Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kaikki tekeminen on niin vaivalloista? Jo hampaiden pesukin vaatii tsenppausta ym.

Vierailija
22.04.2024 |

Tiedän, että pitäisi vain tehdä heti kun ajatus valtaa mielen, että tee asia x mutta yleensä jään vain viivyttelemään. En saa tehtyä vaan jotenkin lukkiudun tilaan ja ahdistun siitä, että se pitäisi oikeasti nyt tehdä. Hampaiden pesu nyt on vain yksi esimerkki sadasta ja sieltä pienimmästä päästä. 

Onneksi kuitenkin lopulta teen kun on pakko. Tällainen liittyy myös kaupassa käyntiin. En vain pääse kauppaan, etenkin jos ei ole ihan selvää mitä ostan ja siksi se saattaa venyä tunteja tai jopa päiviä. Nytkin mietin miten huijaan itseäni ettei sinne tarvitse mennä. 

Joku lomakkeiden lähetys tai muu virallinen asiakin saattaa venyä. Esimerkiksi täytin erään lomakkeen paperisesti ja minun piti toimittaa se seuraavana päivänä postiin. Kuukausi meni, että sain sen lähetetyksi. 

Sitten suuremmat jutut ei onnistu ollenkaan vaikka jotkut hankinnat tai pitkäaikaiset projektit. 

Joskus olin paljon reippaampi ja aloitekykyisempi mielestäni mutta pitkään on tuntunut, että kaikki takkuaa. Jään paikoilleen. Vaikka minulla ei kertakaikkiaan olisi mitään tekemistä niin melkein mielummin vain istun ja töllötän seinää kun teen sen. 

Ärsyttävä tilanne. Onneksi nyt teen sitten kun on ainakin ihan pakko ja kiire mutta muuten helposti jään vain haaveilemaan. 

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko yksinäinen? Yksinäisyys monesti lamaannuttaa ja tekee apaattiseksi.

No, olen minä kyllä aika yksinäinen mutta olen sitä ihmisten seurassakin. Elän selvästi traumamaailmassa, puolella liekillä. Pelkään ja häpeän vähän kaikkea. Aika loukussa olen itseni kanssa joskus mutta yritän kuitenkin jotenkin selvitä. 

Onneksi näen välillä ihmisiä ja soittelen ystävien kanssa. Kyllähän se tekee ihmiselle hyvää mutta kyllä minä viihdyn myös yksin. -ap

Vierailija
22/37 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsymys, uniapnea, uupumus, liikaa tehty töitä, univaje, stressi, ravintoainepuutos, kylmä sää, ionit ilmassa, liikaa menoja ollut? Elimistö ei halua tehdä jotain, jos aiemmin tehty pitkään epämieluisia asioita liikaa? Alkoholi, liika kofeiini, unirytmi tms? Entä mieliala, mikä kaikki siihen vaikuttaa, entä some. Joskus nuorena voi tuntua että on ottanut liikaa kannettavaksi tai erojuttuja, väärä seura tms. Keski-ikäisenä pitää keventää. Entä hormonit ja muut. Tutki mikä vaikuttaa. Laskut saisi e-laskuna, sovellus ja hyväksyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen masennuslääkettä nimeltä Voxra. On piristävä ja auttaa myös tupakoinnin lopettamisessa ja Lieviin ADHD oireisiin. Itsellä tämä lääke pelasti ja aion syödä koko loppuelämäni. Ei ole vaikutusmekanismiltaan samanlainen kuin SSRI lääkkeet, vaan vaikuttaa dopamiiniin ja noradrenaliiniin. Naisilla saattaa auttaa kiihottumisvaikeuksiin eli ei tosiaankaan aiheuta mitään seksiongelmia kuten ssri lääkkeet.

Mulla on lääke nyt tauolla koska olen raskaana, ja aion heti imettämisen jälkeen aloittaa uudestaan. Helpottaa mun elämää niin paljon. Suosittelen tutustumaan tähän lääkkeeseen.

Vierailija
24/37 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Masennus?

Todettu on. Oli yhdessä vaiheessa hyvin vaikea ja olin sängyssä vain suurin piirtein. 

Nyt sentään nousen joka päivä sieltä ylös ja menen vasta illalla nukkumaan mennessä. 

Tilanne on tavallaan parempaan menossa ja käyn jo töissäkin välillä. -ap

Hienoa että jaksat töihin. Ja puhuminen auttaa, tai tänne kirjoittaminen. Masennus on pirullinen, mutta luota siihen että huomenna on pikkusen paremmin

Niinhän se on. Töihin en olisi mennyt jos olisi pitänyt aloittaa 100%, siihen en kertakaikkiaan pysty. Pelottaa miten käy kun pitäisi aloittaa pian 80%, sekin jo kalvaa sisälmyksiä mutta ainakin sentään olen jostain aloittanut, eli 50%. Se on minun mielestäni hyvä

Tulihan sieltä pieni pilkahdus, vaikka tämä sääkin on mitä on. Yritä jaksaa töissä edes vähän, se pitää elämän syrjässä kiinni. Olet ajatuksissani, pidän sinulle peukkuja.🥰 Äitinä kannan huolta teistä nuorista, omistani ja muista

Vierailija
25/37 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen masennuslääkettä nimeltä Voxra. On piristävä ja auttaa myös tupakoinnin lopettamisessa ja Lieviin ADHD oireisiin. Itsellä tämä lääke pelasti ja aion syödä koko loppuelämäni. Ei ole vaikutusmekanismiltaan samanlainen kuin SSRI lääkkeet, vaan vaikuttaa dopamiiniin ja noradrenaliiniin. Naisilla saattaa auttaa kiihottumisvaikeuksiin eli ei tosiaankaan aiheuta mitään seksiongelmia kuten ssri lääkkeet.

Mulla on lääke nyt tauolla koska olen raskaana, ja aion heti imettämisen jälkeen aloittaa uudestaan. Helpottaa mun elämää niin paljon. Suosittelen tutustumaan tähän lääkkeeseen.

No et ole kyllä mikään älyn jättiläinen, lääkkeiden vaikutukset ovat täysin yksilöllisiä. Typerää tulla suosittelemaan jotain lääkettä täysin tuntemattomalle ihmiselle.

Vierailija
26/37 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIKSI te jotkut teette tällaisia "mikähän ihme minua vaivaa"-aloituksia kun tiedätte kuitenkin ihan hyvin mikä on vikana?? 

Vierailija
27/37 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No et ole kyllä mikään älyn jättiläinen, lääkkeiden vaikutukset ovat täysin yksilöllisiä. Typerää tulla suosittelemaan jotain lääkettä täysin tuntemattomalle ihmiselle.

Lääkkeiden tuputtaminen edesvastuutonta, ap on ihan kartalla, pohtii hienosti elämäänsä. Tosi tervettä meille kaikille mietiskellä ja taas noustaan

Vierailija
28/37 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

5000e/kk ilmaista rahaa varmaan auttaisi sinuakin?

Vierailija
29/37 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

5000e/kk ilmaista rahaa varmaan auttaisi sinuakin?

Tuskin ilmainen raha auttaa masennuksessa edes oikeistolaista.

Vierailija
30/37 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EI näitä lääkkeitä saa ilman lääkärin määräystä eli tietysti lääkärille pitää mennä ensin juttelemaan ennenkuin tällaisia lääkkeitä voi kokeilla. Et taida itse olla mikään älyn jättiläinen, jos et tätä tiennyt.

Lääkkeistä voi oikeasti olla apuakin jos ei mitään saa aikaiseksi. Toki se kannattaa pitää viimeisenä vaihtoehtona mutta silti

Vierailija
31/37 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni monella on nyt tätä. Todella monella. En usko että teillä on ADHD, jos ei oikeasti ole ollut lapsuudesta alkaen samaa ongelmaa haitaksi asti. Veikkaan masennusta, yleistä epätoivon ilmapiiriä ja siitä syntynyttä lamaannusta, ylisuuria vaatimuksia mitä työelämällä ja arjen pyörityksellä ja kaikella mikromanageroinnilla on, sekä somella ja älypuhelimilla, jotka vangitsevat skrollaamaan ja kuluttamaan kaiken dopamiinin. Itse ainakin olen ihan äärirajoilla työelämästä, kaikki asiat, kuten se että pitäisi varata hammaslääkäriaika lapselle tuntuvat sen ohessa ylivoimaiselta kuormitukselta aina itkuun saakka, prokrastinoin kaikkea mitä voin, olen aina yhtä askelta edellä kaiken kaatumista, hoidan jutut viimetipassa. En pysty enää keskittymään mihinkään mihin lapsena (esim. kirjan lukeminen) ja tuntuu ettei mistään kuitenkaan ole mitään hyötyä, eikä tulevaisuudessa näy mitään toivoa.

Tosi monet asiat, mitkä ennen hoitui automaattisesti on nykyään työn ja tuskan takana. Esimerkiksi ne kirotut hammaslääkäriajat - ysärillä meidät haettiin yks kerrallaan koululuokasta hammastarkastuksiin, vanhempien ei tarvinnut hoitaa mitään. Nyt pitää ensin varata aika, sitten kirjautua verkkopankkitunnuksilla, laittaa salasanat ja avain-ID:t ja sitten huomaat ettet voikaan varata aikaa yli 12v:lle koska ilmeisesti nuoret ovat niin itsenäisiä nykyään ja sitten pitää taas mennä eri sivulle, kirjautua sinne ja etsiä lomake jossa täyttää itse luvan asioida alaikäisen puolesta, sitten huomata ettei se olekaan oikea lomake mutta löytää oikean hyvinvointialueen sivuilta, sitten taas kirjautua sinne ajanvaraukseen ja huomata että ajat menevät parin kk:n päähän toiselle puolelle kaupunkia eikä lähihammashoitolaan, ja sitten pitää muistaa ottaa töistä vapaata että vie sen lapsen sinne. Samaten Wilmaan pukkaa viestiä siitä ja tästä ja tosta ja tuntimerkinnät, kokeet kaikki, joista itse huolehdin itse ala-asteiästä alkaen, reissuvihkoon tuli tosi harvoin mitään merkintää äidille. Saatan paeta joka päivä sohvan nurkkaan skrollaamaan puhelinta, olen nyt yrittänyt tätä rajoittaa. Mitä asioista juttelee niin tosi monella kaverilla samaa eikä tosiaan olla oltu tällaisia vaikka teini-iässä. Unohtelen nykyään esim. sanoja, asioita, enkä nuku kunnolla.

Vierailija
32/37 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni monella on nyt tätä. Todella monella. En usko että teillä on ADHD, jos ei oikeasti ole ollut lapsuudesta alkaen samaa ongelmaa haitaksi asti. Veikkaan masennusta, yleistä epätoivon ilmapiiriä ja siitä syntynyttä lamaannusta, ylisuuria vaatimuksia mitä työelämällä ja arjen pyörityksellä ja kaikella mikromanageroinnilla on, sekä somella ja älypuhelimilla, jotka vangitsevat skrollaamaan ja kuluttamaan kaiken dopamiinin. Itse ainakin olen ihan äärirajoilla työelämästä, kaikki asiat, kuten se että pitäisi varata hammaslääkäriaika lapselle tuntuvat sen ohessa ylivoimaiselta kuormitukselta aina itkuun saakka, prokrastinoin kaikkea mitä voin, olen aina yhtä askelta edellä kaiken kaatumista, hoidan jutut viimetipassa. En pysty enää keskittymään mihinkään mihin lapsena (esim. kirjan lukeminen) ja tuntuu ettei mistään kuitenkaan ole mitään hyötyä, eikä tulevaisuudessa näy mitään toivoa.

Tosi monet asiat, mitkä ennen hoitui

Tämä, niin tämä. 

Vierailija
33/37 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noni, kävin kaupassa! 

Sen jälkeen sitten sain vielä soitettua erään sopimuksen irti, jota olen myöskin pyöritellyt kuukauden ajan. Lisäksi tässä laskin taas tulot ja menot, että mikä budjetti tulee toukokuussa olemaan. Stressiä stressiä saamari sentään. 

No mutta jotain tuli tehtyä. Jos vielä jaksaisi tänään värjätä hiukset kun sen verran ikävän näköinen toi tukkakin jo näyttää. 

Muuta en varmaan sitten teekkään. -ap 

Vierailija
34/37 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikaa sokeria ja liian vähän vettä, liikuntaa ja yleistä aktiivisuutta.

Vierailija
35/37 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ADHD:lta. Minulla on, olen keski-ikäinen nainen, ja ihan samanlaista meininki. Mistään ei esimerkiksi tule minulle koskaan tapaa, tyyliin kun sinnikkäästi tekee joka päivä asian X 3kk:n ajan niin siitä tulee tapa. Ei tule. Olen pessyt hampaita koko elämäni ja joudun edelleen tietoisesti muistuttamaan itseäni, että pese hampaat. Sain pari vuotta sitten lääkityksen allergiaan, ja vaikka olen päivittäin ottanut lääkkeen nyt sen pari vuotta, on päiviä jolloin en vaan muista sitä.

ADHD tarvitsee tiukkoja rutiineja muistamiseen, esimerkiksi lääkkeet viikkolääkepurkkiin ja puhelimeen muistutus, että ota lääke.

ADHD aivojen ongelma on se, että normaalit aivot saavat suoritetusta tehtävästä mielihyvän ja palkkion tunteen ("nyt se on tehty/ohi, hyvä!") mutta ADHD aivot eivät. Tuntuu siis ihan samalta / ei miltään, kun aloittaa homman ja lopettaa sen, vaikka olisi ollut pitkäkin projekti. AInoastaan omat mielenkiinnonkohteet tuottavat aivoille tätä "hyvä, tehty!"-kokemusta. Johtuu ihan aivojen rakenteesta eikä ole korjattavissa millään tsemppaamisella tai ajatustapojen muutoksella.

Lääkitys voi olla tarpeen. Törmäsin joku hetki sitten ADHD-naiseen, joka oli saanut juuri lääkityksen. Ensimmäisenä lääkityspäivänä nainen oli siivonnut omatoimisesti kodin, käynyt kaupassa autolla ilman että ajatus harhailee ajaessa, tehnyt ostokset ongelmitta ja kotona ollessa kokannut ja tehnyt yliopiston tehtäviä ongelmitta. Eli siis ihan normaaleja juttuja tavan aivoille, mutta ylitsepääsemättömän haastavia epätyypillisillle aivoille. Nainen oli melkeinpä järkyttynyt, että näinkö normaalit ihmiset elävät? Tekevät vaan eikä se tunnu missään tai ole vaikeaa tai uuvuttavaa?

Vierailija
36/37 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkanut myös olla tän tyyppistä saamattomuutta. En kyllä ole mielestäni masentunut, mutta en vaan saa aloitettua oikein mitään. Voiko tällainen liittyä vaihdevuosiin? Kokemusta kenelläkään?

Vierailija
37/37 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla alkanut myös olla tän tyyppistä saamattomuutta. En kyllä ole mielestäni masentunut, mutta en vaan saa aloitettua oikein mitään. Voiko tällainen liittyä vaihdevuosiin? Kokemusta kenelläkään?

Voi liittyä hormonitasojen muutokseen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yksi