Esivaihdevuodet 40-vuotiaana?
Onko täällä muita kaltaisiani, joilla esivaihdevuodet on alkanut likimain siinä kohtaa kun täytit 40? Olisin niin kovasti halunnut perheen!
Mulla alkoi kuukautiset 10-vuotiaana. Nyt 40 täytettyäni mulla on alkanut olla häiriöitä kuukautisissa. Tarkemmin ajateltuna samanlaisia oireita oli jo jossain määrin viime vuonna kun oli 39. Huomasin silloinkin kuukautisissa jo jotain muutoksia. 38 vuotiaana kuukautiset pyöri normaalisti.
Nyt vuoto on niukkaa tai olematonta tai sitten joka toinen kerta tulee sellaiset normaalimmat kuukautiset, mutta enää muutamana päivänä. Heräilen aamuöisin 5:ltä ilman kelloa, kun normaalisti olen aina nukkunut helposti esim seiskaan asti.
Itsellä on tässä myös päällä stressiä elämäntilanteesta ja mietin, että onko nämä nyt esivaihdevuodet vai stressin aikaansaannos? Jostain luin myös, että stressi voi vauhdittaa esivaihdevuosia, niin tosi kiva homma.
Lähettäkää vertaistukea!
Kommentit (23)
Juuri kuulin, että mummollani loppuivat kuukautiset 41-vuotiaana. Mikä sikäli "kiva" juttu, että siihen on itselläni alle viisi vuotta.
Tämä on aina niin hauska, ja myös se että huonot elintavat olevinaan vaikeuttaa vaihdevuosioireita. Itse olen alkoholin suurkuluttaja, kroonisesti uneton ja syön lähinnä eineksiä ja roskaruokaa. Vaihdevuodet tuli ihan normaalissa iässä, ja mikä hauskinta, menivät ohi ilman mitään vaivaa tai tarvetta hormonikorvaushoitoihin. Vuodot ensin neljänkympin jälkeen tieni, sitten jostain 47 eteenpäin harveni, 51 v. iässä loppui. Ei niin mitään klassisia vaihdevuosivaivoja koskaan.