Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ajattelette siitä, että aikuinen lapsi pyytää ja aa rahaa iäkkäiltä vanhemmiltaan ja sanoo että sen voi vähentää sitten perinnön jaossa

Vierailija
23.04.2024 |

Minun mielestäni on törkeästi sanottu ja se lainattu raha pitäisi palauttaa elinaikana, eikä puhua mistään kuolemanjälkeisestä perunkirjoituksista  vanhemmilleen.

Olenko väärässä vai vain liian herkkä?

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saahan sitä jakaa rahat miten haluaa. Esim. minä tulen jakamaan rahat niin että lapsilleni ja myös mahdollisille lapsenlapsilleni menee kaikille tasapuoliset siivut!

Ei asia mene niin virallisesti, että sitä rahaa vain jaetaan.

Vierailija
22/49 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

saako rahat käteisenä vai tilisiirtona? jos on muitakin perijöitä ja rahat siirretty pojan tilille tilisiirtona, niin voi muut haluta että vähennetään pojan osuudesta.

Nämähän harvoin toteutuvat. Olen siinä iässä, että edellisestä sukupolvesta alkaa olla lähtijöitä. Olen nähnyt vierestä, kuinka kymppitonnien ns. ennakkoperinnöt jätetään huomiotta toisten sisarusten tappioksi. Turha luulla, että menisi reilusti, kunhan vain paperit on. 

Jos perillisiä on vain yksi ja on mistä antaa, niin mikäs siinä sitten. Muussa tapauksessa on hyvin todennäköistä, että jollekulle toiselle jää Mopen osa. 

Saman nähnyt. 5 lasta, joista 2 kultapossua rullanneet rahat ja vanhemmat niin epätasapuolisia, että eivät tehneet mitään papereita huomioidakseen muut 3.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on lapsellinen ja röyhkeä lapsi, en antas penniäkään. Vanhemmilta ei pidä pyytää rahaa edes lainaan, se on törkeetä! ja rahathan menee juhlimiseen ja narkkaamiseen todennäköisesti

vain ateistipaska ja narkki toimii noin, lyö sitä!

Vierailija
24/49 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites jos pyytää rahaa eläessä, ja sitten perunkirjoituksessa paljastuukin että pesä on velkainen?

Tätäkin varmasti tapahtuu. Eiköhän velat kätevästi yleensä unohdu tässä tilanteessa, jos mahdollista.

Vierailija
25/49 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai tuossa mitään ongelmaa ole, jos summat merkitään muistiin ja otetaan huomioon perinnönjaossa. 

Tein aivan samanlaisen lainasopimuksen isäni kanssa. Laadimme siitä paperit, allekirjoitimme ne, ja perukirjassa oli sitten maininta hänen saatavistaan. Summa vähennettiin minun perintöosuudestani ja kenelläkään ei ollut asiasta moitittavaa.

Isäni oli juristi, niin hän ei ollut yliherkkä sanoille perunkirjoitus, perukirja, perinnönjako. Kyllä meillä sai niistä ihan rauhassa puhua ja pohtia. Hän  myös piti huolen, ettei tarvitse lasten jupista selän takana ketä suositaan ja ketä ei. Joten suosittelen ap:ta puhumaan asiasta suoraan.

Ei tarvita kuin yksi, joka on valmis riitauttamaan asian ja valmis menemään oikeuteen. Useimpien omaisuus hupenee äkkiä oikeutta käydessä, joten on todennäköisesti kannattavampaa sopia asia, vaikka jako olisi epäoikeudenmukainen. 

Siksi ennakkoperintöä tulisi jakaa kaikille tuleville perijöille samaan aikaan. Mikään muu ei takaa tasapuolista kohtelua. 

Vierailija
26/49 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin itse annan kaikki rahani teini-ikäiselle tyttärelleni. Itse en tee mitään pikkurahoilla.

Olen tällä hetkellä paskatöissä, joten mitään rippeitä en ajatellut käyttää itseeni.

Tän ikäinen mies tarvitsee työstä useita tonneja rahaa. Mun rahat on mun lasteni rahoja. Harmi että työtilanne on sellainen että pitää tehdä jotain naurettavia paskatöitä, joissa palkka on lasten karkkirahojen tasolla.

No karkkirahoiksi ne menekin. Heitin satasen viime viikonloppuna tyttärelle.

olen jo sellaisessa iässä etten ala mitään satasia säästelemään autoa varten. Mullakin on ylpeyteni.

Olen opiskellut ja nähnyt vaivaa kaiken eteen.

Vierailija
27/49 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No herkkä olet.

Jos annat ennakperintöä niin kirjaa se hyvin ylös testamenttia myöten niin että tulevassa perunkirjoituksessasi ( se on sinunkin osalta tulossa) asiasta ei tule kiistaa. Näin etenkin jos perillisiä on useampia.

Toki miettisin mihin lapsi ne rahat tarvitsee. Jos ne menee huumeisiin ja iloiseen elämään niin en antaisi, odottakoot perinnönjakoa.

Toinen rajoittava seikka on oma taloustilanteesi jos varaa on niin miksipä en auttaisi lastani.

Vierailija
28/49 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat voivat antaa vapaaehtoisesti sen 4999e ilman veroseuraamuksia kolmen vuoden aikana lapselleen. Monet antavatkin. Käytännössä tuo kertaa kaksi jos molemmat vanhemmat antavat erikseen.

Ei vaan käytännössä paljon enemmän. Olen siirtänyt lapsen tilille 30 000€ ja ei kukaan mitään koskaan kysellyt. Verottajasta tulikin pari vuotta sitten uutisointi, missä sanoivat suoraan etteivät ehdi mitenkään juosta tällaisten yksityishenkilöiden välisten pikkurahojen perässä. Make sense! Ei siellä 30 000€ ole mitään, kun ihan oikeita veronkiertäjiä etsitään. Sen lisäksi aina voit sanoa kysyttäessä, että tuo on velka. Ei mikään laki velvoita tekemään edes mitään kirjallista velkakirjaa velasta. Luuletko että verottaja pistää muistikirjaan tuon ylös ja 30v päästä joku sitä sitten alkaa kuoleman jälkeeni kyselemään, että onko lapseni maksanut tuota joskus takaisin? Ja taas kerran jos kysyisi, mitä ei tietenkään oikeasti tee, niin sanoisi että on maksanut. Ei velan takaisin maksuista tarvitse tehdä papereita ja sen voisi maksaa käteiselläkin.

Mutta jos tuollainen on "liian jännää", niin toki voi antaa käteisenä, tai yksinkertaisesti vain maksaa lapsensa elämistä. Voit hyvin maksaa vuokran hänen puolestaan, autolainan hänen puolestaan ja antaa omaan luottokorttiin rinnakkaiskortin viikottaisia ruoka- ja vaateostoksia varten. Voit maksaa hänelle ulkomaanreissut omalla kortillasi ja oikeastaan ihan kaikki elämisen juoksevat kustannukset. Omaisuuseriä mitä ei voi siirtää on esim. oma kesämökkisi, osakkeesi, rahasto-osuutesi tai vaikka nyt metsää mitä omistat. Ja nuo on sellaisia mitkä sitä verottajaakin kiinnostaa. Mutta heidän silmissään kaikki muu on pikkuhilua, mikä ei kyllä kiinnosta.

Vierailija
29/49 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

saako rahat käteisenä vai tilisiirtona? jos on muitakin perijöitä ja rahat siirretty pojan tilille tilisiirtona, niin voi muut haluta että vähennetään pojan osuudesta.

Nämähän harvoin toteutuvat. Olen siinä iässä, että edellisestä sukupolvesta alkaa olla lähtijöitä. Olen nähnyt vierestä, kuinka kymppitonnien ns. ennakkoperinnöt jätetään huomiotta toisten sisarusten tappioksi. Turha luulla, että menisi reilusti, kunhan vain paperit on. 

Jos perillisiä on vain yksi ja on mistä antaa, niin mikäs siinä sitten. Muussa tapauksessa on hyvin todennäköistä, että jollekulle toiselle jää Mopen osa. 

Saman nähnyt. 5 lasta, joista 2 kultapossua rullanneet rahat ja vanhemmat niin epätasapuolisia, että eivät tehneet mitään papereita huomioidakseen muut 3.

Törkeimmässä tietämässäni tapauksessa paperit oli tehty, mutta kultapossu vaati silti tasajakoa. Olisi varmasti jatkanut riitaa tappiin asti. Ja niin sai possu haluamansa ja muutkin edes jonkinlaisen osuuden. 

Vierailija
30/49 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saahan sitä jakaa rahat miten haluaa. Esim. minä tulen jakamaan rahat niin että lapsilleni ja myös mahdollisille lapsenlapsilleni menee kaikille tasapuoliset siivut!

Ei asia mene niin virallisesti, että sitä rahaa vain jaetaan.

No ne voi jakaa ihan virallisesti ja laillisesti.

Vierailija
31/49 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jos on lapsellinen ja röyhkeä lapsi, en antas penniäkään. Vanhemmilta ei pidä pyytää rahaa edes lainaan, se on törkeetä! ja rahathan menee juhlimiseen ja narkkaamiseen todennäköisesti

vain ateistipaska ja narkki toimii noin, lyö sitä!

Hallitaan hyvin myös osi uskisten joukossa. Nähty on.

Vierailija
32/49 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun varakkaat vanhemmat antavat isoja rahoja eläessään jälkeläisille, niin voi tehdä jonkinlaisen lahjakirjan johon laitetaan että raha ei ole ennakkoperintöä. verottajan sivuilla luki että jos lahja on saatu enintään kolme vuotta ennen perinnönjättäjän poismenoa, niin saatuun omaisuuteen sovelletaan perintöveroa.

Vierailija
33/49 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisista summista on kyse? Reseptilääkkeissä on vuosittainen hintakatto.

Vierailija
34/49 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin joo vähennetään vain ja myös samoin kuin toiselle lapselle tarkoitettu summma.

Riippuu hiukan tilanteesta antaisinko rahaa vai en mutta en mä tuosta loukkaantua osaisi. Lainaamiseen taas pitäisi kyllä olla jopa perustellummat syyt kuin rahan antamiseen, en haluaisi että lainoja perikunta joutuisi selvittämään jos siihen ei ole pätevät perusteet.

Vierailija
35/49 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat voivat antaa vapaaehtoisesti sen 4999e ilman veroseuraamuksia kolmen vuoden aikana lapselleen. Monet antavatkin. Käytännössä tuo kertaa kaksi jos molemmat vanhemmat antavat erikseen.

Ei vaan käytännössä paljon enemmän. Olen siirtänyt lapsen tilille 30 000€ ja ei kukaan mitään koskaan kysellyt. Verottajasta tulikin pari vuotta sitten uutisointi, missä sanoivat suoraan etteivät ehdi mitenkään juosta tällaisten yksityishenkilöiden välisten pikkurahojen perässä. Make sense! Ei siellä 30 000€ ole mitään, kun ihan oikeita veronkiertäjiä etsitään. Sen lisäksi aina voit sanoa kysyttäessä, että tuo on velka. Ei mikään laki velvoita tekemään edes mitään kirjallista velkakirjaa velasta. Luuletko että verottaja pistää muistikirjaan tuon ylös ja 30v päästä joku sitä sitten alkaa kuoleman jälkeeni kyselemään, että onko lapseni maksanut tuota joskus takaisin?

Aika tuuri on käynyt kun nykyään pankit kyttäävät rahaliikennettä ja epäselvissä tapauksissa on velvoite ilmoittaa asioista eteenpäin. Kyllä verottajaa kiinnostaa tuommoisetkin siirrot, aina voi sanoa, mutta onko dokumenttia siitä olemassa, virkamiehiä ei asia kiinnosta sen enempää.

Vierailija
36/49 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyvähän perinnön kohtalosta, hautapaikasta ja hautajaistoiveista on puhua jo vanhempien eläessä. Näin meillä on toimittu.

En mä tota röyhkeää pidä. Kyllä asioista voi aina puhua ja pyyntöjä esittää.

Puhuuko aloittaja omasta perheestään vai jostain kylähuhuista?

Jos ei ole itse ollut kuulemassa keskustelua jossa pyyntö esitettiin, niin turha moralisoida mitään. Sillä silloin sinulla ei ole oikeaa käsitystä keskustelin sisällöstä, sävystä ja äänenpainoista

Vierailija
37/49 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan hyvä järjestely, tiedän lähipiiristä tämmöisen tapauksen. Yksi lapsista sai raha-apua vanhempiensa tililtä, jota sisarus hallinnoi. Vanhemmat siis hoitolaitoksessa viimeisillään eivätkä kyenneet hoitamaan mitään asioita. Summat muistiin ja ne vähennettiin perinnöstä.

Vierailija
38/49 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaisin että tuskin on vielä hetkeen perintöä saamassa meillä kun on isäsi kanssa testamentti.

Vierailija
39/49 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten ihmetyttää se miksi aikuiset la Part pyytävät vanhemmiltaan rahaa.

Eikö pitäisi tulla toimeen omillaan, ei vanhempien tarvitse aikuisia elättää vaan käyttää rahat omiin menoihin.

Vierailija
40/49 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten ihmetyttää se miksi aikuiset la Part pyytävät vanhemmiltaan rahaa.

Eikö pitäisi tulla toimeen omillaan, ei vanhempien tarvitse aikuisia elättää vaan käyttää rahat omiin menoihin.

Noin sen pitäis mennä, mutta ei se aina mene niin kuin suunniteltiin. Työttömyyttä, sairautta, epäonnea ( vaikkapa asuntokaupoissa), yms. niin voi tulla aikuisella lapsella tarve pyytää apua vanhemmiltaan.

Ja voitko kuvitella, jotkut lapset auttavat taloudellisesti omia vanhempiaan. Miksi heille ei ole kertynyt omaisuutta ja eläkkeitä, joita voisivat käyttää omaan elämäänsä?

Seuraako tän päivän uutisia lainkaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi neljä