Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helsingin pörssi ja osakkeiden tuotto

Vierailija
22.04.2024 |

En paljon ymmärrä sijoittamisesta, mutta hieman ihmetyttää nämä kommentit, että osakkeet nousee ennenpitkään aina. Olen nyt lähestymässä eläkeikää ja luulin saavani sievoisen summan eläkepäivien varalle. Oli melkoinen järkytys, kun pankkivirkailija sanoi, että kulujen jälkeen osakkesalkkuni arvo on noin 2% pakkasella.

Omat vanhempani kuolivat vuosina 2015 ja 2016. Kuolinpesät selvitettiin vuonna 2017 ja sain kesällä kohtuullisen mukavan perinnön. Kun en mitään sijoittamisesta ymmärtänyt, niin pyysin ystävältä neuvoa. Hän neuvoi katsomaan pörssin suurimpia yhtiöitä ja ostamaan niistä 10 - 15 sopivaksi katsomaani. Sen jälkeen kuulemma ne kannattaa unohtaa ja harkita osissa niiden myymistä, kun jään eläkkeelle. Olen kyllä joka vuosi saanut ilmeisesti jotain voitonjakoa, kun keväällä on tilille tullut useita suorituksia ja viime vuosina myös kesällä ja syksyllä. Niillä rahoilla olen matkustellut ulkomailla ja hoitanut vaivojani.

Nyt on kyllä vähän petetty olo, kun ei niiden osakkeiden arvo olekaan noussut ja tuleva eläkkeeni ei mitenkään päätä huimaa. Luulin eläväni leveästi myymällä osan noista osakkeista, mutta nyt joutuu miettimään miten pärjää.

Kommentit (75)

Vierailija
1/75 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavaahan se on saada suorituksia, vaikka useamminkin.

Vierailija
2/75 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mukavaahan se on saada suorituksia, vaikka useamminkin.

Niin, olisi pitänyt nekin säästää, eikä matkustella ja ostaa niitä hoivapalveluita. Nyt harmittaa, kun ikää on 64 vuotta ja eläke koittaa syksyllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/75 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitkällä tähtäimellä osakkeiden hinnat yleensä nousevat, mutta niiden hinnat toki vaihtelvat paljon ja voivat olla välillä paljonkin pakkasella, ja sellaisena hetkenä niitä ei tietenkään kannata myydä vaan odottaa parempia aikoja.

Tosin jos on ostanut osakkeet kerralla ja ajoitus on huono eli on sattunut ostamaan ne juuri silloin, kun kurssit korkealla, voi sitä nousua todellakin joutua odottamaan pitkään. Sen vuoksi esim. itse en koskaan uskalla laittaa kerralla isoja määriä osakkeisiin vaan sijoitan säännöllisesti pienellä summalla joka kuukausi, tällöin osakkeita tulee ostettua myös silloin, kun hinnat on halvat.

Lisäksi jos ostaa vain muutamia osakkeita ja vaikka nimenomaan vain Helsingin pörssistä, on riski suurempi kuin jos hajauttaisi paremmin, siksi itse sijoitan mielummin osakerahastoihin kuin suoriin osakkeisiin, vaikka niistä joutuu hallinnointipalkkiot maksamaan. 

Joka tapauksessa älä vielä hätäile, osakesijoittamisen pääsääntö on se, että älä myy silloin kun osakkeet ovat tappiolla, ellei sitten ole ihan pakko (ja osakkeisiin ei koskaan pitäisi sijoittaa kaikki rahoja ajatuksella, että ne pitää nostaa tiettynä hetkenä) 

Vierailija
4/75 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se sitä tarkoita että kaikki osakkeet olisivat pakkasella jos salkku kokonaisuudessaan on miinuksella. Voithan myydä sieltä vain jonkun yhtiön osakkeet jotka ovat plussalla nyt jos tarvitset rahaa. Minkä kokoinen salkku sinulla muuten on?

Vierailija
5/75 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kyttäillä tulosjulkistuksia ja negatiivista tulosvaroituksia. Silloin monet yleensä paniikkimyy ja kurssi voi laskea hetkellisesti jopa 10-20%. Tarjoaa hyviä oston tai lisäämisen paikkoja.

Vierailija
6/75 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet kuitenkin saanut osinkoja joka vuosi. Jos sijoittamisesta ei tiedä eikä halua opetella niin silloin kannattaisi unohtaa osakkeet ja sijoittaa vaikka indeksirahastoihin.

Vierailija
7/75 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pitkällä tähtäimellä osakkeiden hinnat yleensä nousevat, mutta niiden hinnat toki vaihtelvat paljon ja voivat olla välillä paljonkin pakkasella, ja sellaisena hetkenä niitä ei tietenkään kannata myydä vaan odottaa parempia aikoja.

Tosin jos on ostanut osakkeet kerralla ja ajoitus on huono eli on sattunut ostamaan ne juuri silloin, kun kurssit korkealla, voi sitä nousua todellakin joutua odottamaan pitkään. Sen vuoksi esim. itse en koskaan uskalla laittaa kerralla isoja määriä osakkeisiin vaan sijoitan säännöllisesti pienellä summalla joka kuukausi, tällöin osakkeita tulee ostettua myös silloin, kun hinnat on halvat.

Lisäksi jos ostaa vain muutamia osakkeita ja vaikka nimenomaan vain Helsingin pörssistä, on riski suurempi kuin jos hajauttaisi paremmin, siksi itse sijoitan mielummin osakerahastoihin kuin suoriin osakkeisiin, vaikka niistä joutuu hallinnointipalkkiot maksamaan. 

Joka tapauksessa älä vielä hätäile, os

Niin mutta kun se ystävä sanoi, että osakkeiden arvonnousu on ollut vuosittain keskimäärin 5-6%. Ajattelin kyllä, että 7 vuodessa ainakin 20% olisi niiden arvo noussut, vaikka menisi huonostikin.

Nyt olin ihan paniikissa, kun olen menettänyt rahaa. Taidan myydä syksyllä kaikki pois ja laittaa säästötilille korkoa kasvamaan, kun ei minusta ole noiden osakkeiden omistajaksi. Pelatkoon sitä peliä ne jotka osaa.

Miehen haukun kyllä, kun se tulee kotiin. On tehnyt minun veroilmoituksen ja pankissa sanoivat, että ovat joka vuosi lähettäneet tiedot verottajalle ja tilitiedot kotiin, mistä on nähnyt arvon muutoksen. Mies ei ole mitään minulle kertonut, että häviän rahaa.

Vierailija
8/75 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noin tyhmää ihmistä voi olla olemassa.

Vierailija
9/75 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän se sitä tarkoita että kaikki osakkeet olisivat pakkasella jos salkku kokonaisuudessaan on miinuksella. Voithan myydä sieltä vain jonkun yhtiön osakkeet jotka ovat plussalla nyt jos tarvitset rahaa. Minkä kokoinen salkku sinulla muuten on?

Vähän vaille 300.000 euroa sain perintöä ja koko rahalla ostin niitä osakkeita silloin kesällä 2017.

Vierailija
10/75 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei noin tyhmää ihmistä voi olla olemassa.

Ei se minusta tee tyhmää, jos en sijoittamisesa ole mestari.

Vierailija
11/75 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän vaille 300.000 euroa sain perintöä ja koko rahalla ostin niitä osakkeita silloin kesällä 2017.

Tasan ei käy onnen lahjat. Joskus kyllä ihmetyttää miksi sioille jaellaan helmiä.

Vierailija
12/75 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP tyypillinen demarielätti.

"LUULIN saavani mielikuvitusrahoja eläkeloisimiseeni"

"Järkytyin kun PANKKIVIRKAILIJA KERTOI"

Ei saatana!

Ja tälläisten asukkaiden kanssa sitä joutuu elämään ihan joka päivä ja hengittämään samaa ilmaa. Voi jeesus, tulisi jo se sota että pääsisi v i t t u eroon tästä kärsimyksestä ja pelle maailmasta. En saatana jaksa enää!

Vierailija
13/75 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä tapauksessa salkku on lähes varmuudella hajautettu niin että siellä on seassa myös tuottavia osakkeita. Äläkä anna miehesi hoitaa puolestasi noin isoja asioita, et voi häntä moittia jos et ole itse viitsinyt perehtyä. Pörssikurssithan saa vaikka puhelimen lukitusnäytölle. Lisäksi tuo aikajana on edelleen todella lyhyt sijoituksille, kyllä tuttavasi on ihan omiaan puhunut noin isojen tuotto-odotusten kanssa. 

Vierailija
14/75 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ennen kuin myyt ne tappiolla, et ole vielä hävinnyt mitään. Sitten se tappio vasta realisoituu. 

Vierailija
15/75 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei saatana!

Ja tälläisten asukkaiden kanssa sitä joutuu elämään ihan joka päivä ja hengittämään samaa ilmaa. Voi jeesus, tulisi jo se sota että pääsisi v i t t u eroon tästä kärsimyksestä ja pelle maailmasta. En saatana jaksa enää!

Mikä sinun ongelmasi on?

Minä olen sijoittanut ihan omia vanhemmilta saamiani perintörahoja ja muutoin olen elättänyt itseni ihan työstä saamallani palkalla. Kyllä mielestäni voin olla harmissani, jos sijoitusten arvo on 7 vuoden jälkeen miinuksella.

Vierailija
16/75 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri antoi kohtalaisen huonoja neuvoja. OMX Helsinki indeksi on 12 prosenttia plussalla vuodesta 2017. Indeksirahasto on yleensäkin paras sijoituskohde jos ei tiedä mitä tekee pörssissä.

Vierailija
17/75 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko siis ihan oikeasti sitä mieltä, että nuo osakkeet kannattaa mieluummin pitää kuin myydä?

Olen kyllä tosiaan saanut vuosittain niistä rahaakin, mutta sen määrä kummasti vaihtelee. Parhaana vuonna tuli melkein 12.000 euroa, mutta esimerkiksi vuonna 2021 tuli vain vähän yli 4.000 euroa. Mahtaako joku tietää miksi tuo vaihtelee noin paljon?

Vierailija
18/75 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi faktaa:

1 Pitkässä juoksussa pörssi tuottaa rahaa.

2. Aika harva piensijoittaja rikastuu. Todennäköisin lopputulos on muutaman kymmenen prosentin voitto, josta välittäjät ja muut "kokonaispalvelintarjoavat" vievät osan. Suurin osa polkee paikallaan ja osa luulee itsestään suuria ja katkeaa. Piensijoittajilla rikastuvat eniten välikädet.

Mutta on se silti ihan ok vaihtoehto, kunhan ei odota liikoja.

Vierailija
19/75 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei saatana!

Eihän siinä muuta kun köysi puunoksaan ja silmukka kaulaan.

Vierailija
20/75 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saatana!

Mikä sinun ongelmasi on?

Minä olen sijoittanut ihan omia vanhemmilta saamiani perintörahoja ja muutoin olen elättänyt itseni ihan työstä saamallani palkalla. Kyllä mielestäni voin olla harmissani, jos sijoitusten arvo on 7 vuoden jälkeen miinuksella.

No helvetti mieti!

"Luulin saavani", "pankkivirkailija kertoi", "huomaa mystisesti 7 vuoden jälkeen tappiot"

Kuinka helvetin tyhmä tarvii olla että jos 30k laittaa osakkeisiin, ei seuraa aktiivisesti omaisuutensa tilaa ja tuottoa / tappiota???? Kuinka helvetissä tuollainen tilanne VOI tulla yllätyksenä?! No eihän se kenellekään muulle tulekaan yllätyksenä, kuin demarille joka kuvittelee että raha vain mystisesti generoituu tyhjästä tai taikaseinästä. Kuvitteletko muka vakavalla naamalla, että rahojen laitto "johonkin" on joku automaatio niiden lisääntymiseen???? Tuo sinun vastaus on luokkaa "kuinka kertoa olevansa demari, ilman että sanoo sitä suoraan".

Voi jeesus saatana että maailmaan mahtuu tyhmää sakkia!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yhdeksän