Suomalaiset popsivat nykyään psykoosilääkkeitä unilääkkeeksi vaikka ne aiheuttavat dementiaa
https://www.is.fi/terveys/art-2000010376633.html
Ei paljon järki pakota suomalaisia
Kommentit (70)
Minkä nimistä lääkettä tuo on? Että tietää varoa
Lukutaito??? Eivät aiheuta dementiaa vaan voivat olla haitallisia dementiaan jo sairastuneille.
Pakko syödä Ketipinoria kun ei Imovanea ole enää määrätty vuosiin.
Vierailija kirjoitti:
Lukutaito??? Eivät aiheuta dementiaa vaan voivat olla haitallisia dementiaan jo sairastuneille.
Pakko syödä Ketipinoria kun ei Imovanea ole enää määrätty vuosiin.
Jutun otsikkoa muutettu
Itse jouduin palaamaan takaisin yksityiselle, kun en julkiselta lääkkeitä saanut uusittua. Kymmenkunta vuotta sama lääkitys ilman annoksen nostoa. Olisi pitänyt kuulemma lopettaa ns. seinään ja siirtyä ketipinoriin tms. Palasin yksityiselle ja sain lääkkeeni ongelmitta. Kallista, mutta unettomuus vie toimintakyvyn ja elämänilon.
Vierailija kirjoitti:
Ketipinor (ketiapiini) on yleisin.
Ap taas jätti lukematta uutisen ja höpöttää omaa valhettaan. Uutinen ei ole noin mitä aloitus väittää.
Hämmästyttää kuinka monella on nykyään vaikeuksia ymmärtää lukemaansa
Mua itkettää. Olen todella surullinen. Olin niin sinisilmäinen.
Eiköhän lähes kaikki psykoosilääkkeitä pidempään käyttäneet potilaat ole huomanneet lääkkeiden raskaat sivuvaikutukset jo kauan sitten. Lääkkeiden sivuvaikutukset on psykiatriassa vain nimetty sairauden oireeksi. Psykiatriassa työskentelevien ihmisten tapana on mielestäni vähätellä, mitätöidä ja kieltää lääkkeiden sivuvaikutukset. Kaikki potilaan fyysiset oireet ovat henkilökunnan mielestä yleensä vain potilaan itsensä kuvittelemia, merkki psyykkisen sairauden etenemisestä ja tarve lääkkeiden lisäämiseen. Kuinkahan moni potilas onkaan saanut väärin perustein raskaita psykiatrisia diagnooseja koska lääkkeet sekoittavat aivot, kehon ja mielen? Mikään muu lääketieteen ala ei mielestäni toimi yhtä epäeettisesti, epätieteellisesti ja epäammatillisesti potilasta mitötöiden kuin psykaitria ja sen henkilökunta tekee. Voidaankin mielestäni kyseenalaistaa, onko psykiatria lääketiedettä lainkaan. Omasta mielestäni ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Itse jouduin palaamaan takaisin yksityiselle, kun en julkiselta lääkkeitä saanut uusittua. Kymmenkunta vuotta sama lääkitys ilman annoksen nostoa. Olisi pitänyt kuulemma lopettaa ns. seinään ja siirtyä ketipinoriin tms. Palasin yksityiselle ja sain lääkkeeni ongelmitta. Kallista, mutta unettomuus vie toimintakyvyn ja elämänilon.
Oliko sulla mikä lääke?
Itsel toistaiseksi imovane, josta alkaa jo teho menemään ja pillereitä täytyy säästellä. Tarvitsis jonkun rauhoittavan iltaa vasten, että sais nukuttua. Mua on pahoinpidelty pahasti vuoden sisään ja muuta traumataustaa, mutta ne kai haluaa että lopetan nukkumisen täysin ja sekoan kokonaan.
Pitkäaikaissairaana täytyy todeta että meidän lääkäri- ja hoitokuviot on todella sairaita. Joka asiaan saisi mielialalääkkeen mutta kipulääkkeet ja unilääkkeet ovat kauhistus. On parempi että syöt näitä myrkkyjä kokoajan kuin että otat silloin kun tarve on, monesti kerta pari kuussa kipuun riittäisi. Sairas maa, sairas käypä hoito. Terveyskeskuksessa on turha käydä, sama olisi repiä seteli vaan. Onneksi tällä hetkellä on hyvä yksityinen jolla käydä mutta mistäs myöhemmästä tietää.
Vierailija kirjoitti:
Pitkäaikaissairaana täytyy todeta että meidän lääkäri- ja hoitokuviot on todella sairaita. Joka asiaan saisi mielialalääkkeen mutta kipulääkkeet ja unilääkkeet ovat kauhistus. On parempi että syöt näitä myrkkyjä kokoajan kuin että otat silloin kun tarve on, monesti kerta pari kuussa kipuun riittäisi. Sairas maa, sairas käypä hoito. Terveyskeskuksessa on turha käydä, sama olisi repiä seteli vaan. Onneksi tällä hetkellä on hyvä yksityinen jolla käydä mutta mistäs myöhemmästä tietää.
Juuri näin, olisi voinut olla mun kirjoittama kommentti. Suomessa on aivan sairas suhtautuminen pkv-lääkkeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen joskus pyytänyt edes 10kpl pakkauksen diapamia vuoteen pahimpiin paniikkikohtauksiin ja itsemurhaoloihin rauhoittamaan (mulla on todella tujut diagnoosit ja oikeasti tarve olisi enemmälle) ja endokipuihin 10 kpl tramalia, ettei tarvitsisi päivystyksessä juosta kipupiikillä tai hakeutua osastolle kun pelkotilat on niin pahoja etten pärjää kotona yksinään.
Nuo lääkkeet maksaisi ehkä 10e vuodessa. Viime vuoden päivystykset, osastohoidot ja toimimattomien lääkkeiden kokeilut on maksanut ainakin sen 1000e + sairausloman.
Ja tosiaan pärjäisin kyllä sillä yhdellä paketilla vuoden. Mieluummin kulutetaan yhteiskunnan resursseja, muutenkin ylikuormittunutta terveydenhuoltoa vaikka vaiva hoituis kotonakin. Ja tehdään potilaasta entistä hullumpi turhilla lääkekokeiluilla.
Hoitaja sanoi, että lääkäri ei antaisi muodostua mulle riippuvuutta kuten ennen vanhaan, kuulemma mulle ei ole voinut tulla riippuvuutta tai muuta haittaa neurolepteihin. Ja sanoi, että eihän mulla edes ole mitään oikeata unilääkettä.
Vierailija kirjoitti:
Hoitaja sanoi, että lääkäri ei antaisi muodostua mulle riippuvuutta kuten ennen vanhaan, kuulemma mulle ei ole voinut tulla riippuvuutta tai muuta haittaa neurolepteihin. Ja sanoi, että eihän mulla edes ole mitään oikeata unilääkettä.
Mulle lääkäri taas sanoi, ettei mirtatsapiiniin tule riippuvuutta.
Vierailija kirjoitti:
Nuppi saatava sekaisin haitoista viis
Et sinä etkä aloittaja ainakaan lukenut juttua. Jos muka luitte, ette ymmärtäneet.
Tässä oli kyllä ap:llä lukemisen ymmärtäminen täys 10. Eiku.
Vierailija kirjoitti:
Sitä ei kerrottu ja psykoosilääkkeitä on useampia. Oli taas joku ulkomaanlehdestä käännetty juttu.
IL uutisesta
psykoosilääkkeitä saavat dementiapotilaat sairastuvat aivoverenkiertohäiriöön, veritulppaan, keuhkokuumeeseen, akuuttiin munuaisvaurioon, sydäninfarktiin ja sydämen vajaatoimintaan 1,52 kertaa todennäköisemmin kuin samanikäiset potilaat, joille ei anneta psykoosilääkkeitä.
Että millätavoin dementiaa sairastan keho sitten muka eroaisi jostakin muusta ei-dementikosta, vaikuttaa vahvasti siltä että ei vaan uskalleta sanoa haittavaikutusten olevan näin suuria.