitten muutin Italiaan ja kas kummaa joka talossa oli kuivauskaapit. Minulle tehtiin mittatilauskeittiö ja siihen tietysti laitettiin kuivauskaappi. On minulla tiskikone ollut kymmeniä vuosia mutta kuivauskaappi tarvitaan silti. Aivan ihmeellistä että joku kertoo satuja, ettei muualla Euroopassa muka ole kuivauskaappeja. Tuokin Englannissa asuva joka vihaa, ettei hänellä ole, hankkii sen niin ei tarvitse kuluttaa energiaansa vihaamiseen. Niin olen hankkinut myös bideesuihkut Saksassa kuten myös Italiassa. Ei maksa paljon mitään niiden asennus.
Englannissa asuva vastaa, että jos omistusasunto niin toki sinne on helpompi hankkia, mutta ei väliaikaisiin vuokrakämppiin noin vain ruveta kaapistoja muuttamaan.
Astianpesukone määrää onko tarpeen ritiläkaappi.
kapis?
Minulle astiankuivauskaappi on kyllä ihan ehdoton. Meillä tulee jo maitopurkkeja ja jogurttipurkkeja ja kosteita salaattipakkauksia niin paljon, että ilman astiankuivauskaappia kaikki tasot olisi täynnä kuivuvia roskia. Kuivauskaappia tarvitsee itse asiassa aika vähän astioille ja enemmänkin kierrätystavaroiden esikäsittelyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkeen tottuu, jopa pesukoneeseen keittiössä 😄 Meillä pyykkikone on keittiössä, koska se on ainoa mahdollinen paikka sille. Tosin ei se meillä joka päivä pyöri. Mutta teen etätöitä 2 metrin päässä koneesta, eikä edes linkous kuulu puhelun vastaanottajalle, kun on hyvät kuulokkeet 👍
Meillä laitetaan likaiset pyykit yleensä suoraan koneeseen. Ei tarvitse saunalla olevaan
Ei meillä ainakaan kaikkia pyykkejä pestä samassa koneessa ja samanlaisella ohjelmalla. Ne pyykit pitää ennen pesua lajitella värin ja pesulämpötilan mukaan. Eli ei todellakaan voi laittaa vaan suoraan koneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä joskus 50v sitten oli coolia matkia kaikki muualta, nykyään jo tajuaa että muualla on monet asiat ihan päin helvettiä. Kaikkea ei tarvitse kopioida.
lainata mitä? Kuivauskaappi on supisuomalainen keksintö.
Väestö vaihtuu, eihän noita asuntoja suomalaisille rakenneta
Asuin 10 v ulkomailla ja vihasin sitä ettei ollut kuivauskaappia, etenkin kun monessa asunnossa ei ollut myöskään tiskikonetta (olin vuokralla, joten en aikonut sellaista ostaa ja asentaa). Joko piti käyttää aikaa kuivaamiseen, tai pitää pöydällä erillistä kuivaustelinettä. Ja aina on jotain sellaisia astioita joita ei voi pestä tiskikoneessa, tai jotka kuivuvat hitaasti (pullot, pienisuiset maljakot jne).
ei tee mitään astianpesukoneilla,jos ei ole sähköä.
Kuivauskaappi on oikeastaan aika järjetön kuivaamiseen. Kaikki vesi ei valu pois, vaan osa kuivuu rumina kalkkivanoina lautasen pinnalle ja reunoille. Ne pitäisi kuivata rätillä, koska rätistä kalkki irtoaa sitten pois pesukoneessa.
lainata mitä? Kuivauskaappi on supisuomalainen keksintö.
Oletko oikeasti niin tyhmä ettet ymmärrä tuota kommentia mitä lainaat, oikeasti. Siinähän nimenomaan kommentoidaan, että ei kopioida keittiötä missä ei ole kuivauskaappia. Miten ihmiset on näin tyhmiä, etkö osaa suomea, onko luetun ymmärtäminen noin heikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ikinä ilman kuivauskaappia. Hulluutta.
Kuivauskaappi on täysi turhake, joka vain vie yläkaappitilaa. Meillä on astianpesukone, jonka lyhin ohjelma on 16 minuuttia ja 29 minuuttia pidemmällä kuivauksella. Pisinkin ohjelma on vain noin tunnin. On kytketty voimavirtaan ja kuumavesiliitäntään, jolloin veden lämmittämiseen kuluu paljon vähemmän aikaa (Miele Professional). Paljon mielummin pyöritän konetta muutaman kerran putkeen, kuin rupean siirtelemään astioita ensin johonkin kaappiin kuivumaan ja sitten sieltä omalle paikalleen. Ihan turha ylimääräinen työvaihe.
Mieluummin kuivauskaappi kuin kuivausteline pöydällä lojumassa. Ei kaikkia astioita kuitenkaan koneessa voi pestä. Muutenkin nykykeittiöissä on ihan liian vähän säilytystilaa, kun yläkaapeista on aika paljon luovuttu. Vanhassa vara parempi, eli mieluummin ostaisin asunnon vanhasta talosta, jossa on "vanhanaikainen" keittiö kaikkine mukavuuksineen.