Vappuvieraat, sokeriset munkit ja pikkulapset. Miten saada vanhemmat katsomaan lastensa perään olematta ärsyttävä?
Meille on tulossa miehen sisarusten lapsia vapuksi. Lapsia on yhteensä 7 alle kouluikäistä. Tai siis munkinsyönti-ikäisiä. Kokemuksesta voin sanoa, etteivät vanhemmat katso lastensa syömisen perään, antavat syödä sohvalla, eivätkä pese lastensa käsiä.
Haluaisin, että kaikilla on mukavaa. Haluaisin, että sokeriset munkit syödään pöydän ääressä ja syömisen jälkeen joko pyyhitään kädet kunnolla tai pestään. Munkkeja ei syödä sohvilla, eikä pöydästä poistuta sokerisin sormin.
Miten tämän voi sanoa niin, ettei kukaan vanhemmista vedä herneitä nenään?
Kommentit (48)
Onko pakko syödä sotkevia sokerimunkkeja tai tippaleipiä ? Onhan niitä muitakin herkkuja ?
Tarjoa jotain ihanaa pullaa, mascarponevaahtoa, vaahtokarkkeja ja muita karamelleja.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on aina lapset pidetty ruodussa vieraiden kotona. Katsottu perään ja varmistettu etteivät sotke. En ymmärrä vanhempia, jotka eivät näin tee. Ei meillä kotonakaan lapset pienenä saanut syödä sohvalla ja kädet pestiin aina yms. Kerran meillekin tuli ystäväpariskunta, jonka alle kouluikäiset lapset juoksivat ulos-sisään-ulos-sisään ja kävivät mm. hiekkalaatikolla ilman kenkiä ja juoksivat suoraan sisään ja valkoiselle matolle ja loppujen lopuksi yksi pissasi sohvalle ja sekään ei tuntunut olevan mikään ihme juttu vanhempien mielestä!!!
Juuri tällaisia vieraita en haluaisi omaan kotiini.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieraista tulee aina sotkua. Sille ei voi mitään.
Voipas. Jos osaa käyttäytyä ja kasvattaa lapsiaan, vierailusta pitäisi jäädä isäntäväelle vain hyvä mieli. Ei likaa, sokeria, rasvajälkiä ja sotkua.
Vieraista tulee aina sotkua. On likaisia astioita, hiekkaa eteisessä. likaisia pöytäliinoja, yövieraiden jäljiltä likaisia lakanoita jne. Vieraat tuovat sotkua, mutta sen saa aina siivottua. Minulta menisi hermo, jos kyttäisin tuleeko lapsilaumasta sotkua kotiin vai ei. Enkä halua, että lapsivieraiden vanhemmat joutuvat koko ajan seuraamaan, sotkevatko heidän lapsensa vai eivät. Jos kyläily on pelkkää lasten perässä juoksemista, kellään ei ole kivaa.
Mukavaa, että tulitte! Nyt syömään munkkeja ja juomaan simaa pöydän ääreen. Munkit syödään pöydässä ja syömisen jälkeen mennään käsien pesulle. LiisaMaija tämä on Reija tädin koti ja täällä on Reija tädin säännöt, sinä et lähde sen munkin kanssa mihinkään. (Tässä kohtaa osa vanhemmista kihertää ja osa on tyytyväisiä, että joku vetää rajat)
Tätä toistetaan sen sata kertaa tarvittaessa. (tämä on myös asia joka kannattaa joka tenavan kanssa joka tulee kotiinne ottaa heti käytännöksi: minun koti, minun säännöt).
Noniin, nyt LenniPatrik on syönyt munkin, SannaJessica menee nyt auttamaan lastansa pesemään kädet tai vaihtoehtoisesti menet itse pesemään sen palleron kanssa kädet. Voit myös varata kosteuspyyhkeitä, joilla vanhemmat voi auttaa lapsiansa puhdistamaan kädet.
Mutta toki jos koko aikuissakki on vähän hiprakassa kuohuviinistä ja sinulla on jo valmiiksi löperön ihmisen maine, jolla ei ole auktoritettia niin suosittelen järjestämään munkkihetken ulkona. Siinä vaiheessa useammat vanhemmat ottaa onnellisena vastaan kosteuspyyhkeet, kun lapsukaiset alkaa pyyhkimään käsiään sinun sohvan sijasta heidän omiin vaatteisiin.
Vierailta voi ihan oikeasti pyyttää kauniisti käytöstapja ja jämäkkyyttä voi harjoitella. Joskus on myös hyvä valita, ettei kutsu sellaisia perheitä enää kylään, jotka eivät toimi kunnioittavasti.
Meillä on vanhanaikainen talo, jossa on keittiö erikseen. Lapsiperheet eivät pääse edes juhlissa muualle kuin keittiöön, eteiseen ja vessaan, muuhun taloon on ovet kiinni eikä niitä availla. Helpompi siivota yksi huone kuin koko koti vappuvieraiden jälkeen. Aikuisten juhlissa voidaan olla olohuoneessa.
En ottaisi kotiini ollenkaan. Kerta riitti kun oli verhot, ikkunat ja sohvat ihan rähmässä. Kaapitkin pengottiin kun selkänsä käänsi. Jos jotain hajoo niin itse saa maksaa. Ystävälläni piirreltiin seinätkin.
Siis edelleen mietin, kun näitä kommentteja luen, että eikö se ole itsestään selvää, että kun mennään kylään pienten lasten kanssa, niin vanhemmat huolehtivat lapsistaan ja katsovat perään? Minusta tämä on itsestään selvää ja näin ainakin meidän tuttavapiirissä toimitaan. Lapset käyttäytyvät hyvin, syövät pöydässä ja jos joku yrittää sieltä livistää, niin kyllä vanhemmat sanovat, että ruokaillaan pöydässä ja kun lopetetaan, niin käsien pesulle ja kasvot pyyhitään myös.
Oikeastikko kommentoijien mielestä on ap:n tehtävä katsoa lapsien perään ja vaihtaa jopa tarjoiluja, jotta lapset saavat sotkea rauhassa? Mitä juntteja täällä on!
Et sä voi saada vanhempia katsomaan lastensa perään jos eivät sitä normaalistikaan tee.
Sun on vaan itse komennettaja niitä lapsia.
En suosittele linjaa "Mulla olis pyyntö"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanot sen ohjeeksi selvällä ja kuuluvalla äänellä.
Ja sekö ei sitten ärsytä vanhempia? Että minä ohjeistan selvällä ja kuuluvalla äänellä, että munkit syödään pöydän ääressä ja että kädet pestään syömisen jälkeen?
ap
Mitä väliä sillä on, vaikka vanhempia ärsyttää? Onko sinun ärsytys oman kotisi sotkemisesta jotenkin vähäarvoisempi ärsytys kuin lasten vanhempien?
Kauhea paimentaminen siinä vaan on. Nostat munkit pois pöydästä, kun jokainen on yhden saanut. Lisää tarjoat yhden munkin kerralla. Sen jälkeen ilmoitat, että munkki kädessä ei poistuta pöydästä. Kun sitten lähtevät, ohjaat pesemään kädet.
Veikkaan, että rasvaisilla ja sokerisilla käsillä sotkeminen ei ole ainoa harmi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne vanhemmat ei saisi vetää hernettä nenään?
Olisi kiva, että kaikilla olisi mukavaa. Eikä niin, että minä naama punaisena huudan toisten lapsia käsipesulle, kun vanhemmat eivät ymmärrä.
ap
Sinullakin pitäisi olla mukavaa, vai mitä?
Ei sinun tarvitse huutaa toisten lapsia käsipesulle, kun jätät munkit tarjoamatta. Vai tuovatko omat tulleessaan?
Mitäs jos söisitte munkit pihalla? Tietääkseni ihan hyvää säätä luvattu!
Kun meillä oli pieniä lapsia, niin vappumunkit syötiin terassilla. Ja sen jälkeen käsien pesut!
Älä tarjoa munkkeja. Sanot että tulee simaa ja omena tms. Jos kyselevät niin sanot että viimeks jäi niin kauhee sotta että tänä vuonna et jaksa siivota.;)
Tarjoa niille jotain laihaa keittoa. Sen kanssa on hankalampi lähteä mihinkään.
Päiväkodissa käyvät lapset ovat jo tottuneet siihen, että ruoka syödään pöydän ääressä ja kädet pestään ruokailun jälkeen. On eri asia myös ohjeistaa ystävällisesti ja jämäkästi, kuin huutaa naama punaisena.
Vedä kännit, niin ei tunnu sotkemiset missään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanot sen ohjeeksi selvällä ja kuuluvalla äänellä.
Ja sekö ei sitten ärsytä vanhempia? Että minä ohjeistan selvällä ja kuuluvalla äänellä, että munkit syödään pöydän ääressä ja että kädet pestään syömisen jälkeen?
ap
Saattaa ärsyttää, mutta se on heidän ongelmansa, ei sinun. Se pitäisi olla päivänselvä asia että munkkeja syödään pöydän ääressä, ja lasten kädet pestään sen jälkeen, ennen kun koskevat mihinkään!
Laita munkkeihin haarukat pystyyn, ei sotkeudu kädet ja lapsista on jännää syödä näin. Tavalliset haarukat käy hyvin mutta värikkäillä muovisilla saat koristeellisemman pöydän. Tuntuu hölmöltä vihjeeltä mutta toimii, testattu on.
Ei ole kokemusta tuollaisista vieraista, MUTTA ei tuottaisi ongelmaa sanoa, että peskää kädet tai ei mennä sohvalle syömään, jos näyttää siltä, että lapset perceilee ja vanhemmat ei katso perään. Monesti lapset uskoo vierasta paremmin.
Syötä vieraat ulkona piknicin merkeissä, omalla pihalla/terassilla, taloyhtiön pihalla... ja ulkoa tullessa sisälle pitää lasten enivei pestä kädet, koska se on hyvä tapa.
Olisi kiva, että kaikilla olisi mukavaa. Eikä niin, että minä naama punaisena huudan toisten lapsia käsipesulle, kun vanhemmat eivät ymmärrä.
ap