Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako Omakannasta poistettua tietoja? Työpaikka laittanut työhöntulotarkastuksen Omakantaan

Vierailija
22.04.2024 |

En edes ollut tästä tietoinen ja haluaisin tuon pois, ihan jo sen takia, että ovat tallentaneet siihen kaikkia sukulaisten kuolinsyitä, jotka eivät kuulu mielestäni mihinkään Oma Kantaan.

Onko kenelläkään kokemuksia tästä? Voiko esim. ottaa yhteyttä sivuston ylläpitoon ja saada tiedot pois?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin Omakannan luovutukset niin tuo työhöntulotarkastus oli jo luovutettu hammaslääkärille. eli meneekö tuo kamala työhöntulotarkastus nyt jatkossa kaikille, jotka jollain tapaa hoitavat minua?

T. ap

Vierailija
22/37 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin ensimmäistä kertaa työhöntulotarkastuksessa enkä edes tiennyt, että laittavat sen Omakantaan. Aiemmin olin ollut 10 vuotta töissä ja siellä ei koskaan edes ollut työhöntulotarkastusta, ainakaan pakollisena.

Ja tämä missä siis kävin, niin kyseli mm. onko suvussa aivoperäisiä sairauksia ollut, kerroin, että mummoni on kuollut aivoverenvuotoon ja toisella sukulaisella ollut aivokasvain, joka on leikattu onnistuneesti. Ei todellakaan tullut edes mieleeni, että näitä juttuja kirjataan sinne Omakantaan. Nyt inhottaa, että ne on siellä ja muutenkin tuo työhöntulotarkastus oli todella painostava ja itse yritin siinä epämiellyttävässä tilanteessa vaan vastailla rehellisesti. Muutenkin tähän terveystarkastukseen kuului lopuksi vielä huumetestaus, joten senkin takia en varmaan ollut ihan normaalimielentilassa, kun sitäkin jännitin koko sen keskustelun ajan.

T. ap

Miksi ihmeessä jännittää huumetestiä tai alkoholitestiä?   Se mulle viimeks ois tullut mieleen.  Selkärankareumaa (perinnöllinen) sairastava läheinen on sitä joskus pelännyt paljastaa mutta silti on töitä saanut ne kerrat kun on paikkaa vaihtanut 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhoitu nyt. Eihän tuossa ole mitään epätavallista. 

Vierailija
24/37 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi jännitin, että saanko virtsaa aikaiseksi ja olin netistä lukenut, että se hoitaja tulee siihen viereen katsomaan. No ei onneksi tullut, mutta oli silti epämiellyttävä kokemus. En sitä huumetestin tulosta siis jännittänyt vaan sitä virtsaamistilannetta.

t. Ap

Vierailija
25/37 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoin Omakannan luovutukset niin tuo työhöntulotarkastus oli jo luovutettu hammaslääkärille. eli meneekö tuo kamala työhöntulotarkastus nyt jatkossa kaikille, jotka jollain tapaa hoitavat minua?

T. ap

Se ei mene automaattisesti luettaviin nimenomaan hammaslääkärillesi vaan sinne omakanta-arkistoon josta itse näet sen tai josta hoitava lääkärisi voi sen ns. tilata luettavakseen. Oletuksena että käyt hammaslääkärissä kunnallisella, työterveydessä yksityisellä ja vaikka erikoissairaanhoidossa jonkin sairautesi kontrolleissa ja sitten olet vielä hakenut optikolta silmälasit. Nämä kaikki tiedot päätyvät kantaan josta sinä ne näet itse yhdellä silmäyksellä mutta muuten optikkosi ei näe mitä hammaslääkärisi on kirjannut ellei mene niitä varsinaisesti tilaamaan näkyvilleen. Kunnalliseen terveyskeskukseen usein menee näistä monesta ns. hoitopalaute jos et ole tehnyt mitään kieltoja.

Vierailija
26/37 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmänkin saisi terveyskeskus kokonaisvaltaisesti hoitaa potilaita.  Jos menet db tarkastukseen yleislääkäri katsoo vain db-arvot.   Miten mukava olisi jos samalla voitaisiin puhua lonkkakulumien hoidosta tai kuulon ongelmista.

Ap suotta huolehtelee,  ei tuommoista kokonaisvaltaista lääkärikäyntiä kuin ehkä siellä alkutarkastuksessa.

Vierailija
27/37 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt ihmeessä kertoko alkon yms. Käytöstä mitään lääkärille  ellei se ole ongelma. Sinne se jää omakantaan.

Vierailija
28/37 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon miettinyt onkohan lääkäreillä tuon omakannan lisäksi joku oma tietokanta johon kirjoittavat asioita/lisätietoja, joita potilaat ei nää? Muiden lääkärien ja henkilökunnan nähtävillä vain siis.

Kyllä on. Miten hoitaja muuten osaisi laittaa sulle lähetteen vaikka tiettyihin labratutkimuksiin tai tilata sulle oikean vartalonosan kuvantamistutkimuksen, papereitasi toisista hoitopaikasta, toteuttaa jatkosuunnitelmaa?

Niin, mutta voiko siellä olla jotain arviointeja potilaasta joita ei ole kirjattu omakantaan.

Jäin miettimään tätä kun jollakin lääkärillä vaikutti olevan joku oletus minusta vaikka ei ollut minua edes vielä tutkinut. Oli alkuun vähän vähättelevä ja jotenki outo. Omakannassa oli ihan asiallista tekstiä edel.lääkäri kirjoittanut, mutta mietin oliko kirjannut johonkin muuhun paikkaan jotain. 

Vierailija
29/37 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi jännitin, että saanko virtsaa aikaiseksi ja olin netistä lukenut, että se hoitaja tulee siihen viereen katsomaan. No ei onneksi tullut, mutta oli silti epämiellyttävä kokemus. En sitä huumetestin tulosta siis jännittänyt vaan sitä virtsaamistilannetta.

t. Ap

No onhan se inhottavaa, jos joku kyttää vieressä. En varmaan onnistuisi tiristämään yhtään mitään. Miksi sitä ei voi hoitaa verikokeella, olen aina ihmetellyt tätä. Eikö ratista kärynneiltäkin oteta verikokeella huumeseula? 

Vierailija
30/37 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyyhän siellä olla joku muokkaa tietojasi komento, jos vaikka lääkäri on kirjannut asioita väärin. Se on kovin tavallista sotessa, kun on 2min per potilas aikaa.

Vierailija
31/37 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyyhän siellä olla joku muokkaa tietojasi komento, jos vaikka lääkäri on kirjannut asioita väärin. Se on kovin tavallista sotessa, kun on 2min per potilas aikaa.

Ei sulla ole ketään tuttua hoitsua tai lekuria

Vierailija
32/37 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en nyt tajua, mitä kauheaa siinä on, jos joku toinen lääkäri nyt näkee, että mummo on kuollut aivoverenvuotoon ja toisella sukulaisella on ollut aivokasvain. 

Vierailija
33/37 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon miettinyt onkohan lääkäreillä tuon omakannan lisäksi joku oma tietokanta johon kirjoittavat asioita/lisätietoja, joita potilaat ei nää? Muiden lääkärien ja henkilökunnan nähtävillä vain siis.

Kyllä on. Miten hoitaja muuten osaisi laittaa sulle lähetteen vaikka tiettyihin labratutkimuksiin tai tilata sulle oikean vartalonosan kuvantamistutkimuksen, papereitasi toisista hoitopaikasta, toteuttaa jatkosuunnitelmaa?

Niin, mutta voiko siellä olla jotain arviointeja potilaasta joita ei ole kirjattu omakantaan.

Jäin miettimään tätä kun jollakin lääkärillä vaikutti olevan joku oletus minusta vaikka ei ollut minua edes vielä tutkinut. Oli alkuun vähän vähättelevä ja jotenki outo. Omakannassa oli ihan asiallista tekstiä edel.lääkäri kirjoittanut,

Onhan sinusta lähete laitettu sinne uuteen yksikköön...

Vierailija
34/37 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäin miettimään tätä kun jollakin lääkärillä vaikutti olevan joku oletus minusta vaikka ei ollut minua edes vielä tutkinut. Oli alkuun vähän vähättelevä ja jotenki outo. Omakannassa oli iha 

Ei ollut mitään uutta lähetettä. Samassa paikassa olin seurantakäynnillä hammas- ja suusairauksien osastolla. Lääkäri oli vain vaihtunut.

Vierailija
35/37 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäin miettimään tätä kun jollakin lääkärillä vaikutti olevan joku oletus minusta vaikka ei ollut minua edes vielä tutkinut. Oli alkuun vähän

Niin tokihan hoitava lääkärisi näkee edellisen hoitavan lääkäris sairauskertomusmerkinnät, määräykset, lääkemääräykset, labrapyynnöt, röntgenlähetteet jne yhden ja saman hoitopaikan sisällä. 

Vierailija
36/37 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta nuo toisten ihmisten kuolinsyyt ja sairaudet nyt ei vain kuulu minun terveystietoihin hammaslääkärien ym. luettavaksi. Varsinkin kun minulle ei edes kerrottu, että hän kirjaa näin tarkasti kaikki tiedot tuonne Kantaan.

T. ap

Vierailija
37/37 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on kirjattu äidin ja isän puolen sairaudet, mutta en tietenkään kertonut skitsofreniasta ja muista mielisairauksista. Mutta esimerkiksi diabeteksen ja sydänsairaudet mainitsin ja kerroin myös isovanhempien kuolinsyitä. Lukekoon kuka haluaa Kannasta.

Hammaslääkäri kyseli lääkityksestä ja epäröin kertoa masennuslääkityksestä, kun pelkäsin että vaikuttaa hoitoon. Mutta olikin ymmärtäväinen ja empaattinen ja kannustava. Vaikka näkyyhän se lääkitys järjestelmissä ja on varmasti hammaslääkärinkin katsottavissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi viisi