Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten tämän kohta banaanivaltion leikkaukset vaikuttavat teihin?

Vierailija
24.04.2024 |

Kyllä on kohta kylmää kyytiä tiedossa suurelle osalle. Miten kohdallanne?

Itse teen osapäiväduunia, n. 7,5-37,5 h/viikko. Keskimäärin nyt kuitenkin vain 15 h pitkän sairasloman jälkeen.

Olen ollut sovitellulla päivärahalla 9,5 vuotta. Ja tämä on ollut ihan tietoinen valinta. Minulla on 2 ammattitutkintoa, perussellaisia. Ikää alkaa olla kohta 60 v.

5-kymppiseen asti olen painanut duunia, mutta tämän jälkeen tilanne vaikeutui huomattavasti, joten otin ns. lusikan kauniiseen käteeni, ja teen duunia, joka ei suurelle joukolle kelpaa vuodesta 2015 alkaen. Paskaa, mikä paskaa, mutta en mieti sitä. Teen vain em., johon minulla ei ole edes koulutusta, vaikka muut niin luulevatkin. Saan 3 vk työvuorolistan, josta voin itse valita, mitä teen. Miksi näin? Siksi, että olen ns. sisäinen työntekijä, ja muut vuorot nakataan keikkafirmoille.

Moni varmaan ihmettelee, miten voi olla 9,5 v sovitellulla päivärahalla? Juttu menee näin, että minulla on toinen tutkinnoista laskennasta, eli Excel -taulukko on ahkerassa käytössä. Ja osaan laskea kaikki jo ennakkoon ja ennakoida jo tulevan. Ikäni puolesta en taloushallinnosta töitä enää saa.

Nykytietojen mukaan laki muuttuu 2.9.2024 alkaen, jolloin myös ansiosidonnaiseen tulee huomattavia muutoksia. Ehdin kuitenkin täyttää työssäoloehdon ennen em. pvm, joten saan 500 arkipäivää entisen lain ja entisten ehtojen mukaisesti. Tämäkin oli suunniteltu juttu.

500 arkipäivää tarkoittaa keikkalaiselle n. 3 vuotta. Jos lakimuutos astuu voimaan 2.9 alkaen, ei se koske minua. Ja tämänki jälkeen pärjäät hyvin, jos ei ole velkaa.

Tietenkin tässä on joutunut tekemään erinäisiä skenaariolaskelmia, mutta hyvin tulen pärjäämään. Velkaa ei ole. Tein jo kauan sitten päätöksen, että osakeasuntoa ei kannata ostaa. Miksi? Siksi, koska ensin maksat ylihintaisen asunnon korkojen kera. Ja juuri kun asuntolaina loppuu, alkaakin taloyhtiön remppalainojen maksu. Kuten kävi hyvälle ystävälleni Helsingissä. Niin, asuin Helsingissä kantakaupunkialueella yli 20 vuotta, mutta kun asumiskulut alkoivat nousta 2010, muutin pois 2016.

Omakotitalo omalla tontilla on ainoa oikea päätös. Nyt asun samalla rahalla/kk, kuin Helsingissä yli 20 vuotta sitten, vaikka on ollutkin yli 100m2 vuokrakämppää ja 2 maksamassa.

Kuka teistä on asunut postinumerossa 00100 Hki 80 m2 asunnossa? Minä asuin.

Nyt asun yksin muualla, 55m2 kaksio+sauna yksin yli 200 000 ihmisen kaupungissa.

Elämä on valintoja. Olihan se mukavaa stadin humus ja sumus aikansa, mutta onneksi järki (ja ikäkin) alkoi kertoa muuta.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon TK eläkkeellä niin ei toistaiseksi kai muuten kuin että kaikki kallistuu ja pitää kuluttaa vielä vähemmän kuin tähän asti. En oo kampaajallakaan käynyt vuosiin. 

Vierailija
2/7 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökohtaisesti: Ei vaikuta mitenkään - onneksi. Kaikki on kyllä kalliimpaa mutta se mahtuu taloudelliseen puskuriini. Yleisesti: Hallitus on myrkyttänyt kansan mielialat, ihmiset ovat víttumaísia toisilleen ja moni on hermostunut, nuoriso ei näe tulevaisuutta. Kaikki tämä on todella paha juttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on tiedon puutetta ja hämminkiä. Ensi vuonna tulevan asumistuen poisto voi aiheuttaa täyden katastrofin osaomistusasujille ja omistusasujille. Vuokrat kalliita. Mistä ruoka ja muu. Ei ole tietoa paikkaako sitä mikään muu tuki tai raha. Myös tt-tuki on erittäin leikattu ja uhkailtu. Lisäksi äkillisesti sairastuneilla voi olla heikko tilanne, ellei pääse yksityiselle rahalla suoraan. Osaa ahdistaa kunnan hammaslääkäri jo ajatuksena.

Vierailija
4/7 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja olen:

Hintatietoinen olen minäkin.

Suurimman osan kodin töistä osaan tehdä itse, vaikka olenkin mies. ompelut, hiustenleikkuut, pikkurempat, ruoanlaitot. Näillä säästää jo pitkän pennin.

Vierailija
5/7 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkilökohtaisesti: Ei vaikuta mitenkään - onneksi. Kaikki on kyllä kalliimpaa mutta se mahtuu taloudelliseen puskuriini. Yleisesti: Hallitus on myrkyttänyt kansan mielialat, ihmiset ovat víttumaísia toisilleen ja moni on hermostunut, nuoriso ei näe tulevaisuutta. Kaikki tämä on todella paha juttu.

Olet kyllä oikeassa.

Vierailija
6/7 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni on tiedon puutetta ja hämminkiä. Ensi vuonna tulevan asumistuen poisto voi aiheuttaa täyden katastrofin osaomistusasujille ja omistusasujille. Vuokrat kalliita. Mistä ruoka ja muu. Ei ole tietoa paikkaako sitä mikään muu tuki tai raha. Myös tt-tuki on erittäin leikattu ja uhkailtu. Lisäksi äkillisesti sairastuneilla voi olla heikko tilanne, ellei pääse yksityiselle rahalla suoraan. Osaa ahdistaa kunnan hammaslääkäri jo ajatuksena.

Paitsi, että osallehan leikkuri iskee jo tänä vuonna

Vierailija
7/7 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuperäinen:

Ajatus oli tämä, että jos ikääntyneille ei tässä persereikälandiassa anneta mahdollisuuksia, niin vitut, maksakoot sit.

Ja tää, että Helsingin asumiskulut nousi 20 vuodessa 100%.

Nyt oon jo ollut anssilla niin kauan ja nauttinut vapaastakin, että en todellakaan enää tekisi mitään kokopäivätyötä, vaikka saisin heti. Vitut!

Nyt on jo selvät sävelet eläkeikään. Ei ole hätä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi