Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Helsingin pörssi ja osakkeiden tuotto

Vierailija
22.04.2024 |

En paljon ymmärrä sijoittamisesta, mutta hieman ihmetyttää nämä kommentit, että osakkeet nousee ennenpitkään aina. Olen nyt lähestymässä eläkeikää ja luulin saavani sievoisen summan eläkepäivien varalle. Oli melkoinen järkytys, kun pankkivirkailija sanoi, että kulujen jälkeen osakkesalkkuni arvo on noin 2% pakkasella.

Omat vanhempani kuolivat vuosina 2015 ja 2016. Kuolinpesät selvitettiin vuonna 2017 ja sain kesällä kohtuullisen mukavan perinnön. Kun en mitään sijoittamisesta ymmärtänyt, niin pyysin ystävältä neuvoa. Hän neuvoi katsomaan pörssin suurimpia yhtiöitä ja ostamaan niistä 10 - 15 sopivaksi katsomaani. Sen jälkeen kuulemma ne kannattaa unohtaa ja harkita osissa niiden myymistä, kun jään eläkkeelle. Olen kyllä joka vuosi saanut ilmeisesti jotain voitonjakoa, kun keväällä on tilille tullut useita suorituksia ja viime vuosina myös kesällä ja syksyllä. Niillä rahoilla olen matkustellut ulkomailla ja hoitanut vaivojani.

Nyt on kyllä vähän petetty olo, kun ei niiden osakkeiden arvo olekaan noussut ja tuleva eläkkeeni ei mitenkään päätä huimaa. Luulin eläväni leveästi myymällä osan noista osakkeista, mutta nyt joutuu miettimään miten pärjää.

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fakta on se että pörssihait syö kaikki lahnat. Jos ei tiedä mitä tekee niin lopputulos on sen mukainen.

Vierailija
22/75 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko siis ihan oikeasti sitä mieltä, että nuo osakkeet kannattaa mieluummin pitää kuin myydä?

Olen kyllä tosiaan saanut vuosittain niistä rahaakin, mutta sen määrä kummasti vaihtelee. Parhaana vuonna tuli melkein 12.000 euroa, mutta esimerkiksi vuonna 2021 tuli vain vähän yli 4.000 euroa. Mahtaako joku tietää miksi tuo vaihtelee noin paljon?

Ei hyvää päivää, etten paremmin sano.

Mistä näitä sikiää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP tyypillinen demarielätti.

"LUULIN saavani mielikuvitusrahoja eläkeloisimiseeni"

"Järkytyin kun PANKKIVIRKAILIJA KERTOI"

Ei saatana!

Ja tälläisten asukkaiden kanssa sitä joutuu elämään ihan joka päivä ja hengittämään samaa ilmaa. Voi jeesus, tulisi jo se sota että pääsisi v i t t u eroon tästä kärsimyksestä ja pelle maailmasta. En saatana jaksa enää!

Mikä sinun ongelmasi on?

Minä olen sijoittanut ihan omia vanhemmilta saamiani perintörahoja ja muutoin olen elättänyt itseni ihan työstä saamallani palkalla. Kyllä mielestäni voin olla harmissani, jos sijoitusten arvo on 7 vuoden jälkeen miinuksella.

No helvetti mieti!

"Luulin saavani", "pankkivirkailija kertoi", "huomaa mystisesti 7 vuoden jälkeen tappiot"<

No anteeksi paljon, etten ole sijoittajanero. Aikanaan sairaanhoito-oppilaitoksessa, kun opiskelin apuhoitajaksi, niin siellä ei opetettu sijoittamisesta mitään. Lisäksi mieheni on hoitanut perheen talous ja veroasiat. Silloin, kun sain sen perinnön, niin vanhempani olivat testamentilla sulkeneet puolisot pois perinnöstä. Käsitin sen niin, että halusivat minun itse hoitavan nuo rahat, mitä heiltä sain.

Olisi varmaan sitten pitänyt pyrkiä Hankkeniin, mutta en kyllä varmastikaan olisi pärjännyt pääsykokeissa.

Vierailija
24/75 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

300 donalla ainakin itse elelisin pelkillä osinkotuloilla jo kun ei ole mikään leveä tyyli elellä.

Vierailija
25/75 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko siis ihan oikeasti sitä mieltä, että nuo osakkeet kannattaa mieluummin pitää kuin myydä?

Olen kyllä tosiaan saanut vuosittain niistä rahaakin, mutta sen määrä kummasti vaihtelee. Parhaana vuonna tuli melkein 12.000 euroa, mutta esimerkiksi vuonna 2021 tuli vain vähän yli 4.000 euroa. Mahtaako joku tietää miksi tuo vaihtelee noin paljon?

Menet yhtiökokoukseen ja kysyt siellä miksi osinkoja maksetaan liian vähän.

Vierailija
26/75 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska joka vuosi yhtiön hallitus päättää maksettavan osingon määrän. Vain harvat yhtiöt maksavat hyvää osinkoa huonosta tuloksesta. Ihan  oikeasti, nyt sinun pitää perehtyä asiaan. Et voi pitää noin isoa omaisuutta osakkeissa ilman että sinulla on hajuakaan miten pörssi toimii. Ei se ole mitään ydinfysiikkaa. 

Vierailija
27/75 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saatana!

Ja tälläisten asukkaiden kanssa sitä joutuu elämään ihan joka päivä ja hengittämään samaa ilmaa. Voi jeesus, tulisi jo se sota että pääsisi v i t t u eroon tästä kärsimyksestä ja pelle maailmasta. En saatana jaksa enää!

Mikä sinun ongelmasi on?

Minä olen sijoittanut ihan omia vanhemmilta saamiani perintörahoja ja muutoin olen elättänyt itseni ihan työstä saamallani palkalla. Kyllä mielestäni voin olla harmissani, jos sijoitusten arvo on 7 vuoden jälkeen miinuksella.

No helvetti mieti!

"Luulin saavani", "pankkivirkailija ker

No anteeksi paljon, etten ole sijoittajanero. Aikanaan sairaanhoito-oppilaitoksessa, kun opiskelin apuhoitajaksi, niin siellä ei opetettu sijoittamisesta mitään. Lisäksi mieheni on hoitanut perheen talous ja veroasiat. Silloin, kun sain sen perinnön, niin vanhempani olivat testamentilla sulkeneet puolisot pois perinnöstä. Käsitin sen niin, että halusivat minun itse hoitavan nuo rahat, mitä heiltä sain.

Olisi varmaan sitten pitänyt pyrkiä Hankkeniin, mutta en kyllä varmastikaan olisi pärjännyt pääsykokeissa.

"vanhempani olivat testamentilla sulkeneet puolisot pois perinnöstä. Käsitin sen niin, että halusivat minun itse hoitavan nuo rahat, mitä heiltä sain."

Kuuletko tuon kolinan? Se kolina johtuu siitä, kun sinun vanhempasi pyörii manuaalisesti haudoissaan yli 9000 rpm, koska olet niin pirun noheva hoitamaan noita rahoja.

Vierailija
28/75 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että meistä kenellekään piensijoittajalle on koulussa osakesijoittamista opetettu. Miksi et voisi ihan itse ottaa asioista selvää? Niin minäkin olen tehnyt, aloitin sijoittamisen S-rahastoilla ja nyt on sen lisäksi muita rahastoja sekä Helsingin pörssissä noteerattuja osakkeita. 

Vierailija
29/75 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä täällä "sijoittajanerot" tykkäävät haukkua antamatta mitään käytännön neuvoja. Eivät ole varmaan itsekään pärjänneet kovin hyvin.

AP:n tilanteessa pitäisin osakkeet. Kurssit taitaa olla alhaalla tällä hetkellä heikon taloustilanteen vuoksi, ja myös koska monet yhtiöt ovat vastikään maksaneet osinkoja, jolloin osakkeiden arvo yleensä hetkellisesti notkahtaa. Myynnin kanssa olisin hieman kärsivällinen ja odottaisin kunnes kurssi on korkeampi, harvemmin pörssistä saa mitään äkkivoittoja. Kursseja voi vaikka seurata lehdestä kuukausitasolla ja myydä sitten on hinta on mieluinen. 

Vierailija
30/75 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen vain, että mihin olet ne sijoittanut, jos kerta ovat pakkasella ja kaikki Helsinkiin liittyvät indeksit nousseet? Nokia? Omat osakkeet 2018 hankittujen osakkeiden arvot ovat tuplaantuneet.

Olisi ehkä kannattanut perehtyä sijoittamiseen ja hajauttamiseen. 

Vierailija
31/75 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ethän sinä ole mitään menettänyt, kun olet joka vuosi saanut osinkoja 4000-12000 euroa. Jos lasken keskimäärin 5000 €/vuosi, niin olet 7 vuoden aikana saanut osinkoja yhteensä 35 000 euroa. Samassa ajassa osakkeiden arvo on pudonnut kertomasi mukaan 2000 euroa. Minusta sinä olet reilusti voitolla.

Jos jätät osakkeet myymättä, saat todennäköisesti edelleenkin joka vuosi tuhansia euroja osinkoja. En näe mitään muuta syytä myydä osakkeita kuin sen, että kaikki on ilmeisesti sijoitettu suomalaisiin yhtiöihin. Voisit vähentää riskiä myymällä osan ja sijoittamalla sen ulkomaille sijoittavaan osakeindeksirahastoon. 

Vierailija
32/75 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskimääräinen osinkotuottoprosentti Helsingin pörssissä pyörii 35 prosentin välillä (Kauppalehdestä lainattu luku tämän vuoden helmikuulta), eli 300 000 e salkussa se on noin 9 000 - 15 000 e per vuosi.

Vierailija
33/75 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdit nyt vaan ihan pari osakesijoittamisen perussääntöä. Siis jos haluaa pelata ns. Varman päälle. Eli hajauta.hajauta.ja hajauta

-hajauta ajallisesti, ei koko summaa kerralla koska juuri silloin saattaa olla kurssit ath eli all time high

-hajauta maantieteellisesti. Jos olisit sijoittanut esim jenkkipörssiin tai sp500 näyttäisi salkkusi erilaiselta

-hajauta eri toimialoihin. Informaatioteknologia, perusteollisuus rahoitus yms. Esim hki pörssi erottuu siinä että siellä on todella harvassa kovan teknologian yritykset

Vierailija
34/75 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen vain, että mihin olet ne sijoittanut, jos kerta ovat pakkasella ja kaikki Helsinkiin liittyvät indeksit nousseet? Nokia? Omat osakkeet 2018 hankittujen osakkeiden arvot ovat tuplaantuneet.

Olisi ehkä kannattanut perehtyä sijoittamiseen ja hajauttamiseen. 

Ihan vaan ohiksena, kesäkuu 2017 hex indeksi oli 10.100 pistettä, nyt 9.900, joten kertarysäyksellä ostettuna ja provikat vähennettynä ap:n tilanne voi hyvinkin olla tuo, että pääoman arvo on hieman laskenut.

Ihmettelen vain, kun on pariin kertaan maininnut, että on menettänyt rahaa, kun ei ole mitään myynyt. Päinvastoin, nauttinut vain vuosittaisesta osinkotuotosta. Kommenteista tosin saa sen käsityksen, ettei osakesijoittamisesta ymmärrä tuon taivaallista.

Vierailija
35/75 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tuli kotiin ja suuttui minulle. Huusi pää punaisena, että joka vuosi olen saanut tuhansia euroja rahaa ja pääomakin on ihan kohtuullisesti tallessa. Olen kuulemma ahne ja kohtuuton.

Minunhan se piti vihainen olla, kun ei osakkeiden arvo ole noussut. Valtaosa täällä on antanut minulle neuvoja, että pitäisi ottaa selvää ja hoitaa itse omat talousasiat. Pidän nyt nämä osakkeet ja kun jään eläkkeelle, niin alan opetella näitä asioita, kun aikaa on, kiitos neuvoista ja anteeksi.

Vierailija
36/75 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ethän sinä ole mitään menettänyt, kun olet joka vuosi saanut osinkoja 4000-12000 euroa. Jos lasken keskimäärin 5000 €/vuosi, niin olet 7 vuoden aikana saanut osinkoja yhteensä 35 000 euroa. Samassa ajassa osakkeiden arvo on pudonnut kertomasi mukaan 2000 euroa. Minusta sinä olet reilusti voitolla.

Jos jätät osakkeet myymättä, saat todennäköisesti edelleenkin joka vuosi tuhansia euroja osinkoja. En näe mitään muuta syytä myydä osakkeita kuin sen, että kaikki on ilmeisesti sijoitettu suomalaisiin yhtiöihin. Vo

Korjaan. Katsoin alunperin, että olit ostanut osakkeita alunperin 100 000 eurolla, josta laskin niiden arvon alenemaksi 2000 €. Mutta koska olitkin ostanut niitä 300 000 eurolla, niin niiden arvo on laskenut noin 6000 eurolla. Mutta olet varmaan saanut myös osinkoja selvästi enemmän kuin arvioimani 5000 €/vuosi, joten olet edelleen vahvasti voiton puolella.

Kaverisi ei varmaankaan puhunut osakkeiden arvonnoususta (tai jos hän puhui, hän oli itse ymmärtänyt väärin), vaan osakkeiden tuotosta. Osakkeiden tuotto koostuu niiden arvonnoususta ja niille maksettavasta osingosta. Vaikka sinulle ei olekaan vielä tullut arvonnousua, niin osinkoja olet ilmeisesti saanut kymmeniä tuhansia euroja.

31

Vierailija
37/75 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-hajauta ajallisesti, ei koko summaa kerralla koska juuri silloin saattaa olla kurssit ath eli all time high

Niin siis säännöllisesti kun roiskii sitä rahaa sijoituksiin eikä pakkomielteisesti ala jemmailemaan ja odottelemaan sitä The Rommausta jota ei koskaan sitten kuitenkaan tule ja jää paitsi messevistä tuotoista.

Vierailija
38/75 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies tuli kotiin ja suuttui minulle. Huusi pää punaisena, että joka vuosi olen saanut tuhansia euroja rahaa ja pääomakin on ihan kohtuullisesti tallessa. Olen kuulemma ahne ja kohtuuton.

Minunhan se piti vihainen olla, kun ei osakkeiden arvo ole noussut. Valtaosa täällä on antanut minulle neuvoja, että pitäisi ottaa selvää ja hoitaa itse omat talousasiat. Pidän nyt nämä osakkeet ja kun jään eläkkeelle, niin alan opetella näitä asioita, kun aikaa on, kiitos neuvoista ja anteeksi.

Todellakin noin kannattaa tehdä. Äläkä odota syksyyn, vaan aloita opiskelu jo eilen. 300.000 on niin iso sijoitusvarallisuus, että siitä kannattaa huolehtia hyvin ja olla asioista perillä.

Vierailija
39/75 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saatana!

Mikä sinun ongelmasi on?

No helvetti mieti!

"Luulin saavani", "pankkivirkailija kertoi", "huomaa mystisesti 7 vuoden jälkeen tappiot"<

Olet tavallaan oikeassa, mutta voisihan tuon hieman asiallisemmin ilmaista.

Vierailija
40/75 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi faktaa:

1 Pitkässä juoksussa pörssi tuottaa rahaa.

2. Aika harva piensijoittaja rikastuu. Todennäköisin lopputulos on muutaman kymmenen prosentin voitto, josta välittäjät ja muut "kokonaispalvelintarjoavat" vievät osan. Suurin osa polkee paikallaan ja osa luulee itsestään suuria ja katkeaa. Piensijoittajilla rikastuvat eniten välikädet.

Mutta on se silti ihan ok vaihtoehto, kunhan ei odota liikoja.

Kaksi faktaa:

1. Se juoksu voi olla aika pitkä, USA:ssa on mennyt muun muassa 20 vuotta ilman mitään kasvua pörssissä

2. Rahastoilla menee aina metsään.