Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaihdevuosien jälkeen...

Vierailija
26.04.2024 |

Miten on?

Seksuaalinen halukkuus

Vaihtoehdot

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö kukaan halua vastata?

En halua. Olen lopen kyllästynyt kuulemaan keski-ikäisten naisten seksielämästä. 

Älä lue näitä ketjuja. Nin helppoa se on.

Miksi tästä aiheesta ollaan niin suunnattoman kiinnostuneita täällä?

Koska vaihdevuosi-ikäisiä naisia dissataan koko ajan, enkä ole ollenkaan vakuuttunut, että kaikessa on perää. Haluaisin tietää, että muuttuuko seksuaalisuus muka oikeasti niin rajusti, että halukkaasta naisesta tulee frigidi?

Ei se omalla kohdallani muuttunut yhtään miksikään:) Tosin en potenut lainkaan vaihdevuosioireita. Olen valtavan tyytyväinen ulkonäkööni, mieheeni, elämäntilanteeseeni, ihan kaikkeen:) 

Vierailija
42/58 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtavaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos halujen lasku on suurin vaihdevuosiin liittyvä pelkosi ap, niin täysin pihalla olet vaihdevuosien mahdollisista oireista, vai miltä kuulostaa esim. lihas-, nivel- ja luukivut, tinnitus, polte suussa, jatkuva väsymys ja aivosumu.

Eihän nuo hyvältä kuulosta, mutta toivon, että elämäntavoilla (ja ehkä korvaushoidolla) pystyy lievittämään. Tässä keskustelussa kiinnostaa kuitenkin nimenomaan seksuaalisuuden muuttuminen.

AP

Että elämäntavoilla lievittäisit :D Saako murrosiänkin kuriin terveellisillä elämäntavoilla?  Hormonikorvaushoito tehoaa, sillä se korjaa elimistön hormonivajeen.

Aika moni sanoo, että liikunta ja normaali paino auttaa. En tiedä sitten 🤷

Stressin puute, hyvä uni, mielekäs muu elämä. Kaikki mikä lisää yleistä energisyyttä. 

Lievä masennus on yleistä kaiken ikäisillä. Voi toki ajatella että hyvä seksielämä itselle sopivan kumppanin kanssa on mielenterveysbuusteri. Mutta tuskinpa korvaamaton. Jokin hyvä harrastus ajaa saman asian.

Vierailija
44/58 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtavaa!

Pahimpina esivaihdevuosioireina pidin sitä, kun paniikissa luin toinen toistaan kamalampia vaihdevuosikauhukokemuksia:) Olin aivan varma, että ne tulevat koskemaan myöskin minua. Sitten kuukautiset loppuivat kuin seinään ilman minkäänlaista ennakkovaroitusta, mutta mitään ei tapahtunutkaan. Ulkonäköni ei rupsahtanut, en kokenut ensimmäistäkään hikoilupuuskaa tai ihmeellisiä kipuja ja kolotuksia. En myöskään huomannut mitään muutosta halukkuudessani. Tämä on myös syy siihen, miksi vastasin Ap:n avaukseen. Vaihdevuosia ei välttämättä huomaa muusta kuin pelkästä kuukautisten poisjäämisestä:) 

Vierailija
45/58 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesten vaihdevuodet eli andropaussi on kaiken loppu.

Se mitä himosit ja ihailit, häipyy.

Mörökölli jää istumaan. Eiköhä sitte mee nukkuu sanomatta sanakaan. 😂😅😁🤣😆😬 Idiot.

Vierailija
46/58 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule kultu. Se jos mikä on yksilöllistä. En vastaa mitään tämmösiin.

Vierailija
47/58 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos halujen lasku on suurin vaihdevuosiin liittyvä pelkosi ap, niin täysin pihalla olet vaihdevuosien mahdollisista oireista, vai miltä kuulostaa esim. lihas-, nivel- ja luukivut, tinnitus, polte suussa, jatkuva väsymys ja aivosumu.

Eihän nuo hyvältä kuulosta, mutta toivon, että elämäntavoilla (ja ehkä korvaushoidolla) pystyy lievittämään. Tässä keskustelussa kiinnostaa kuitenkin nimenomaan seksuaalisuuden muuttuminen.

AP

Että elämäntavoilla lievittäisit :D Saako murrosiänkin kuriin terveellisillä elämäntavoilla?  Hormonikorvaushoito tehoaa, sillä se korjaa elimistön hormonivajeen.

Aika moni sanoo, että liikunta ja normaali paino auttaa. En tiedä sitten 🤷

Joo, ihan gynekologitkin sanoo että tietyt elämäntapatekijät auttaa, joten ei se nyt ihan huuhaata ole. Mulle myös gynekologi kertoi, että tietyissä maissa vaihdevuosivaivojen kokeminen on harvinainen poikkeus, ja että siihen vaikuttaa luultavasti sekä elämäntapatekijät, että kulttuuri jossa ei oleteta että tällainen "mummotauti" tulee iskemään tietyssä iässä. Hän myös sanoi, ettei se ole niin yksinkertaista, että kun naishormonit vähenee, niin automaattisesti jotenkin keho romahtaa - elihän jokainen tyttö ennen murrosikääkin ennen niitä, eikä silloinkaan ollut väsynyt, raihnainen ja aivosumuinen. Monella kuulemma ne vaivat liittyy vain sopeutumisvaiheeseen, jossa hormonitaso muuttuu jyrkästi, eikä niitä ole enää sitten kun uusi taso on saavutettu. Itse en tarvinnut hormonikorvaushoitoa missään vaiheessa, ja nyt menopaussin mentyä olo on tasapainoisempi kuin koskaan, koska hormonikierron aiheuttamaa mielialan yms. vaihtelua ei enää ole. Tasaisen energinen koko ajan, ei pms-vaivoja tai mitään.

Vierailija
48/58 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että itselläni on testoa aika paljon luonnostaan. Pitää vaan toivoa, että se parta ei kasva vaihtareiden jälkeen (vitsi vitsi)

Vierailija
49/58 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää mummotaudista jauhaminen.

Vierailija
50/58 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te, joilla loppui koknaan: oliko seksuaalinen halukkuus ollut sitä ennen suunnilleen normaali tai jopa runsas?

Ja mikä mielestänne lopetti halut?

Seksi kanssani tuntui kuulemma samalta, kun olisi vetänyt käteen santapaperilla ja minulla rupesi kasvamaan parta.

Mutta olisutko itse vielä halunnut?

Olisin. Mut en oman ukon kanssa. Se oli 50 vuotias ja itse nuorekas 45:nen. Kaksikymppisen mielestä olin mummo ja kolmekympisten ruma puuma. Pirun ikärasisti maitoparrat. Eivät tiedä millaisesta rotunaisesta jäivät paitsi. 

Mutta eikö tee tosi kipeää, jos paikat on noin kuivat?

Niin, jos sitä voi käyttää, tosin vaikuttaa, että kirjoittaja ei voi, kun mieskin sen kuivuuden aisti.

Vierailija
51/58 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että itselläni on testoa aika paljon luonnostaan. Pitää vaan toivoa, että se parta ei kasva vaihtareiden jälkeen (vitsi vitsi)

Kyllä se kasvaa.

Vierailija
52/58 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se kasvaa.

Aika vähän noita partaisia naisia näkee vsnhemmissakaan ikäluokissa...

Vierailija
53/58 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoa siis on, koska melkein puolella vastanneista on pysynyt vähintään samana

Vierailija
54/58 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei täällä ole niin vanhoja keskustelijoita, ehkä semmosia joilla vasta alkaneet.

No ei siinä kauhean vanha tarvitse olla, jos keski-ikä vaihdevuosien alkamiselle on Suomessa 51 vuotta.

Menopaussi tapahtuu keskimäärin 51 vuoden iässä. Vaihdevuodet toki tulevat ennen sitä.

Vierailija
55/58 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on vaihdevuosien määritelmä tarkalleen?

Vierailija
56/58 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on vaihdevuosien määritelmä tarkalleen?

Vaihdevuodet alkaa siitä kun munasarjojen toiminta heikkenee. Menopaussi taas tarkoittaa sitä kun kuukautiset lakkaavat tulemasta. Vaihdevuodet kestävät usein monia vuosia ennen menopaussia.

Vierailija
57/58 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seksuaalinen halukkuus on säilynyt samana. Olen onneksi muutenkin selvinnyt vähillä oireilla vaihdevuosista, kun kuukautiset loppuivat 55v. ikäisenä, on öisin kuuma, siinä kaikki. Pyrin harrastamaan sooloseksiä päivittäin, etteivät limakalvot kuivuisi ja toistaiseksi se on auttanutkin. Ei kuivuusongelmia. Seksiä mieheni kanssa noin kolmesti viikossa keskimäärin. Hormoneja en ole koskaan voinut käyttää sairauden takia. N55+

Vierailija
58/58 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasketaanko myös aiempaa niukemmat kuukautiset, jotka tulevat alle vuoden sisällä viimeisistä "kunnollisista" menkoista?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yksi