Kotkan Haminan seudun akkuteollisuuteen tarvitaa kymmeniätuhansia työntekijöitä ulkomailta
Kuten Vietnamista, Filippiineiltä ja kaukoidän köyhistä maista yleensä.
Suomesta niitä ei voi suomalaisen konsulttiyhtiön mielestä palkata. Hallitus vielä lakkautti aikuiskoulutuksen suomesta. Asumme satujen hölmölässä.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Nyt kiinnostaisi, minkälaista osaamista työnhakijalta vaaditaan. Minä voin ajella tuon vajaa 300km suuntaansa töihin. Maanantaina sinne, perjantaina takaisin. Nukkuisin yöt pakussa tehtaan parkkiksella.
M 53v
Mitä jos mennään sinne molemmat töihin ja elellään viikot asuntovaunussa? Niin sitä on ennenkin tehty.
M47v
Vierailija kirjoitti:
Nyt kiinnostaisi, minkälaista osaamista työnhakijalta vaaditaan. Minä voin ajella tuon vajaa 300km suuntaansa töihin. Maanantaina sinne, perjantaina takaisin. Nukkuisin yöt pakussa tehtaan parkkiksella.
M 53v
Kymenlaaksossa ei asumisen hinta päätä huimaa. Kaksion saat n. hintaan 20k 30 km:n säteeltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M 53v
Mitä jos mennään sinne molemmat töihin ja elellään viikot asuntovaunussa? Niin sitä on ennenkin tehty.
M47v
Tuolla seudulla kerrostaloasunnot ovat halvempia kuin asuntovaunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M 53v
M47v
Paku on ainoa autoni, joten sillä joudun tulemaan joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M 53v
M47v
Asuntovaunun saa helpommin myytyä pois, kun tuo tehdas kuitenkin lopetetaan muutaman vuoden kuluttua. Asuntovaunuun ei tarvi kymmenien tuhansien putkiremppoja eikä satasien kuukausittaisia hoitovastikkeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M 53v
M47v
Asuntovaunun saa helpommin myytyä pois, kun tuo tehdas kuitenkin lopetetaan muutaman vuoden kuluttua. Asuntovaunuun ei tarvi kymmenien tuhansien putkiremppoja eikä satasien kuukausittaisia hoitovastikkeita.
Asuntovaunun lämmitys talvella maksaa jotain, samoin paikka sähköliittymällä. Mutta jokainen tyylillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M 53v
Kymenlaaksossa ei asumisen hinta päätä huimaa. Kaksion saat n. hintaan 20k 30 km:n säteeltä.
Ei kiitos. Minulla on Pirkanmaalla omakotitalo ja muutama hehtaari omaa peltoa ja metsää. Ajelen mieluummin nuo työmatkat. Asuminen itärajan lähellä ei voisi vähempää kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M 53v
Ei kiitos. Minulla on Pirkanmaalla omakotitalo ja muutama hehtaari omaa peltoa ja metsää. Ajelen mieluummin nuo työmatkat. Asuminen itärajan lähellä ei voisi vähempää kiinnostaa.
Kiva juttu. Ihmettelen tosin, miksi harkitset tehdastyötä kartanonherrana.
Vierailija kirjoitti:
No, mut siis.... Sittenhän se firma voi järjestää samanlaisia rekrytointikierroksia Suomessa kuin teki Uudenkaupungin autotehdas, hyvinhän sinnekin väkeä näillä kierroksilla saatiin tulemaan.
Onpa jollakulla erikoinen käsitys ihmisten halukkuudesta lähteä työn perässä muuttamaan.
Näistä autotehtaallekin rekrytoiduista - nuoria työttömiä, keski-ikäisiä sinkkuja tai sitten sellaisia joka pystyi muuttamaan vaikka perhe jäi sinne toiselle paikkakunnalle.
Mikäs nyt olis, ettei mukamas Kotka-Hamina sais työväkeä... Kaiken lisäksi Kymenlaaksossa on taas yt:t eräilläkin paperiteollisuuden tehtailla... Joten....
Kukaan, siis kukaan, täysijärkinen ei palkkaa entisiä paperityöläisiä.
Vähän sama, kun löisi itseään vasaralla sormeen ja ihmettelisi että sattuu,
Uhataan lakolla, jos tehtaalle asennetaan duunarin elämää helpottava järjestelmä. Sitten sähköäijät tukitoimena kieltäytyvät laittamasta systeemiin sähköjä. Sitten kun sitä ei vastustuksen takia otettu käyttöön, niin mentiin lakkoon kun duunaria sorretaan vai mikä työnseisaus se oli.
Oppiipahan porvari olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Harmillista mutta suomalaisten työttömien osaamistaso on alhaisempaa kuin intialaisen ojankaivajan ja pullojen kerääjän. Ovat oppineet täällä siihen, että ruoka kannetaan suoraan suuhun eikä tarvitse tehdä itse mitään. Niin ne osat vaan vaihtuvat. Intialaisesta kerjäläisestä tulee työtätekevä palkansaaja ja suomalaisesta työttömästä kerjäläinen. Ei se väärin tietenkään ole.
Sellainen aivopieru Petteri-wannabelta tällä kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Harmillista mutta suomalaisten työttömien osaamistaso on alhaisempaa kuin intialaisen ojankaivajan ja pullojen kerääjän. Ovat oppineet täällä siihen, että ruoka kannetaan suoraan suuhun eikä tarvitse tehdä itse mitään. Niin ne osat vaan vaihtuvat. Intialaisesta kerjäläisestä tulee työtätekevä palkansaaja ja suomalaisesta työttömästä kerjäläinen. Ei se väärin tietenkään ole.
Miten pitkä juopotteluputki sinulla on tällä kertaa jo takana?
Vierailija kirjoitti:
No, mut siis.... Sittenhän se firma voi järjestää samanlaisia rekrytointikierroksia Suomessa kuin teki Uudenkaupungin autotehdas, hyvinhän sinnekin väkeä näillä kierroksilla saatiin tulemaan.
Onpa jollakulla erikoinen käsitys ihmisten halukkuudesta lähteä työn perässä muuttamaan.
Näistä autotehtaallekin rekrytoiduista - nuoria työttömiä, keski-ikäisiä sinkkuja tai sitten sellaisia joka pystyi muuttamaan vaikka perhe jäi sinne toiselle paikkakunnalle.
Mikäs nyt olis, ettei mukamas Kotka-Hamina sais työväkeä... Kaiken lisäksi Kymenlaaksossa on taas yt:t eräilläkin paperiteollisuuden tehtailla... Joten....
Valmetillahan on akkutehdas, tai siis kokoonpanolinja Salossa ja siellä palkkaus on ruhtinaallinen 11 €/tunnissa. Kyllähän se kannustaa myymään talon toisella puolella Suomea ja repimään lapset pois koulusta ja tutusta ympäristöstä kun saa työpaikan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M 53v
Kiva juttu. Ihmettelen tosin, miksi harkitset tehdastyötä kartanonherrana.
Ei tässä itseään kartanon herraksi tunne. Alle 50 tonnia maksanut tästä talosta maineen, ja nykyinen mahdollinen kauppahinta olisi reilusti alle. Työnteossa olisi kaksi kannustinta: Parempi eläkekertymä ja ansiosidonnainen töiden loputtua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan, siis kukaan, täysijärkinen ei palkkaa entisiä paperityöläisiä.
Vähän sama, kun löisi itseään vasaralla sormeen ja ihmettelisi että sattuu,
Uhataan lakolla, jos tehtaalle asennetaan duuna
Imatralla saatiin kuningasidea 1980-luvun alussa, kun paikallisia paperiduunareita ja terästehtaalaisia joutui massatyöttömäksi.
Perustetaan kuvaputkitehdas!
Paha vaan, kun entisiä teräs- ja paperitehtaan työntekijöitä ei saatu tottelemaan alkeellisimpiakaan määräyksiä. Iso osa tuotantoprosessista olisi ollut puhdastilatyötä, mutta miten kävikään, kun iski tupakannälkä? Ei ihme, että vähän väliä täytyi koko vuoron tuotanto laittaa roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nyt taas selitellään, miksi homma aiotaan pyöritellä pienipalkkaisilla aasialaisilla. Aivan varmasti tuonne löytyisi suomalaisetkn tekijät, jos palkkaus ja työolot olisivat kunnossa.
Näitten aasialaisten kanssa kustaan omaan viuluun, vaikka ahkeria ovatkin. Lähettävät suurimman osan palkastaan kotimaahan sukulaisille eivätkä tue Suomen taloutta.
A- studiossa piikiekko tehtaan TJ valitteli ettei suomesta löydy työntekijöitä.
Kävin katselemassa kyseisen firman sivuilta prosessoijan työtä. Keskeyttämätön 3 vuorotyö. Kaikkineen lisineen tulospalkkauksineen 2700€
Toki tämä on aloitus palkka.
Firma sijaitsee pääkaupunkiseudulla
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nyt taas selitellään, miksi homma aiotaan pyöritellä pienipalkkaisilla aasialaisilla. Aivan varmasti tuonne löytyisi suomalaisetkn tekijät, jos palkkaus ja työolot olisivat kunnossa.
Niinpä. 5000 euron alkupalkka, asunto valmiina ja haetaan kotoa. Työtönhän ei voi paikkoja itse hakea, kun se on NIIN vaikeaa.
Kotka-Hamina alueella työttömyys on ihan huipussaan, mutta eihän heitä voi sinne palkata, kun ei ole kokemusta ja insinöörin papereita.
Kuulemma prosessiteollisuuden hommia ovat ja koulutusta jo järjestellään Kymenlaaksossa. Jos ei suomalaisille kelpaa niillä palkopilla, miksi vastustetaan sitten ulkomaalaisten tuloa? Antaa heidän tehdä ne työt, saadaan verotuloja ja maksetaan niistä suomalaisten tuet. Kaikki voittavat.
Paitsi että ympäristöluvastahan valitetaan viimeiseen asti, hanke viivästyy ja menee Belgiaan. Eli turhaan tässä murehditaan.
Haminaan tulee samanlaiset kaivokset kuin Indiana Jonersissa, ja työväki on saman ikäistä.