IS: Eläkeläiset raivona: "Espanjassa pystyn syömään ja hoitamaan maksuni. Suomessa kuolisin nälkään"
-Tuula kärsii masennuksesta ja sanoo tarvitsevansa valoa.
- Riikka, 49, on ollut koko aikuisikänsä työkyvyttömyyseläkkeellä. Suomessa en pystynyt talvella kävelemään ollenkaan ulkona. Täällä on pystynyt liikkumaan hyvin; Riikka sanoo
- Valo on minulle henkireikä. Koin kylmän ja pimeän jo lapsena ahdistavaksi, Carita sanoo.
Miksi eläkeläinen ei saisi asua siellä missä viihtyy?
Kommentit (1575)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, jos tulevat Suomeen, hakevat kansaneläkkeen lisäksi asumistukea/toimeentulotukea. Paitsi ehkä Carita/Carola, joka asuu poikansa luona 😁
Mutta kun kaikki ei saa sitä toimeentulotukea.
Jos on omistusasunto Espanjassa niin se pitää myydä ja käyttää ne rahat ensin.
Sen voi siirtää toisen nimiin ja asua erossa. Eikä se myyynti o nistu, jos se on toisen asuntona. Ei ainakaan nopeasti.
Mitäs siinä uliset. Senkun menet Espanjan sossuun vaihteeksi kerjäämään
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Mä kyllä periaatteessa ymmärrän, että kansaneläkettä ei enää haluta maksaa muille kuin Suomessa asuville. Mutta se vähän ihmetyttää, että nyt halutaan maailmalta vanhukset ja työkyvyttömät takaisin Suomeen. Eikö meillä ollutkaan heitä tässä maassa jo ihan riittävästi? Vanhuksia ihan riesaksi asti, kun ei riitä hoitajat eikä hoitopaikat nytkään?
Joku ketjun alkupäässä ihmetteli reuman "paranemista" Espanjassa. Ei se itseasiassa sielläkään parane, mutta oireet voivat lievittyä. Olen tehnyt muutaman kerran vähän pidemmän työmatkan Floridaan ja oli ekalla kerralla yllätys, miten paljon ilmasto vaikutti nivelkipuihini. Ei ollut käytännöllisesti katsoen lainkaan kipuja. En silti suunnittele muuttoa minnekään auringon lämpöön. En etätöihin enkä parin vuoden päästä eläkkeelläkään.
Ei näitä haluta takaisin Suomeen, mutta heille ei enää haluta maksaa kansaneläkettä ulkomaille. Saavat toki jatkaa elämistä ihanassa Espanjassa, mutta omakustanteisesti. Kyllä varmaan reipas eläkeläisrouva voi myydä vaikka kukkia torilla tai siivota rantakatua ja ansaita näin vähän lisätienestiä.
Vierailija kirjoitti:
Kai näillä on sitten niillä tuilla maksettuina sellaiset vakuutukset, että vaikka syövän sattuessa ei sitten lennetä Suomeen valittamaan loskasta ja pimeydestä?
Ei ne tarvitse sellaisia vakuutuksia. Suomi maksaa niille oleskelun all inklusive myös syöpähoidot
Eläkeläisten kannattaisi nostaa joukko kanne Brysselissä Suomen päätöstä kohtaan, tosin päätös helppo kiertää laittamalla post resrantiin osoite ja voit silti asua esim Espanjassa, Suomi ei voi kieltää matkailua ulkomailla.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus haluaa kaikki eläkeläiset Suomeen kuormittamaan terveydenhuoltoa ja ostamaan halpaa ruokaa Lidlistä ja vaatteita temusta. Sillä tavalla saadaan nostettua sotekuluja ja ohjattua eläkerahat Saksaan ja Kiinaan.
Kylläpä on taas fiksuja säästökeinoja löytynyt.
Suomi maksaa niiden terveys-hoitokulut täysimääräisesti ulkomaille.
Luulis nyt jo sullekin tämän asian jo valjenneen, mutta ei.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisten kannattaisi nostaa joukko kanne Brysselissä Suomen päätöstä kohtaan, tosin päätös helppo kiertää laittamalla post resrantiin osoite ja voit silti asua esim Espanjassa, Suomi ei voi kieltää matkailua ulkomailla.
Miksi juuri Suomen päätöstä kohtaan, kun kerran kaikki muut maat ovat tällaisen toimen tehneet jo aikaa sitten? Niin, miksi juuri Suomi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain kansaneläkettä ei makseta Suomen ulkopuolelle. Työeläkkeen saa kuten ennenkin.
Kuka saa kansaneläkettä?
Boomerit, nuoremmille ei ole sellaista.
Eläkeikäisille maksetaan kansaneläkettä jos työeläke jää pieneksi,nuoremmille ei ole ennenkään mitään kansaneläkettä maksettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Muutostamme tulisi tappiota 800 euroa kuussa Suomen valtiolle. Jos me Suomeen tullaan, aion ottaa ulos kaikki tuet, maksan potut pottuina, Erik uhkaa."
Kyllä on ukolla röyhkeyttä, kun hän on kokee suorastaan olevansa OIKEUTETTU elämään muiden rahoilla. Juuri tällaisten tapauksien vuoksi sosiaaliturva ja -tuet on ajettava ehdottomaan minimiin.
Miksi rikkaidenntukiin ei kosketa? Kaikki verovähennyksen pois. Ne on tukia, vaikka niissä lukee joku muu sana. Yritysten tuet pois. Opiskelijoiden tuet pois. En miellä kansaneläkettä sellaiseksi tueksinkuin te. Ja teidän mielestä Espanjasta Suomeen muuttavat ei saisi hakea tukia? Ihan kuin on sääntö, että lasten rattaiden kanssa saa matkustaa ilmaiseksi, mutta sitä ei saisi käyttää.
Väitän ja uskon vahvasti, että moni kommentti kumpuaa kateudesta.
No totta hemmetissä olen kateellinen! Itse kiinni töissä 11 kk vuodesta ja viikonloppuna aina sataa. Yhden lomamatkan ehkä vuodessa ehdin tehdä perheen kanssa kun lapsikin on kesät töissä. Omista tuloista menee kolmannes veroihin ja jäljellä jäävästä maksan kaikki kuluni itse. Eläkkeelle pääsen 68v 9kk iässä, joten jäänee mulla espanjan vuodet elämättä.
Meanwhile joku eläkkeellä hyväkuntoisesta alle 60 vuotiaasta saakka elää mukavaa elämää minun maksamilla veroilla. Ihan toinen asia kun olisi edes maksanut eläkemaksuja nuorempana mutta ei, kun on opiskeltu ja oltu kotirouvana ja sitten livetty Espanjaan viisikymppisenä 'eläkkeelle'
Ja toisten pitää saada liettualaiselle vaimollekin kela elatus, koska freelancer journalisti ei voi työskennellä suomesta käsin kun on kurja keli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinne maksetaan ajan kuluessa miljardeja ja ne kaikki on pois suomen valtionkassasta.
Koskee 25 000 ulkomailla asuvaa eläkeläistä. Harva saa täyttä kansaneläkettä, vaan osaksi työeläkettä. Kaikki jotka saa kansaneläkettä on köyhiä. Niihin menee täällä paljon enemmän rahaa. Ja esim Espanjaan maksetaan terveyden huollosta heistä laskennallinen summa. Ei sitä mitä oikeasti kuluttavat. Vaan mitä on sovittu/pää. Nuo ovat sairaita eläkeläisistä.ja kuluttavat varmasti terveyspalveluita enemmän kuin Espanjalle maksetaan. Espanja on tyytyminen meidän hallituksen päätökseen. Paluumuuttajien pienet rahat ei kauppoja rikastuta.
Ei heistä edes makseta terveydenhoitokuluja jos asuvat pysyvästi Espanjassa. He eivät silloin kuulu Suomen, vaan Espanjan sosia
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005607337.html
Kyllä maksetaan, summa lie noussut tuosta 2014 vuodesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinne maksetaan ajan kuluessa miljardeja ja ne kaikki on pois suomen valtionkassasta.
Koskee 25 000 ulkomailla asuvaa eläkeläistä. Harva saa täyttä kansaneläkettä, vaan osaksi työeläkettä. Kaikki jotka saa kansaneläkettä on köyhiä. Niihin menee täällä paljon enemmän rahaa. Ja esim Espanjaan maksetaan terveyden huollosta heistä laskennallinen summa. Ei sitä mitä oikeasti kuluttavat. Vaan mitä on sovittu/pää. Nuo ovat sairaita eläkeläisistä.ja kuluttavat varmasti terveyspalveluita enemmän kuin Espanjalle maksetaan. Espanja on tyytyminen meidän hallituksen päätökseen. Paluumuuttajien pienet rahat ei kauppoja rikastuta.
Ei heistä edes makseta terveydenhoitokuluja jos asuvat pysyvästi Espanjassa. He eivät silloin kuulu Suomen, vaan Espanjan sosia
Äähh, siinä tapauksessa ei ole maksettu sitäkään kansaneläkettä jos kuten sanot, kuuluvat paikallisen sosiaaliturvan piiriin eli ovat kansalaisia. Mikä ongelma? Hakee toimeentuloon tuet Espanjasta
Vierailija kirjoitti:
Kai näillä on sitten niillä tuilla maksettuina sellaiset vakuutukset, että vaikka syövän sattuessa ei sitten lennetä Suomeen valittamaan loskasta ja pimeydestä?
Miksi olisi? Nythän heidät oikein halutaan takaisin. Suomen sosiaaliturvan piiriin pääsee heti, kun tekee osoitteenmuutoksen ja kelalle ilmoituksen.
Esim Venäläisiltä pitää ottaa Suomen passi pois jos eivät luovu Venäjän passista, Jäähallin myymiseen tulisi vauhtia jos kyseistä keinoa toteutetaan Venäjä miljonääreihin.
"Eläkkeiden maksun lopettaminen koskee myös työkyvyttömyyseläkkeitä."
Jutun lopussa sanottiin noin. Tietääkö joku mitä tämä tarkoittaa? Itse olen työeläkkeellä ja eläkkeeni maksaa siis vakuutusyhtiö, ei Kela. Eläkkeen syy on kuitenkin työkyvyttömyys, eli koskeeko tämä muutos myös minua?
Vierailija kirjoitti:
Minä luulin että vain kansaneläkkeen maksaminen lopetetaan ulkomaille , mutta luin äsken Talousanomien jutun , jossa sanotaan että myös tyeläkkeiden maksu lopetetaan ulkomaille???
Koskeeko myös nallea ja muita suurta eläkettä saavia?
Uutisessa oli aiheena valtio lopettaa maksun ei eläkeyhtiö.
Maaliman kateellisin kansa :)) Suomi pokkaa palkinnot!
Vierailija kirjoitti:
"Eläkkeiden maksun lopettaminen koskee myös työkyvyttömyyseläkkeitä."
Jutun lopussa sanottiin noin. Tietääkö joku mitä tämä tarkoittaa? Itse olen työeläkkeellä ja eläkkeeni maksaa siis vakuutusyhtiö, ei Kela. Eläkkeen syy on kuitenkin työkyvyttömyys, eli koskeeko tämä muutos myös minua?
Jos saamasi eläke on puhtaasti työeläkettä, niin ei koske sinua.
Ihmettelen näitä kateus-kommentteja. Missä vaiheessa mentaliteetti on muuttunut sellaiseksi, että meidän yhteisten rahojen väärinkäyttöön puuttuminen on alettu kokea jotenkin pahansuovaksi toiminnaksi? Julkinen talous on niin heikossa hapessa että kaikkien on syytä osallistua kulukuuriin ja tällaisia turhia rahanreikiä on paikattava. Nämä kateuskorttia heiluttavat taitavat olla aika itsekkäitä ja epäsolidaarisia kaikki-minulle-heti-nyt-ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sen vaan pitää mennä niin että Suomesta saadut rahat käytetään Suomessa!
Pohjois-Koreaako maastamme haluat ?
Minä luulin että vain kansaneläkkeen maksaminen lopetetaan ulkomaille , mutta luin äsken Talousanomien jutun , jossa sanotaan että myös tyeläkkeiden maksu lopetetaan ulkomaille???