Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajan sijainen vain lukion käynyt

Vierailija
22.04.2024 |

Tuli tieto, että loppu kevään opettajansijainen on vain lukion käynyt ja mitään jatko-opintoja ei ole. Välivuotta viettämässä. Opettaa nyt 5. Luokan oppilaita. Mitä mieltä Av raati? Itse olen yllättynyt ja kieltämättä vähän pettynyt. Luokalla ei onneksi ole mitään katastrofi oppilaita.

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tavallista. Kunta säästää.

Vierailija
2/51 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tiedän vain lukion käyneen, joka opettaa englantia ja ranskaa lukiossa ja yläasteella! Aika kummallista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ihan tavallista on, että alakoulussa on ylioppilaita sijaistamassa. Oma tänä keväänä lakin saava tekee koulunkäynninohjaajan sijaisuuksia kevään.

Vierailija
4/51 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajat on ylikoulutettuja turhimuksia

Vierailija
5/51 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita on todella paljon. Monessa koulussa on tuuraajana esimerkiksi sairasloman sijaisena, ihan opiskelijoita joilla lukio pohjalla, eivätkä edes opiskele opettajaksi. Tämä on ihan yleistä. Meillä on lapsilla kielenopettajia ja matematiikan opettajia tuuranneet nuoret, jotka on pari vuotta aikaisemmin kirjoittaneet ylioppilaiksi.

Vierailija
6/51 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse olla edes ylioppilas tehdäkseen noita sijaisuuksia. Tiedän yhden tapauksen, joka on käynyt ammattikoulun eikä muutenkaan ole mikään penaalin terävin kynä. Jostain koulun keittiöapulaisen hommasta otettiin sijaiseksi, kun ei varmaan muita löydetty..

Vierailija
7/51 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee halvemmaksi kuin oikea opettaja. Tuommoista se on aina ollut. 

Vierailija
8/51 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama myös yläkoulun puolella, vuodesta toiseen. Itse yritän tehdä sijaisuuksia pätevänä opettajana, mutta yleensä ohitseni menee juurikin se lukiosta "valmistunut", koska tulee kunnalle halvemmaksi (ja on toisen opettajan sukulainen). Sitten ihmetellään, kun oppillaat eivät opi...

Vierailija
9/51 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut yhdestä ala-asteen sijaisesta, jolla pelkkä peruskoulu.

Vierailija
10/51 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli lukiossa joku bilsan sijainen joka kertoi olleensa intissä sotilaspoliisi kun luokka melusi. Oli siis tuore ylioppilas, ja olin sen kanssa sittemmin samalla vanhojen tanssi kurssilla.

Vierailija
11/51 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, ihan tavallista on, että alakoulussa on ylioppilaita sijaistamassa. Oma tänä keväänä lakin saava tekee koulunkäynninohjaajan sijaisuuksia kevään.

Itse asiassa mulla itselläni oli jopa lukiossa aikanaan (ysärillä) sijaisena kahdenkin eri opettajan poika. Kumpainenkin siis pari vuotta aiemmin kirjoittanut ylioppilaaksi.

Vierailija
12/51 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni luokalla oli tuollaisia sijaisia, kun ope jäi äituäiyslomalle kuukauden kuluttua ekaluokan alkamisesta 

Surkeita sijaisia oli 4 vuotta! Luokassa on paljon kiusaamista ja riehuntaa. Yksikin epäpätevä sijainen sanoi, että ei puutu ja ei kiinnosta jne. 

Koko luokka oli aivan kauhea. 

Viitosluokalle tuli mies, joka lupasi jatkaa 2 vuotta ja sai hieman luokkaa kuriin, mutta ei täysin, kun luokka oli pilalla. 

Hommasin lapseni yläkouluun sellaisen luokanvalvojan luokalle, joka osaa asiansa. Näin kävi ja yläkoululuokassa kaikki sujui. 

Vierailija
13/51 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä saat päteviä sijaisia kun edes vakituisia paikkoja ei saa täytetyiksi.

Nuoret lopettavat alalla uupumuksen ja kahjojen huoltajien vuoksi.

Vierailija
14/51 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan sen käsittää jokaikinen normaali järkinen, että pariksi kuukaudeksi kevät lukukauden loppuun, ei mistään vetäistä pätevää opettajaa.

Ylioppilas kykenee valmiin opetussuunnitelman mukaan, opettamaan ne asiat, mitkä kahden kuukauden ajaksi, on merkitty tuolle luokalle.

Eivät ne opettajat summassa opeta.  On tietyt aihealueet ja ns. jaksot, mitä kulloinkin opetetaan ja käsitellään.   

Vierailija
15/51 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sekin fiksumpi, kuin ne räkänokat. Ja luultavasti fiksumpi kuin valtaosa tänne kirjoittavista.

Vierailija
16/51 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun itse muistelen sitä "opetusta", jota joiltain päteviltä vakiopettajilta yläasteella sain , en usko, että sijainen voi ainakaan merkittävästi heikentää oppimistuloksia.

Senkin muistan, kun yksi muodollisesti pätevä nuori ja nätti ruotsin sijaisope sai jopa ne pahimmat pinnaajat tunnille joka kerta.

Vierailija
17/51 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalikäytäntö jossain maaseutukunnissa tai pikkukaupungissa. Kevätlukukautta on enää puolitoista kuukautta jäljellä.  Ei ole helppoa saada siihen pätevä sijaista.  Eikä sijaisen tarvitse lain mukaan pätevä ollakaan.

Sen sijan ihmettelen kyllä,  mistä tiedät sijaisen koulutuksen? Koulu sitä tuskin on kertonut, joten varmaan joku naapurin tyttö kyseessä.  

Vierailija
18/51 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä saat päteviä sijaisia kun edes vakituisia paikkoja ei saa täytetyiksi.

Nuoret lopettavat alalla uupumuksen ja kahjojen huoltajien vuoksi.

Täällä olisi yksi tarjolla, enkä ole ainoa. Tälläkin hetkellä omalla lapsella aineenopettajan sijasena lukiolainen, joka kuulemma aivan pihalla asioista eikä pärjää teinien kanssa. Itseäni sinne myös pätevänä tarjosin, sijaiseksi, mutta halvempi otettiin.

Vierailija
19/51 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

28 koulupäivää enää. (vai 26?)

Vierailija
20/51 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläasteen 8 lk koko kevätkauden meillä oli matikan open sijaisena ylioppilastyttö. Kyllä minä ja muut luokan pojat tykättiin ja samalla pelättiin että joudutaan nousemaan pulpetista ja siirtymään taululle laskemaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi