E-vitamiinilla isoja vauvoja
näin kirjoitettiin Helistin.fi-sivuilla:
" Isoja vauvoja E-vitamiinilla
Julkaistu 22.01.2007 - 10:53
Amerikkalaistutkimuksen mukaan odottavan äidin veren E-vitamiinipitoisuudella on yhteys syntyvän lapsen kokoon. Tutkimuksen äidit, joiden verestä mitattiin korkeimmat alfa-tokoferolipitoisuudet, saivat keskivertoa painavampia ja isokokoisempia vauvoja. Alfa-tokoferoli on E-vitamiinin muoto, jota käytetään yleisesti vitamiinivalmisteissa.
E-vitamiini näyttäisikin olevan tärkeä sikiön kasvuun vaikuttava vitamiini. Toisaalta korkeat E-vitamiinipitoisuudet voivat olla merkki äidin muutenkin terveellisestä ruokavaliosta, joka puolestaan vaikuttaa edullisesti sikiön kasvuun. Korkeita alfa-tokoferolipitoisuuksia havaittiin erityisesti niillä äideillä, jotka käyttivät odotusaikana vitamiinivalmisteita tai nauttivat E-vitamiinipitoista ruokaa. Tutkimuksessa oli mukana 1 231 raskaana olevaa naista.
Lähde: (American Journal of Clinical Nutrition 2006;84:1442-1448)"
aattelin vaan jakaa tän teidän muiden kanssa. jos vaiks jollekin olis hyötyä tai jotain... (tää ei siis ole mun mikään oma mielipide enkä kannata tai kiellä suuntaan tai toiseen) :)
Tiina ja mulimuli rv 23
Kommentit (5)
Esikoinen oli yli 4,5 kg ja toinen lapsi yli 4 kg syntyessään, ja
muutenkin molemmat olivat isokokoisia, ja sitä on ihmetelty.
Ehkäpä tässä on selitys! Itse en tosin ole käyttänyt raskausaikana
vitamiinivalmisteita, lukuunottamatta D-vitamiinia (Devitol) ja
rautalisää.
Missä ruokatarvikkeissa on paljon E-vitamiinia?
nimiko:
Kiitos tiedosta. Mielenkiintoista. Minulla on ollut edelliset vauvat yli 4-kiloisia ja sitä on ihmetelty kun sokerihäiriöitä ei ole emmekä ole itsekään olleet miehen kanssa kuin 3-kiloisia. Jospa tässä olisikin syy? :))
löytyi E-vitamiinia sisältäviä ruoka-aineita ainakin
-kananmuna
-öljyt ja rasvat
-avokado
-pavut
-pähkinät
-monet marjat
tarkemmin en tiedä, mutta jokainen voi tarkemmin etsiä oman kiinnostuksen mukaan. minä kyllä vähensin E-vitamiinilisän annostukseni vajaaseen puoleen, varmuuden vuoksi... terveellisesti pitää syödä, mutta just noiden vitamiinilisien kanssa taitaa olla parasta hillitä hiukan :)
hyvä että tästä on ollut hyötyä! kyselkääpäs neuvoloistanne ja lääkäreiltänne millaista tietoa heillä on asiasta.
Tiina ja muksis rv 23
Minulla on tulossa sektio, joten vauva saa sen puolesta kasvaa, mutta eilen huomasin, että ainakin edellistä odottaessani syömissäni omega3-kapseleissa on reilusti E-vitamiinia. Hmm... :)
No, onhan niitä muitakin syitä, miksi vauvat ovat kasvaneet hyvin, mutta mielenkiintoinen tutkimus joka tapauksessa!
Heh, eipä niitä kalaöljyjäkään kannata raskausaikana lopettaa: :)
http://www.helistin.fi/?page=6293554&id=8624154
Ja meidän lapsilla sattuu olemaan päiväkodinkin mukaan erityisen hyvät kädentaidot. :D
---
Kalaöljyn käyttö raskausaikana vaikuttaa syntyvän lapsen koordinaatiokykyyn
Odottavan äidin nauttimilla kalaöljyvalmisteilla saattaa olla kauaskantoisia vaikutuksia, väittävät australialaistutkijat. Vastikään julkaistu selvitys osoitti kalaöljyä raskausaikana käyttäneiden naisten saavan lapsia, jotka omaavat verrokkejaan paremman käsi-silmä -koordinaation.
Archives of Disease in Childhood ¿lehdessä julkaistussa tutkimuksessa mukana olleet naiset ottivat päivittäin 4 grammaa kalaöljyvalmistetta raskauden puolivälistä lapsen syntymään asti. Verrokkiryhmänä oli joukko odottajia, jotka ottivat saman määrän oliiviöljyä päivittäin. Lasten kasvua ja kehitystä testattiin myöhemmin heidän ollessa kahden ja puolen vuoden ikäisiä.
Pääosin lapset kasvoivat ja kehittyivät yhtä hyvin, riippumatta äidin käyttämästä öljystä. Käden ja silmän yhteistyötä mittaavissa testeissä kalaöljyryhmän lapset suoriutuivat kuitenkin merkittävästi verrokkejaan paremmin. He saivat myös parempia tuloksia testeissä, jotka mittasivat puheen ymmärtämistä, lauseiden pituutta ja sanaston laajuutta.
Kalaöljyvalmisteiden kasvava suosio perustuu niiden sisältämiin terveellisiin omega-3-rasvahappoihin. Purkista otetut öljykapselit ovat luonnonkaloja saasteettomampi vaihtoehto, ja siten ne ovat turvallisia myös raskausaikana.
Kiitos tiedosta. Mielenkiintoista. Minulla on ollut edelliset vauvat yli 4-kiloisia ja sitä on ihmetelty kun sokerihäiriöitä ei ole emmekä ole itsekään olleet miehen kanssa kuin 3-kiloisia. Jospa tässä olisikin syy? :))