Hoitajat! Pystyisittekö antamaan anteeksi
Jos asiakas käyttäytyy huonosti vastaanotolla, esim. näyttää keskisormea tai kiroilee. Pystyisittekö antamaan anteeksi vilpittömän anteeksipyynnön jälkeen? Luonnollisesti mitään epäkunnioittavaa ja asiatonta käytöstä ei tule koskaan hyväksyä, mutta voiko antaa anteeksi? Miten olette selvinneet vastaavanlaisissa tilanteissa?
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiakaspalvelussa ja hoitajat ja lääkärit joutuvat kestämään mitä tahansa ja anteeksipyyntö hyväksytään.
Harva potilas tai asiakas tekee sitä ilkeyttään tai tahallaan, vaan taustalla on aivan muut asiat esim. sairaus, kipu, murheet ja huolet.
Anteeksianto ja toisen käytöksen ymmärtäminen on osa ammattitaitoa. Muuten ei alalle sovi ja pitää vaihtaa ammattia.
Siinä paraskin neuvoja.::)) "muutoin ei alalle sovi, ellei ole valmis ottamaan turpaansa.."
Taitaa aloittaja yrittää vääntää tilannetta edukseen. Opettele vaan käytöstavat, äläkä yritä manipuloida toisten mielipiteitä!!
On osa ammattitaitoa olla ottamatta turpaansa, vaikka potilas sitä yrittää, sama myös olla ottamatta asioita henk.kohtaisesti.
Ja on turha puhua ihmisen käytöstavoista tai edes odottaa niitä, kun monet sairaudet ja muut muuttavat ihmisen persoonallisuutta ja käytöstä ja se on hoitotyössä vain hyväksyttävä, eikä jäädä niitä murehtimaan.
Nämä on niin tilannekohtaisia. Työskentelen päivystyksessä ja en todellakaan ota nokkiini jos kovissa kivuissa oleva potilas sanoo rumasti. Yleensä sieltä tulee jälkeenpäin vilpitön anteeksipyyntö ja kiitokset hyvästä hoidosta.
Sitten olen esimerkiksi kohdannut narkomaanin joka ei saanut haluamiaan lääkkeitä, hän uhkaili minua tappamisella. Sen otin henkilökohtaisesti ja tein rikosilmoituksen, haipron eikä tuolla ihmisellä ole asiaa tähän sairaalaan ilman vartijan jatkuvaa läsnäoloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässähän on niin, että aloittaja on käyttäytynyt epäasiallisesti hoitohenkilökuntaa kohtaan, ja juttu on ilmeisesti menossa käräjille. Aloittaja nyt arpoo antaako hoitaja sittenkin asian olla.
Näistä aloittajan kommenteista näkee, että hänen mielestään hoitajan pitäisi vaan antaa onneeksi. Aloittaja suuttuu kommenteista, joissa kerrotaan ettei anteeksiantoa olisi. Pitäisi vaan antaa anteeksi.
Mutta sitä tuskin tapahtuu. Senverran valveutuneita hoitajat nykyään ovat, että tietävät oikeusturvansa.
AP tässä taas
Asiakas on itse ottanyt yhteyttä poliisiin asian tiimoilta. Tässä asiassa pohdituttaa lähinnä inhimillinen ulottuvuus, anteeksi annon mahdollisuus ihmiseltä toiselle. Voiko loukattu hoitaja yksilönä antaa anteeksi huonoa kohteluaan. Hyväksyminen ja anteeksianto on myös hyvä erottaa tässä toisistaan. Huonoa, itseään loukkaavaa
Miksi ap muilta kyselee. ? Emme ole tilanteeseesi osallisia, emnekä tiedä mitä oikeasti on tapahtunut!
Kai jokainen tekee päätöksensä itse. En ole ollut tuollaisessa tilanteessa, mutta EN varmasti anna anteeksi, jos tuollaista kohdalleni osuisi
"Voiko loukattu hoitaja yksilönä antaa anteeksi"
Hohohoijaa ...
Sen varmaan päättää se hoitaja, jota olet loukannut. Eiköhän ne tapahtumat ole yksilönä koettukin!!! Mitä muiden mielipiteet vaikuttaa, vai ehdotako että pidetään äänestys ja sen perusteella sitten joko jätät asian sikseen tai et "anna anteeksi"
Aloittaja joutuu kymmeneksi vuodeksi linnaan, ja päälle maksaa elinikänsä korvauksia;;)))
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kipupotilaana jaksanut pahoinvointialueella kyllä miettiä yhtään mille mielelle hoitaja jää kun puhelimessa tarjotaan pelkkää ei oota.
Hoitajan vikako se mielestäsi sitten oli?
Jos on kovat kivut tai sekavassa tilassa, niin joo. Jos taas kiukuttelee näytteenotossa tai rokotteen kanssa, niin ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kipupotilaana jaksanut pahoinvointialueella kyllä miettiä yhtään mille mielelle hoitaja jää kun puhelimessa tarjotaan pelkkää ei oota.
Missä niin sanoin? Heidän kanssa vaan usein kontaktissa ollaan ja kyllä, välillä kovissa kivuissa, ärtyneenä ja todella turhautuneena. Mahtaa se olla alentavaa itsetunnolle tehdä työtäänkin noin huonosti mitä nykyterveyshuolto mahdollistaa mutta eihän se minun vikani ole?
Joku keskisormen näyttö ja kiroilu nyt on aika kesyä, jos ei ole muutoin aggressiivinen tai käy henkilökohtaisuuksiin. Riippuu tietysti asiayhteydestä, mt- tai päihdepuolella tuollaiseen törmää varmasti ihan jatkuvaan, jossain toisaalla harvemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässähän on niin, että aloittaja on käyttäytynyt epäasiallisesti hoitohenkilökuntaa kohtaan, ja juttu on ilmeisesti menossa käräjille. Aloittaja nyt arpoo antaako hoitaja sittenkin asian olla.
Näistä aloittajan kommenteista näkee, että hänen mielestään hoitajan pitäisi vaan antaa onneeksi. Aloittaja suuttuu kommenteista, joissa kerrotaan ettei anteeksiantoa olisi. Pitäisi vaan antaa anteeksi.
Mutta sitä tuskin tapahtuu. Senverran valveutuneita hoitajat nykyään ovat, että tietävät oikeusturvansa.
AP tässä taas
Asiakas on itse ottanyt yhteyttä poliisiin asian tiimoilta. Tässä asiassa pohdituttaa lähinnä inhimillinen ulottuvuus, anteeksi annon mahdollisuus ihmiseltä toiselle. Voiko loukattu hoitaja yksilönä antaa anteeksi huonoa kohteluaan. Hyväksyminen ja anteeksianto on myös hyvä erot
Minua kiinnostaa muiden ihmisten kokemukset ja näkökulmat. Tähän nimenomaiseen asiaan en tarvitse kannanottoa. Haluan keskustella aiheesta yleisesti, sillä hoitoala on varmasti ainoita aloja, joissa perusoletus on että asiakkaan epäasiallista ja haitallista käytöstä pitäisi jotenkin ymmärtää enemmän tai joissa oletetaan hoitajien olevan yli-ihmisiä, jotka kykenevät vastaanottamaan "koviakin iskuja" ilman asianmukaisia seurauksia. Lisätietoja tapauksesta annoin, jotta näkisin vaikuttaako konteksti ihmisten kykyyn antaa anteeksi. Tuomio ja ratkaisu aloitukseni tilanteeseen tulee kyllä ajallaan.
-AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä niin sanoin? Heidän kanssa vaan usein kontaktissa ollaan ja kyllä, välillä kovissa kivuissa, ärtyneenä ja todella turhautuneena. Mahtaa se olla alentavaa itsetunnolle tehdä työtäänkin noin huonosti mitä nykyterveyshuolto mahdollistaa mutta eihän se minun vikani ole?
Hoitaja tekee työtään. Ei todellakaan ole hänen syynsä, että ajat ovat loppuneet. Miten hän antaa ajan, jos niitä ei enää ole?!
Mutta juuri kommenttisi antaa ymmärtää, kuinka uskomattoman tyhmiä jotkut ovat...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiakaspalvelussa ja hoitajat ja lääkärit joutuvat kestämään mitä tahansa ja anteeksipyyntö hyväksytään.
Harva potilas tai asiakas tekee sitä ilkeyttään tai tahallaan, vaan taustalla on aivan muut asiat esim. sairaus, kipu, murheet ja huolet.
Anteeksianto ja toisen käytöksen ymmärtäminen on osa ammattitaitoa. Muuten ei alalle sovi ja pitää vaihtaa ammattia.
Siinä paraskin neuvoja.::)) "muutoin ei alalle sovi, ellei ole valmis ottamaan turpaansa.."
Taitaa aloittaja yrittää vääntää tilannetta edukseen. Opettele vaan käytöstavat, äläkä yritä manipuloida toisten mielipiteitä!!
On osa ammattitaitoa olla ottamatta turpaansa, vaikka potilas sitä yrittää, sama myös olla ottamatta asioita henk.kohtaisesti.
Ja on turha
Sepä se, jonkun alzheimermummon tai muutoin sekaisin olevan juttuja ei kukaan varmaan ota henkilökohtaisesti. Sit jos joku alkaa haistatella vaikka astmahoitajalla niin se varmaan aiheuttaa enemmän reaktiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit vaikuttaa siihen teetkö toisten työstä entistäkin paskempaa vai et.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitaja tekee työtään. Ei todellakaan ole hänen syynsä, että ajat ovat loppuneet. Miten hän antaa ajan, jos niitä ei enää ole?!
Mutta juuri kommenttisi antaa ymmärtää, kuinka uskomattoman tyhmiä jotkut ovat...
Ihan rehellisesti. Annetaanko niitä aikoja ihan tasapuolisesti ja samoilla kriteereillä kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Joskus nuorena eräs miespotilas sätti ja haukkui (olen terveydenhuollon ammattihenkilö, en määrittele sen tarkemmin) ulkonäköäni , vartaloani ,älykkyystasoni ja mitä nyt keksikään varsin laajalla sanastolla ja tietenkin kirosanojen höystämänä, huvittavaa on että olin silloin vielä todella hoikka ,nätti , kohtelias ja nöyrä. Mutta jossain kohtaa tuli mittani täyteen, ja sanoin hampaitteni välistä etpä ole itsekään petolinnun persettä kummempi ja haisetkin kuin lehmän raato. Mies ensin mykistyi, sen jälkeen rupesi huutamaan miten ilmoittaa ylilääkärille, sairaalan johdolle ja vähintäänkin Iltalehteen jne. Sanoin että siitä vaan, siinäpä on sinun sanani minun sanaani vastaan. Kiitos ja näkemiin, ja poistuin paikalta. Tästä on jo jokunen vuosikymmen, nyt jo naurattaa mutta onnittelen itseäni siitä että nuorena naisena sain itsestäni kuitenkin irti tuon hetkellisen rohkeuden puuskan. Enkä kadu vieläkään. Kyllä jo
Tästä tuli mieleen, kun olin itse nuorena naisihmisenä kaupan kassalla töissä. En muista mikä joku selvästi krapulaisen (kuitenkin sellaisen "paremman luokan edustajan") näköistä herraa kerran otti päähän, kun lopputulos oli se, että hän aikalailla viskasi maksukorttinsa minua päiten. Kun tuli kortin palautuksen aika ja herra odotti sitä käsi ojossa, niin katsoin häntä silmiin ja samalla heitin sen kortin vasemmalle tiskin päähän. Eipä sanonut naama punaisena raivonnut ukko mitään, katsoi vaan hölmistyneenä. Ja parin päivän päästä oli taas kassalla niinkuin ei mitään olisi koskaan ollutkaan.
Vanha ketju, mutta osoittaa hyvin, miten huonosti ja epäammattimaisesti moni hoitoalan ihminen suhtaantuu vaikeisiin asiakkaisiin, joita muut ammattiryhmät osaavat ymmärtää