Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei te LÄHIHOITAJAT ! Kokemuksia koulutuksesta ja työstä lähärinä?

Vierailija
24.04.2024 |

Kiinnostaisi tietää, että millaisena olette pitäneet lähihoitajan koulutusta, mikä koulutuksessa oli helppoa mikä vaikeaa, oletko koulutuksen jälkeen työllistynyt lähihoitajana ja minne ja millaisella palkalla? Millaisena näet lähihoitajan työn omin silmin? Oletko hersyvä superpersoona vai pärjääkö vähän rauhallisempikin sielu? 

Olen fyysiseltä alalta vaihtamassa alaa kokonaan, eli fyysisyys ei pelota. Ajattelin toisenlaista tutkintoa suorittaa ihmisten parissa, mutta mahdollinen työpaikka olisikin innokas tarjoamaan oppisopimusta nimenomaan lähihoitajana... Mietityttää kuitenkin hieman, että onko minusta siihen - olen sosiaalinen kyllä, mutta en pälpättävä extrovertti - ja onko lähihoitajan tutkinto riippakivi siinä mielessä, että aina on töitä osoittaa, mutta toisaalta sen vuoksi ei tarvitse välttämättä vakituiseksi työllistyä yhteen paikkaan lopun elämää, vaan voisi elättää keikkailullakin itsensä..? Entisenä työpaikkakiusattuna ja siitä aikamoiset karenssit ja käräjät kärsineenä, vanhemmiten en enää halua sitoutua yhteen työpaikkaan loppuelämäksi, vaan pidän määräaikaista soppareista ja keikka- ja sijaishommista. Haluaisin sillä tiellä jatkaa edelleen.

Kommentit (42)

Vierailija
41/42 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mene yhdenkään lähihoitajan luokse joka kutsuu itseään lähäriksi, yäk!

Juu, minä tulin myös kommentoimaan samaa asiaa! Jos toiset, ammatista ja ammattitaidosta mitään tietämättömät tai siitä vähät välittävät kutsuvatkin sillä nimikkeellä, älkää hyvät lähihoitajat tai sellaisiksi aikovat itse aliarvioiko ammattinimikettänne! Se on lähihoitaja! Eihän apuhoitajakaan ollut apuri tai perushoitaja peruri! Minun mielestäni nimike nosti vielä ammatin arvostusta ja nosti sen statistin tai likaisen työn tekijästä oikeaksi hoitajaksi, mitä olemmekin, mikäli olemme omalla alallamme.

Mitä itse hoitajan persoonaan tulee, siellä on tilaa myös hiljaiselle ja rauhalliselle introvertille, kunhan osaa myös vuorovaikutusta. Niitä taitoja siellä  tarvitaan. Ei tarvitse olla räiskyvä ja hersyvä persoona, kaikki hoidettavat eivät sitä arvosta. Jos omistat herkät tuntosarvet asiakkaan tarpeille, etkä vain paasaa omaa agendaasi, pärjäät hyvin.

Arvosta itseäsi ja kulloistakin ammattia missä toimit, saat kuitenkin siitä leipäsi. Kaikista ei ole lähihoitajiksi, pitää olla halu ja valmius auttaa ja hoitaa heitä jotka apua tarvitsevat. Mikäli sitä halua ei ole, vaan ajaudut vain pakon sanelemana alalle, voit ajatella itsesi lähärinä. Älä kuitenkaan halvenna ammattia josta toiset ovat ylpeitä. Kuten minäkin, joka olen hyvä työssäni.

Vierailija
42/42 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En enää palaa alalle,muuten kuin ase ohimolla pakottaen. Niin persiistä koko ala kuin olla ja voi. t. Lähäri

Sinä et ilmiselvästi halunnut auttaa tai hoitaa apua tarvitsevia ihmisiä. Sovit paremmin työhön, jossa ei ns. pehmeitä arvoja tarvitse. Osaatko kuitenkin arvostaa heitä jotka sitä työtä tekevät? Kenties hoitavat sinua joskus, auttavat peseytymisessä ja pukemisessa puhumattakaan syöttämisestä, lääkitsemisestä tai kivunlievityksestä?

Tähän pitäisi tehdä testamentti: " En arvosta lähihoitajan työtä, joten minulle on ihan sama kuka minua hoitaa ja miten. Ei tarvitse koulutusta, lähäri, pollari, sutari tai futari käy. Kaikki näistä eivät välitä tarpeistani, mutta ei niin väliä".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kolme