Onko 7 min / km ihan lönkyttelyä? Olisiko se ja sama kävellä?
Kommentit (41)
Reipas kehoa kunnolla liikuttava kävely on parempaa kuin jäykkä hipsuttavan laahaava hidas juoksu.
Vierailija kirjoitti:
Reipas kehoa kunnolla liikuttava kävely on parempaa kuin jäykkä hipsuttavan laahaava hidas juoksu.
Riippuu ihan sykkeestä.
No ei se sama ole kun reipas kävely on 9min/km
Vierailija kirjoitti:
Tämä termi on vanhemmille juoksijoille noin 25 vuodesta ylöspäin. Lapset juoksevat omassa sarjassaan.
25-99-vuotiaat juoksevat oman ikänsä minuuteissa sen 10 km. Se ei ole mahdottomuus, eikä maailman ennätys, vaan hölkkäilijän normaali tavoite ja maali. Huippu-urheilijat tuplaavat tuon ajan helpolla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä termi on vanhemmille juoksijoille noin 25 vuodesta ylöspäin. Lapset juoksevat omassa sarjassaan.
25-99-vuotiaat juoksevat oman ikänsä minuuteissa sen 10 km. Se ei ole mahdottomuus, eikä maailman ennätys, vaan hölkkäilijän normaali tavoite ja maali. Huippu-urheilijat tuplaavat tuon ajan helpolla
Älä nyt nolaa itseäsi enempää.
Kilometriin menee pari tuntia, useampi pubi matkan varrella 😃
Vierailija kirjoitti:
Lenkkeilyssä on termi, että oma ikä minuuteissa juostaan 10 km. Minä 45-vuotiaana juoksen sen 10 km siis alle 45 minuuttia.
No no, eli puolimaraton menisi siis aikaan noin 1:30, se on jo melkoista votakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin varmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lenkkeilyssä on termi, että oma ikä minuuteissa juostaan 10 km. Minä 45-vuotiaana juoksen sen 10 km siis alle 45 minuuttia.
No no, eli puolimaraton menisi siis aikaan noin 1:30, se on jo melkoista votakkaa.
Puolimaraton on yli kaksi kertaa enemmän kuin aikaisemmin mainittu 10 km?! Eihän niitä kahta matkaa voi toisiinsa ajallisesti verrata. Meinaatko sinä, että 100 km pitäisi sitten juosta 450 minuutissa, 1000 km 4500 minuutissa? Hm, taidat kiusoitella? Kysehän oli juuri 10 km - ei muusta matkasta
Vierailija kirjoitti:
Minulle se olisi melkoista pikajuoksua kun normi vauhti on minulla 9-10 min/km
Kävelyvauhtia tuo on. Eihän noin hiljaa pysty mitenkään juoksemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle se olisi melkoista pikajuoksua kun normi vauhti on minulla 9-10 min/km
Kävelyvauhtia tuo on. Eihän noin hiljaa pysty mitenkään juoksemaan.
Et voi tietää vaikka kirjoittaja olisi 30cm pitkä. Silloin tuo on ihan reipas vauhti.
Vierailija kirjoitti:
Mikä se termi on?
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Suorituksen kesto ja syke ratkaisevat. Peruskunto nousee nopeasti, kun syke pk-alueella. .
Mitä väliä sillä on, onko tuo lönkyttelyä? Ensinnäkin vaikka juoksisit kävelyvauhtia (5 - 6 km/h), se rasittaisi enemmän kuin pelkkä kävely. Ja juoksuvauhdilla on tapana parantua, kun harrastusta jatkaa. Parempi vaan, kun ei tapa itseään vauhdilla, kroppakin tottuu juoksemiseen paremmin.
-eräs, joka herättelee taas kauan kadoksissa ollutta juoksukuntoaan vauhilla, missä mummotkin sauvakävelee ohi
Vierailija kirjoitti:
Nopeaa kävelyä
On jo kilpakävelyä, jos yli 8 km/h liikkuu. Harva edes pystyy tuohon vauhtiin siten, että toinen jalka on maassa.
Maratonin pääsisi tuolla vauhdilla aikaan 4:55. Sanoisin, että kaikki 5 tunnin alittaneet ovat juosseet käytännössä koko matkan.
Vierailija kirjoitti:
Tosi hiljaista hölkkäähän tuo on. Ainakin kandee pitää lenkit pitkinä.
Riippuu kuntotasosta. Juoksemista aloitellessa tuo voi olla vaikka viiden kilometrin maksimivauhti.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ehkä vielä ottaa selvää, mitä tarkoittaa termi.
On paljon parempi mennä sellaista tahtia johon kunto riittää kuin repiä verenmaku suussa jotain hihasta ravistettua tavoitenopeutta kunnes pumppu tilttaa.
Mikä tahansa vauhti on aina parempi, kuin sisällä istuminen. Hidas hölkkä vauhti on hyvä, jos se on itselle sopiva.