Töistä irtisanoutuminen! Apua kaivataan
Oletko irtisanoutunut töistä ns. tyhjän päälle? Ei säästöjä, ei puolison tai läheisen tukea, ei heti uutta työpaikkaa? Miten selvisit?
Minulla on tilanne että haluan eroon nykyisestä työpaikastani heti kuin mahdollista, en vaan kestä päivääkään sitä ilmapiiriä enää. Minulla alkaa uudet suunnitelmat heinäkuussa, mitä mahdollisuuksia selvitä rahallisesti siihen asti. Vuokra 900e/kk plus muut laskut.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Siitä saa helposti 2 kuukautta saikkua.
Ei todellakaan saa.
Työttömäksi ilmoittauduin, jotta sain tiedon karenssista. Sitten asumistuki ja toimeentulotuki hakuun. Hyvin pärjäsi leikatulla toimeentulotuella. Toki hankalampaa, jos on menoja, joita eivät maksa ollenkaan tai kokonaan toimeentulotuesta tai jotain omaisuutta, joka estää saamisen. Suurimman osan aikaa nukuin, joten rahaa meni lähinnä ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä en osaa valehdella enkä halua alkaa valehtelemaan. Onhan minulla toki kaikenlaisia stressin ja ahdistuksen tuomia ongelmia jotka siis töistä johtuvat, mutta itsetuhoinen en ole.
En myöskään haluaisi jäädä kyseiseen firmaan sairaslomalle. Eikös firma sen lystin joudu maksamaan? Toki olisi rahallisesti varmaan viisasta itselle mutta selviäisin mieluummin ilman jos vain jokin muu keino on. Esimerkiksi tämä että jos loput lomat saisikin maksettuna.
Työsuhteen pituudesta riippuen irtisanomisaika on yleensä kuukausi. Toki riippuu myös työsopimuksesta. Eli jos nyt irtisanoudut, et pääse heti pois tuolta.
Lopputilissä maksetaan kertyneet ja pitämättömät lomat, laske paljonko näistä suurinpiirtein tulee. Mahdolliset provikat ja lisät kasvattavat summaa. Tessistä riippuen irtisanotulle maksetaan myös lomarahat näistä, mutta ei kaikissa paikoissa. Luulisi näillä lomakorvauksilla pärjäävän taloudellisesti sen kuukauden oikein hyvin, kunnes uusi työ alkaa ja eka palkka tulee tilille.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan jaksa 2kk kun jo tämä päivä vei voimat kokonaan. En yleensä itke julkisilla paikoilla mutta tänään itkin ekaa kertaa töissä enkä välittänyt huomaako joku. Oli niin paha olla.
Oliko työkavereita näkemässä? Tuohan on vain hyvä työterveyttä silmälläpitäen, jos sinut on nähty itkemässä!
Vierailija kirjoitti:
Hae sairaslomaa pitkäksi aikaa. Ansaitset sinä aikana jopa enemmän kuin töissä. Itse olin näin monta vuotta ja sain alkuun sairauspäivärahaa ja sen jälkeen ansiostidonnaista jonka mukaan myös muutaman vuoden sairaspäivörahaa.
Puppua, että saikulla ansaitsisi todennäköisesti enemmän kuin palkalla. Sairauspäiväraha on vähemmän kuin normipalkka.
Otat vähän illasta illasta kaljaa ja varmuuden vuoksi aamusta lisää että promillemittari värähtää. Näin saat välittömästi potkut ja puolen vuoden palkan ilman työvelvollisuutta. Näin mää tein Stockalla kun en vaan jaksanu enää. Siitäs saivatten!
Vierailija kirjoitti:
Olen sinnitellyt sen 2kk jo monta kertaa vuoden ajan. Nyt en vaan enää oikeasti jaksa. Olen niin loppu että ei kukaan varmaan edes usko miten loppu voi olla.
Sitten menet työterveyteen ja haet vaikka sen 1-2 viikkoa saikkua. Se on ihan ok. Mutta älä mitään pitempiä ota, koska siinä vaiheessa saat jo lähetteen psykiatrille ja mielenterveyssairauteen diagnoosit. Ja irtisanot itsesi nyt heti ensi töikseen. Miten pitkä työsuhde sulla on takana?
Salkkua suosittelen. Mulla työkaveri oli juuri kolme viikkoa saikulla, kun sen kissa kuoli... Tosin jotain mt-juttuja on diagnosoitu.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan jaksa 2kk kun jo tämä päivä vei voimat kokonaan. En yleensä itke julkisilla paikoilla mutta tänään itkin ekaa kertaa töissä enkä välittänyt huomaako joku. Oli niin paha olla.
Olet tosiaan loppu, ymmärrän hyvin, koska itse kokenut saman. Itkin matkalla töihin, ilmapiiri töissä oli hirveä. Menin työterveyslääkärille eikä tarvinnut yrittää keksiä mitään, kun se kaikki ahdistus tuli puolihuutona suustani ennenkuin ehdin edes sanoa mitään. Olin muistaakseni kolme viikkoa sairauslomalla ja siitä lähtien pois siitä talosta. En jäänyt tyhjän päälle siinä mielessä, että mulla oli rahaa elää siihen asti, kun tuli työttömyyskorvaus, mutta se työtilanne oli niin karmea, että olisin lähtenyt joka tapauksessa ja lainannut mistä tahansa karenssiajan elämisen rahat.
Mieti ratkaisuja, jotenkin tulet pärjäämään. Älä jää työpaikkaan, joka vie kaiken energian ja oikeastaan koko elämän. Minä selvisin, mutta rauhoittavia lääkkeitä jouduin syömään vuoden verran.
AP, kuinka kauan olet ollut siellä töissä? Kuinka pitkä irtisanomisaika sinulla on?
Vierailija kirjoitti:
Siitä saa helposti 2 kuukautta saikkua.
Ahdistuksestako? Meillä nuorella aikuisella diagnosoitu ahdistusta ja vakavaa masennusta. Noiden seurauksena mm.unettomuutta. Saikkua saanut työterveydestä 2 päivää...
Ja nimenomaan on niin, että työpaikan ilmapiiri ja työolosuhteet aiheuttaa tuon.
Yrittää sinnitellä töissä sitten, vaikka vaikeaa onkin.
Ilmeisesti ei osaa sitten valittaa tarpeeksi lääkärillä, toteaa vain, miten asia on.
Eihän sun tarvitse valehdella, jos jo itket työpaikalla.
Pari kuukautta jaksaa vaikka aidanseipäänä. Voita itsesi ja vaikka nauti siitä ajatuksesta, että kohta se epämieluinen työ loppuu.
Puhuuko teidän työpaikalla vanhempi väki että täältä kannattaa lähteä niin pian kuin mahdollista parempiin työpaikkoihin, ja oikein kannustetaan irtisanoutumaan muutenkin, sanotaan vaikka että kun yhden oven sulkee niin toinen ovi avautuu tms.? Ei muuten avautunut ainakaan minulle kun edellisestä paikasta lähdin...
Vierailija kirjoitti:
Koitapa vaihtoehtoa sairasloma. Josko työterveydestä saisi jokusen hetken vapaata, kun vuodatat sinne kaiken ja vähän pistät lisääkin tarvittaessa. Uniongelmiin kannattaa vedota.
Meillä työterveys kirjoittaa tuosta syystä sairauslomaa max 1 vrk, tämä on työnantajan kanssa sovittu, koska porukka kuvitteli, että valittamalla saa 2 vko palkallisen loman. Ehei, 1 vrk sairauslomaa, sen jälkeen 3 käyntiä työpsykologille 1 vko välein, tänä aikana ei saa sairauslomaa ja jos menee muulle lääkärille, niin työnantaja ei maksa tämän määräänältä sairauslomalta palkkaa (mikä on muuten ihan laillista!).
Onko sitten ok, jos saavut uudelle työnantajalle täysin puhki? Jos olet aivan loppu, niin et siitä kyllä hetkessä tokene.
Lepää, joko sairaslomalla tai omalla lomalla ennen uuden alkua.
Toinen vaihtoehto on taistella asiat kuntoon vanhalla työpaikalla.
Jos mikään vaihtoehto ei nappaa, lopeta provoilu.
Lyö isolla vasaralla polveen, helposti pitkä saikku.
Posauta pari kutia Fredalla katuun lauantai yönä niin kyllä saa.
Pahoittelen , en pystynyt hillitsemään itseäni.