Minkalaisia kokemuksia lapsivesitutkimuksesta?
Minua pelottaa naytteen ottaminen. Kertokaa kokeneemmat, mita on edessa...?
Kommentit (5)
..koska minulla kokemus oli aivan kauhea. Mut korostan sitä, että minulla tutkimus ei mennyt niin kuin yleensä menee. Istukka sijaitsi alhaalla takaseinämässä, joten neula piti pistää heti häpyluun yläpuolelta, oli tosi tuskalista. Lääkäri hermostui minulle, ettei tämä onnistu ollenkaan, jos et lakkaa jännittämästä. Pakotin itteni rennoksi ja lopulta lääkäri sai neulan istukkaan. Lääkäri ei saanut riittävästi näytettä istukasta ja tulosten odotusaikakin venyi pitkäksi.Etukäteen minulle kerrottiin, ettei tutkimus satu juuri rokotusta enempää, mut minulla sattui.
Jälkeenpäin minulla ei kyllä mitään tuntunut, ei supistellut tai ollut arkuutta.
Kuitenkin jos olisin samassa tilanteessa kuin sillloin, menisin tutkimukseen. Kuitenkin tuska oli niin lyhytaikainen, noin 10 minuuttia.
Rohkeutta vaan peliin, mene tutkimuksiin rohkein mielin. Mua otti päähän se, että tutkimusta kaunisteltiin perinnöllisyyspoliklinikalla. Mut mä olinkin varmaan poikkeustapaus.
Onko tutkimuksesta jotain haittaa sikiölle? itselläni se on edessä 4 viikon päästä....
Kesti tosi kauan, kun paasin taas " linjoille" , kun piti kayda ekassa ultrassa. Kaikki hyvin tahan asti, tarkka aika on nyt 8+6. Juttelin ultran tehneen laakarin kanssa aiheesta ja han vakuutti, ettei minun ole mikaan pakko punktioon menna, kun ultralla ja verikokeella saa 95% varmuudella vastauksen. Kertoi myos punktiossa olevan riskeja. Yksi, josta en ollut kuullut oli infektioriski. Nei tak. Jatanpa valiin.
Minulla syyna tutkimusten tarpeeseen on ika. Kun olen tayttanyt jo 35. Silloin taala rapakon takana automaattisesti tehdaan kromosomitutkimukset.
Sikiön lievästi liiallisen niskaturvotuksen takia.
Neula on aika iso ja kyllä se tuntuu, kun ne sen vatsalihasten läpi tökkää. Näin koko ajan ultramonitorilta, ettei neula ollut lähellä sikiötä tms, joten siltä kantilta oli turvallinen olo. Inhottavinta oli se, kun neulasta nousi verta mahan päälle... Kaikki meni kuitenkin hyvin ja normaaliksi todettiin sikiön kromosomit.
Tulehdusriskihän noissa toki on ja lisääntynyt keskenmenoriski (olisko jotain parin prosentin luokkaa), eli eivät ihan täysin vaarattomia. Turhaan en menisi. Tuskin kukaan.
Ei varsinaisesti käy kipeää, mutta aika epämielyttävän tuntoinen toimenpide. Tunsin piston mahassa ja kaikkien " kerrosten" läpi. Onneksi toimenpide ei kestänyt kauaa. Punktiopäivän ja sitä seuraavan päivän ajan maha oli koko ajan kovana (supisteli) ja tuntui aralta. Sen jälkeen olo on ollut ihan normaali. Tuloksia vain odotellaan..