Jos lyhennän isoa velkaani 40 000e vaikka 10 000 eurolla niin muuttuuko kk-maksu pienemmäksi?
on 15 vuoden laina, muuttuuko se kk-maksu pienemmäksi jos lyhennän 10 000 e säästötililtäni velkaa? vai lyheneekö vain tuo laina-aika?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Eikös se lainan maksu ole pankin ja takaajien välinen asia?
Toivottavasti ei, vaan velallinen hoitaa ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ainakin kuukausilyhennys pienenee, jos maksan lainasta suuremman summan pois. Kuukausilyhennys pienenee korontarkistuksen yhteydessä, eli minulla on 12 kk euribor, joten silloin kun korko tarkistetaan niin lasketaan myös lyhennys uusiksi. Eli jos lyhennän nyt esim. 20 000, niin näkyy lainan lyhennyksen määrässä koron "vuosipäivänä", minun tapauksessani 15.2.2025.
Annuiteetti.
Vierailija kirjoitti:
Miten on mahdollista ettet tiedä? Et tiedä minkälaisen lainan olet ottanut???
Joopa, pitäis vissiin tsekata ao, luetun ymmärtäminen ja matematiikan numero päättötodistuksessa ennenkuin voi myöntää euroakaan lainaa.
Jos minä lyhennän ylimääräistä, se lyhentää loppupäästä, eli aika lyhenee. Paitsi sitten vuoden välein laina-aika palaa alkuperäiseen ja maksettava määrä puolestaan pienenee.
Vierailija kirjoitti:
Kuten jo sanottu, niin se on siitä sovitusta maksutavasta kiinni. Tasalyhennyksillä ei pienene, mutta tulee maksettua nopeammin. Muuttuvassa pienenee, mutta maksuaika pysyy samana / lyhenee ehkä yhden lyhennysvälin.
No kyllä se kkerä pienenee myös tasalyhenteisessä, koska korkoa tarvitsee silloin maksaa pienemmästä lainamäärästä, mikäli siis kymppitonnilla lyhentää 40k lainaa. Sitten jos on jokutasaerä-laina, niin niistä en osaa sanoa, riippuu varmasti siitä mitä lainaehdoissa on sovittu.
Aikoinaan maksoin miljoonavelat pepulla,on muuten vieläkin vähän kosketusarka,tämä tapahtui 80-luvulla.