Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitajat! Pystyisittekö antamaan anteeksi

Vierailija
25.04.2024 |

Jos asiakas käyttäytyy huonosti vastaanotolla, esim. näyttää keskisormea tai kiroilee. Pystyisittekö antamaan anteeksi vilpittömän anteeksipyynnön jälkeen? Luonnollisesti mitään epäkunnioittavaa ja asiatonta käytöstä ei tule koskaan hyväksyä, mutta voiko antaa anteeksi? Miten olette selvinneet vastaavanlaisissa tilanteissa?

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käräjille mennään, Jos tulet haukkumaan, ja varsinkin jos käyt käsiksi.

Työrauha pitää hoitajillakin olla. En ole kenenkään sylkykuppi. Enkä nyrkkeilysäkki. 

Vai vielä pitäisi ymmärtää ja antaa oikein anteeksi kaikenmaailman luusereiden haukkumiset!!

Haukkumisen ja käsiksi käymisen väliin mahtuu paljon. Ihan oikeesti ilmoittaisit poliisille että pelokas potilas nimitti sua jotenkin rumasti. Paljon meinasit palkanlisää saada korvaukseksi?

Totta kai. Hoitajilla on sama oikeusturva kuin kaikilla muillakin. Kenenkään haukkumisia ja pahoinpitelyjä ei tarvitse sietää.

Vierailija
22/56 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käräjille mennään, Jos tulet haukkumaan, ja varsinkin jos käyt käsiksi.

Työrauha pitää hoitajillakin olla. En ole kenenkään sylkykuppi. Enkä nyrkkeilysäkki. 

Vai vielä pitäisi ymmärtää ja antaa oikein anteeksi kaikenmaailman luusereiden haukkumiset!!

Haukkumisen ja käsiksi käymisen väliin mahtuu paljon. Ihan oikeesti ilmoittaisit poliisille että pelokas potilas nimitti sua jotenkin rumasti. Paljon meinasit palkanlisää saada korvaukseksi?

Olen eri mutta meillä on ihan työpaikalla asetettu rajat, millaisesta käytöksestä pitää tehdä rikosilmoitus. Ei se vaadi aina käsiksi käymistä että ylitetään laillisuuden rajat.

Ei tietenkään vaadi, kai jokainen nyt kuitenkin ymmärtää tap*ouhkauksen ja rumaksi tai idiootiksi nimittämisen eron.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En anna anteeksi. Vaikka olisi kuinka sairas. Kenenkään sairaudet eivät ole minun syytäni, eikä minua tarvitse tulla niiden takia haukkumaan.

Myös potilastietoihin pitää kirjata asiakkaan aggressiivisuus. Sekä tehdään haipro uhkaavista tilanteista 

Vit*u mikä asenne. Ei ole sinun syytäsi. Onko joku väittänyt että syöpä on sinun henkilökohtaisesti potilaalle aiheuttamasi. Sinun tehtäväsi on hoitaa, tiesitkö. Oletkohan edes oikealla alalla, vaikutat siltä etten ihmettele miksi juuri sinuun kohdistuu tuollaista. 

Kovinpa tässä onkin "pelokas" potilas::))

Voit olla varma ettei suunsoittoasi kuunnella missään.

Hoitaminen on aivan eri asia kuin potilaan haukkumisen sietäminen. 

Minua pitää hoitaa yhyy...yhyy

Vierailija
24/56 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole hoitaja, vaan asiantuntijatyössä. Ihmiset on ihmisiä, joka paikassa. On aika hämmästyttävää, että joka ammatissa voinee kokea jonkun asiakkaan täysin hallitsemattoman tunteenpurkauksen. Ehkä pelottavampaa on vielä se, että tällainen raivopää voi hetken päästä/seuraavalla kerralla olla, kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Itse kyllä pahoittelisin, jos olisin käyttäytynyt epäasiallisesti. Mutta ehkä näiden tapausten mielestä on ihan ok räkä roiskuen huutaa asiaansa hoitavalle ihmiselle, tiedä häntä.

Yritän ajatella, että minä olen se ammattilainen tässä ja tämä on minun työtäni ja että tuolla toisella on kyllä joku ongelma ja se en oikeasti ole  minä. Kynnysmatoksi en rupea enkä todellakaan niitä näitä mukavia tuollaisen purkauksen jälkeen rupattele, kuten mahdollisesti muiden asiakkaiden kanssa, mutta työni hoidan kyllä.

Vierailija
25/56 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä hei,

Aloituksen tilanne on tapahtunut tosiaan mielialahäiriöiden puolella. Asiakas on pyytänyt anteeksi keskisormen näyttämistä heti tapahtuneen jälkeen. Lisäksi myös jälkikäteen kirjeellä avaten samalla tilanteeseen johtaneita syitä omasta näkökulmastaan. 

Asia pohdituttaa, sillä teko on ollut omiaan aiheuttamaan hoitohenkilökunnalle henkistä haittaa, myös epäturvallisuuden tunnetta. Asia ei siis ole vähäpätöinen. Siksi on ollut antoisaa lukea muiden näkemyksiä vastaavanlaisista tilanteista, kontekstin, ammattitaidon ja yleisen moraalin näkökulmista. Toivon keskustelun vielä jatkuvan. 

Vierailija
26/56 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus nuorena eräs miespotilas sätti ja haukkui (olen terveydenhuollon ammattihenkilö, en määrittele sen tarkemmin) ulkonäköäni , vartaloani ,älykkyystasoni ja mitä nyt keksikään varsin laajalla sanastolla ja tietenkin kirosanojen höystämänä, huvittavaa on että olin silloin vielä todella hoikka ,nätti , kohtelias ja nöyrä. Mutta jossain kohtaa tuli mittani täyteen, ja sanoin hampaitteni välistä etpä ole  itsekään  petolinnun persettä kummempi ja haisetkin kuin lehmän raato. Mies ensin mykistyi, sen jälkeen rupesi huutamaan miten ilmoittaa ylilääkärille, sairaalan johdolle ja  vähintäänkin Iltalehteen jne. Sanoin että siitä vaan, siinäpä on sinun sanani minun sanaani vastaan. Kiitos ja näkemiin, ja poistuin paikalta. Tästä on jo jokunen vuosikymmen, nyt jo naurattaa mutta onnittelen itseäni siitä että nuorena naisena sain itsestäni  kuitenkin irti tuon hetkellisen rohkeuden puuskan. Enkä kadu vieläkään. Kyllä joku raja pitää olla siinä, miten potilaatkin kohtelevat heitä jotka oikeasti haluaisivat auttaa.

Vierailija
27/56 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi sen olevan helpompaa, kuin sairaan ja kivuliaan antaa anteeksi hoitajan tyly käytös.

Vierailija
28/56 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässähän on niin, että aloittaja on käyttäytynyt epäasiallisesti hoitohenkilökuntaa kohtaan, ja juttu on ilmeisesti menossa käräjille. Aloittaja nyt arpoo antaako hoitaja sittenkin asian olla.

Näistä aloittajan kommenteista näkee, että hänen mielestään hoitajan pitäisi vaan antaa onneeksi. Aloittaja suuttuu kommenteista, joissa kerrotaan ettei anteeksiantoa olisi. Pitäisi vaan antaa anteeksi.

Mutta sitä tuskin tapahtuu. Senverran valveutuneita hoitajat nykyään ovat, että tietävät oikeusturvansa.

Vierailija
29/56 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakaspalvelussa ja hoitajat ja lääkärit joutuvat kestämään mitä tahansa ja anteeksipyyntö hyväksytään. 

Harva potilas tai asiakas tekee sitä ilkeyttään tai tahallaan, vaan taustalla on aivan muut asiat esim. sairaus, kipu, murheet ja huolet. 

Anteeksianto ja toisen käytöksen ymmärtäminen on osa ammattitaitoa. Muuten ei alalle sovi ja pitää vaihtaa ammattia. 

Vierailija
30/56 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi apua. Otatteko te hoitajat nuo ihan henkilökohtaisesti? Itse olen sh enkä totisesti loukkaannu potilaan keskisormen näytöstä tai muusta vastaavasta henkilökohtaisella tasolla. On ammattitaitoa ymmärtää mistä potilaan köytös kumpuaa.

Nimenomaan! Jos ihminen on tuskissaan ja joutunut odottamaan vuoroaan kauan kukaan ei ole kovinkaan miellyttävä! Ja kehen sen sitten purkaa kuin siihen hoitajaan/lääkäriin, ei kaupan kassalle kiukuttelu ainakaan auta asiaa, kun ei se hänen vikansa ole jos ei saa tarpeeksi nopeasti hoitoa. 

nmi. virtsakivien aiheuttamisssa tuskissa puoli tuntia odottanut

Vierailija
31/56 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä antaa anteeksi. Oppivatpahan käyttäytymään, kun näkevät että seurauksia tulee. Rahallinen korvaus tulee myös vaatia.

Aivan liikaa nykyään on näitä huonosti käyttäytyviä asiakaspellejä.  Näiden takia alalle ei halua enää juuri kukaan. Monet hoitajat jopa pelkäävät tälläisiä asiakkaita. Huonoa käytöstä ei hyväksytä millään muullakaan alalla. Miksi hoitajia saisi haukkua ja pahoinpidellä.

Vierailija
32/56 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat anteeksi, kirjaan kuitenkin käyntiyietoihisi että "käyttäytyy vastaanotolla asiattomasti, näyttää keskisormea ja kiroilee. Jälkikäteen pahoittelee käytöstään" :) 

Vierailija
33/56 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kipupotilaana jaksanut pahoinvointialueella kyllä miettiä yhtään mille mielelle hoitaja jää kun puhelimessa tarjotaan pelkkää ei oota.

Vierailija
34/56 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkkähipiäiset eivät vain sovi hoitajaksi, lääkäriksi tai asiakaspalveluun, sillä toistuvasti saa osakseen huonoa kohtelua, jos mietitään anteeksiantoa. 

Esim. dementtiapotilaille saisi olla jatkuvasti loukkaantunut, kun he eivät aina olet edes tietoisia ajasta tai ympäristöstä. Tai joku kipuileva potilas. Esim. kätilöt saavat kokea lähes mitä tahansa, kun äiti tuskissaan synnytyksessä ja niitä pyydellään myöhemmin anteeksi käytöstään. 

Vierailija
35/56 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joutuuhan sitä ravintolassakin siivoamaan sikoilijoiden sotkut. Alansa saa valita. Potilas ei ole töissä.

Vierailija
36/56 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joutuuhan sitä ravintolassakin siivoamaan sikoilijoiden sotkut. Alansa saa valita. Potilas ei ole töissä.

Sotkut kyllä hoitotyössäkin siivotaan. Tuskin sinäkään ravintolatyössä annat anteeksi pahoinpitelyt ja solvaukset. 

Ei voi verrata, vaikka yritänkin.

Vierailija
37/56 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässähän on niin, että aloittaja on käyttäytynyt epäasiallisesti hoitohenkilökuntaa kohtaan, ja juttu on ilmeisesti menossa käräjille. Aloittaja nyt arpoo antaako hoitaja sittenkin asian olla.

Näistä aloittajan kommenteista näkee, että hänen mielestään hoitajan pitäisi vaan antaa onneeksi. Aloittaja suuttuu kommenteista, joissa kerrotaan ettei anteeksiantoa olisi. Pitäisi vaan antaa anteeksi.

Mutta sitä tuskin tapahtuu. Senverran valveutuneita hoitajat nykyään ovat, että tietävät oikeusturvansa.

AP tässä taas 

Asiakas on itse ottanyt yhteyttä poliisiin asian tiimoilta. Tässä asiassa pohdituttaa lähinnä inhimillinen ulottuvuus, anteeksi annon mahdollisuus ihmiseltä toiselle. Voiko loukattu hoitaja yksilönä antaa anteeksi huonoa kohteluaan. Hyväksyminen ja anteeksianto on myös hyvä erottaa tässä toisistaan. Huonoa, itseään loukkaavaa ja halventavaa käytöstä ei pidä hyväksyä (rikosilmoitus on syytä tehdä) ja anteeksi anto (anteeksi voi antaa vaikka veisi asian eteenpäin). Virallisilla tahoilla asia on jo  etenemässä. 

Vierailija
38/56 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastuu omasta käytöksestään on asiakkaala. Eoäasiallisuuksia ei anneta anteeksi.

Siinäpähän opitte käyttäytymään. Kun istutte linnassa ja maksatte korvauksia.

Miksi teitä pitäisi sääliä, ettehän tekään sääli hoitajia.

Vierailija
39/56 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saat anteeksi, kirjaan kuitenkin käyntiyietoihisi että "käyttäytyy vastaanotolla asiattomasti, näyttää keskisormea ja kiroilee. Jälkikäteen pahoittelee käytöstään" :) 

Tottakai nämä tulee kirjata ylös, se on selvää. Seurauksia asiattomasta käytöksestä pitää tulla, se on täysin oikein ja perusteltua

Vierailija
40/56 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi. Olen ollut nyt yli 20 vuotta psyk sh ja pidän työstäni edelleen. Kertoo varmaan oleellisen 😁

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yksi