Miksi käytät esim. työpaikalla puolisostasi nimitystä
"kumppani" etkä "mieheni"/ "vaimoni" /"meidän Antti"?
Erityisesti jos olet hetero, miksi sanot "kumppani"?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Koska viime kädessä kyse on nimenomaan kumppanista.
Miksi pitäisi kertoa muuta?
Seksikumppani vai yhtiökumppani? Pitäähän se ainakin kertoa.
Ihmettelin jo vuosikymmeniä sitten teininä, miksi jotkut puhuvat "meidän miehestä", eikö se ole vain yhden mies, eli miksei sano, että "minun mieheni"? Eivät miehet sanoneet koskaan "meidän vaimo". Maaseudulla oli oma sanonta, isäntä ja emäntä, huomattavasti fiksumpi olikin.
Sanon puoliso, koska se on luonnollisin tapa häneen viitata. Ei kukaan tiedä kuka Antti on.
Lasteni seurustelukuppaneita sanon kumppaneiksi, koska eivät vielä ole (avo)puolisoja.
Haluan periaatteesta käyttää neutraalia nimitystä. Ei ole työpaikalla olennainen tieto, mitä sukupuolta kumppani on, tai olemmeko naimisissa tai asummeko edes yhdessä. Olennaista on, että olemme parisuhteessa.
Minä käytän termiä "lasteni isä". Siinä kerron samantien, että mieshän tuo on, vaikka en miehestä puhu.
Puhun miehestäni tai hänen nimellään.
Vierailija kirjoitti:
Minä käytän termiä "lasteni isä". Siinä kerron samantien, että mieshän tuo on, vaikka en miehestä puhu.
Tuosta saa sen vaikutelman että olisitte eronneet. Useimmat käyttää silloin tuota nimitystä.
Vierailija kirjoitti:
Lasteni isä kuulostaa kyllä siltä, että ette ole enää yhdessä.
Minä kutsun naistani yleensä lehmäksi tai orjattareksi.
Perheasiani ei kuulu työpaikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta saa sen vaikutelman että olisitte eronneet. Useimmat käyttää silloin tuota nimitystä.
Niinpä. Se tuokin monelle pohdittavaa, että miksi tuo menee lastensa isän kanssa teatteriin tai ostaa mökkiä tai miksi lastensa isä tekee aina aamupalan.
En puhu työpaikalla yksityisasioistani mitään. Jos puhuisin, niin käyttäisin mahd.neutraalia nimitystä.
Minä sanon puoliso. Se on asiallinen ja sopiva nimitys.
Koska viime kädessä kyse on nimenomaan kumppanista.
Miksi pitäisi kertoa muuta?