Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En vietä koskaan vappua juhlien

Vierailija
29.04.2024 |

Meidän perheessä vappu oli työväen juhla eikä mitään teekkarimenojakaan harrastettu. Välttämättä ei ollut edes munkkeja ja simaa, vaan mentiin kesähuvilaa laittamaan talvikuntoon.

Ehkä tuo johtuu siitä, ettei ylioppilaaksi pääsy tai yliopisto olleet meidän perheessä ja suvussa mikään "juttu", että olisi sen kummemmin vietetty ylioppilaselämää. En itsekään viettänyt, yliopistosta ei jäänyt yhtään läheistä ystävää, koska olin ystäväni hommannut jo aiemmin.

Tänäkään vappuna meillä ei juhlita. Simaa join tänään, ehkä syön yhden munkin jossain, mutta muuten menee puutarha- ja remonttihommissa. Ylioppilaslakitkin on jo hukattu vuosikymmeniä sitten, kun ei ole käyttöä. Nuoriso juhlii kyllä vappua, koska heidän puolisoidensa perheessä on juhlittu. En oikeastaan tajunnutkaan, että tämäkin ero on olemassa meillä ja muilla.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

... Ja nakit on yksi kamalampia ruokia mitä tiedän. Ei pysty millään syömään. Miksi juuri nakit kuuluvat kevääseen? Miksei vaikka parsaa, kun on parsan aika? Ap

Vierailija
2/16 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin lapsi 50-60-luvuilla, meillä kotona maaseudulla juhlistettiin vappua polttopuuhommien merkeissä.  Joka ikinen vapunpäivä isä laittoi sirkkelin soimaan ja siinä hommassa touhuttiin kko päivä, eli se oli varsinaista työväenjuhlaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ullanlinnan piknikkiä ei voita mikään! Kannattaa asua Helsingissä!🤩🥳🥳👍🏻👍🏻👍🏻

Vierailija
4/16 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaah. Onpa kiinnostavaa jos joku random haluaa ankeilla eikä vietä vappua. 

Vierailija
5/16 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin lapsi 50-60-luvuilla, meillä kotona maaseudulla juhlistettiin vappua polttopuuhommien merkeissä.  Joka ikinen vapunpäivä isä laittoi sirkkelin soimaan ja siinä hommassa touhuttiin kko päivä, eli se oli varsinaista työväenjuhlaa.

Samaan tyyliin meilläkin meni kesähuvilalla. Jos oli lunta, niin hämmennettiin sitä lapioilla, että sulaisi nopeammin, asennettiin ehkä vedet, jos säätiedote lupasi ja lämmiteltiin uuneja varovasti pitkin päivää. Joutsenetkin kuuluvat vappuun. Ap

Vierailija
6/16 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ullanlinnan piknikkiä ei voita mikään! Kannattaa asua Helsingissä!🤩🥳🥳👍🏻👍🏻👍🏻

Olen syntyperäinen stadilainen enkä ole siellä ollut kuin kerran pikaisella käynnillä. En tykännyt. Ap

Vierailija
7/16 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaah. Onpa kiinnostavaa jos joku random haluaa ankeilla eikä vietä vappua. 

Välttelen kaikkia muitakin humukännäilyjuhlia, koska se on minusta ankeaa, vaikken todellakaan ole mikään absolutisti. Miksei joskus voisi juhliakin vappua kotona, mutta ei ole tullut mieleenkään. Vappupallot ja serpentiinit oli kyllä aikoinaan lapsille. Ap

Vierailija
8/16 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jotain lapsuudenkodin ankeuden perinteitä pitää jatkaa. Kyllä meillä juhlitaan ja levätään. Naurettavaa olisi jotain helkutin remppaa vääntää hampaat irvessä just vappuna kun sitä ihan muulloinkin ehtii ihan riittämiin. Eikö aikuinen osaa muuttaa huonoja perinteitä pois.

Toisilla kun on juhlia niin ei voi mitään koneitakaan alkaa huudattamaan tiheesti asutuksilla. Missä te asutte ettei se romontti meteli ainakaan naapureihin kuulu. Ainakin kunnioittaa muiden juhlia jos ei itse juhli.

Kuinka vappuna laitetaan kesähuvilaa talvikuntoon.

Vierailija
9/16 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi jotain lapsuudenkodin ankeuden perinteitä pitää jatkaa. Kyllä meillä juhlitaan ja levätään. Naurettavaa olisi jotain helkutin remppaa vääntää hampaat irvessä just vappuna kun sitä ihan muulloinkin ehtii ihan riittämiin. Eikö aikuinen osaa muuttaa huonoja perinteitä pois.

Toisilla kun on juhlia niin ei voi mitään koneitakaan alkaa huudattamaan tiheesti asutuksilla. Missä te asutte ettei se romontti meteli ainakaan naapureihin kuulu. Ainakin kunnioittaa muiden juhlia jos ei itse juhli.

Kuinka vappuna laitetaan kesähuvilaa talvikuntoon.

No joo, talvikunnossa taidan olla vielä vappuna itse!

En ole pitänyt vappuamme ankeana, havahduin vain täällä vappualoituksia lukeneena, ettei meillä ole tuollaisia perinteitä ollut. Koska vappu on ollut työväen ja teekkareiden juhlaperinne.

Älä huoli naapureista, ne ovat kaukana eikä maalaamisesta muutenkaan synny meteliä. Remontti on loppusuoralla (ei onneksi oma kämppä!), sen kunniaksi ehkä otamme muutaman lasillisen kuohuvaa. Ap

Vierailija
10/16 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tuo nakkiperinne oikein tulee? Tietääkö joku? Ap

Vierailija
11/16 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei kyllä alettaisi varmasti mitään remppaa ja puutarhan siivousta aatto- ja pyhäpäivänä tekemään. Johan olisi noloa.

Vierailija
12/16 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö tätä vapusta? Työväenjuhlan herkut tulevat porvariperinteistä

Omnom! Nakit ja perunasalaatti kuuluvat vappuun, mutta ne ovat vappumenun nuoria tulokkaita. Sima, munkit ja tippaleivät taas juontavat juurensa jo keskiajalta. Tippaleipää tosin syötiin vallan eri tunnelmissa kuin nykyään: se oli aikanaan hautajaisruokaa.

https://yle.fi/a/3-7961873

Vierailija
13/16 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö tätä vapusta? Työväenjuhlan herkut tulevat porvariperinteistä

Omnom! Nakit ja perunasalaatti kuuluvat vappuun, mutta ne ovat vappumenun nuoria tulokkaita. Sima, munkit ja tippaleivät taas juontavat juurensa jo keskiajalta. Tippaleipää tosin syötiin vallan eri tunnelmissa kuin nykyään: se oli aikanaan hautajaisruokaa.

https://yle.fi/a/3-7961873

Kiitos! Ja hauskaa vappua, nakeilla tai ilman. Ap

Vierailija
14/16 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En juhli mutta ostan k kaupasta Berliinin munkin.

Vierailija
15/16 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena kerran kävin kattomassa vappumarssin ja lasten kanssa oli vappu tilpehööriä. En ole ylioppilas.

Vierailija
16/16 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen akateemisten perheen kasvatti, joten lapsuus oli valkolakkisten vanhempien järjestämää vappuperinnettä pk-seudulla. Se oli lapsena kivaa ja myös, miten lapset otettiin huomioon, mutta en minä siitä omia vappuperinteitä kehitellyt. En edes lukenut ylioppilaaksi. Teiniaikana vedettiin viinit talojen takana, kännättiin, ja riehuttiin ympäriinsä. Täysi-ikäisenä baareihin ja vanhemmiten vain hyvän aterian ääressä kotona. Vappulounaita kokeilin muutaman kerran, mutta en näe niissä oikein järkeä noudattaa orjallisesti tiettyä kellonaikaa päästä syömään ja sitten on aikaraja lähteä pois.Nyt en vietä vappua ollenkaan, mutta muu suku ryntäilee vappuaaton kellastuneet/maassa ryvettyneet lakit tai tupsulakit päässään toistensa luona, aamulla Ullanlinnalle ja päivällä vappulounaalle Kaivariin. Ihan hirveää menemistä, jota en jaksaisi yhtään.Kaikea hyvää heille, tottakai, mutta vappua tärkeämpää minulle on muut juhlapäivät.

Terveisin jussia odotellessa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi seitsemän