Onko ihminen tyhmä jos se ei tiedä kuka on vaikka suomen ulkoministeri? Minä en kyllä osaa nimetä
Kommentit (44)
Varmuudella on vain tietämätön, voi toki olla järjettömän huonomuistinen, tai kerta kaikkiaan ei seuraa maailman menoa yhtään. Tyhmyys voi toki aiheuttaa sitä, ettei seuraa aikaansa ja että siksi on tietämätön.
En muuten muistanut. Orpo , purra, muita ei näköjään edes muista...
Ei välttämättä tyhmä, mutta tietämätön. Aika usein kuitenkin tietämätön on myös tyhmä.
Itsellä erittäin huono nimimuisti ja olen FL ja vaativissa kansainvälisissä töissä.
En seuraa natszihallituksen toimintaa.
Ei sillä älykkyyden kanssa ole mitään tekemistä, onko kiinnostunut politiikasta vai ei.
Kyllä kai nuo pitäs tietää. Purrako sen on?
En tiedä. Orpo ja Purra tärkeimmät.
Olen tietoisesti tyhmentänyt itseäni. Mitä vähemmän seuraan uutisia, yms sitä paremmin voin.
Tyhmä on sellainen ihminen, jolla älyllinen kapasiiteetti ei riitä asioiden oppimiseen, vaikka kuinka opetettaisiin. Älykäskin ihminen voi ihan hyvin olla tietämätön asioista, joista ei ole kiinnostunut. Ei se, että on älykäs, tarkoita että jotenkin kuin itsekseen tietää asioita. Kaikki on opeteltava, oli sitten tyhmä tai viisas. Korkean koulutuksenkaan saanut ihminen ei automaattisesti ole mitenkään erityisen älykäs. Riittää että älliä on sen verran, että pystyy oppimaan ulkoa tietoa. Ihan eri asia onkin sitten osaako soveltaa sitä tietoa käytäntöön, tai pystyykö edes pitkäkestoisesti pitämään sitä muistissaan. Älyäs ihminen pystyy toiminaan monessa tilanteessa itse päättelemällä, vaikka kukaan ei olisi opettanut. On kykyä ajatella loogisia syy-seuraus suhteita, ja nähdä asioita monelta kannalta ja monet tekijät huomioiden. Joku älykäs pohdiskelee pitkään ja päätyy sitten oikeaan ratkaisuun, joku on terävä ja nopea, ja pystyy toimimaan loogisesti ja järkevästi nopeastikin. Tyhmä vaan seisoo tumput suorana, eikä tiedä ollenkaan mitä pitäisi tehdä.
Kyllä aikuisen ihmisen, jolla on äänioikeus pitäis sen verran seurata uutisia. Ei nyt jokaista ministeriä tartte pystyä nimeämään.
Vierailija kirjoitti:
Olen tietoisesti tyhmentänyt itseäni. Mitä vähemmän seuraan uutisia, yms sitä paremmin voin.
Mua ahdistaa sitä vähemmän mitä enemmän tiedä asioista.
En kai kovin tyhmä ole koulutustasostani, työpaikastani ja palkastani päätellen, mutta olen tietoisesti valinnut olla lukematta uutisia. Politiikkaa seuraan lähinnä ennen vaaleja, koska haluan äänestää, mutta en ummikkona. Jos jotain suurta tapahtuu, niin saatan ahmia siitä kaiken saatavilla olevan tiedon, ähkyyntyä ja pitää taas uutistaukoa puoli vuotta. Tämän päälle nimimuistini on onneton. En muista edes tuttujeni nimiä, joten miten voisin muistaa poliitikkoja.
Edesmenneelle äidilleni tehtiin muistitesti hänen ollessaan terveyskeskuksen vuodeosastolla hoidossa. Kysyin äidiltä mitä häneltä oli kysytty ja hän kertoi, että muun muassa oli kysytty Suomen presidenttejä aikajärjestyksessä. Äiti läpäisi testin eikä hänellä todettu muistiongelmia, minä tuskin olisin itse keski-ikäisenä testiä läpäissyt koska en edes muistanut kaikkien presidenttien nimiä puhumattakaan milloin olivat presidentteinä olleet. Olen nyt vajaat 70 v. ja toivon, että jos minulle tehdään aikanaan joku muistitesti saan näprätä testissä puhelinta tai käyttää testin tietokonetta eikä minulta kysellä mitään aatamin aikuisia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä aikuisen ihmisen, jolla on äänioikeus pitäis sen verran seurata uutisia. Ei nyt jokaista ministeriä tartte pystyä nimeämään.
Ei jokaista ministeriä, mutta juuri ulkoministeri kyllä? Miksi?
Ulkoministeri? Ehkei kannatakaan opetella, koska saattaa taas kohta vaihtaa nimeään
Ei näitä välikausihallitusten touhoja kannata opetella. Pellejä.
Vierailija kirjoitti:
Ei sillä älykkyyden kanssa ole mitään tekemistä, onko kiinnostunut politiikasta vai ei.
Tässä oikea ja viisas vastaus.
Tyhmä tai masennuksen lamaannuttama.