Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

3 v synttärit meni pieleen...

Vierailija
07.09.2008 |

Meillä on iso suku ( mulla 3 + miehellä 4 sisarusta, kaikilla perhettä) ja kutsumme heidät + isovanhemmat + kummit (3 ystäväpariskuntaa) synttäreille. 2 aiempana kertana vieraita on ollut paljon, siis jotain 30 vaikka aina on ollut joku joka ei pääse.

Nyt oli 7 henkeä. 2 kummiperheestä 1 edustaja ja mun toinen sisko 2 lapsensa kanssa + toiset isovanhemmat (mun vanhemmat). Olin aika ällistynyt, ja lapsikin pettyi kun meillä on perheessä tapana viettää synttäreitä isolla porukalla.

Nyt mietin miksei kukaan tullut... suurin osa ei edes ilmoittanut että ei pääse (olin kutsuissa sitä kyllä pyytänyt), joten tein tarjoilut isolle porukalle. Oli aika noloa. Miehen sukulaisista ei tullut kukaan...

Tulee mieleen että viittinkö edes kutsua enää...

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
07.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö edes kummeja paikalla enempää kuin 1? Vielä jos olit pyytänyt ilmoittamaan esteestä.

Ehkä lapselle ei etukäteen kannata luvata kuka tulee, kun tosiaan esteitäkin aina tulee.

Itse kyllä ilmoitan jos ei päästä jonkun synttäreille tai jos meistä tulee vain osa.

Vierailija
2/25 |
07.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikkei iso vierasmäärä nyt sinänsä olekaan mikään edellytys hyville juhlille. Silti ottaa päähän, jos varaa ruokaa isolle määrälle eivätkä ihmiset edes vaivaudu ilmoittamaan. Meille kävi kerran niin esikoisen synttäreillä...miehen suku on iso, joten tapani mukaan varauduin isolla määrällä ruokaa. Kukaan miehen suvusta ei tullutkaan eikä kukaan myöskään ilmoittanut (paitsi tyttäremme kummitäti puoli tuntia ennen juhlien alkua). En ollut erityisen iloinen silloin :/. Lapsi tosin ei todellakaan huomannut mitään erikoista, vaikka oli "jo" 4 v eli siinä mielessä oli kivat juhlat hänelle :). Riitti että oli muutama kiva vieras.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
07.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksua olisi myös kysyä läheisiltä etukäteen, että sopiiko tietty ajankohta. Vai teitkö kaiken suureellisesti kirjallisine kutsuineen kera vp:n?

Läheisille kun voi ihan soittaa ja esittää kutsun, samalla kuulee pääseekö kutsuttu vai ei.

Ja lapselle kannattaisi opettaa, että kannattaa iloita niistä juhlista eikä pettyä kun äidin kaikki kutsumat eivät pääse paikalle.

Vierailija
4/25 |
07.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis siinä toisessa suvussa esim. uutta vauvaa, jolla olisi myös synttärit samaan aikaan tms.? Ei riitaa anopin kaa?

Mä kutsuisin jatkossakin kaikki, mutta pyytäisin jatkossa kaikilta varmistuksen eli vastauspyynnön. Jos joku ei vastaa, tekstarilla perään esim. viikoa ennen. että oletteko tulossa.

Jos sitten vaikuttaa, että miehesi suku ei juhliisi enää tuu (siis ei tuu jatkossakaan), niin olet jotenkin (ehkä tietämättäsikin) suututtanut ne.

Vierailija
5/25 |
07.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kumminkin oli vieraita. Mutta lähinnä otti aivoon, kun väsäsin esim. ihan turhaan erikoisleivonnaisia yhdelle miehen sukulaiselle, jolla on muna-allergia (olen aina huomioinut hänen allergiansa).

vaikkei iso vierasmäärä nyt sinänsä olekaan mikään edellytys hyville juhlille. Silti ottaa päähän, jos varaa ruokaa isolle määrälle eivätkä ihmiset edes vaivaudu ilmoittamaan. Meille kävi kerran niin esikoisen synttäreillä...miehen suku on iso, joten tapani mukaan varauduin isolla määrällä ruokaa. Kukaan miehen suvusta ei tullutkaan eikä kukaan myöskään ilmoittanut (paitsi tyttäremme kummitäti puoli tuntia ennen juhlien alkua). En ollut erityisen iloinen silloin :/. Lapsi tosin ei todellakaan huomannut mitään erikoista, vaikka oli "jo" 4 v eli siinä mielessä oli kivat juhlat hänelle :). Riitti että oli muutama kiva vieras.

Vierailija
6/25 |
07.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehka kaikkia ei sitten jaksa kiinnostaa kaikki "kissanristiaiset" eli 3vee synttarit jne. kummit olis tietty kiva saada paikalle mutta eipa kai niita synttareita nyt tartte koko suvun kanssa juhlia. kohteliasta olis ollu kylla ilmottaa etteivat ole tulossa.

Vierailija
7/25 |
07.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 perheestä kummastakin äidit, mutta sen tiesin. 1 ilmoitti heti, että ovat reisussa silloin ja muisti kyllä muuten lasta, ja noi 2 perhettä laittoi vastauksen että vaan 1 tulee. Sen sijaan miehen suvusta vain 1 veli perheineen ilmoitti, ettei pääse...

Eikö edes kummeja paikalla enempää kuin 1? Vielä jos olit pyytänyt ilmoittamaan esteestä.

Ehkä lapselle ei etukäteen kannata luvata kuka tulee, kun tosiaan esteitäkin aina tulee.

Itse kyllä ilmoitan jos ei päästä jonkun synttäreille tai jos meistä tulee vain osa.

Vierailija
8/25 |
07.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten harmittaa kun siirsin synttärit sellaiselle päivälle että miehen siskon perhekin pääsee, vaikka meille olisi paremmin sopinut sellainen päivä jolloin miehen siskon perhe oli reissussa. Niin mitä nämä hyväkkäät tekee, jättää tulematta kokonaan eivätkä mitään ilmoita. Anoppi sitten sanoi että olivat tulleet niin myöhään kotiin, olin vielä sanonut että voivat tulla vaikka illalla,meillä on synttäreille varatu koko päivä eli passaa tulla kun parhaiten sopii. Eivät tulleet ei, eivätkä ole tulleet edes jälkikäteen kahvilla käymään, ei edes onnitteluja lapselle tullut heiltä.

En kyllä enää heidän toiveita kuuntele!

Vierailija
9/25 |
07.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka vain ekana vuonna se oli varsinainen syntymäpäivä. Ja se on käynyt 2 aiempana vuonna.

Laitoin lapsiperheille kivat "lapselliset" kutsukortit postissa 2 viikkoa ennen juhlaa, lapsettomille laitoin tekstarit. En jaksanut soittaa kaikille, mutta muutaman kanssa puhuin puhelimessakin, esim. isovanhempien, mutteivät kyllä siinäkään sanoneet etteivät tuu.

Juhlakalu itse tuskin tajusi, mutta mitä vanhemmaksi tulee, tajuaa kyllä oharit. Ja ensi vuonna on jo varmaan omat kaverisynttäritkin, jotka on varmaan tärkeämmät kuin nää sukulaisynttärit lapselle.

En luvannut ketään paikalle, paitsi mummot & papat, kun toisesta en tiennyt etteivät aio tulla.

Fiksua olisi myös kysyä läheisiltä etukäteen, että sopiiko tietty ajankohta. Vai teitkö kaiken suureellisesti kirjallisine kutsuineen kera vp:n?

Läheisille kun voi ihan soittaa ja esittää kutsun, samalla kuulee pääseekö kutsuttu vai ei.

Ja lapselle kannattaisi opettaa, että kannattaa iloita niistä juhlista eikä pettyä kun äidin kaikki kutsumat eivät pääse paikalle.

Vierailija
10/25 |
07.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin oli äskettäin synttärit. Kutsuttuja oli parikymmentä, paikalle saapui kaksi isovanhempaa ja kaksi kummia. Muut ilmoittivat edellisenä iltana tai saman päivän aamuna, etteivät tule. Kyllä otti päästä, kun olin kuitenkin laittanut tarjottavaakin tuon kahdenkymmenen vieraan perusteella. Yhdenkin perheen esteenä oli, että perheen äiti oli hälytetty yllättäen töihin. Miksi ihmeessä se sitten esti muita tulemasta? En tajua... Ja jos ei taas huvita, niin voisi ilmoittaa vähän aiemmin, että olisimme vielä ehtineet pyytää jonkun muun. Meillä on aika pieni asunto, joten siksi mietimme aina aika tarkkaan, ketä pyydämme, jotta tila ei lopu kesken. Näköjään pitää sitten ruveta kutsumaan tuplamäärä ja olettaa, että osa päättää kuitenkin viime tipassa olla tulematta. Onneksi lapsi itse ei sentään osannut tilannetta surra. Hän oli onnellinen, että edes nuo tärkeimmät vieraat tulivat ja kakkua piisasi...

Vierailija
11/25 |
07.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu että meidän sukulaisia (sekä miehen että minun puoleltani) jaksoi ehkä vähäsen kiinnostaa esikoisen pari ensimmäistä juhlaa, mutta kuopus ei kiinnosta niitä yhtään. On tosi masentavaa yrittää saada lapselle kivoja muistoja merkkipäivistä, kun kutsutut eivät tule ja tunnelma on siksi hämmentyneen väkinäinen.

Vierailija
12/25 |
07.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kävi mielessä, että onko jotain sattunut (ovat 70 ja 71 v), mutta ei. Tosin oltaisiinhan me kai jo siitä kuulleetkin, jos olisivat vaikka sairaana ym

Oli joku selitys että joku naapuri oli tullut kylään ja huomasivat että kutsut alkoi jo eikä viitsineet sitten tulla myöhässä... Just joo. Asumme noin 5 km:n päässä. Nyt epäilen että eivät vaan halunneet tulla....

Eniten harmittaa kun siirsin synttärit sellaiselle päivälle että miehen siskon perhekin pääsee, vaikka meille olisi paremmin sopinut sellainen päivä jolloin miehen siskon perhe oli reissussa. Niin mitä nämä hyväkkäät tekee, jättää tulematta kokonaan eivätkä mitään ilmoita. Anoppi sitten sanoi että olivat tulleet niin myöhään kotiin, olin vielä sanonut että voivat tulla vaikka illalla,meillä on synttäreille varatu koko päivä eli passaa tulla kun parhaiten sopii. Eivät tulleet ei, eivätkä ole tulleet edes jälkikäteen kahvilla käymään, ei edes onnitteluja lapselle tullut heiltä.

En kyllä enää heidän toiveita kuuntele!

Vierailija
13/25 |
07.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 aiempaa vuotta? Ja voisi sitten ilmoittaa reilusti., ettemme pääse. Ymmärrän kyllä hyvin että esim. yksi ilmoitti etteivät nyt jaksa tulla, kun ovat 3 viikkoa olleet vuoronperään kipeänä ja nyt vihdoin terveenä taas...

ehka kaikkia ei sitten jaksa kiinnostaa kaikki "kissanristiaiset" eli 3vee synttarit jne. kummit olis tietty kiva saada paikalle mutta eipa kai niita synttareita nyt tartte koko suvun kanssa juhlia. kohteliasta olis ollu kylla ilmottaa etteivat ole tulossa.

Vierailija
14/25 |
07.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä tietääkseni riitaakaa. Anopille soitin, kun keroin juhlista.

Teen noin ensi vuonna...

Siis siinä toisessa suvussa esim. uutta vauvaa, jolla olisi myös synttärit samaan aikaan tms.? Ei riitaa anopin kaa?

Mä kutsuisin jatkossakin kaikki, mutta pyytäisin jatkossa kaikilta varmistuksen eli vastauspyynnön. Jos joku ei vastaa, tekstarilla perään esim. viikoa ennen. että oletteko tulossa.

Jos sitten vaikuttaa, että miehesi suku ei juhliisi enää tuu (siis ei tuu jatkossakaan), niin olet jotenkin (ehkä tietämättäsikin) suututtanut ne.

Vierailija
15/25 |
07.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että väsymystä olisi yleisesmminkin parin ekan juhlan jälkeen... Saapa nähdä miten jatkossa käy. Olen nimittäin raskaana, mutta aika alussa (viikolla 10) enkä oo suvulle asiaa kertonut vielä. Ikävää, jos tän masuasukin juhlat ei sitten kiinnosta yhtään.

Tuntuu että meidän sukulaisia (sekä miehen että minun puoleltani) jaksoi ehkä vähäsen kiinnostaa esikoisen pari ensimmäistä juhlaa, mutta kuopus ei kiinnosta niitä yhtään. On tosi masentavaa yrittää saada lapselle kivoja muistoja merkkipäivistä, kun kutsutut eivät tule ja tunnelma on siksi hämmentyneen väkinäinen.

Vierailija
16/25 |
07.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva oli tytölle selitellä, miksi toiset isovanhemmat ei tulekaan.. Jättivät tulematta kun heidän lempilapsenlapsensa ei päässyt juhliin niin eivät viitsineet tulla sitten meidän lapsen synttäreille...Imoittivat tuntia ennen synttäreitä.. Eivät jaksaneet lähteä kun ei heidän lempparinsa ollut paikalla.. Niin... kenenkähän ne synttärit sitten olivat... Kiva kutsua juhliin jos ei tulla edes päivänsankarin takia vaan ihanjonkun muun takia ja jos tämä ei pääse niin ei tulla ollenkaan. Tosin alan jo tottua siihen, että meidän lapset ovat aina toissijaisia. Harmi vaan lasten takia kun aina saavat pettyä.

Vierailija
17/25 |
07.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun nuo kullannuput täyttävät 50 vee, kutsutaan varmaan koko kaupunki juhliin. Lasten juhlat olkoon lastenjuhlia. Vanhempien juhlat on sitten muuta seuraelämää varten.

Varmaan moni muukin on kyllästynyt siihen, että joka viikonloppu on jonkun lapsen syntymäpäivät, jos on yhtä paljon sisaruksia kuin meillä (3 molemmilla). Siihen vielä päälle molempien lukuisat kummilapset.

Kummilapsenkin voi huomioida paremmin, vaikka viemällä joskus lasta kiinnostavaan museoon (avattu eläinmuseo on muuten nyt ihan ässä), kuin mennä tapaamaan sellaisena päivänä, kun tupa on täynnä muutenkin porukkaa.

Vierailija
18/25 |
07.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan moni muukin on kyllästynyt siihen, että joka viikonloppu on jonkun lapsen syntymäpäivät, jos on yhtä paljon sisaruksia kuin meillä (3 molemmilla). Siihen vielä päälle molempien lukuisat kummilapset.

Miten rankkaa sinulla sitten olisikaan, kun meillä on 4 ja 5 sisarusta, ja lasten synttäreitä vietetään sukulaisten voimin joka vuosi. Meillä onkin hyvät välit sukulaisten suhteen ja isovanhemmat tulee aina paikalle. Meillä on myös tapana ilmoittaa, jos aika ei sovi ja sopia samantein joku muu päivä. Kummilasten ja kavereiden lasten synttärit vielä tähän päälle enkä koe elämäämme ollenkaan liian rankaksi.

Vierailija
19/25 |
07.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraelämää vietetään rennosti, ei hampaat irvessä. Juhliin mennään hyvillä fiiliksillä, eikä pakon sanelemana. Mukavaa läheisillesi, että jaksat käydä kaikissa juhlissa! Kaikki eivät ole ehkä kaltaisiasi.

Vierailija
20/25 |
07.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei käynyt ihan noin mutta tässä tämän vuoden synttärikokemus: olin pistänyt rahaa ja aikaa suhteellisen paljon esikoisemme synttärijuhliin. Vieraita tuli ulkomailta asti (sukua), tarjottavia oli niin että jokaiselle varmasti jotain. Kaikki mahdollinen oli otettu huomioon ja juhlavaatteet meillä kaikilla päällä. Noooh... sitten alkoi vieraita tulemaan.

Äitini soitti ovikellon soidessa että tuleekin sitten vasta illalla kun ei nyt jaksa muita ihmisiä ja telkkaristakin tulee jotain. Kaksi ensimmäistä vierasta ovat krapulassa, heille ei maistu mikään mutta ottavat vastaan kyllä kaiken mitä keksii tarjota. Sitten tyylikkäästi myöhässä saapuvat anoppini, appiukkoni ja miehen sisko omana seurueenaan. Anoppi on suuttunut miehelleen, eivät puhu toisilleen sanaakaan. Sisko alkaa huseerata mutta on ihan avuksikin keittiössä. Appiukko istuu sohvalle eikä liiku siitä kuin kerran pöytään ottamaan kahvia, kakkuihin tai pikkusuolaisiin ei edes koske. Siskon juhlavaatteet ovat hieman rikkinäiset mutta sentään puhtaat, anoppi on farkuissa ja t-paidassa. Ekana saapuneet krapulaiset vieraat puskevat hikeä ja vierailevat alakerran vessassa tiuhaan tahtiin. Lapsen kanssa jaksaa leikkiä tasan kolme ihmistä. Eräs puolituttu tuo ihanan lahjan ja pikkulahjat omilta lapsiltaan myös, anoppi antaa viiden euron (ei ole rahasta puute!) Tiimarilahjan joka hajoaa samana päivänä. Nolottaa.

Kun vieraat lähtevät, kaikista tarjottavista on syöty neljäsosa. Illalla tulee äiti käymään, puhuu huutaen (ihan perusterve kuusikymppinen) ja valittelee oireitaan. Lapsi on jo unten mailla kun hän lähtee ja vaatii mukaansa osan kakuista.

Oli sen verran takki tyhjä noiden "bileiden" jälkeen että päätin jättää ne väliin ensi vuonna. Olen varmasti aivan liian vaativa ihminen kun täällä kehtaan "valittaa" mutta jonnekin piti saada purkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yksi