Jos saisit joltain tuntemattomalta 10000€, ilmoittaisitko sen verottajalle?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Jos tulee tilisiirtona tuo summa, niin pankki tekee selvityksen automaattisesti
Ei pankki tee mitään veroilmoitusta puolestasi.
Vierailija kirjoitti:
Ajatusleikkinä siis, jos ei olisi "koiraa haudattuna" jutussa, eli ei odoteta vastapalveluksia tms. Vaan ihan vaan saa sen rahan itselleen. Niin en ilmoittaisi. Verottaja ottaisi tuosta summasta varmaan melkein puolet pois. Ja sitten ne rahat menee ties minne. Mielummin antaisin vaikka hyväntekeväisyyteen jonkun osan tuosta summasta.
No ei sentään lähelläkään puolta. 10 000 euron lahjasta lahjavero on 1 050 euroa. Vähän yli 10 %.
Jos lahjoittaja on lähisukulainen niin lahjavero olisi vain 500 euroa.
Jos tilille niin olisi vähän pakko, ja siinä tapauksessa kyseessä ei olisi enää niin tuntematon.
Jos käteisenä niin en ilmoittaisi. Minulla ei ole mitään veronmaksua vastaan sinällään, mutta maksan itse 15%, mikä on täysin kohtuuton tulotasoon nähden, ja siitä huolimatta en ole saanut siitä vastineeksi oikein mitään mitä tarvitsen, eikä jäljelle jäävällä summalla ole varaa sellaista itse kustantaa. Vakava sairaus ja lääkärissä ja Kelassa sanotaan vaan että ei tutkita, ei ole resursseja hoitaa, ei kuntoutusta, et pääse edes sairauseläkkeelle jne.. Käyttäisin rahat hoidon järjestämiseen ja säästäisin verorahoja kun hoitoja ei turhaan pitkitettäisi enää viidettä vuotta. Näin minä oikeuttaisin sen.
Ottaisin yhteyttä pankkiin ja poliisiin, jotta selviäisi, mistä tuntematon on saanut tilinumeroni ja nimeni. Pankista todennäköisesti selviäisi myös tilinumero, jolta rahat on maksettu, joten poliisi voisi kiinnostua asiasta, miksi joku on maksanut tuon 10 000€.
Itseasiassa pari viikkoa sitten selvisi yksi autohomma, kun aloin Traficomin kautta selvittämään kenen auto on pysäköity talon pelastustielle tuntikausiksi. Rekisterinumerohaku antoi ihan eri auton tiedot (ei täsmännyt merkki, malli tai edes väri), joten jäin miettimään, että jotain tässä täytyy olla pielessä. Pelastuslaitoksen ensihoitajat sitten ottivat yhteyttä poliisiin, koska auto esti ambulanssin pääsyn tehtäväosoitteeseen. Lopulta kun pelastuslaitoksen raivausauto oli saatu hinaamaan autoa pois, tuli poliisi ja samalla kuljettaja, joka oli ikkunasta nähnyt, että autoa aletaan hinata. Oli pojalla vähän selittämistä, miksi autossa x on auton y rekisterikilvet ja miksi auto on ollut tuntikausia siinä pelastustiellä... taisi päästä useammaksi yöksi koppiin...
MItä ilmoittaisit poliisille, että joku haluaa antaa ilmaista rahaa?